Sommarsemester som gräsänka m barn

norrsol

Trådstartare
Sommaren ser ut att bestå av jobb för min andra hälft.

Ni som har sambos, makar som jobbar hela sommaren av en eller annan anledning VAD hittar ni på med barnen. HUR gör ni sommaren rolig och innehållsrik. Nu pratar jag om 4 veckor som jag önskar göra lite extra rolig för barnen då jag har semester.

Kan tillägga att jag har föräldrar som bor 43 mil bort så att åka och hälsa på familj och släkt på det viset över dagen är inget jag har möjlighet till.

Just nu känns det inte så roligt att sitta och planera sommaren "själv" med 3 barn i åldrarna 9-12 år.:crazy:

Så dela med er nu av era bästa tips!:bow:

Sv: Sommarsemester som gräsänka m barn

Jag ser inte riktigt skillnaden mellan att vara ensamstående och gräsänka här, rent praktiskt alltså. Varför kan du inte åka några dagar till en vecka till familjen 43 mil bort?

Beroende på var i landet ni bor, hade jag också gjort dagsutflykter eller utflykter med en till två övernattningar till saker inom så där 10-15 mils radie till, ja, lekland/sommarland, forntidsbyar, bondgårdar, andra städer, eller vad nu barnen är roade av. Jag som bor på västkusten hade gjort utflykter till öarna för att bada. Kanske en tripp till Danmark - Legoland, härliga sandstränder osv - beroende på bostadsort så kan det ju vara närmare till Norge eller Finland, vilket också kan bli en rolig liten resa.

Eller en vecka vid Medelhavet för dig och barnen?

Kort sagt, om partner jobbar hela semestern, hade jag gjort det bästa av situationen för mig och barnen, precis som man gör som ensamstående, och inte gjort mig "beroende" av partnern för att ha trevligt.

Vi har bara en vecka gemensam semester den här sommaren, sen går vi omlott för att barnen ska få vara hemma och ha sommarlov. Vår gemensamma vecka går åt till Friidrottsskola för barnen, eventuellt tältar vi (=någon vuxen + barnen) där på platsen. Det är i vår vanliga förening, men på hemmaarenan på norra Öland, vi har 10 mil dit. (vi tränar med dem i Kalmar till vardags...) Vi kommer inte kunna vara båda vuxna där eftersom vi väntar föl hemma typ då...

Jag undrar mest vad som binder dig hemma? Förra sommaren tog maken med sig våra barn på bilsemester i 2 veckor medan jag jobbade och tog hand om djuren hemma. Den här sommaren kommer jag göra utflykter med barnen medan jag är ledig och sen åker nog maken iväg med de i år också.

Jag tycker du ska ta med dig barnen och ett tält och åka på bilsemester. Sätt er gemensamt och planera vilka platser ni ska besöka. Gör dina föräldrar till ett ställena ni stannar på. Man måste inte åka så långt varje dag, det är bättre att ha god tid på sig så man inte behöver stressa - det ÄR ju semester!

Nej, det är verkligen ingen skillnad på att vara gräsänka & ensamstående.

Mina barn tittade på mig som om jag var från en annan planet då jag föreslog att vi skulle åka iväg själv en vecka på semester.:meh:

Jag hade gärna åkt iväg till mina föräldrar MEN man kan ju bli svettig för mindre. Jag har en mamma som är SUPERpedant!:angel:

Tack för tips! Roligt att få förslag från andra delar av Sverige, själv bor jag i Ångermanland. Men vem vet, man kanske styr kosan söderöver. :)

Mina barn tittade på mig som om jag var från en annan planet då jag föreslog att vi skulle åka iväg själv en vecka på semester.:meh:

Bara det låter som en bra anledning för er att ge er iväg, tycker jag. :) (Om ni har råd.)

Tack för tips! Roligt att få förslag från andra delar av Sverige, själv bor jag i Ångermanland. Men vem vet, man kanske styr kosan söderöver. :)

Varför inte norröver?! Möjligheten till vildcamping är betydligt större (vilket jag själv märkte när jag försökte vildcampa söderöver...

Kanske du kan gå ihop med andra föräldrar som har barn i samma ålder och hitta på något. Annars brukar faktiskt närområdet överraska, det finns ofta många guldkorn att ta vara på!

Gör det ni vill göra helt enkelt :) Planera in eran semester utifrån vad ni vill göra på samma sätt som ni skulle gjort om maken hade haft semester med er. Det går utmärkt att semestra själv med barn och njuta av ledigheten och tiden tillsammans.

Jag och mitt barn har en resa bokad till Turkiet som vi far på genast min semester börjar. Om det blir bra sommarväder här hemma far vi sen iväg och tältar på camping en par timmar bort hemifrån. Och så bor vi vid kusten och har fri tillgång på fina badstränder här hemma och även båt att fara ut med så det blir en del sånt med utöver att bara slappa och vara och ta dagarna som de kommer. Gäller att passa på och semestra med barnen så länge man har möjligheten, rätt fort är de så stora att de inte vill följa med på föräldrarnas semesterresa.

Hoppas ni får en riktigt trevlig och mysig semester! :)

Dessutom är de ju stora och förståndiga. Det är bara att göra roliga saker med dem.

Vi brukar gå omlott för att förlänga ledigheten för barnen och på mina dagar med barnen har vi åkt och badat och haft picknick
är det lite sämre väder har vi pysslat hemma. Eller så har vi gått till plaskdammarna och badat.

Nu beror det ju lite på vad dina barn gillar men jag brukar åka till badplatser med mina barn om det är väder, passa på att undersöka alla badplatser som finns i närområdet kanske? ;)

Kolla upp museum i närheten av där man bor, det är ju sällan man turistar i hemområdet så man kan upptäcka mycket roligt trots att det är nära. Turistbyrån brukar kunna hjälpa till med bra tips!

Åk iväg med barnen, antingen bara ett par dagar eller längre, tälta, vandrarhem, hotell beroende på budget! ;)

Prata med barnen om vad de har för idéer, en 12 åring kan ju ha en massa saker denne har tänkt göra under sommaren, även 9 åringen kan ju ha egna planer. Jag ska ägna de två första veckorna på semestern att skjutsa barnen på sommarläger och sommarsimskola, sen blir det väl även en hel del bad och lekparken för mina med picnic och så säkert en del kompisar.

Jag skulle flytta hem till lämplig släkting någon vecka, eller kanske hyra en stuga någonstans.

Men om man inte gör det så kan man ju hitta en lämplig badstrand och åka dit varje dag (det inte regnar) med lite tur är det någon annan som också gör det och barnen hittar kompisar.

Abisko är ju trevligt och närmre dig än det är för mig i alla fall (något dygns resa för mig, hu).

Dalarna är ju populärt på sommaren och så har ni ju kust, kanske finns stuga eller vandrarhem längs med den.

Så ser sommrarna alltid ut för oss, gubben min jobbar häcken av sig sommartid då dom har som mest att göra, som egen är det svårt att ta semester och en annan som har ett vanligt nattjobb har ju sina semester veckor, i år blir det bara två i augusti.

Jag jobbar ju natt så när tösa har sommarlov har ju hela dagarna med henne ändå, det är ju bara det när man har semester att man kan åka bort över natten och är mera flexibel, när jag jobbar så är det sex nätter på raken.

Jag tycker att det finns massor att göra när man har barn, problemet är ju mera att hinna med allt.

I våran fick syrran barn så nu har tösa sin kusin som hon gärna vill träffa och så längtar hon så tills hennes syskon kommer i höst. Så i år blir aktiviteterna lite lugnare.

Det som vi har planerat och bokat är en tur till Danmark som tösa ser framemot så, Danmark är ett sådant trevligt och barnvänligt land

Vi brukar alltid åka upp till kusten hos mina föräldrar och vara där en av veckorna, där finns ju massor att göra som att gå till stranden sola och bad och fiska krabbor en riktigt höjdare som alltid uppskattas, åka över till graverne med båt, åka båt, åka upp till norska gränsen, gå på nordens ark, shoppa i sommarstäderna.

Eller så kan man hålla sig hemma vid och gå på marknader, ha picknik i trädgården, cykla på utfllykt, bjuda in goda vänner så barnen får leka ja det finns ju hur mkt som helst att göra, dock räcker ju inte tiden till allt.

Det är bara fantasin som sätter gränser

Jag brukar turista i mina hemtrakter, ofta finns det mycket att göra inom hyfsat avstånd som man inte tänker på. Turistbyrån för din kommun kan kanske vara något att kolla på för ideér.
Någon vecka hos mormor/morfar kanske är ett alternativ eller att hyra stuga/campa några dagar på något ställe? Vad vill barnen göra, de har kanske någon idé? Turridning på islandshäst alt ponnyridning eller liknande (om ni är hästmönniskor )? Bio, museum eller liknande, fika och promenad någonstans och bada såklart om det är väder för det. Minigolf? Picknick?
Inomhusaktiviter vid regn, kanske finns det ngn badanläggning i närheten,
aktiviteter som ordnas av föreningar? Bakning, spel, pyssel. Filmeftermiddag (vid regn tex) m biokänsla (dvs lite ätbart och favoritfilm/ny film de vill se etc).

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar