Sova på mage?

Gnarpis

Trådstartare
Sonen sover inte så mycket (som jag skulle önska) och när han väl ska somna så måste han göra det på mage på mitt eller makens bröst. Tyvärr sover han inte vidare när vi lägger ner honom på rygg eller sidan. Det tar fem minuter så vaknar han. Mkt frustrerande. Men igår så provade jag att lägga honom på mage med överkroppen på en mjuk kudde och då sov han 1 1/2 timme ensam, har aldrig hänt tidigare dagtid att han sovit så länge. Naturligtvis tittade jag till honom hela tiden och jag vet inte om jag vill sova samtidigt. Men såå skönt att få honom att sova utan att jag ska bära runt honom eller ha honom på mig.

Ni med barn som hellre sovit på mage hur har ni gjort?

Sv: Sova på mage?

Vår Theo har sovit på mage sen han var ca 6 veckor. Vi upptäckte då att han sov mycket bättre. Vi hade dock andningslarm så vi var inte speciellt oroliga. Dock ska dom inte ha kudde när dom sover/ligger på mage. Vi använder en ihopvikt handduk som kudde, mest för att han dregglar så. :D

Angående att han vaknar när ni lägger ner honom, hur länge låter ni honom sova innan ni lägger ner honom? Vi fick tips om att barnet skulle sova minst en kvart innan man lade ifrån sig det. Det fungerade bra på Theo i alla fall!

Lycka till!

Köp andningslarm?

Vår äldsta dotter ville sova på mage, sov inte bra på rygg när hon var bebis, men henne la vi på sidan med en kudde eller liknande vid magen och benen (inte vid ansiktet såklart), så att hon inte rullade över på mage så lätt.
Våra barn har sovit hos oss i våran säng så vi har ju haft rätt mkt koll på dem också.

Jag fick tips av en sköterska på BB om hur jag kunde lägga sonen på sidan och palla upp med en handduksrulle (eller kudde eller lakan) för att förhindra att han rullade över på mage. Kanske funkar sidoläge för ert barn?

Förr sov ju tydligen "alla" barn på mage och det gick ju bra för de flesta. Men om man är nervös för det där... vilket jag var... så kan man ju kanske köra kompromissen att sova på sidan?

Jag fick tips av en sköterska på BB om hur jag kunde lägga sonen på sidan och palla upp med en handduksrulle (eller kudde eller lakan) för att förhindra att han rullade över på mage. Kanske funkar sidoläge för ert barn?

Förr sov ju tydligen "alla" barn på mage och det gick ju bra för de flesta. Men om man är nervös för det där... vilket jag var... så kan man ju kanske köra kompromissen att sova på sidan?

Bra FÖR DET MESTA ja... Dock har antalet fall av plötsli spädbarnsdöd minimerats till en fjärdedel sedan rekommendationen blev att de skulle sova på rygg, så det ligger ju def något i det.

Till TS: Köp andningslarm! Då märker du om bebben slutar andas o kan vidta åtgärder.

Alla mina sov på mage, det var innan man rekommenderade att lägga dem på rygg. Döttrarna sov som små stenar.

Om bebin sover bättre på mage så skulle jag def köpa ett andningslarm och låta den sova så.

Sen tror jag att magsovning är en stor orsak till minskningen av PSD, men jag tror att tex rökning också har påverkat enormt mycket

kl

My sov på min eller makens bröst hela första månaden, dag som natt. inget annat fungerade. Sen fungerade sidoläge bäst och nu sover hon oftast på rygg eller på mage.

Köp ett andningslarm om du är orolig och låt bebin sova på mage!

//Julia

Vår Alex visade tidigt att det var magläge som gällde. Ett andnigslarm gjorde att vi kände oss lite säkrare.

Numera sover han alltid på mage men nu snurrar han runt hejvilt i sin säng!

Bra FÖR DET MESTA ja... Dock har antalet fall av plötsli spädbarnsdöd minimerats till en fjärdedel sedan rekommendationen blev att de skulle sova på rygg, så det ligger ju def något i det.

Ja, det var just det jag syftade på. Och just därför vi inte lät sonen sova på magen innan han vände sig själv.

Alltså, jag är lite skeptisk till att bara förlita sig på tekniken... Mina barn ville också sova på mage men vi lyckades få till kompromissen;sova på sidan.
Andningslarm är smart uppfinning, men JAG skulle inte gått och köpt ett och sen låtit bebisen fått sova på magen hur mkt som helst.

Men, det är ju upp till var och en att besluta hur man gör. Men man ska ju ha i åtanke att PSD minskat drastiskt sedan rekommendationerna ändrades.

Alltså, jag är lite skeptisk till att bara förlita sig på tekniken... Mina barn ville också sova på mage men vi lyckades få till kompromissen;sova på sidan.
Andningslarm är smart uppfinning, men JAG skulle inte gått och köpt ett och sen låtit bebisen fått sova på magen hur mkt som helst.

Men, det är ju upp till var och en att besluta hur man gör. Men man ska ju ha i åtanke att PSD minskat drastiskt sedan rekommendationerna ändrades.

Självklart kan man inte bara förlita sig på tekniken men jag tycker att det är till god hjälp för hela vår familjs sömn!

Själva köpte vi andningslarmet långt innan han började sova på mage. Jag var hysteriskt nojjig och sov inte nåt de första nätterna. När vi sen märkte att han sov mycket bättre på mage kändes det helt naturligt att låta honom göra det.

Att bara förlita sig på tekniken tror jag ingen mamma gör även om man har andningsalarm.

Jag kollade till min dotter med jämna mellanrum trots att hon hade andningsalarm, däremot kunde jag sova öht första tiden eftersom vi hade ett larm..

Tack för alla svar!

Det spelar ingen roll om han har sovit 5 min eller 2 tim innan jag lägger ner honom, han vaknar ändå. Och sova på sidan funkar lika illa som rygg.
Magen funkar kanon och kudden använder jag så han hamnar i uppförsbacke utan tryck över bröstet.

Om han så tydligt vill sova på mage så skulle iaf jag låta honom göra det ( men ha ett andningalarm alltid ).

Han har sovit två nätter på mage och det är fantastiskt. Han sover länge, vi sover länge och alla är glada och nöjda :)

Han är väldigt stark i rygg och nacke och lyfter huvudet själv för att byta sovställning. Sen ligger han gärna som en liten boll, gud så söt han är :love:

Idag har lyckats få honom att somna i vagnen för första gången ute på promenad. efter lite skrikdrama orkade han inte skrika längre utan somnade. Vaknade dock så fort vi kom hem och vagnen stannade. Nä han gillar inte att sova på dan om han inte får vara i mammas famn.

Vår dotter sover på magen med andningslarm, larmet hade vi iofs skaffat redan innan föddes.

Men från att vaknat varannan timme dygnet runt för mat när hon sov på rygg i 6 veckor till att från och med förra veckan sova ca 4½-5 timmar i sträck på magen.
Valet var ganska enkelt för oss, efter provat låta henne magsova dagtid strängt övervakad med detta resultat, då beslöt vi för att även prova natten.

Men visst, man är ngt orolig nattetid, hon får sova på rygg under dagen då jag passar på att göra annat med babyvakten i byxlinningen.

KL
Det är väl även så att det inte bara är ryggsovandet som minskat psd. Även rekommendationerna att inte ha för varmt bäddad och framförallt att inte röka har bidragit vad jag har förstått.

Vi hyrde att andningslarm när sonen ville sova på magen, men jag var aldrig allvarligt orolig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 183
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 661
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?