Sötnos !!

MissFideli

Trådstartare
Yogas uppfödare har en äldre kattunge kvar (INGEN ANNONS!!) som jag är så förtjust i ! Hon är vackert creme och supersöt, men har avelsförbud pga icke önskvärt färganlag.

Typiskt va? När man väl trillar över en sockertopp så har hon avelsförbud.

040406.jpg

Sv: Sötnos !!

Inte ger, men uppfödaren har valt att sätta det på denna kull. Recessivt vitfläcksanlag. Britten ska ju ha minst 25-30% vitt och detta anlag ger ju sällan det :smirk:

Japp. Både augoti och med silver. Fast jag minns inte om det är från årsskiftet eller från nu, men det är genomklubbat och färdigt. Kolla på www.brittringen.se så ser du första silveraugotivitfläckade Brittungen i Skandinavien (tror jag)

Varför gör man en sån parning om det gör att kullen får avelsförbud ?

Jag var ju och tittade på en vit brittflicka förra året och den uppfödaren berättade att man kunde para henne med i princip vad som helst men inte med vitfläck - eftersom man inte kunde se de vita fläckarna på en vit katt och således inte veta om det var tillräckligt mycket vitt.

Eller så kanske britterna borde tillåta vilken mängd vitt som helst

Det har nog inte Britterna så mycket med att göra :smirk:
Mamman hade en vit fläck på magen som inte syntes förrän hon var i slutskedet av dräktigheten. 4 ungar blev det, varav 2 hanar med tydliga fläckar och 2 honor helt utan fläckar, men bevisligen bärare av anlaget. Detta anlag är som sagt inte önskvärt, även om få uppfödare lägger avelsförbud på katten pga det. Jag tycker det visar på en enorm seriositet från uppfödarens sida, eftersom anlaget är recessivt och inte lätt att hålla reda på.

Anledningen till att man inte vill ha för lite vitt är väl dels för att man vill kunna hålla sär vanliga vitfläcksanlaget med det recessiva och dels för att det tillslut kan bli svårt att hitta fläckarna. Jag vet katter av annan ras där man efter några år hittar en fläck som är kanske 0,5 cm/diameter och det tycker inte jag låter vidare kul. Jag vill ha en tydlig vitfläckad katt, där man ser vitfläckarna från alla håll.

Att man inte parar vita med vitfläck kan bero på dels det du skriver och dels på att man eftersom man inte alltid vet vad det är för färg under, så är det vitkigt att para med rätt färg på en vit. Många nya uppfödare tänker inte på det och kanske parar med en maskad och får en kull med vitfläckiga maskbärare, varav hälften vita som sen paras med maskade katter igen och där trillar det ut en maskad med vitt, vilket inte är godkänt.
Fast mest beror det nog på att det först nu är godkänt med augoti-vitt och det gjorde ju det hela lite enklare.

En kollega till mig har parat sin vita hona (röd chokladbärare egentligen) med en chokladvit hane. En av möjliga utfallen där är chokladsköldpadd med vitt, nått som inte finns i Sverige och såklart är rätt eftertraktat. Men denna kan ju nu lika gärna bli vit.

Vitt är vackert men alldeles för krångligt för mig. Nästa blir nog en diluterad, funderar på en lilasköldpadd med vitt. Dom diluterade sägs ha bäst temprament. Lite sugen på en tjej efter denna vackra dam:
butterf.jpg

Windjammers Like-a-Butterfly, en engelsk import.

eller dottern
S*Bokbackens Lika-a-Symphony
Sym.jpg

Senast ändrad:

Sluta!!!! Man blir ju sjuk av att se dessa bedårande små kottar!!!!!!!!! Mamma mia vilken utstrålning de har!!!

Ja den sista är väl för skön? Den där färgen är så mysig också, jag blir sugen på mjukglass.
Kattungar är ofta rätt kaxiga, så visst blir det en utstrålning.

Mycket klokt att sätta avelsförbud! Vi har ju fått enstaka ungar med vitfläck bland koraterna, tyvärr får vi nog dras med det ett tag, eftersom det inte finns tillräckligt med katter i avel för att kunna göra större uteslutningar (dvs, hela kullen där vitfläckig unge fötts borde få avelsförbud, och kombinationen bör inte göras om. Vad man gör varierar lite, i vissa fall säljs tom kullsyskonen till avel, vilket jag tycker är mycket oansvarigt)

Förutom på min Abbie då *suck* Yoga har en kanonfin ögonfärg, även om det börjar mattas av tror jag. Den gör ofta det med åldern, fast på Yoga lite för tidigt. om det inte bara är jag som inbillar mig.
Men du ska se henne ute på balkongen när solen ligger rakt på henne. Krivit och kolsvart, och det vita verkligen lyser i solen och så dom knalloranga ögonen. Hon är superfin då.
Abbies ögon är mer åt det bruna hållet vilket inte alls är önskvärt. Nu hade jag nog parat henne ändå om det inte dykt upp andra hinder, men i vilket fall.

Ahh, då förstår jag ! Jag trodde det var medvete från början att ungarna skulle få anlaget. Som det var nu så är det ju det enda rätta att lägga avelsförbud på kullen.

En annan färgfråga. Kan en hona vara padda, med antingen det röda eller det svarta diluterat ? Alltså tex svart-creme padda eller röd-blå padda ?

Nä, dilutionen sätter sig på båda färgerna. Dock kan den ena färgen se mörk ut. Men antingen är den heldiluterad eller ej.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 804
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 190
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 816
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 943
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?
  • Valp 2025