Sov i eget rum

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gul13

När har ni flyttat era barn till eget rum för att sova? Ni som haft era barn i ert sovrum till att börja med.
 
Sv: Sov i eget rum

Min son var 3 år när han fick eget rum. Det var i samband med flytt.
Där sov han från första dagen när vi flyttat in.
 
Sv: Sov i eget rum

Tror att han var runt två när han åkte in i sitt rum :) . men han har alltid kommit över till oss på natten tills i våras när vi fick nr 2 då det blev för trångt i sängen så vi fick honom att sova heltid i sin säng, då var han alltså 3½.
 
Sv: Sov i eget rum

Några månader bara eftersom jag slutade amma så fanns det ingen anledning för henne att sova i vårt rum tyckte jag.

Men när hon blev äldre så kom hon ofta på natten men slutade när nummer två kom.
 
Sv: Sov i eget rum

Dottern flyttade till eget rum när hon var 2 månader. Då började hon sova hela nätter (möjligtvis amma en gång) så det fanns ingen anledning att ha henne i vårt rum.

Numera vaknar hon oftast nån gång per natt och skriker så man får gå upp och stoppa i nappen eller trösta lite. Om det är riktigt illa får hon flytta över till vår säng (men det tänker jag snart sätta stopp för så att hon inte vänjer sig alltför mycket).

Hon är nu 7 mån.
 
Sv: Sov i eget rum

Dotter sov i spjälsängen tills hon var ca 2½år, sen köpte vi en "egen säng" som vi ställde i hennes rum. Plötsligt en kväll så ville hon lägga sig i sin egen säng och somnande där, och på den vägen är det. Ibland är hon så underbart självgående :D Men hon kommer ofta över till våran säng mitt i nätterna.
 
Sv: Sov i eget rum

Tack för svaren. Vår dotter är 16 mån, sover mestadels i sin egen säng i vårt sovrum (mardrömmar, sjukdomar osv får hon sova mellan oss) men hon äter fortfarande två ggr/natt av div anledningar så än är det inte riktigt aktuellt.
En annan sak jag då undrar över hur hör ni barnen på natten? Nu har vi hennes blivande rum ganska långt från vårt sovrum ... vilket inte går att ändra ... så jag kommer ju inte kunna sova i allafall för att vara rädd att inte höra henne. Har ni babyvakten på?
 
Sv: Sov i eget rum

Dominic fick eget rum när jag flyttade till min 3.a och då var han 6 månader. Där har han sovit hur bra som helst redan vid första natten (nattmål slutade han med när han 2 mån)

Dock kan han komma på morgonen och vill mysa med mig i min säng, vilket vi gör ibland, sånt är ju mysigt ;)

jag hade en baby-watcher i början när han hade eget rum, men då jag vaknade av minsta ljud från honom så insåg jag att det kunde aldrig fungera i längden. Då fick jag aldrig sova. När det gäller Dominic så är jag otroligt lättväckt om han vaknar eller har andra ideer för sig i sömnen. Dock sover jag hur djupt som helst när det gäller andra saker.
 
Sv: Sov i eget rum

*lånar*

Nu måste ju jag komma och vara motvals:D

Dottern är 4 år fyllda och sover fortfarande mellan oss och jag ska vara ärlig och säga att jag älskar det. Visst, hon far rundor i sängen på nätterna så rätt som det är får man en fot i nyllet men det är det värt:love: Hon har haft eget rum sedan födseln men har aldrig sovit där. Vi har ställt undan en spjälsäng (använd ca 2 timmar en natt) och en utskjutbar säng (använd lite mer men då av mig när jag behövt få sova:o ) och nu står en vanlig säng och väntar på henne, men vi har ingen brådska.

Vet inte om man ska tro på det men jag läste dessutom i Expressen igår att brittiska forskare kommit fram till att barn blir friska och lugna vuxna om man har dem i sängen tills de fyllt 5 år.

http://expressen.se/index.jsp?a=588484
 
Sv: Sov i eget rum

Sonen var väl runt 2 år, men de flesta nätter slutade alltid i våran säng.

Och ja, man får sömnbrist av att ha en unge där, men.......

Han har alltid fått somna i egen säng, men det har varit okej att komma över.
Idag är han 9 år och kryper ner hos oss i perioder.

Jag somna ofta i hans säng när jag läser, och det älskar han.
Han tycker det är orättvist att han ska behöva vara ensam, när vi är 2.
Jag har försökt få hunden att sova i sonens rum, men han vill sova vid mina fötter.


Jag tror att det viktigaste är att göra som man själv trivs bäst med, inte vad andra gör eller tycker man borde göra.
 
Sv: Sov i eget rum

kanske ska tillägga att han kommer och lägger sig brevid mig varje natt och sover halva natten brevid mig.
så nu har ja bebis på ena sidan och min snart 5-åriga kille på andra sidan av mig.
saknar att sova med en vuxen lite grann....
 
Sv: Sov i eget rum

Selma flyttade till eget rum när hon var drygt 3 år, tror jag :o... Detta enbart pga att det inte var något problem att ha henne i vårt sovrum, inte ens när Signe också var där, och pga att vi inte orkade ta tag i att städa ur "skrotrummet" så hon kunde flytta in där. Det var först när Allan var i antågande som vi äntligen tog tag i att flytta ut henne... :p Signe flyttade in i Selmas rum när hon var drygt 1 år och hade slutat vakna till ett par ggr/natt. Allan är nu 13 månader och berkar i princip ha slutat vakna till ibland, så nu kan vi låta honom också flytta in i barnrummet.
De delar rum nu, har ett sovrum och det kommer bi ett gemensamt lekrum också. När de blir äldre får jag och maken flytta ner, så de får varsitt eget rum. men medan de är små kan de gott bo ihop, tycker jag!
 
Sv: Sov i eget rum

Gul13 skrev:
En annan sak jag då undrar över hur hör ni barnen på natten?

Vi har ett rätt typiskt tvåplanshus med sovrum och allrum på övervåningen. Det är inga som helst problem att höra dotterns skrik trots att hennes sovrum ligger på andra kortsidan, jag hör minsta gny. Sen gäller det såklart att skynda sig upp innan det blir gallskrik... :D

Min man har mycket svårare att höra att hon skriker men jag tror det beror på att jag är den som hela tiden gått upp för att amma plus att jag är den som "ska" gå upp eftersom jag är ledig om dagarna. Han har speciellt svårt för att höra henne under första delen av natten (båda två sover djupare då) men när hon skriker runt fyra-femtiden går han ibland upp trots att det är mitt i veckorna. Under helgen brukar vi turas om att gå upp men om jag vaknar och han inte gör det så gör jag det. För det mesta vaknar hon ändå bara nån gång per natt och somnar om rätt fort, så jag ser det inte som något större problem.

Inatt vaknade jag dock av att locket till soptunnan i badrummet smälldes igen (min man hade vaknat och gick upp och bytte blöja på henne) och det var nog första gången jag inte vaknat av att hon skrek (tydligen skrek hon inte heller, utan var pigg och glad och vaken så det kanske inte var så kontigt), men jag var å andra sidan tröttare än vanligt efter en krogrunda med jobbet i förrgår.

Babyvakten använder vi bara när hon sover utomhus eller när vi har gäster och röstvolymen är hög.
 
Sv: Sov i eget rum

Precis som för Mustsasukka så flyttade vi när äldsta var 3 år som då fick eget rum och sov där från första natten.

Den som är 2 år har eget rum, somnar där då och då (i perioder) men kommer nästan alltid in till oss på småtimmarna.

Barnens sovrum ligger vägg i vägg med vårt, så det är inga problem att höra dem. Annars hade jag nog varit nojjig och inte kunnat sova ordentligt...
 
Sv: Sov i eget rum

Tack för alla svar. Som sagt är det inte riktigt aktuellt än känns det som. (Jag måste få sova någon gång och springa fram och tillbaka + gå upp och ge henne mat två gånger ... nej tills hon inte äter på natten längre får hon sova i sin säng i vårt rum.)
Men jag har en väninna med fyra barn, (11, 9, 6 och 4 år) och ALLA :eek: sover i samma rum. Inkl 11 åringen. (Fråga mig inte hur det har kunnat bli så många barn men men, det finns ju andra ställen som kan agera verkstäder förståss) Och det tycker jag är värsta mardrömmen. Så innan hon är 11 år ska hon i allafall ha flyttat till eget rum ... Men då är det inte så där jättebråttom än känns det som. Intressant och höra hur andra har gjort.
 
Sv: Sov i eget rum

Mina barn har sovit hos mej tills de var fem och tre med undantag för tösen som sov i sin säng när hon var två- sex månader.
Tycker inte det spelar någon roll om barnen sover hos mej när de är små.
Kan lova att de inte vill sova hos mej nu när de är fjorton och sexton:rofl: :rofl: :rofl:
Det löser sig självt huvudsaken är att alla sover och mår bra, vart spelar mindre roll:)
 
Sv: Sov i eget rum

Första barnet började sova i eget rum när hon var 2,5 år. Med andra gick det fortare. Mina barn delar rum, det har de gjort sen minstingen var runt 10 mån. Jag är lyckligt lottad, mina barn sover på nätterna så det blir inget springande. På morgonen så hör jag när de vaknar, rummen är vägg i vägg, om inte annat så kommer storasyster in till oss och talar om att lillebror är vaken och vill ur sängen.
 
Sv: Sov i eget rum

Hjälp!

Ska ha barn i december om allt går som planerat men inte 17 har jag räknat med att inte få ha sambon för mig själv i sängen de kommande 6-7 åren! (Eller ännu längre om man nu skulle lyckas tillverka några syskon också...)

Kanske hade tänkt mig att bebisen får sova i sängen så länge den måste amma på nätterna eller nåt i den stilen. Men när man läser här så är det ju nästan så man ångrar att man tillverkade en bebis. Om det nu kommer att innebära 3 personer i sängen för en massa år framöver.... Det hade jag nog inte riktigt räknat med. När hinner man ha sex då? Eller är det inte meningen att man skall hålla på med sånt när man väl har fått barn? Är man en dålig förälder om man inte vill ha sitt barn sovande mellan sig och maken i dubbelsängen?
 
Sv: Sov i eget rum

Calles-Matte
en av mina vänner har aldrig haft sin dotter i sitt sovrum... hon fick redan från början sova i sin spjälsäng. mamman sov i samma rum på en extrasäng i början när dottern åt på nätterna. Men sen har hon sovit ensam utan problem. så de vuxna har alltid haft sin säng för sig själva. (å dottern är trygg å fullkomligt normal. Väldigt lättlagd eftersom hon redan från första dygnen somnade "ensam")
Så vill jag oxå ha det när tiden kommer. Låta bebbe somna i egen säng å sova där. När den ska ammas om nätterna får man väl ha spjälsängen i sitt eget sovrum eller sova på extrasäng, men sen ska hon/han få sova ensam.
Låter kanske grymt i mångas öron men om barnen får göra så redan från början så vet de ju inget annat... jag håller med dig Calles-Matte; jag är faktiskt inte bara mamma; jag är sambo och älskarinna oxå....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 958
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Hur stora rum har era barn? Vi funderar på att göra om lite men blir lite fundersamma på storleken på rummen. Vi skulle vilja göra två...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: Imogen
·
Hemmet Kommer uppdatera denna tråden när det är dags för nästa rum, men vi börjar med mitt sovrum. Det som sticker ut taket är två sladdar...
Svar
14
· Visningar
469
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp