Sommarponny!

J

Julia_1993

Hej!
Tänkte hyra en ponny en månad, nästa sommar och jag undrar vad det är man ska tänka på?
Vad kostar det ungefär?
Vad kostar det ungefär för stallhyra, mat och tex spån i en månad?
Är det svårt att få tag på stallplats om hästen bara ska stå där en månad?

Tacksam för alla svar! :D
 
Sv: Sommarponny!

Fördelen med att hyra häst på sommaren är att hästen förhoppningsvis går på bete, vilket gör det billigare.
Men det är bra att du har tillgång till en box om något skulle hända.

Kolla upp så att ponnyn är försäkrad.
Skriv ett ordentligt kontrakt så att du har på papper vad som gäller.
Vem som ska stå för vilka kostnader och vad som händer om ponnyn blir skadad.

Kostnad för stallplats - haghyra, mat, hovslagare varierar ganska mycket från plats till plats.
Jag har haft stallhyra på allt från 600-1700 kr/ mån.
Men på alla platser har hö/kraft/strö ingått.
Hovslagaren har tagit ca 800 kr för en helskoning.
Nu betalar jag 300 kr för att verka min unghäst.
Detta brukar behövas allt mellan 6-12 veckors mellanrum.

Så mycket mat brukar inte behövas när ponnyn går på bete, och just foder är väldigt inviduelt.

Mycket viktigt är att ponnyn blir veterinärbesiktad innan du hämtar den och lämnar tillbaka den.
 
Sv: Sommarponny!

hej

håller med Bellatrix tycker att henne siffror stämmer på ett ungefär..tänk gärna på att du kan bli tvungen att stå för försäkring och ev veterinärvård..detta kommer troligtvis du och hästägare överense om...är detta första gången du ska ha häst?? hoppas att du i så fall har en hästkunnig vuxen i din närhet som kan hjälpa dig om det behövs ..det är ju inte samma sak att vara skötare eller att rida på ridskola det här är ett större ansvar..tycker att det är jätteklokt att börja med sommar häst liksom för att "prova på"

LYCKA TILL MED DIN SOMMARHÄST!!!!!!:bump:
 
Sv: Sommarponny!

Stallhyran verierar väldigt mycket beroende var i landet du bor. Nära en större stad=dyrare. Min stallhyra låg på ca 2.500:-/månden för min gamla ponny under vinterhalvåret. Billigare på sommaren, eftersom du knappt behöver spån eller hö. Ska du rida den "ordentigt" bör du ha ett kraftfoder också.
Ring runt till olika stall och fråga vad stallhyran är och vad som ingår.
 
Sv: Sommarponny!

Ja, det är första gången jag ska hyra häst :smirk: Jag känner många hästkunniga människor en klasskompis som har häst, min bästa kompis mamma har haft häst och en till klasskompis som har hyrt häst flera sommrar förut ;)

Tack så mycket för alla svar!

....längtar....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 887
Senast: Squie
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Amanda_F
·
Hemmet Har blivit helt besatt av gamla jugend sängbord med marmorskiva, precis som resten av Sverige. :D De verkar svåra att få tag på och går...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Wysiwyg
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp