Sova/somna om osv

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Wiike

Försökte för första gången 5 minuters sättet och jag leeeeed!
Mitt barn grät och jag leeeeeed! Tog till slut upp henne efter andra försöket själv gråtandes och hon somnade tröstat i min famn jätteledsen :cry:

Finns det inget mildare sätt att lära barn sova i sin säng och somna om / sova nätter helt eller en stund på dagen när de är så trötta men vägrar sova och blir ledsna? :(
 
Sv: Sova/somna om osv

Klart det finns mildare sätt.
Jag tycker att 5-minutersmetoden är rätt hemsk.
Jag gör det som är bäst för min bebis. Vill han inte ligga själv i sin säng så slipper han.

Min stora kille behövde aldrig skrika sig till sömns och han sover gott nu :)
Det är oftast en kort period av ens liv som barn behöver så mycket närhet. Det tycker jag man kan ge sitt barn. De allra flesta lär sig somna själva när de är mogna för det.
 
Sv: Sova/somna om osv

Någon 5-minutersmetod har ALDRIG existerat i mitt hem!
Mina barn har fått somna i min famn upp tiull ca 1 års ålder (lagt dem i egen säng när de somnat, har fungerat jättebra!). DÅ som först har jag successivt vant dem vid att lägga sig själva i spjälsängen, som stått placerad så att de kunnat se mig när jag suttit i fåtöljen vid tvn i rummet intill. Och jag kan inte påstå att jag haft några problem med detta - min egenhändigt skapade metod... :D

Är inte din flicka lite liten för att testa 5-minutersmetoden förresten?
 
Sv: Sova/somna om osv

Hur gammalt är ditt barn? När våra barn var riktigt små fick de somna vid bröstet (upp till 4-5 mån). Sedan började vi lägga ner dem i spjälsängen typ sekunden innan de skulle somna. Nu lägger vi dem när de verkar trötta (dricker oftast en flarra i sängen) och det fungerar bra. Om de vaknar eller har svårt att somna går vi in och buffar lite på rumpan och hyschar sakta eller sjunger en vaggsång. Jag låter inte mina barn skrika sig till sömns, jag tror att de blir trygga av att veta att mamma och pappa alltid finns där och kommer om de blir ledsna. Jag tror också att det är en stor trygghet för ett barn att lära sig somna själv.
Vaknar de på natten räcker det med att hyscha och kanske buffa på rumpan 1-2 ggr för att de ska somna om. Nu är deras spjälsängar i fotänden på vår säng så de är lätt att nå. Barnen är 11,5 månader.
"5-minutersmetoden" är en tuff metod som enligt mig endast är något man använder när ALLT annat har fallerat och hela familjen går på knäna för att de inte får sova.
 
Sv: Sova/somna om osv

Vi samsover mycket här hemma. Pojkarna har alltid fått somna brevid oss ända sedan de var små. Sedan har de slutat med det självmant. Först i vår säng för att sedan flyttats över till spjälsängen där de typ sovit i 3 timmar för att sdean landa i vår säng resten av natten. Från ca 6 månaders ålder har de haft vuxensängar och då har vi legat brevid dem i deras säng. Sedan komemr de iofs till oss på natten ändå ibland.

Våra barn har aldrig skrikit sig till sömns och vår äldsta bestämde själv vid 3 års ålder att han var stor och inte behövde sällskap i sängen för att somna.

Nattningen tar i sämsta fall 1 timme inkl. blöjbyte, tandborstning och pyjamas påsättning. Men sedan sover alla 3.
 
Sv: Sova/somna om osv

Usch nej, 5 mm måste vara det hemskaste någon (karl såklart) kommit på.

NCSS är en "metod" som jag hört många fått bra resultat av, den tar längre tid, men är mycket mycket mildare. Sök på nätet så hittar du info.

Men varför kan hon inte sova hos dig?
 
Sv: Sova/somna om osv

Jag vet att jag är en väldigt blödig och känslig person med mkt empati men jag KAN bara inte fatta hur någon kan låta sitt barn gråta utan att försöka trösta det?
Hur tror de som förespråkar 5minmetoden att barnet känner sig och vad blir lärdomen för den lilla? "Hur mkt jag än skriker och hur förtvivlad jag än är så bryr sig min mamma inte om det." är vad jag tr4or och det vill jag inte att något barn ska behöva känna.

Elvira är nu i en period då hon har svårt att somna och komma till ro. Jag tror hon helt enkelt behöver MKT trygghet och närhet, hon är 8ånader och har säkert börjat förstå att saker kan försvinna, som tex mamma, och att världen är en lite farlig plats ibland och vill ha sin mamma/pappa nära, nära när hon ska slappna av och somna.

Så det får hon, vi bär henne till sömns och kramar henne, bär henne hellre i bärsjal än har henne i barnvagnen och helt enkelt försöker få henne att känna sig trygg.

Jag är övertygad om att hon på det här sättet kommer växa upp till en frimodig tjej som vågar pröva sina vingar när hon blir större. Redan nu så är hon på god väg, hon gillar att krypa iväg och undersöka allt, även utom synhåll för oss och är inte rädd för främmande utan gillar att flörta med alla vi ser.

Det är bara när hon är trött som hon är mammig/pappig.

Mitt råd till wiike är att ge din lilla det hon vill ha=närhet och vänta med att försöka få henne somna själv tills hon är mer trygg i sig själv.
 
Sv: Sova/somna om osv

fy vilken hemsk metod för ett barn och allra helst för en bebis :cry: ! För henne är du inte borta fem minuter för henne kan du lika väl vara död.... så fruktansvärt upplever en liten fem-minuters metoden!! Närhet :love: ger trygga barn, sedan löser det sig avsig självt!
 
Sv: Sova/somna om osv

för oss har de funkat väldigt bra med att hon sover i sin egna säng. började med det redan när hon va 3vecker. å börjar hon skrika så hör man oxå om det bara e att hon vill ha uppmerksamhet lr att hon inte vill sova och va öppe en stund till. å vill hon bara ha uppmärksamhet å vi går in för att få henne å sova blir det bara kattastrof och hon somnar inte på några timmar. vi har alltid lagt henne i sängen å låtit henne vara, hon ligger å pratar för sig själv om hon inte får flaskan. oftast (9av10) somnar hon med flaska i sängen (hon e 1år)
enns barn får ju inte lära sig att gapar man så kommer mamma/pappa. för då lär de sig att utnytja det å de går inte att natta dem utan att man själv e med. d måste ju få lära sig att de e ok att somna/sova utan mamma/pappa, även på natten om de vaknar till å de inte e mat de ska ha så ska man bara låta dem va i sängen utan att gå dit, för man stör dem bara, om de nu inte e så att de e gallskrik.
 
Sv: Sova/somna om osv

:eek: Jag anser det vara mycket bättre att barnen får sova med föräldrarna tills de inte vill det mer. Varför tvinga dem att klara sig själva innan de behöver.
 
Sv: Sova/somna om osv

nenny skrev:
för oss har de funkat väldigt bra med att hon sover i sin egna säng. började med det redan när hon va 3vecker. å börjar hon skrika så hör man oxå om det bara e att hon vill ha uppmerksamhet lr att hon inte vill sova och va öppe en stund till. å vill hon bara ha uppmärksamhet å vi går in för att få henne å sova blir det bara kattastrof och hon somnar inte på några timmar. vi har alltid lagt henne i sängen å låtit henne vara, hon ligger å pratar för sig själv om hon inte får flaskan. oftast (9av10) somnar hon med flaska i sängen (hon e 1år)
enns barn får ju inte lära sig att gapar man så kommer mamma/pappa. för då lär de sig att utnytja det å de går inte att natta dem utan att man själv e med. d måste ju få lära sig att de e ok att somna/sova utan mamma/pappa, även på natten om de vaknar till å de inte e mat de ska ha så ska man bara låta dem va i sängen utan att gå dit, för man stör dem bara, om de nu inte e så att de e gallskrik.
Ditt resonemang köper jag inte! Bara ha "uppmärksamhet" ett spädbarn :eek: ...... :cry:
 
Sv: Sova/somna om osv

Mysaan skrev:
:eek: Jag anser det vara mycket bättre att barnen får sova med föräldrarna tills de inte vill det mer. Varför tvinga dem att klara sig själva innan de behöver.
:bow:

Jag vill få mitt barn att känna sig tryggt, det löser mycket, och hela hans sätt kommer att präglas om han gör det.
 
Sv: Sova/somna om osv

m. hon har massa olika "gnäll". om hon e hungrig lr behöver byta blöja, trött, bara vill att man ska komma för att man ska d för att hon vill köra med en. å går ja dit hela tiden då så har jag en väldigt grinig dotter hemma som inte släpper mig om ja ska på dass lr bara hämta nått å dricka, å de funkar ju inte. man måste lära sig sitt barns "grinande" d fattar la vem som hällst att man kan inte dallta med dem för mycket å hon lägger sig ju bra när man gör så. så va e de för fel på det???? bara undrar!!!
hon mår ju hur bra som hällst. hon leker själv på dagarna, å vi leker oxå med henne, vi har våran myskväll vid soffan varge dag före hon ska sova å mys stunder under dagen, så man lämnar ju henne inte ensam dagarna i enda. de ända ja menar e att ett barn behöver få "grina" oxå utan att man ska springa dit.
 
Sv: Sova/somna om osv

alla har sina sätt när de gäller de små.!
 
Sv: Sova/somna om osv

nenny skrev:
... bara vill att man ska komma för att man ska d för att hon vill köra med en....
bebisar på 3 v kör inte med sina föräldrar - de har dödsångest!!!

nenny skrev:
... å går ja dit hela tiden då så har jag en väldigt grinig dotter hemma som inte släpper mig om ja ska på dass lr bara hämta nått å dricka, å de funkar ju inte.
om hon är så osäker att hon inte vill bli lämnad så får du väl ta med henne in på dass... eller när du ska ha dricka...
:eek: :eek: :eek:
 
Sv: Sova/somna om osv

nenny skrev:
m. hon har massa olika "gnäll". om hon e hungrig lr behöver byta blöja, trött, bara vill att man ska komma för att man ska d för att hon vill köra med en. å går ja dit hela tiden då så har jag en väldigt grinig dotter hemma som inte släpper mig om ja ska på dass lr bara hämta nått å dricka, å de funkar ju inte. man måste lära sig sitt barns "grinande" d fattar la vem som hällst att man kan inte dallta med dem för mycket å hon lägger sig ju bra när man gör så. så va e de för fel på det???? bara undrar!!!
hon mår ju hur bra som hällst. hon leker själv på dagarna, å vi leker oxå med henne, vi har våran myskväll vid soffan varge dag före hon ska sova å mys stunder under dagen, så man lämnar ju henne inte ensam dagarna i enda. de ända ja menar e att ett barn behöver få "grina" oxå utan att man ska springa dit.
Jag blir RÄDD av att läsa det du skriver!
 
Sv: Sova/somna om osv

man måste lära sig sitt barns "grinande" d fattar la vem som hällst att man kan inte dallta med dem för mycket

Varför?

Jag tror inte man kan skämma bort ett litet barn med för mycket kärlek och uppmärksamhet.Vad lär de sig på det?

A) Att man inte kan grina sig till allt?
B) Att ingen faktiskt bryr sig när man säger ifrån

Jag tror stenhårt på B

Att gråta/skrika är ju enda sättet för små barn att kommunicera på eftersom de inte kan prata.De gör inte det för att vilja jävlas eller vara besvärliga eller för att uttnyttja...
 
Sv: Sova/somna om osv

Om din bebis blir tyst för att du behandlar henne så (dina sk. metoder), så är det inte för att hon har förstått att hon inte kan köra med er, hon har stängt av komunikationen (de instinkter hon är född med) och för mig är det katastrof!!!!
 
Sv: Sova/somna om osv

nä. hon e ändast sådan när jag har varigt med henne heladagen, burit runt på henne bara för att hon gnällde till lite tidigare. å då fattar man ju att hon kör med en. annars e hon ju inte grinig när hon blir själv i ett rum. å ja behöver ju inte lämna henne änsam i sin säng gråtandes, för hon gråter inte i sin säng. bara om hon har magknip å då masserar man ju tills hon somnar, å e övertrött, men d blir ju bra när hon får vällingen... men ja fattar fortfarande inte vad problemet är med att låta de små få gråta lite..??!?!?!??!?!! barnmorskor har sakt till mig att det inte gör något alls. bara bra för lungkappasiteten, å andra mammor (förutom de som e på buke) ser inga problem i det häller... de måste få gråta oxå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 961
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 603
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 005
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp