Spåmängd till hästar som bara skyfflar bort?

Sv: Spåmängd till hästar som bara skyfflar bort?

Ja usch för allt svart damm! :crazy: när jag mockade 5-6 boxar om dagen (tog ca 30-40 minuter per box) med torv i alla boxar var man helt svart efteråt! :p
Fast lite skillnad om bara en häst i hela stallet har det skulle jag tro..

Sågspån hade vi ett tag och det sög upp mycket bättre. Men dammade mer - när kusarna kom in blöta om benen hade dom fått fina strumpor sen :rofl: vågar inte ha det någon längre period till f.d. hosthäst.

Jag får intrycket av att du har en avlång box.

då kan man lämna tomt längst bak o sen vartefter flytta bak spånet o lägga in det nya längst fram.
Det äldre spånet är lite mer smuligt o suger bättre. det ligger kvar bättre oxå.
det finns spån som är blandat- utan att damma. Min "hosthäst" står på det o har ej hostat på flera år fast den står på det.
Torvmix eller att blanda själv är ett alternativ.

Totola - ge det ett tag. Och försök att inte 'röra runt' spånet. Sortera inte så hiskeligt om du kan undvika. Ta ut kissfläckarna, men försök bara lyfta ut dem. Försök få till en lite fastare botten helt enkelt.

Nytt spån är drygt som attans, det är så lätt och fluffigt att det gärna blir som du beskriver. Men när det fått ligga till sig lite brukar det bli bättre. Då blir kisset inte så runtdraget även om de rör sig i boxen heller. Dvs - häng i.

Nej, den är faktiskt inte avlång. Har haft det som du beskrivit tidigare (inget spån längst bak) och det har hittills varit det absolut mest lättmockade. Har inte tänkt på att låta spånet längst bak vara kvar längst faktiskt, då kanske man borde skyffla bak spånet som varit längst fram till mitten istället? Brukar få ligga kvar längre längst fram, hästen rör inte det.

Totola - ge det ett tag. Och försök att inte 'röra runt' spånet. Sortera inte så hiskeligt om du kan undvika. Ta ut kissfläckarna, men försök bara lyfta ut dem. Försök få till en lite fastare botten helt enkelt.

Nytt spån är drygt som attans, det är så lätt och fluffigt att det gärna blir som du beskriver. Men när det fått ligga till sig lite brukar det bli bättre. Då blir kisset inte så runtdraget även om de rör sig i boxen heller. Dvs - häng i.

Japp, ska testa ett tag som sagt! :)
Det blir så naturligt att spånet blir nyare i mitten och en bit bak, det är där den pissar och rör runt pisset så man får ta bort väldigt mycket i mitten. Pisset lägger sig ju underst (eller utrört om den gått mycket, vilket oftast är fallet) så för att komma åt det utan att ta bort alltför mycket i onödan vänder jag på allt...

Försök inte vända, utan ut med kisset, på med begagnat spån i mitten. Sen kan du ju ha nytt allra överst om du vill, men tillbaka med så mkt begagnat spån som möjligt i mitten =)

Håller med alexandra. Totola jag tror du rör runt för mkt, du tar ut för mycket spån helt enkelt, det behöver få ligga kvar spån som inte är dagsfärskt också, även om du tar ut det blöta.
tror att du i slutänden tar ut mer i längden, genom tekniken du använder, dvs att vända på allt, även om din avsikt är den motsatta.

Om man inte vänder - ska man då bara låta det understa som man inte ser för blotta ögat ligga kvar, eller skrapa det övre åt sidan? Försöka packa ner det lilla pisset i botten?

(Brukar f ö få plats med bådas mockning i en enda mini-kärra :rofl: om det inte är ovanligt pissigt.. )

Om man inte vänder - ska man då bara låta det understa som man inte ser för blotta ögat ligga kvar, eller skrapa det övre åt sidan? Försöka packa ner det lilla pisset i botten?

(Brukar f ö få plats med bådas mockning i en enda mini-kärra :rofl: om det inte är ovanligt pissigt.. )

Tänk lite tanken åt bäddhållet. Dvs att röra botten och bädden så lite som möjligt.

JAG skulle ha lite 'minibäddstil' nu i början. Ärlite svårt när man inte sett boxen, men om jag tolkat dig rätt så. När du kommer och ska mocka, börja med att ta bort det synliga, dvs synliga bollar och kissfläckar. Sen kör du ang kisset och mitten lite enligt devisen 'syns det inte så finns det inte'. Om det skulle ligga kiss i botten som inte syns, dvs inte påverkar ytan, låt det vara sålänge. Jämna till mitten, fös ner ev kringrört spån till mitten, och jämna till. Sen tar du dig an vallen, och där skulle jag inte heller 'leta' så himla djupt, utan ta bort det som syns i övre lagret av vallen. Omd et ligger en bajshög begravd långt därunder, låt den 'vila i frid' sålänge ;)

Ge det sen ett tag och se varthän det bär. Risken som finns är att en vacker dag (helst när du har bråttom *s*) så har han vänt upp och ner på rubbet själv och det blir..mindre roligt.. att mocka. Om det går som det ska däremot så kommer du få en fastare bädd, och när du får kiss upp till ytan tar du bort kisset så långt ner som det går (och får då upp ev bottenkiss). Samma sak med vallen, låt den vara orörd ett tag så den sätter sig, sen så ungefär en gång i veckan, företrädelsevis när du ströar, kan du 'sanera' vallen lite mer. Använd då gärna vallströet till boxen, och gör ny vall av det nya ströet.

Eller, om det fungerar bra så ställer du om till bädd eller semibädd helt enkelt.

Men det som måste till är att spånet, inkl det rena, packas där i botten, och slutar glida runt =)

Låter som en plan! :)
Ska försöka pressa till mitten lite också, det understa.

Det där med halvbädd fick jag ge upp! :p
Blir alldeles för mycket pisslukt.

Vallarna funkar bra på så vis att skiten oftast inte ligger gömd och ihopblandad med spån längst bak, den lägger sig på toppen av vallen för det mesta - också blandat med spån, men lite lättare att ta bort. Däremot i resten av boxen kan det vara blandat lite här och där.

Kommer fortsätta med vallarna just för syns skull, att man inte får lika dåligt samvete om det ser nästan tomt ut på spån i boxen.
Pissfläckarna har inte försvunnit men blivit lite mindre frekventa. Ammoniaklukten har blivit värre :angel: mer piss utblandat så man inte kan ta ut det, annars brukar den vara väldigt renlig på så vis. Mocktiden i snitt 20 minuter/dag plus spåningstiden = ca 10 minuter mer per dag i snitt.

Tack för alla tips, nu tror jag att jag får ge mig! :p Ska försöka hålla det på en minimum 1½dm spån-nivå (vilket i praktiken är rätt mycket - kusen är duktig på att bygga på vallen! :rofl: )

Senast ändrad:

Hej

Mitt varmblod är lika dan, spånet har en tendens till att ligga läng väggarna på morgonen och inget alls kvar i mitten.
Och jag har inte gummi mattor utan de blir betonggolvet direkt
Jag har jort så att jag helt enkelt lägger allt spånet i mitten av boxen, så när han kommer in får han kliva med stora steg i de, men de funkar, på morgonen ligger spånet fint fördelat i hela boxen.
hoppas de löser sig för dig
Mvh

Hej

Mitt varmblod är lika dan, spånet har en tendens till att ligga läng väggarna på morgonen och inget alls kvar i mitten.
Och jag har inte gummi mattor utan de blir betonggolvet direkt
Jag har jort så att jag helt enkelt lägger allt spånet i mitten av boxen, så när han kommer in får han kliva med stora steg i de, men de funkar, på morgonen ligger spånet fint fördelat i hela boxen.
hoppas de löser sig för dig
Mvh

Du kör spånberg då eller? :crazy:

Ja de kan man väll kalla de.
Låter väll kanske inte så trevligt men de e de som funkar bäst på min häst, han kan böka runt som han vill men de finns ändå spån kvar i mtten så han inte får skav när han ligger

Jodå, tycker det låter jättetrevligt, men konstigt egentligen att det funkar? :p
Spånet är ju ändå löst..
Ser bild framför mig där kuse står och bäddar för att lägga sig och med tre drag med frambenet har lyckats få en helt kal fläck i mitten :rofl:

Fast det är nog där du har ditt problem? tre drag med frambenet ska inte ge en kal fläck?

Min herre vill ju skrapa upp en kulle innan han lägger sig, står en god stund och skrapar. Han är inte i närheten av bäddbotten (vilket ju motsvarar betongen om jag skulle ha växelströbädd)? Däremot kan han vara mer nära bäddbotten än matte gillar, men skulle det inte vara bäddbotten, så han skulle inte nå betong ändå?

Jag överdrev litegrann :p Fast en liten kal fläck kan det bli av tre drag, om han skyfflar från samma ställe.
Men han är rätt duktig på att få bort spån även om det är mycket, ja..

Jag tror fortfarande det är för fluffigt.. men knepigt över nätet när man inte sett det =)

Jag tror fortfarande det är för fluffigt.. men knepigt över nätet när man inte sett det =)

Får plåta någon dag! ;) Men jo, fluffigt blir det om inte annat. Ju mer desto fluffigare. Han håller spånet så rent att det är svårt att få det annorlunda. Visst kan det vara tillplattat och fint på sina ställen och så lämnar man det så (som jag testade att göra en kortare period nu) men då är allt upprört till nästa dag och stinker ammoniak.

Liknande trådar

Z
Hästvård Hej! Är egentligen barfota-nisse, dvs jag föredrar barfota framför att sko. Men, jag har ju insett att det inte fungerar till alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 356
Senast: Zab
·
Hästvård Har nu hittat en väldigt trevlig häst som varit i min ägo i snart 3 veckor. Problemet är att han varje morgon lyckas samla all halm i...
Svar
9
· Visningar
2 100
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben