Sova utan flocken?

Haukur

Trådstartare
Jag har alltid tyckt att man inte ska lämna hunden ensam några längre stunder om dagarna (t.ex. vid jobb) men funderade, på nätterna när hunden normalt sover, lider den lika mycket av att vara själv då som under dagen då den normalt är aktiv?

Sv: Sova utan flocken?

hunden är ju inte själv då,den har ju sin flock i huset,även om den är utspritt,så finns den ju där!

Inte om inte flocken är hemma...

Förtydligande då.

"Lider" hunden mindre av att vara själv på natten (då den normalt ändå sover) om matte/husse t.ex. jobbar nattskift än på dagen när matte/husse jobbar dag?

Jag misstänker starkt att mina hundar ligger och snarkar i sängen eller möjligtvis i soffan när de är själva hemma. Sover gör de i vilket fall som helst, den enda skillnaden är väl att det är ljust eller mörkt. Alltså skulle det vara lika "illa" om de är själva hemma under dagen eller natten.

Mvh

Tora

Inte är det någon skillnad på ensamheten beroende på vilken tid på dygnet det är...

Hundar har ju en helt annan sömncykel jämfört med människor. De kan ju sova bort stora delar av ett dygn och det är helt normalt.

En hund som är trygg i att vara ensam på sover den mesta tiden oavsett om det är dag eller natt.

Mitt resonemang går alltså ut på att det går lika bra/eller är lika illa att lämna hunden ensam oavsett tid på dygnet.

Tack för svaren!
Det var väl ungefär dom tankebanorna jag har också.

Har under en tid funderat på att skaffa en ny hund (har en riesentik men hon bor hos mor och far för hon vaktar trappuppgången till lägenheten vilket inte är så populärt bland grannar;)). Men när jag fick byta från kvällsskift till nattsskift, vilket även är samma skift som min hundvakt jobbar, fick jag snabbt lägga ner mina planer då jag inte tycker det är ok att lämna en vovve själv 6h/dag. En vänns kommentar på detta blev "Men, du jobbar ju natt, då sover ju hunden i alla fall och märker inte att den är själv". Jag ställde mig frågande till påståendet men ville kolla lite på buke vad ni tror om saken;)

Vi har visserligen två hundar, men de har varit själva nattetid ett par gånger när både min sambo och jag har jobbat natt. De har ju varandra då, men saknar ju oss. Det har gått bra, trots många timmar för dem! 10h som värst! Men det går ju 10h vissa nätter utan att de kommer ut så det har kännts ok ändå som undantag.

Min Smilla har oxå varit med mig på jobbet på natten, då har hon sovit i bilen. Där kan jag märka en viss skillnad på henne. På nattpassen i bilen så sover hon iprincip varje gång jag kommer ut. Men sitter hon där på dagtid/efm så sitter hon ofta o tittar ut. Speciellt på dagtid, då det är mycket liv o rörelse.

Jag tror att om hunden är trygg i sitt hem och trygg med att vara själv där så sover den nog lika gott som med familjen hemma. Men är hunden otrygg med att vara själv hemma så är den nog det även nattetid.

Mina hundar sover även på dagen när jag inte är hemma. Tror inte det gör någon skillnad om de skulle råka vara natt.

Har föresten lägenhet på g i Kungälvsområdet om du skulle behöva nattvakt :angel:

Senast ändrad:

Min vovve sover bara på dagarna när han är själv, finns ju liksom inte mycke annat att göra:D Så skulle väl antagligen sova på natten om han blev lämnad då med...men vill ju gärna vara nära flocken, särskilt på natten då han sover mellan oss i sängen under täcket:D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V