Sorgligt att se, ang. alfarullning...

Sv: Sorgligt att se, ang. alfarullning...

men om jag delar in allt i mindre stcken? blir det lättare att läsa då? dumma dumma word som själv gör stora bokstäver och lär mig av med att trycka in shift.

Ja, då brukar jag läsa det du skriver :)
Nu börjar tråden handla om rättskrivning :)

Senast ändrad:

Glider in på ett banan skal, vet inte så mycket om detta egentligen men tycker att det är intressant läsning.

Det du beskriver, att göra denna alfa rullning i avstressat tillstånd låter väldigt likt något som jag kallar för avslappning.

Det gör jag ibland innan träning och utställning.
Men vi började när Nova var valp och då hemma i lugn och ro.
Hon ligger på rygg (på mitt intiativ) mellan mina ben och jag klappar henne på magen. Hon skall veta att hon inte behöver bry sig om det som ev. händer runt om kring
(på klubben kan det ju vara lite liv och rörelse till skillnad från hemmet där vi tränade till att börja med.).
Matte tar hand om allt!
Är det så du menar?

Varför kan man inte bara lägga ner det där med bestraffningar?? Bestraffningar är ett mänskligt påhitt och inget som djur använder sig av. En hund som vaktar sin matskål bestraffar inte den andra hunden, den klargör att den är beredd att slåss för sin sak. Det gör att den svagare går därifrån för att undvika slagsmål som den sannolikt hade förlorat.

Med stor begynnelsebokstav så att Grana också kan läsa ;o)

cillamuffins skrev:
Varför kan man inte bara lägga ner det där med bestraffningar?? Bestraffningar är ett mänskligt påhitt och inget som djur använder sig av. En hund som vaktar sin matskål bestraffar inte den andra hunden, den klargör att den är beredd att slåss för sin sak. Det gör att den svagare går därifrån för att undvika slagsmål som den sannolikt hade förlorat.

Med stor begynnelsebokstav så att Grana också kan läsa ;o)

Himla bra det blev :bow: :bow: Nu läste jag i bara farten :D

Allt är inte svart eller vitt.

Exempel:
En hund som lyder på allt annat, utom just dominans vid hanhunds möte.

Hur ska man bete sig med en sådan hund.

Har du endast tränat och haft enklare hundar så är det svårt att sätta sig in i situationen

Senast ändrad:

Det är precis vad jag menar.
När man börjar med valpen så, blir det inte på något sätt dramatiskt. Det blir helt klart att matte/husse är världens bästa som man kan lita på. Se bara till att valpen är helt lugn innan man sprallar upp den igen. Lika lugn som man lämnar valpen, lika lugn är den när man börjar nästa gång. Man har mycket enkelt befäst ledarskapet. Om det sedan kan kallas alfarullning kan jag inte bedömma.

Cillamuffins: Försök att förstå vad du läser. Jag skriver att man inte ska använda dominanshandlingar som bestraffning.
Om hunden inte lyder ska den bestraffas, på det sätt seden är i hundvärlden, alltså med ett nyp i skinnet. Observera inga slag.
Sker en varning och hunden inte lyder och du låter det vara, ja då får du direkt en olydig hund. Har du inte någon avsikt att fullfölja då ska du inte hellre varna, utan göra som den undergivna hunden trä svansen mellan benen och gå därifrån. Då saknar du alltså ledarskap och hunden har tagit över.

Ja, tyvärr är det så i hundvärlden att man mer än gärna använder sig av bestraffningar. Därmed inte sagt att det är rätt. Det som sker är att vi ägare tillfredställer ett behov hos oss själva, inget annat. Man kan inte bestraffa en hund till lydnad. Lyder inte hunden har jag satt den i en situation som den inte klarar av, eller så är motivationen inte tillräckligt hög. Sker det hämtar jag tillbaka hunden och vi börjar om från en lägre nivå/ökar hundens motivation. Läs gärna mitt inlägg om den handikappade tjejen. Hon kan inte bestraffa sin hund av naturliga skäl, men ändå lyder hunden. Hur kan det komma sig?

Jag har inte blandat ihop alfarullningar med bestraffningar, det var du som tog upp det här med bestraffningar och det var det jag svarade på i det inlägget.

Hjälper även till vid problemhundar så jag har inte bara "enkla" hundar. Men återigen...det går inte att säga vad man ska göra med en sådan hund om man inte sett hunden och hunden i just den situationen. Låter som en bra ursäkt, men den som tipsar om sådant över data/telefon kallar jag oerhört oseriös.

Jag skulle bara vilja säga att man ska studera hur en hundflock förhåller sig till varandra och mot ledaren.
Hur bestraffar ledaren en hund som gjort något den inte gillar?
Hur bestraffar tiken en valp som gjort något hon inte vill?
Jag har haft hund i över 20 år och har under den tiden fostrat mina hundar utifrån hur hundarna gör i sin värld, om det är en liten tuff valp är oftats tiken lite hårdare i tagen och om det är en vek valp anpassa hon bestraffningen efter det, det tycker jag mig ha upptäckt i allafall fast jag kan ju ha fel.
Det dom aldrig gör är att slå, det vet jag.
Sen måste man utifrån hur man är själv och utifrån den hund man har avgöra vad som funkar.
Det räcker med att morra lite tyst åt min hund om det är något som inte är bra.
Jag har aldrig slagit henne som bestraffning däremot har jag använt, hålla i och slappna av metoden och det har funkat till 100 % på henne.
Hon är inte strykrädd och inte har hon dåligt självförtroende heller, utan ett mycket stort sådant.
Hon tar gärna egna intiativ men lyssnar när jag tycker att det går för långt. Hon reagera mycket bättre om jag sänker rösten och låter hotfull än att jag står och skriker som en vettvilling på henne när hon slagit dövörat till, vilket händer ibland. Hon är ju ingen robot.

Det hon har svårast att låta bli det är att valla hästarna, en av dem brukar jaga henne i hagen och jag bävar för den dag hon inte hinner undan. Men samtidigt måste hon ha sin frihet att prova det som inte är bra också. Jag vill ju inte ha en skadad hund men samtidigt måste hon se att hästar inte alltid är snälla.

Jag har förmånen att kunna ha henne med mig 24 timmar om dygnet
och det har jag i princip haft sen hon var valp.
Jag trivs otroligt bra tillsammans med min hund och tycker att vardagslydnaden är den bästa tänkbara utifrån våra förutsättningar.
elis

Precis.

Du skriver bland annat:

"Hon reagera mycket bättre om jag sänker rösten och låter hotfull än att jag står och skriker som en vettvilling på henne när hon slagit dövörat till, vilket händer ibland. Hon är ju ingen robot."

Självklart gör hon det. En ledare som står och skriker visar att de inte har kontroll över situationen och vem vill lyssna på en sådan.

En hund, varg och människa vill ha en trygg ledare som är rättvis, kunnig och stark. En som håller sig lugn i alla situationer och löser problem på bästa sätt.

I en vargflock accepterar man inte våld och det ska man heller inte acceptera i en hundflock.

har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar nått nu..

men iaf, min moster har två cairnterriers hemma, och har gått på valp kurs med en av dom. där fick dom lära sig att ta hunden i famnen och lägga den på rygg och hålla fast tills den blivit lugn och avslappnad, om den var allt för vild vill säga. och jag vet inte om det klassas som samma sak som att välta ner en hund på rygg o sätta sig över den, men nått liknande syfte borde det ju ha.. dock så accepteras detta mkt väl av båda och dom lugnar avsevärt ner sig om dom är på ett extremt bus/bråkigt humör.

likadant med våran vorstehr (vet inte hur det stavas), hon har vad man kanske kan anse som damp i hundvärlden.. dumt uttryckt men så ni förstår hur jobbig hon kan vara. och om man sätter sig på golvet, för hon är lite förstor att ta upp i knät, och tvingar henne att ligga på rygg mellan benen så lugnar hon oxo ner sig. och då menar jag inte att man ska blå hålla, utan så att dom känner att dom inte bara kan resa sig och springa iväg, men att om dom skulle få panik så kommer dom loss.

kanske inte har det minsta koppling, men ett förslag.

Senast ändrad:

Jag har också gått en valpkurs där man skulle sätta sig på marken och lägga hunden på rygg mellan sin ben. Vi hade det som avslutning på varje pass som avslappningsövning.

Mia.

Nej det är inte en dålig ursäkt och jag håller med dig, tips över internet kan bli farligt.

Har själv hjälpt till med "problemhundar" men detta som jag nu skrivit till dig i föregående inlägg är inte en problemhund i den bemärkelse som många ser som problem hund.

Om hundar lyder var enda order du kommenderar etc utom just utfall på andra hundar, och du vet att hunden INTE gör det av rädsla utan av överdominans och kaxig slyngel.

Hm ja då måste man ta till lite hårdare tag .

Jag behöver inga tips, min hund fungerar bra. Tycker dock det är intressanta att diskutera därför är väldigt nyfiken på hur du skulle tacklat problemet

Du skriver:
I en vargflock accepterar man inte våld och det ska man heller inte acceptera i en hundflock

Svar: Vad menar du då med våld? För viss typ av "våld" förekommer i en vargflock, ett exempel på det är ju just när yngre vargar blir för "kaxiga". Hur löser dom det då?

Senast ändrad:

Angående våld så kanske det är så att vi människor tänker på att slå när vi hänvisar till våld. För mig är våld när man inte har situationen under kontroll längre utan tar till våld för att lösa situationen tillfälligt.

Jag ser inte det ni beskriver, alltså alfarullning, som våld om det utförs utan några aggressioner från förarens sida utan med ett syfte och att man vet vilka konsekvenser det kan få. För mig inom hundsamlevnad har den positiva förstärkningen varit 100% viktig och bestraffningen något som inte ska existera, men ibland måste jag ta till en bestraffning. Jag tänker inte sitta här och skriva när det är lämpligt att bestraffa, det måste varje hundägare bedöma efter hur man själv är och hur den hund man äger är.

Om jag handgripligen måste bestraffa min hund, vilket kanske hänt 3 gånger under 5 år så har jag markerat över nosen samt tagit tag över halsen/nacken,detta grepp har jag behållt tills hon slappnat av.

Hon är verkligen inte rädd för mig efter detta, snarare visar hon med hela sin uppsyn och sitt kroppsspråk att hon förstått vad som var det felaktiga beteendet och att jag menade allvar men att nu är allt bra igen och att jag älskar henne lika mycket fortfarande.

Det är inget jag njuter av men känns som ett måste när ett beteende kan vara livsavgörande för hunden.

Jag tänker inte sitta här och fördöma varken det ena eller det andra eller att det ena är rätt och det andra är fel utan vill bara beskriva hur jag ser på hundägande.
Det kommer alltid att finnas olika läror inom allt vi stöter på i livet och det är bara ens eget omdöme och ens eget samvete som kan bestämma vilket man väljer.
elisabeth

"Om hundar lyder var enda order du kommenderar etc utom just utfall på andra hundar, och du vet att hunden INTE gör det av rädsla utan av överdominans och kaxig slyngel.

Hm ja då måste man ta till lite hårdare tag"

Det är svårt att diskutera sådana här saker när ord betyder olika för olika människor. En hund tex kan lyda för att den är kuvad och inte vågar annat. En hund kan även lyda för att den verkligen ser sin ägare som den trygga ledaren. Jag anser att en hund som gör utfall, inte har den trygga känsla som den behöver för sin ledare. Det är något som saknas och det som behövs är då att stärka ledarskapet och det inte via våld.

Våld för mig är när man tillför smärta eller kraftigt obehag till något annat levande.

Sen finns det psykiskt våld som många gånger kan vara värre. Men även om det många gånger anses värre är det det som de allra flesta hundägare utsätter sina hundar för. Det är samma där, pysikskt våld är om någon tillförs obehag eller rädsla.

Vad en individ upplever som våld kanske en annan individ inte anser vara våld. Detta måste man vara oerhört nogrann med vad gäller korrigering av hund. För vissa hundar klarar fysisk tillrättavisning bättre än de klarar psykisk korrigering. Jag tror dessvärre att de flesta hundägare gärna tar till psykiskt våld innan de tar till fysiskt då de anser att det är "mildare".

Om vi tar ditt ex. om hunden som gör utfall på ren kaxighet. Det är ändå brister i ledarskapet, anser jag. Hunden struntar i/litar inte på att du tar itu med situationen.
Jag skulle i detta fallet leta efter varför hunden inte kan lita på mig i detta fallet. Har den blivit överfallen? Visar mitt kroppsspråk att jag är osäker? Vad visar mitt kroppspåk i mötet med denna hund? Vilka signaler missar jag kanske som de mötande paret sänder ut? Har hunden uppfattat dessa signaler?

Utefter det jag får fram får man lägga upp en träningsplan och börja jobba med.

Om hunden lyder allt annat som ägaren ber om så måste man hitta vad hunden får ut på dessa utfall. Ganska självklart är det något hunden får ut som han upplever som mkt viktigare än den utskällning som troligen följer efter utfallet. Frågan är vad?

Om vi tar ditt ex. om hunden som gör utfall på ren kaxighet. Det är ändå brister i ledarskapet, anser jag. Hunden struntar i/litar inte på att du tar itu med situationen.

Okej.. Men säg att den struntar i att jag tar itu med situationen då?
Du beskriver bara hur man skulle kunna göra om hunden inte litar på sin ägare

Utefter det jag får fram får man lägga upp en träningsplan och börja jobba med.

Men då kommer vi tillbaks till frågan nyss, om hunden gör detta för att den fullkomligt struntar i ägaren, dock lyder den i övrigt, hur ska man då lösa situationen ?

/ C som är på diskussions humör

jag använde mig av en metod som fungerar oavsett varför hunden gör utfall. man kanske kan säga att det var våld, för det var i alla fall obehagligt, men det stoppade effektivt utfallet och det var hon själv som utlöste obehaget. MEN, efter det kom den viktiga biten, att lösa problemet till VARFÖR hon gjorde utfall. i mitt fall var det för att hon var rädd, i ditt fall var det p g a dominans. jag anser inte att symptomlindring är en metod som räcker, men ibland kan man behöva börja med det för att kunna komma djupare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024