Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Du har så rätt så.

Men en alfarullning för mig var inte en symptomlindring utan faktiskt en lösning.

Senast ändrad:

när jag var dummare än jag är nu provade jag det på min olydige labbe (jag hade i alla fall tillräckligt med förstånd att inte göra det på min tik), han ville sååå gärna fram och hälsa på de andra vovvarna, men det ville inte matte som nästan fick sina händer avslitna. så jag drog ner honom några gånger och gav mig inte förän han var lugn och tyst och låg kvar när jag reste mig. men det funkade ju inte alls. nu skippar jag alla dominansövningar och ökar istället motivationen till att hålla kontakt med mig. det funkar klart mycket bättre. nu kan andra hundar springa fram och börja nosa på honom utan att han släpper mig med blicken. skillnad va? fortfarande kan han dock få för sig att dra mot hundar, speciellt när det är andra människor som håller i honom, men det blir mindre och mindre. vi har ju inte kört den nya träningsmetoden så länge.

nu kan nog inte grana läsa... *förlåt*

nej, nu ska jag och jyckarna ut och träna lite (vi har tagit hela tre vilodagar på raken :crazy: :angel: ) men jag återkommer. sånt här är roligt att vrida och vända på, speciellt för mig som är ganska ny i det här enbart-positiv-förstärknings-tränandet (klickning och shaping).

när jag var dummare än jag är nu provade jag det på min olydige labbe

Jag hoppas inte det var ett sätt att kalla mig dum ?

Åter till ditt inlägg.

Du kan inte jämföra en labbes vilja för lek med en rabiat schnauzer hane som inget hellre vill än att trycka ner motståndaren.

På min hane som är full av dominas fungerade detta
( jag gjorde det bara en gång )

Du skulle bara veta hur mycket kontaktövning jag tränat med den hunden och allt fungerar alldeles utmärkt tills jag mötte en hane.

Min hund tar idag mycket initiativ och är inte en förtryckt liten stackare...

Då får man höja värdet på ägaren.

Alla problem hunden har bottnar nästan alltid i ägaren. En viss del beror förstås på sjukdom och i mycket mycket få fall på att hunden har någon störning.

Om en hund gör utfall, kan man inte lösa det på ett hundmöte. De kommer ta tid och mkt träning. Träning som kanske inte alls har med hundmöten att göra.

Många hundar blockerar sig vid ett möte. Dessa kan inte ta till sig varken beröm eller bestraffning förrän blockeringen har brytits. Detta kan i många fall ske genom att man går emellan och bryter ögonkontaktet på hundarna. Det är även en lugnande signal. De som detta inte fungerar på kan kräva att man tar tag i hunden, men inte som bestraffning, då den är helt okapabel i detta tillstånd att ta emot någon tillsägning.

Man får helt enkelt försöka undvika hundmöten tills man har jobbat på vad utfallen grundar sig på. Oavsett hur du bryter utfallet kommer hunden inte att sluta med dem. Det är grundproblemmet som måste jobbas med. Vilket det är kan bara någon mkt duktigt instruktör ta reda på genom att se ekipaget vid ett hundmöte.

Förstår du? Eller har jag missförstått dina frågor?

Alltså, man kan inte bryta eller man kan, men det kommer inte att få hunden att upphöra med sina utfall. Det enda man kan göra i detta fall är att jobba med ledarskapet och att sätta värde i ägaren. Sen vad ledarskap är en helt annan femma.

nejnej! naturligtvis inte! jag menar bara att om jag vetat då vad jag vet nu så hade jag inte ens fått tanken, eller i alla fall klurat ut att det inte skulle funka på honom. han tar helt enkelt inte åt sig av sånt, men har listat ut att man ser lite underlägsen ut så länge matte kan komma åt, sedan är det full rulle igen. alltså, även om han visste att han skulle få obehag för en grej, så var motivationen större. nu när jag kommit på att om jag istället har något som är ännu mer attraktivt, så är han inte dummare än att han väljer mig först. på labben är det en boll eller en pipis som han aldrig får annat än när han varit lite extra duktig, och den är oerhört värdefull för honom.

på något sätt (jag behöver inte alls ha rätt dock) så får jag intrycket att din hund kanske inte riktigt kopplade att det inte var ok att visa sig på styva linan innan. den enda gången han fick veta att det absolut inte var ok räckte eftersom han är villig att vara till lags? alltså, även om du fyat och haft dig tidigare så har han kanske inte riktigt kopplat?

och jag tycker det är ganska värt att jämföra ändå, anledningen till att de ville fram till den andra hunden skilde sig åt, men båda vill dit trots att matte säger nej.

Absolut jag säger inte att problemet är hos hunden, ägaren har förlorat en "kamp" om ledarskapet i just denna fråga.

Men allt är som sgat inte svart eller vitt.

Tro nu inte att jag förespråkar våld, för det gör jag verkligen inte.

Du skriver att hundens utfall inte kommer sluta bara för att jag bryter. Men det är ju precis vad som hänt.

Du är riktigt vettig ( C som håller på att förlora en diskussion ;) )

Och du har nog rätt i att min hund från början inte förstod vad som var rätt eller fel i situationen.

Den enda gång jag använt alfarullning var i ett planerat möte med min tränar och mig.

Skulle inte tipsa om den och heller aldrig visa denna metod öppet inför ett gäng kursare ...

min religionslärare tyckte att jag skulle bli präst för att jag var så bra på att övertyga folk ;) . men bara så du vet behöver jag inte alls ha rätt, jag bara funderar på varför hundar beter sig som det gör. du har trots allt haft hund så mycket längre, jag har bara min tränare som jag diskuterar hund med i timmar, och så mina egenhändiga ovetenskapliga studier :smirk:

Fast dessa dominansövningar ska göras hemma i lugn och ro. Inte vid möte och andra stressade situationer.

Det finns MASSVIS med fok som klipper klorna på sina hundar genom att lägga de på rygg mellan knäna. Detta gör de från att de får hem valpen när den är 8 veckor. DÅ är det minnsan ingen som klagar :devil: Å det är ändå precis samma sak, bara det att de inte är medvetna om att de gör en dominanshandling...

Nej och ja. Du förlorar ingenting som du inte har, men visst...hunden har ju tagit på sig situationen att "försvara" er flock mot mötande.

Har hunden gjort ett utfall så har du ju inte förlorat den kampen, då hunden redan anser att det är hans uppgift att försvara er, annars hade han ju inte gjort detta utfall från början. Så just den biten av ditt ledarskap har hunden tagit över redan innan det första utfallet.

Men att han har tagit över ledarskapet helt och hållet är ingen större risk. I en flock har alla medlemmar en uppgift som de är bra på. Är en son till alfahanen bättre på att jaga eller leta upp bytet så är det han som får jaga alt. leta byte.

Att din hund har slutat göra utfall kan bero på två saker. 1. Att han tog till sig så pass hårt, att han faktiskt inte vågar av rädsla för dig. Rädslan för dig i dessa hundmöten är större än viljan att göra utfall. Det är en tillfällig lösning, men absolut ingen lösning på problemet.

2. Att han antog att det var hans uppgift att försvara flocken och att du genom att bryta detta talade om att det är och ska förbli din uppgift. En ganska bra lösning på rätt hund. OM du fortfarande vet varför han gör utfallen. Och då är fortfarande frågan, Vad var det som gjorde att din hund ansåg sig i behov att ta över den uppgiften?? Det behöver inte bara betydda att han har tagit på sig försvararuppgiften. Det kan betydda massor av saker.

bara några ex:

Han kan uppleva dig som osäker och rädd i möten. Varje möte, några möten eller bara vid några få tillfälliga möten. Vem vet? Tillräckligt för att anse sig som bättre i den uppgiften.

Han kan vara så rädd och få för lite stöd av dig, vilket gör att han måste ta på sig uppgiften.

Han kan ha trampat på en vass sten eller glasskärva i samband med att han såg en annan hund. Är det en väldigt smärtkänslighund kan det räcka för att han ska bli rädd i hundmöten.

Han kan få för lite stimulering och av den anledningen hittat en egen uppgift i att försvara sin matte/husse.

Han kan få för mycket stimulering och av den anledningen hitta samma uppgift.

Han har kanske ingen egen uppgift i er flock.

m. m.m m.m

det kan finnas massor av orsaker varför en hund gör utfall, det allra viktigaste, tycker jag, innan man korrigerar ett är att ta reda på varför hunden beter sig som den gör.

Aaaahhhh, febersvammel. Får ingen ordning på orden känns det som. Någon som förstår något. Alltså, detta är mina åsikter och erfarenheter av hund. Dock är det en intressant diskussion. :)

Du har rätt i det du skriver, ingen tvekan..

Men samtidigt är det svårt utifrån detta att förstår hur min hund var
( precis som du själv poängterat )

Det jag vet är att min hund inte längre gör utfall mot hundar
( som inte attackerar honom )

Han är inte rädd för mig, utan ser mig som hans ledare numer.

Däremot måste jag acceptera att han inte vill umgås och vara med andra hanar, där med inte sagt att han inte skall kunna vistas på samma ställe som dom.

Ett grundproblem finns alltid om hunden börjar med utfall, så förhoppningsvis har ni lyckats jobba bort det ändå, eftersom utfallen är borta. Skönt!

Det är som jag sagt tidigare omöjligt att hjälpa någon med deras hunds beteenden när man inte sett vare sig hund eller ägare. Och ännu mindre när man inte sett dem tillsammans.

Och det är helt rätt som du skriver att du måste acceptera att han inte vill ha kontakt med andra hanhundar. Att han ska acceptera dem är en sak, men han behöver inte gilla dem eller ens ha kontakt.

Tyvärr är det många som tränar och tränar sina hundar med att kunna träffa främmande hundar, när hunden skriker att den inte vill ha kontakt och att det är fullständigt ointressant hur snäll den andra hunden än är.

Jag är inte förtjust i alfarullningar. Dels är det få som kan utföra dem på riktigt vis och dels så gillar jag inte inslaget av socialt tryck. Det blir en sådan stor social press på hunden och det är sällan vi människor lyckas hantera den rätt. Vi kan inte kommunicera på hundars vis, i bästa fall lyckas vi halvbra.

Jag använder hellre mekaniska hjälpmedel vid korrigering och ser ingen nytta med att alfarulla en hund bara för att hävda sin dominans. Jag håller med dig om att det är bra att det finns rejäla instruktörer som vågar ta strid med rejäla hundar, men jag anser att den striden ska tas när konflikten uppstår istället för att evetuellt skapa konflikter genom alfarullning.

En bra ledare spöar skiten ur den stackare som ens tänker tanken på att sticka upp. Det vet övriga hundar. De har mätt sin ledare och vet att han inte lovar runt och håller tunt.

Det människan ofta missar är timingen och att kunna korrigera så att man når över hundens motivationströskel. Att hundarna själva skulle fostra och styra med bara reson är däremot rent bullsh*t.

För många hanar av rejälare typ handlar det väldigt lite om tillit och mycket om makt. De tar inte kommandot för att föraren misslyckats att leda och skydda. De tar kommandot därför att de vill och framförallt för att de kan.

En sådan hund kan behövas tas ned på jorden rätt rejält.

Väldigt tyst blir det när folk inser att de gör samma sak hemma som de sen förkastar... ;)

Jag har mer på lager. Shoot! *mohaha* :devil:

fniss, näe jag sitter bara hemma och drömmer om valpsaker så jag har bara det i min tankar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka