Spåmängd till hästar som bara skyfflar bort?

Sv: Spåmängd till hästar som bara skyfflar bort?

Min häst går så, det är alltid tomt på mitten. Fast vi strör med halm. Hon krafsar upp allt strö längs bakre väggen, bajsar och krafsar lite mer sedan lägger hon sig på det och sover. Hon lyckas alltid lägga sig så att ena bakbenet hamnar rakt i kisse-platsen. Det är jätteroligt att borsta väck det sen :crazy:
Kvittar hur tjockt med strö man lägger för hon lyckas alltid fixa det där hålet på mitten.. Har provat lägga extra mycket strö i mitten, men det är likadant på morgonen i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

När man har boxmattor krävs det lite mer spån än i reklamen.

jag har en snurrare o en som gör sina behov i 1/4 av boxen.
Fast mina kissar ju det mesta i hink- torrt o fint:p

Synd att den här har hinkfobi! :rofl: (om dom låter vill säga)

Att det krävs spån trots att man har gummimatta är jag med på. Kör ju på "normal" spånmängd :p

Om boxen blir för blöt, så är det ett tecken på att mer spån behövs.
du ska inte se gummimattan, - även om den skyfflat lite.

bädd är stört intill omöjligt med en häst som skyfflar/gräver.

på vissa (inkl. min egen) får man leva med verkligheten att hästen kan behöva 2 spånbalar per vecka som påfyllning.

3 som ingår i månadspriset är extremt lite. standard är 1 bal i veckan dvs 4 i månaden, och även det brukar bli snålt (även till normal grisiga hästar).

det viktigaste är att fylla upp ordentligt som grund. Om du fyller upp med 3-4 spånbalar som grund, så är det sen lättare att underhålla med bara ngn bal påfyllnad i veckan. Ju mindre i grunden desto större problemet att underhålla.

blir precis som en kattlåda - står tillochmed på påsen med kattsand att det krävs ett minimi tjocklek för att funktionen skall bibehållas.

Det ligger säkert en hel del i det. Men försök tala om för hästen att man inte ska kunna se gummimattan! ;) Två balar spån skulle inte räcka till det (hade det från början i denna boxen och har som sagt försökt ett antal gånger tidigare). Det som händer är som sagt att det mesta skrapas åt sidan och det som blir kvar blir det "hål" i eftersom hästen går omkring, eftersom hästen ligger, rullar och har sig så ligger det helt enkelt inte kvar överallt. Har man mycket spån så lägger sig pisset iaf på botten, det sjunker igenom spånet. Det som händer sen är att hästen rör omkring det så det blöta i botten plötsligt hamnade längst upp, och ofta lyckas hamna vid dessa "hål" eller där det inte är så tätt med spån.

Skulle såklart kunna testa lassa in 3 balar för så overkill har jag faktiskt aldrig testat.

Min häst går så, det är alltid tomt på mitten. Fast vi strör med halm. Hon krafsar upp allt strö längs bakre väggen, bajsar och krafsar lite mer sedan lägger hon sig på det och sover. Hon lyckas alltid lägga sig så att ena bakbenet hamnar rakt i kisse-platsen. Det är jätteroligt att borsta väck det sen :crazy:
Kvittar hur tjockt med strö man lägger för hon lyckas alltid fixa det där hålet på mitten.. Har provat lägga extra mycket strö i mitten, men det är likadant på morgonen i alla fall.

Ja usch för pissfläckar!
Kanske är lättare med ston på så vis? :angel:

Ja usch för pissfläckar!
Kanske är lättare med ston på så vis? :angel:

Som pinkar överallt menar du? :devil:

Jag vidhåller att prova öka spånmängden. Min herre står ju på bädd, men gör av med mer än en spånbal/vecka, just för att han krafsar strö, och det måste finnas tillräckligt kvar i mitten för han inte ska nå ner till bäddbotten.

KL

Jag vill bara kasta in en tanke att man ska fundera lite på varför hästar gräver i boxen.
Att dom snurrar hundra varv innan dom lägger sej eller springer runt mycket i boxen så att spån/torv flyttas eller tillfälligt är väldigt rastlösa om de står inne är en sak, men om dom medvetet gräver om KAN det tyda på ont i tex ryggen.

Det behöver inte vara det, men det KAN vara så.

Inte till dej särskilt Totola utan bara en tanke i diskussionen.

Min ena häst gör likadant hon skiter längst bak i sin stora avlånga box, sen skrapar hon över en massa spån över skiten så nästan allt spån ligger längst bak. detta beteende har hon haft hela sitt liv visst har man funderat på varför hon gör detta ibland, vill hon gömma skiten? vill hon ligga varmt? ja jag lär nog aldrig få svar på det. Så hon får fortsätta med att täcka över skiten det är nog ingenting att göra åt. Jag kan aldrig ha en permanent bädd hos henne men det är bara att acceptera att hon har detta beteende. Så du kan nog inte göra ngt åt det, en häst ligger ju inte ner så många timmar per natt heller.

Som pinkar överallt menar du? :devil:

Jag vidhåller att prova öka spånmängden. Min herre står ju på bädd, men gör av med mer än en spånbal/vecka, just för att han krafsar strö, och det måste finnas tillräckligt kvar i mitten för han inte ska nå ner till bäddbotten.

Hmm, så har jag inte sett på det :angel: har mest varit med om ston som haft sin lilla pissfläck längst bak i boxen bland skiten...

Ja, ska som sagt testa och se. Med två balar "vet" jag ju att det inte räcker, mer än så har jag aldrig provat eftersom det är ett h*vete att mocka! :devil:

KL

Jag vill bara kasta in en tanke att man ska fundera lite på varför hästar gräver i boxen.
Att dom snurrar hundra varv innan dom lägger sej eller springer runt mycket i boxen så att spån/torv flyttas eller tillfälligt är väldigt rastlösa om de står inne är en sak, men om dom medvetet gräver om KAN det tyda på ont i tex ryggen.

Det behöver inte vara det, men det KAN vara så.

Inte till dej särskilt Totola utan bara en tanke i diskussionen.

Det har jag faktiskt aldrig hört tidigare. Inte just kopplingen till ryggen.? Däremot att hästar som rullar sig ofta kan ha problem med magen, och att hästar som springer omkring mycket kan tänkas stå på en för orolig plats eller inte ha slagit sig till ro ännu...

I det här fallet tror jag inte enbart det skulle bero på en sån sak, den har trots allt fått massor med ET-besök i sitt liv (och då visserligen varit ofräsch ett tag men fått det behandlat) och under den långa tid jag "känt" hästen har den alltid hållit på sådär :p

Jag kan aldrig ha en permanent bädd hos henne men det är bara att acceptera att hon har detta beteende. Så du kan nog inte göra ngt åt det, en häst ligger ju inte ner så många timmar per natt heller.

Nej, lyckligtvis inte :p

Jag blir helt förundrad. Jag gör av med minst 2-3 spånbalar i veckan till min häst och då har jag bädd.
Det är inte så att jag slösar speciellt, men jag vill att min häst ska ligga mjukt och ha en ren och fräsch box.
Lite krass, inte elakt menat, men har man interåd att köpa spån, ska man kanske funderea lite.
Jackpot

Är det någon som pratat om pengarna?
Det jag påpekade var att viss del spån ingår i hyran, att byta till torv skulle vara oekonomiskt av två anledningar; inget ingår i hyran och det är dyrt att köpa häromkring jämfört med spån. Att betala ett par hundra extra för att få 4 spånbalar till skulle isåfall bli billigare.

Illa nog så är det jobbet som är värre än pengarna. Har man normalt sett ca 2 timmar på sig i stallet kan man inte lägga 1½ timme enbart på mockning, det skulle inte hålla. Åtminstone inte för hästarna som skulle få motion en gång i veckan eller så. Och nej, då "ska" man inte dra på sig mer än man klarar. Därav att den ena kommer säljas.

Fast vad är det som tar sån tid att mocka? Endera har jag missförstått ditt problem, eller så har du en annorlunda mockningsteknik ;)

Jag har haft tre sorters hästar:

De renliga små raringarna, man tar ut högarna och ev kiss (beroende på om man har bädd eller ej).

De som är som jag uppfattat din, egentligen renliga men som gräver/bökar runt. Där så börjar man med att ta bort det pissiga i den renskrapade 'plätten', sen föser man ner det uppsrapade spånet ner mot mitten, och när då högarna dyker upp så tar man ut dem. Tar lite tid i och med att man får leta högarna, och ofta sprider ut dem. Men det tar ingen evighet.

Den tredje kategorin är den dryga, de som skiter och kissar här och var och sen kör elvisp, alt är renliga men som kör elvisp så det likförbannat blir en salig röra. De är de som gör av med mest spån med, iom att man får slänga så mycket. De tar tid att mocka åt, ett himla pysseljobb (alt får man kasta hysteriska mängder rent strö). Dock så har jag aldrig lyckats få det att ta 1½ h, men väl 45minuter vilket är drygt nog (en renlig box mockar jag på fem minuter, en normal på 15).

Så du får nog förklara lite mer, jag har fattat det som att din herre är renlig och skiter längs väggen, kissar i mitten, men sen gräver han i det i mitten och knuffar upp det längs väggen?

Men blanda spån med torv som du köper själv.
KAN räcka med en till två st.

Så du får nog förklara lite mer, jag har fattat det som att din herre är renlig och skiter längs väggen, kissar i mitten, men sen gräver han i det i mitten och knuffar upp det längs väggen?

Så gör den när den inte har så mycket spån :angel:
Den skyfflar ju spånet ovanpå skiten (brukar ha ca 5 olika skitplatser som kan variera lite), har den mycket spån så är det vanligare att skiten blir utspridd bland massor av spån och man får då sålla lager för lager - eftersom spånet och skiten ligger omlott på samma ställe. Att ta bort pisset tar inte längre tid, rätt marginellt isåfall.
Det är syndromet lortar överallt som ställer till det :rofl: just när man trodde att man kommit igenom all skit och börjar jämna till spånet så hittar man en eller två gömmor till. Med lortarna så blandade i spån att man måste sålla/leta enstaka lortar. Att ta bort högarna atr ju inte så lång tid, lortletandet däremot kan bara det ta 15-20 minuter (och då är jag knappast pedant heller :o )
Med lite spån (för lite alltså) tar det ca 8 minuter att mocka. Med normalt med spån ca 15-20 minuter (normalt som i det stallägaren tycker är för lite, och uppenbarligen en del här) och med mycket spån tar det ca 30 minuter plus extratiden för att fylla på mer. Bara för den boxen. Men då menar jag "mycket" som i 1½-2 balar max.
Så att själva mockningen skulle ta 1½ timme, det är lite overkill. Å andra sidan så tar det 30 minuter en box + 15 minuter en box + 10 minuter fylla på spån + 20 minuter för resten av jobbet, då är det inte så stora marginaler för att fylla på ÄNNU mer spån innan det dagliga jobbet tar 1½ timme ;)

Senast ändrad:

Jag spenderar nog 1h./ per dag o häst i mockning.
Tar bort varenda microklutt.

Det låter ambitiöst! :)

Mockning är lite som meditation för mig, så hade jag haft den tiden skulle den kännas väl investerad.

fast ärligt talat. om stallägaren kommenterar att du har för lite spån och det är av anledningarna du nämner, dvs att du inte har TID att mocka, så förstår jag att stallägaren kommenterar.

vissa är som alexandra säger fördjävliga. Min herre, kan, av elvisp syndromet som anledning, helt enkelt inte stå på spån, det tog då 45 minuter att mocka dagligen och den tiden är trist att ödsla när man som du säger, har begränsat med tid och hellre rider och ägnar den åt hästen. därför står han på halm, som funkar utmärkt.
tycker inte argumentet håller att du inte har tid att mocka och därför får den stå på undermåligt med spån. det finns lösningar på det problemet som inte påverkar hästens skötsel.

Fast vad är det som tar sån tid att mocka? Endera har jag missförstått ditt problem, eller så har du en annorlunda mockningsteknik ;)

De tar tid att mocka åt, ett himla pysseljobb (alt får man kasta hysteriska mängder rent strö). Dock så har jag aldrig lyckats få det att ta 1½ h, men väl 45minuter vilket är drygt nog (en renlig box mockar jag på fem minuter, en normal på 15).

totalt sidospår alex men måste bara kommentera och skratta lite. frågade ju om din lera och borstning häromdan och uttryckte största misstrogenhet över tiden du angav. blev inbjuden att prova med tidtagar ur : ) kanske ska du åka till TS och kontrolla : )

förlåt, det var bara ett skämt, var tvungen kommentera då kommentaren så uppenbart visade att vi alla utgår från våra egna perspektiv först och främst : ) :D

Liknande trådar

Z
Hästvård Hej! Är egentligen barfota-nisse, dvs jag föredrar barfota framför att sko. Men, jag har ju insett att det inte fungerar till alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 356
Senast: Zab
·
Hästvård Har nu hittat en väldigt trevlig häst som varit i min ägo i snart 3 veckor. Problemet är att han varje morgon lyckas samla all halm i...
Svar
9
· Visningar
2 100
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben