Jag är nyfiken på att höra er allmänna uppfattning om huruvida det är vanligt/ovanligt att man introducerar sötsaker till barn i tidig ålder.
Jag pratar nu om små barn (under två års ålder ca).
Hur har ni gjort? Ger ni barnen glass, godis, fikabröd eller har ni väntat tills de varit stora nog att kunna be om det själva?
Hur är det i er bekantskapskrets?
A ha alltid fått i hm "lagom" (för oss lagom alltså) mängd.
Definitivt från ett års ålder i alla fall, han fick definitivt smaka sin egen födelsedagstårta -och vilken skada gör lite grädde, osockrade bär och sockerkaka egentligen.
Sedan fick han självklart lördagsgodis när han var två och alla de äldre sysslingarna fick. Men vi är ännu inte så noga med det, han får lördagsgodis om han minns det själv, vi plockar två påsar en till mig och en till honom med ca 10 bitar i varje. Det kommer att kännas som mindre pappersslöseri när de små påsarna kommer igen!
Vi har försökt följa tips på hur man avdramatiserar godis snarare än att pådramatisera (förbjuda) eller spänningsfylla (gör till enda roliga valet man har) -tex låta barnet välja andra saker än godis i affären, få välja grönsaker, få välja mat osv, så att godisvalet inte är enda chansen att få lite makt i vad man äter.
På fika nu när han är fyra har han fått äta alldeles för mycket kakor när vi serverat hemma och haft gäster. Borta får han inte det, det känns ouppfostrat. Jag får lite ångest över det men vi bjuder inte på fika så ofta (någon gång i halvåret) och mina smalaste kollegor verkade få äta obegränsade mängder kanelbullar ibland som små, (det fick inte jag och jag är smårund), samma sak med mina småbröder, man kan alltid få godis hemma hos dem för de glömmer alltid äta upp det de får på kalas. (tyvärr äter A upp allt sitt godis numera, när han var yngre slutade han äta betydligt tidigare än andra barn när vi var gäster hos fredagsmyspåseätare.)
Efterrätt har vi ganska ofta, några gånger i veckan 2-3, allt ifrån en mandarin eller en liten kaka eller en ruta choklad eller äppelpaj och glass
. (Vi är inte så noga med att äta extra onyttigt på fredagar, vi glömmer den biten ganska ofta/oftast om inte dagispersonalen påminner
(nu ska ni väl hem och fredagsmysa)).
En får la se hur det går helt enkelt.