Sova/somna om osv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sova/somna om osv

A. men säg inte ett ni trode på all den smörjan ja försökte få nån att tro på????? D e e klart ja inte låter elina ligga å skrika sig t sömns! Å ja har inte låtit henne ligga å skrika utan att ta upp henne.

Utan såhär har de varigt för oss;

när hon va nyföd fick hon sova bredvd oss, men vid 3v fick ja bara en ide om att hon borde ju kunna sova i sin egna säng, å de börgade hon med att gö. Så vi nattade henne där å de gick förvånansvärt bra, men när hon skulle ha mat på natten flyttade jag över henne så hon fick sova med oss i sängen.

Å så va de fram tills hon va typ 3mån, då lät vi henne sova i sin egna säng hela natten å va med henne när vi nattade henne, strök över ryggen å så. Och när hon va 6-7 mån börgade vi med å få henne å somna själv, vi försökte 5-min metoden fast skonsammare (som en gjorde här åvan) å de gick på 2-3 nätter.

Så nu somnar hon med flaskan hur bra som hällst och e de något effter så går vi ju in t henne, om hon inte ligger å pratar då. för de e typ som att hon sjunger sig själv t sömns. har hör någonstanns att ändel gör så.

Men på natten om hon börgar rulla runt å jämra sig så ska man ju inte gå dit för då väcker man dem bara, för de vaknar lätt upp mellan de olika stadierna och måste ju lära sig att sommna om själva, men börjar hon å bli ledsen går vi till henne.


Så så e det hemma hoss oss. d va bara en knäpp ja fick för de va ingen drama i buke tyckte jag. Men de va nog lite för mycket att läsa för endel. Så förlåt om ja tog i förmycket.//Jenny
 
Sv: Sova/somna om osv

Stinaelin skrev:
Iallafall, då barnet lugnar sig, gå vi ut en sväng, men kommer tillbaks efter en stund om barnet skriker (allt från 10 till 5 min, beroende på).

Jag menar 10 SEKUNDER till 5 min, beroende på om barnet är ledset eller inte!!!:o
 
Sv: Sova/somna om osv

Det var väl bra att det inte var så illa som det framställdes men jag ställer mig fortfarande frågande till VARFÖR du känner behovet att skapa "drama" på Buke. Det finns säkert någon ungdomssida för sådant omoget beteende....
Vill du däremot ha seriösa råd tror jag hela Bukes barnsideanvändare står till tjänst. Söt unge förresten :love: !
 
Sv: Sova/somna om osv

jo, ja vet, ja behövde lite drama igår. men ja levde mig in i rollen som djävulls mamma lite väl mycket. men men... som tur e så e de ju inte så hemma hos oss. ja behöver inga tipps om barn nu, men de kommer de med.

e hon inte för söt. blir 1år på lördag:D:bump:
 
Sv: Sova/somna om osv

nenny skrev:
jo, ja vet, ja behövde lite drama igår. men ja levde mig in i rollen som djävulls mamma lite väl mycket. men men...

Vill du ha spänning i vardagen så kan du väl hitta det nån annanstans hädanefter, det är inte roligt när folk sitter och ljuger.
 
Sv: Sova/somna om osv

*håller med*

Jag fick sjukt ont i magen efter att ha läst dina inlägg igår...:mad:

Men det är ju bra att du inte gör så irl.
 
Sv: Sova/somna om osv

Jag tror stenhårt på(efter fyra barn) att barn man ger närhet och värme kommer att krypa från mig när dom lär sig det barn som får skrika i ensamhet kommer krypande till sina föräldrar när dom kan förflytta sig själva.Då upplevs dom som ännu jobbigare/gnälligare eller vad man ska kalla det och så är den onda cirkeln med ett otryggt barn i full gång.
 
Sv: Sova/somna om osv

citron skrev:
Jag tror stenhårt på(efter fyra barn) att barn man ger närhet och värme kommer att krypa från mig när dom lär sig det barn som får skrika i ensamhet kommer krypande till sina föräldrar när dom kan förflytta sig själva.Då upplevs dom som ännu jobbigare/gnälligare eller vad man ska kalla det och så är den onda cirkeln med ett otryggt barn i full gång.
:bow: :bow: :bow:

Barn kan inte få för mycket närhet öht. När de blir större kommer de välja bort sina föräldrars famn för andra saker. :) Men då har de grundtryggheten att man alltid kan vända sig till mamma eller pappa.

Jag kanske är naiv men jag tror (hoppas) att detta leder till att de även som tonåringar vågar komma till oss när något är jobbigt eller de har knasat.
 
Sv: Sova/somna om osv

till alla

Åhh vad det gör mig varm :love: att läsa alla :love: inlägg här som går ut på :love: at ge bäbisar kärlek :love:

5 minutersmetoden är det vidrigaste ur barnuppfostringssynpunkt och det äcklar mig att den har fått utrymme i media coh att det pratas för den på bvc. Häromkring där jag bor vet jag fler som har kört efter den fruktansvärda metoden och jag blir helt förstörd när jag tänker på alla bebisar som har skrikit i timtal i dödsångest. :cry:

5 minutersmetoden kommer att vara en fruktansvärd skandal om ett par år och de psykologer som har stått för den kommer att vara som en paria. SKa vi slå vad?

Kramar till er alla :love:

(var livrädd för att möta motsattsen när jag gick in här!)
 
Sv: Sova/somna om osv

Men är det många som blir rekommenderade att använda 5-minutersmetoden? På BVC då menar jag?
Jag trodde att den användes i "extrema" fall s a s.

/Bri, vars "snälla" bebis ligger och sussar sött :love:
 
Sv: Sova/somna om osv

På vårat BVC gör de det,jag frågade vad man kunde göra då sonen helt inte ville sova alls,hade väl mer väntat mig mer tips än att få höra att

"lägg ner honom,låt honom skrika arg får man vara,ta INTE upp honom,stå emot,han är bara arg"

Som förstagångsmamma gick man ju på det och provade :cry:
Inte lät sonen arg utan helt hysterisk,så efter det gav jag upp efter att ha gråtit minst lika mycket som han.
efter det jag fick var ett barn som:

* Var livrädd för att somna
*Var livrädd för att vara i sin säng
* Var livrädd för att bli ensam

(från att ha varit världens tryggaste kille)

Det höll i sig ett tag,han fick sova i min säng och amma så mycket han ville på natten,idag är han ett och vill sova i sin säng..men jag får dåligt samvete än idag för att jag trodde på bvc och att 5 mm var det enda rätta...

Kan tillägga att bvc fortfarande tycker att jag skämmer bort sonen som får sova i min säng om han vill och amma på natten om han vill...:crazy:

Men vi mår bra och sover gott både jag och sonen nu.

Det verkar vara vanligt att 5 mm är det som bvc rekommenderar då kompisar fått någon broschyr om den,och går man in på FL finns ett helt gäng som förespråkar metoden,det gör mig rädd att den är såpass vanlig som den är.
 
Sv: Sova/somna om osv

Bri skrev:
Men är det många som blir rekommenderade att använda 5-minutersmetoden? På BVC då menar jag?
Jag trodde att den användes i "extrema" fall s a s.

/Bri, vars "snälla" bebis ligger och sussar sött :love:

ja till sonen rekommenderade BVC-tanten det i alla fall... han vaknade en gång i timmen dag som natt och bara skrek... det var väl enklare att rekommendera det än att lyssna på mig när jag berättade om alla andra symptom på han hade - jag för det var ju p.g.a. magont av mjölkproteinallergi som han vaknade och skrek - han sov en hel natt utan ett knyst 1:a natten efter vi av en slump inte ätit några mjölkprodukter... och 5mm skippade vi helt - verkar ju helt barbarisk...
 
Sv: Sova/somna om osv

nenny skrev:
nä. hon e ändast sådan när jag har varigt med henne heladagen, burit runt på henne bara för att hon gnällde till lite tidigare. å då fattar man ju att hon kör med en.

Min är tvärtom. Den enda gången vi låter honom skrika är när vi kör bil. Ifall han blir ledsen då kan vi ju inte ta upp honom ur babyskyddet, för det får man ju inte enligt lag. (Vi försöker förstås trösta genom att vyssa och röra, men det är närhet han vill ha, så det funkar inte så bra.)

Efter en sådan biltur vill han bli buren och ammad jättelänge. Det är som om han måste ta igen den närhet han gick miste om tredubbelt upp.

Om vi däremot svarar på hans signaler snabbare - då blir han inte lika "klängig" på oss.

Vår son kör alltså inte med oss. Jag har svårt att tänka mig att ett så litet barn får ut något av att "köra med" sina föräldrar. Vad skulle det i så fall vara? Maktkänsla? Tidsfördriv?
 
Sv: Sova/somna om osv

*lånar knapp*
Nu är Majken bara 6 veckor men hittills har hon inte haft problem med att somna på egen hand om bara förutsättningarna är de rätta. Är hon mätt och lugn kan jag lägga ner henne i hennes säng och är hon då på "sovhumör" ligger hon och gurglar och kikar i några minuter och somnar sen. Är det lite svårt för henne att koppla av lägger jag henne på mage och låter henne somna så och vänder henne sen (hon sover eg mycket bättre på mage, typiskt!). Är hon lite extra orolig får hon sova mellan oss men hon _måste_ inte tuttas eller vyssas varje gång för att somna, även om det händer ibland.

Jag tror att en stor grej med sömnen (precis som mkt annat) är att man måste lita på att det går och att de kan själva. I vårt fall har det stora problemet varit att få henne mätt och nöjd och utan magknip, när det väl är under kontroll så har läggningen/sovandet liksom gått av bara farten. Förhoppningsvis fortsätter det så, peppar peppar.
 
Senast ändrad:
Sv: Sova/somna om osv

Bri skrev:
Men är det många som blir rekommenderade att använda 5-minutersmetoden? På BVC då menar jag?
Jag trodde att den användes i "extrema" fall s a s.

/Bri, vars "snälla" bebis ligger och sussar sött :love:

Här rekomenderade till och med barnpsykologen på BVC mig att göra så när sonen vaknade mitt i nätterna så han var 1½ 2 år och var ledsen och inte somnade om. Jag kan säga att jag gick bara en gång till henne och aldrig mer jag påpekade att jag trodde att han led av separationsångest pga att jag och pappan hade separerat då.

Det gick att lösa sonens sömnproblem på annat sätt, han fick somna liggande på mig eller vyssas i vagnen istället trots att det tog några timmar men idag har jag en kille på 6 år som utan knot går och lägger sig i sin egen säng och somnar utan problem.
 
Sv: Sova/somna om osv

:eek: Vad har ni för bvc sköterskor? Jag blir alldeles rädd för sjutton. Min bvc sköterska säger att visst kan 5 mm fungera när barnen är runt 2 år men detta ska endast testas om sömnen är ett så stort problem så föräldrarna aldrig får sova öht.

Då brukar de rekommendera att man testar 5mm några nätter. Blir det ingen som helst förbättring blir barnen faktiskt inlagda och får något lättare sömnmedel 1-2 nätter för att bryta det dåliga mönstret.

Min bvc sköterska tycker iofs att vi är lite för snälla och beundrar oss för att vi orkar samsova iom att vi har två stycken som kommer fortfarande. Men vad sjutton det är så kort tid. OM 2 år är den minsta 4 år och då lär han förmodligen inte vilja dela säng med mamma varje natt längre.
 
Sv: Sova/somna om osv

Gry skrev:
5 minutersmetoden är det vidrigaste ur barnuppfostringssynpunkt och det äcklar mig att den har fått utrymme i media coh att det pratas för den på bvc. Häromkring där jag bor vet jag fler som har kört efter den fruktansvärda metoden och jag blir helt förstörd när jag tänker på alla bebisar som har skrikit i timtal i dödsångest. :cry:

5 minutersmetoden kommer att vara en fruktansvärd skandal om ett par år och de psykologer som har stått för den kommer att vara som en paria. SKa vi slå vad?

Kramar till er alla :love:

(var livrädd för att möta motsattsen när jag gick in här!)
Alla barn är olika och då får man ta till olika metoder. Vi har använt något som nog är en variant på 5-minutersmetoden på William och det fungerade bra. Nu var han förvisso över 6 månader då. Det kunde ta ganska lång tid innan han somnade men speciellt ledsen var han inte. Han lekte mest med sina leksaker i sängen. Ledsen blev han mest när han kom på att han kastat ut alla leksaker utanför sängen.

Om man tror att det går ut på att låta bebisar skrika i timtal så har man nog fattat allt väldigt fel. Som förälder hör man ganska lätt om det finns ångest i skriken eller inte. Givetvis tröstar man ett barn som skriker av ångest.

Jag tycker mer att det som Anna Wahlgren håller på med är struntprat men vi väljer ju det som vi märker fungerar helt enkelt.
 
Sv: Sova/somna om osv

TomasN skrev:
Alla barn är olika och då får man ta till olika metoder. Vi har använt något som nog är en variant på 5-minutersmetoden på William och det fungerade bra. Nu var han förvisso över 6 månader då. Det kunde ta ganska lång tid innan han somnade men speciellt ledsen var han inte. Han lekte mest med sina leksaker i sängen. Ledsen blev han mest när han kom på att han kastat ut alla leksaker utanför sängen.

Om man tror att det går ut på att låta bebisar skrika i timtal så har man nog fattat allt väldigt fel. Som förälder hör man ganska lätt om det finns ångest i skriken eller inte. Givetvis tröstar man ett barn som skriker av ångest.

Jag tycker mer att det som Anna Wahlgren håller på med är struntprat men vi väljer ju det som vi märker fungerar helt enkelt.
Jag håller nog med dig här. Jag har också använt en variant på den metoden och det har funkat, son nummer ett testade vi på men det gick inte så vi gav upp, son nummer 2 funkade det på direkt, inte mycket skrik och sedan han var 4 månader har han sovit hela nätterna själv i egen säng helt tryggt. Man väljer metod efter barn, tror jag. Därför envisades vi inte med ettan.han fortsatte att vakna två gånger varje natt fram tills han var 1½ år då han började sova hela nätterna. Det är även han nu som kan vakna av mardrömmar eller att han behöver kissa osv.i natt vaknade han av att han hade ont i foten och då la jag så han kunde ha foten högt på täcket och så var det inte mer med det:D Känns skönt att lägga barnen och de somnar utan gnäll. Vissa perioder är de jobbiga, vill inte hur trötta de är, men nu är det normala gängor igen har jag märkt. De delar rum och jag skickar upp den yngsta först och när jag tror han sover lägger jag den äldsta, annars blir det bus:D

Jag vet inte hur bebisen blir en jag hoppas ju på att den också blir lite trött av sig och tycker om att sova:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 961
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 603
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 005
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp