Sv: Spåmängd till hästar som bara skyfflar bort?
Om man inte vänder - ska man då bara låta det understa som man inte ser för blotta ögat ligga kvar, eller skrapa det övre åt sidan? Försöka packa ner det lilla pisset i botten?
(Brukar f ö få plats med bådas mockning i en enda mini-kärra
om det inte är ovanligt pissigt.. )
Tänk lite tanken åt bäddhållet. Dvs att röra botten och bädden så lite som möjligt.
JAG skulle ha lite 'minibäddstil' nu i början. Ärlite svårt när man inte sett boxen, men om jag tolkat dig rätt så. När du kommer och ska mocka, börja med att ta bort det synliga, dvs synliga bollar och kissfläckar. Sen kör du ang kisset och mitten lite enligt devisen 'syns det inte så finns det inte'. Om det skulle ligga kiss i botten som inte syns, dvs inte påverkar ytan, låt det vara sålänge. Jämna till mitten, fös ner ev kringrört spån till mitten, och jämna till. Sen tar du dig an vallen, och där skulle jag inte heller 'leta' så himla djupt, utan ta bort det som syns i övre lagret av vallen. Omd et ligger en bajshög begravd långt därunder, låt den 'vila i frid' sålänge
Ge det sen ett tag och se varthän det bär. Risken som finns är att en vacker dag (helst när du har bråttom *s*) så har han vänt upp och ner på rubbet själv och det blir..mindre roligt.. att mocka. Om det går som det ska däremot så kommer du få en fastare bädd, och när du får kiss upp till ytan tar du bort kisset så långt ner som det går (och får då upp ev bottenkiss). Samma sak med vallen, låt den vara orörd ett tag så den sätter sig, sen så ungefär en gång i veckan, företrädelsevis när du ströar, kan du 'sanera' vallen lite mer. Använd då gärna vallströet till boxen, och gör ny vall av det nya ströet.
Eller, om det fungerar bra så ställer du om till bädd eller semibädd helt enkelt.
Men det som måste till är att spånet, inkl det rena, packas där i botten, och slutar glida runt =)