Sömnproblem

MayGrace

Trådstartare
Jag har otrolig sömnproblem. Börjar ledsna på de nu känner jag, sedan tonåren har jag haft svårt att sova på nätterna. Har fått insomnings tabletter i omgångar men tycker inte de hjälper alls eller så hjälper de alldeles för bra så jag inte kommer upp dagen efter ..
Somnar runt 4 på morgonen även om jag lägger mig senast 23 på kvällarna. Är trött när jag lägger mig men piggnar snabbt till igen av nån mystisk anledning. Blir rastlös provar att försöka sova i omgångar men kan bara inte . :(
Försöker komma upp i tid på morgonen för att man ska bli trött på kvällen, hjälper inte. Sover aldrig på dagtid och motionerar mycket för att bli trött.
Får heller inte ta några mediciner nu så måste försöka komma på nått annat som får mig att sova på kvällarna!
Är så frustrerad just nu :( Vad gör man?
 
Sv: Sömnproblem

Sådana problem har jag också i perioder. Numera går jag dock på sömntabletter
Däremot vet jag att även om man inte somnar är det väldigt viktigt att inte gå upp och "leva rövare" vilan kan göra mer än man tror

Kan du inte prova att gå upp 05-06 en dag (även om det innebär 1 timmes sömn) och hålla igång som vanligt utan vila eller sömn dagtid och se om det kan vända rätt det hela?
Hoppas det löser sig för dig! Sömnproblem kan vara mer enerverande än man kan föreställa sig..
 
Sv: Sömnproblem

Provat Propavan? Det tycker jag fungerar bättre än alla de tunga sömnmedlen (Imovane, Stilnoct osv) och det är varken beroendeframkallande eller farligt, den enda biverkningen är just sömnighet.

Melatonin hjälper för några, även vändelrot.

Jag lyssnar på ljudböcker, gärna en jag redan läst. Får inte vara för läskig.
 
Sv: Sömnproblem

Kul att du nämnde Propavan, just detta har jag. Tar 2 tbl till natten. Råkade somna till innan och då tar det ju ändå en stund innan man kommer till ro igen trots tabletter. Sen är det viktigt TS att man tar tabletterna på den utsatta, rekommenderade, tiden. Propavan skall tas 1 timme innan sänggående. Tar du det när du lägger dig blir resultatet att du är sömnig dagen där på! Även om viss sömnighet medföljer i början lägger det sig ju mer din kropp vänjer sig vid tabletterna
 
Sv: Sömnproblem

Har provat de flesta om vi säger så, antingen funkar de inte eller så nockar dem ut mig i ett dygn ungerfär :(
Några har haft omvänd i effekt så jag blivit pigg istället!

Blir snart desperat för så här kan jag inte ha de :( Läser mkt på kvällarna men hjälper inte :(
 
Sv: Sömnproblem

Det lustiga är faktiskt att Propavan kan skapa myrkryp i benen om man inte somnar i "lagom tid" jag förstår dig till fullo! Jag hade som mest problem med sömnen 2011 och det är verdervärdigt och bringar mycket ångest
Ligger du och tänker på saker som stressar dig? Kontakta en läkare igen och be om hjälp, ta blodprover och gå igenom dig så kanske det finns ett svar där trots allt?
 
Sv: Sömnproblem

Ja jag tror att någonting inte står rätt till .. Tar blodproverna och EKG minst en gång om året men de hittar aldrig nått :(
De här tar knäcken på mig, ingenting fungerar ju i vardagen om man inte kan sova!
 
Sv: Sömnproblem

Här har du en till med väldigt störd sömn. Har inte haft regelbunden sömn sen 15årsåldern, när min psykiska ohälsa kickade in på riktigt. I februari fick jag starka sömntabletter efter ett trauma, och de är det enda som får mig att somna i normal tid. Zolpidem heter dem, jag somnar på en kvart och sover i 7-8 timmar. Så stört skönt. Jag blir ngt "bakis" dagen efter men betydligt piggare än jag är de nätter jag inte sover alls alt sover någon timme. Nu tar jag dem bara i absoluta nödfall eftersom det är benzo och situationen inte är lika akut, men de var verkligen lifesavers för mig ett tag. Propavan ger mig absolut ingenting utom en jävla massa myrkrypningar i hela kroppen.

Vad säger dina läkare om detta? Hur vill de gå vidare iom att du inte hittar någon lösning som fungerar? Kanske skulle du behöva få någon starkare insomningstablett att använda i två-tre veckor i samband med väldigt strikta rutiner för att få in kroppen i en normal sömnrytm?


Vad är det som gör att du ligger vaken och inte kan somna? Finns det några bakomliggande orsaker du kan komma på, saker som händer på dagen som du bearbetar på nätterna, ångesttankar, oro för nästa dag?

Du kanske skulle behöva komma till en psykolog som kan hjälpa dig att bena ut varför sömnen är ett så stort problem för dig och ge dig verktyg att komma framåt?

Sömnbrist är verkligen jobbigt, man känner inte igen sig själv och tvingas gå runt på sparlåga. Jag kan ofta känna att jag större delen av tiden är en väldigt begränsad version av mig själv, hela jag kommer inte fram eftersom bensinen inte räcker till :p. Detta gäller både min fysiska kapacitet och min mentala förmåga, man märker verkligen hur viktig sömnen är när man är utan den. Det är inte heller helt ovanligt att man råkar ut för en psykos efter en tids intensiv sömnbrist, inte så kul...
 
Sv: Sömnproblem

Jag har haft regelbunden kontakt med psykiatrin sedan jag var 7-8 år gammal. Just nu står jag på samma fläck och stampar då jag ska genom gå en ny utredning men de kommer nog inte bli för ens i höst /vinter.
Jag är en väldigt stressad människa jämt, har haft problem med stress sedan tonåren och jag tror de är en bidragande orsak men de är någonting annat med de är inte bara stressen som spökar. De är nått jag inte kan sätta fingret på som sagt. Jag hoppas bara att när psykiatrin ska höra av sig snart, tror dock att de har lite semester stängt just nu! ( min sambo jobbar inom psykiatrin! )
Tyvärr kan jag ju inte jobba då kroppen säger ifrån när den aldrig får vila och till slut blir de bara en ond cirkel av de hela!
Tack för tipset ska ta upp med min läkare de är om psykolog! Gick hos paykolog tills jag var 18 och skulle byta över till vuxen Psyk!
 
Sv: Sömnproblem

Googla på somna + kedjetäcke.
skrivs ut av sjukgymnast/vårdcentralläkare/psykiatri mot orolig sömn, insomningsbesvär, ångest mm. Priserna på sidan är inte samma som när du får utskrivet på recept :-)
har hört mycket bra av min väns mamma som jobbar med psykiatri mm.
 
Sv: Sömnproblem

Provat Propavan? Det tycker jag fungerar bättre än alla de tunga sömnmedlen (Imovane, Stilnoct osv) och det är varken beroendeframkallande eller farligt, den enda biverkningen är just sömnighet.

Melatonin hjälper för några, även vändelrot.

Jag lyssnar på ljudböcker, gärna en jag redan läst. Får inte vara för läskig.

Haha, låter som om jag skrivit detta! Precis det jag gjorde när jag hade svåra sömnproblem, men idag räcker ljudböckerna :)
 
Sv: Sömnproblem

Jag blir rastlös av ljudböcker så läser bara vanliga böcker i ganska stora mängder ;) Man hinner läsa en del när man inte sover om nätterna!
Men de är dags att stampa ner foten i backen och kräva att de hjälper mig på den där cykelverkstaden ;)
 
Sv: Sömnproblem

Hade själv svårt att somna förut pga stress och att jag inte mådde så bra. Så fick hjärtklappning mm när jag skulle sova.
Tog säkert 1 år innan det var helt borta... Provade att ta nåt lugnande/sömnmedel från hälsokosten men vet väl egentligen inte om det gjorde nån verkan. Var nog mest psykiskt isf.

Brukar inte gå och lägga mej fören jag är riktigt trött oftast, för att jag ska somna snabbt. Ligger ofta och slötittar på tv tills jag nästan håller på och somnar.
Att ligga på spikmatta lr spikkudde tkr jag fungerar, även magnesium kan fungera. Det gör att musklerna slappnar av. :)
 
Sv: Sömnproblem

Använde spik matta mycket förr då jag har en skada i ett ben som gjort att min rygg är dålig! Kom ihåg att jag brukade somna på den! Kanske borde inför skaffa en ny? Katten kräktes tyvärr ner min förra ..
 
Sv: Sömnproblem

Jag hade förmånen att få prova ett kedjetäcke under en vecka, fick vara försökskanin. Jag kan tänka mig att de kan hjälpa många att komma till ro och bli lite mer avslappnade, och om det är vad som är ditt problem kan det säkert vara till hjälp! De är inte ovanliga inom psykiatrin och demensvården tex, med dokumenterat gott resultat. Tyvärr är de väldigt dyra att köpa så att få det genom läkare är väl att rekommendera, men jag vet inte hur svårt det är. Kan säga att det är ett helvete att byta påslakan på dem dock, för jävlar vad tunga de är :p
 
Sv: Sömnproblem

Har du varit iväg till sömnlabb för en ordentlig undersökning? De har ju lite bättre koll på sömnproblem där än på typ vårdcentralen liksom. En del sömnstörningar som finns är ju sånt som vanliga läkare inte ens hört talas om liksom, den jag har är tex väldigt underdiagnosticerad.

Jag har haft ordentliga sömnproblem själv sen jag var 17 (blir 27). Sökte hjälp flera gånger på vårdcentral, provade sömntabletter men ingenting hjälpte. Slutligen fick jag remiss till sömnlabb där jag fick fylla i en del papper och övernatta med typ sjuhundra sladdar - och ser man på! När jag var 21 diagnosticerades jag med försenad sömnfas av en free running-variant. Det är obotligt och något jag kommer få leva med hela livet, men med diagnos och läkare som kan sömnstörningar har jag fått ut melatonin på licens (efter att ha testat Circadin ska jag väl nämna). Melatoninet gör inga underverk, jag kommer aldrig kunna sova normalt och kunna skaffa ett 9-5jobb, men jag har gått från att sova bort mitt liv till att kunna få en fungerande vardag, om än en lite senare sådan än normalt.

Så ja, uppsök sömnlabb skulle jag vilja säga, för vad jag sett genom åren har vanliga läkare väldigt dålig koll på sömnproblem.
Sömnhygien är annars något som kanske kan underlätta. Sov aldrig någon annanstans än i sängen, och gör inget annat i sängen än att sova - sängen ska förknippas med sömn. Ha lugnt omkring dig, helst ska sovrummet vara i stort sett kalt, du ska inte få en massa intryck när du ska försöka sova. Själv gömde jag undan sängen bakom en soffrygg (sovrum i en etta blir lite svårt...), så det blev avskärmat från resten av rummet när jag ligger ner iaf. Det löste ju inte problemen iom att jag har en ganska grov sömnstörning som orsakar de, men underlättade gjorde det definitivt!

Slutligen, har du diagnoser av något slag? En del kan ju mycket väl hänga ihop med sömnproblem. Folk med Asperger tex tenderar att kunna ha brist på melatonin.
 
Sv: Sömnproblem

Aspergers syndrom och ADHD på de :) Fick ETA de när jag var tolv år ungefär efter flera års utredande.
Jag har sömn problem i perioder men senaste året har de bara blivit värre och värre. Min läkare sa till mig i våras att de är bättre jag sover på dagarna än nätterna om jag inte kan somna. Men hur kul är de?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ jag fick ganska stora sömnproblem för 1 år sen när en stor hjärntumör hittades, 7*7*7cm. Fick Zopiklon utskrivet och kunde sova rätt...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 179
Senast: Wille
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 654
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp