Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Hur ändrar man lättast på sovtiderna? Lillan vill inte gå och lägga sig för än 21 på kvällen, om vi har tur. Däremot sover hon gärna till 9.30 på morgonen och det är hopplöst att väcka henne. Jag försöker sätta klockan på ringning 8 på morgonen, men jag kan både klä av, byta blöja och klä på innan hon vaknar. Innan 9 är hon som en död.
Jag vill att hon lägger sig vid 19-tiden och vaknar 8. Har kämpat en månad med att försöka väcka henne tidigare på morgonen och lägga henne tidigare, utan resultat.
 
Sv: Sovtider

Hur svårt det än är att väcka ett barn är det ännu svårare att få dem att somn aom de inte vill. Därför är det lättast att väcka dem.
Om de går upp tidigt lägger de sig automatiskt tidigare, tar nån vecka bara så brukar de ha ställt om sig.
Väck henne med nått kul, mina uppskattade att sitta i gåstolen och kolla när tvätten snurrade i tvättmaskinen :-).
Stå ut ett par dagar, det går fort över.
 
Sv: Sovtider

Djurjouren skrev:
Hur svårt det än är att väcka ett barn är det ännu svårare att få dem att somn aom de inte vill. Därför är det lättast att väcka dem.
Om de går upp tidigt lägger de sig automatiskt tidigare, tar nån vecka bara så brukar de ha ställt om sig.
Väck henne med nått kul, mina uppskattade att sitta i gåstolen och kolla när tvätten snurrade i tvättmaskinen :-).
Stå ut ett par dagar, det går fort över.

När vi har fått väckt henne tidigt har hon antingen sovit mycket längre när hon sover middag eller också har hon däckat av en bit in på eftermiddagen. Det räcker att hon sovit en kort stund så är det full fart igen. Har vi hållit igång henne så har hon istället vaknat mitt i natten och varit vaken i flera timmar.
 
Sv: Sovtider

Minimera sova middagstiden och om hon vaknar på natten så lek inet med henne, tänd aldrig nånsin lampan utan är det natt så är det mörkt och tråkigt. Gör bara det allrs nödvändigaste på natten, mata och byt blöja men ingen lek och ingen tänd lampa.Tilsl slut somnar de av ren tristess.
Jag lovar , det funkar men man måste var agrymt konsekvent.
 
Sv: Sovtider

Vill man att barnen ska sova kl 20 ska de absolut inte sova middag längre än till kl 15 på em. Sover hon middag 1 lr 2 ggr/dag? Ta dessutom upp henne i tid på morgonen, o kör stenhård konsekvens på de tider du vill ha, så kommer hon att anpassa sig efter ett tag. Dessutom, som Djurjouren sa: vaknar man på natten ska det vara dötrist, absolut ingen stimulans då!
 
Sv: Sovtider

Hon får inte komma upp eller tända lampan på natten. Och det kan ta både två och tre timmar innan hon sover ordentligt igen. När man nattar på kvällen och hon är trött så tar det bara några minuter innan hon somnat.
Middag sover hon en gång om dagen. Nånstans mellan 12-13 somnar hon, bara man lägger henne ner, och sover 45 minuter.
 
Sv: Sovtider

Jag minns när jag ville att barnen skulle få mer rutin på dag och natt sömn. Inträdde då båda blev runt 3 år för båda. Innan dess tyckte jag inte det spelade så stor roll.
Men dom fick sluta med att sova middag på dagis. Personalen vill ju gärna det.......inte jag....för då ville dom inte sova förrän sent på kvällen och sova hela morgonen. Lite jobbigt den första tiden var det att hålla dom vakna på dagen och lägga tidigt på kvällen. Ca 1 vecka fick man ägna eftermiddagen åt lek, bad och snabb middag och så i säng.Den första tiden redan vid 18.00, och då vaknade dom ju ibland tidigt. Att åka bil eller vagn någonstans på eftermiddagen gick inte, ens en kort väg. Då sommande dom genast. Var jag tvungen, fick man hålla vaken med gosaker och prata hela tiden. Inte sommna nu!
Jag tror att barnen (vi ochså) upplever det lite som jetlag. Jättejobbigt ibörjan, men bra då dom vant sig.
gulan
 
Sv: Sovtider

mian1 skrev:
Hur ändrar man lättast på sovtiderna? Lillan vill inte gå och lägga sig för än 21 på kvällen, om vi har tur. Däremot sover hon gärna till 9.30 på morgonen och det är hopplöst att väcka henne. Jag försöker sätta klockan på ringning 8 på morgonen, men jag kan både klä av, byta blöja och klä på innan hon vaknar. Innan 9 är hon som en död.
Jag vill att hon lägger sig vid 19-tiden och vaknar 8. Har kämpat en månad med att försöka väcka henne tidigare på morgonen och lägga henne tidigare, utan resultat.

Varför är det så viktigt?

Du vill ha en rytm, ditt barn en annan. Varför är din vilja överordnad? Jag fattar överhuvudtaget inte problemet här?

Min son är och var likadan, vilket många förfasat sig över. Jag har aldrig fattat varför. Hon verkar ju sova lagom många timmar per natt, mår hon bra för övrigt så är det väl inget att bekymra sig om!
 
Sv: Sovtider

Vill man att barnen ska sova kl 20 ska de absolut inte sova middag längre än till kl 15 på em.
Det där är inte riktigt sant, mina barn somnade alltid sju när de var små. Även om de sovit till sent på eftermiddagen. Jag tror det handlar mer om att vi alla är olika. En del barn sover väldigt mycket och andra knappt alls.
Ta dessutom upp henne i tid på morgonen, o kör stenhård konsekvens på de tider du vill ha, så kommer hon att anpassa sig efter ett tag. Dessutom, som Djurjouren sa: vaknar man på natten ska det vara dötrist, absolut ingen stimulans då!
Håller med dig helt om detta! Bara att stå ut ett tag, sen fungerar det.
 
Sv: Sovtider

rent generellt (inte barn-specifikt alltså) så är lättaste (men inte den mest praktiska:)) vägen till att vakna tidigare och somna tidigare faktiskt att gå och lägga sig SENARE. Lite senare varje kväll, till slut går man och lägger sig på morgonen och vaknar på kvällen och då fortsätter man bara med att lägga sig senare och senare på morgonen tills man somnar på lagom tid på kvällen. Sedan är det gissningsvis (stod inte i artikeln) viktigt att inte lägga sig senare någon kväll förrän den nya sovtiden är djupt inrotad i kroppen.
 
Sv: Sovtider

Nja, för små barn är det jätteviktigt att inte få sömnbrist, de behöver sova måånga timmar/dygn, o problemet är att de inte helt säkert somnar i tid på kvällen trots sömnbrist, det blir en ond cirkel med "överstimulerade" barn, som får enormt jobbigt på dagis, i värsta fall håller det i sig upp till skolan oxå. :( Förresten, menar du att man ska vända på dygnet först, eller vaddå ???
 
Sv: Sovtider

Går vi upp klockan 8 hinner vi åka på t.ex. babysim eller hemska förskolan. Får jag inte henne ur sängen för än halv tio har vi inte fixat blöjbyte, påklädning, frukost etc. för än babyaktiviteten är över. Och lillan gillar att kolla på andra barn. Där vi bor finns bara djur och pensionärer så det gäller att passa på de få tillfällen som ges.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 227
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 123
Senast: IngelaH
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 289
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp