Ja, jag lagar sådär 80% av maten och handlar och planerar nära 100% av den. Men mat är för mig en stor och viktig del av livet.
Jag är nog mer lik min far, laga helgmåltider och till gäster är kul, men vardagsmaten har jag ledsnat på. Kanske mest för att de övriga i familjen är så fruktansvärt kinkiga och oavsett vad jag gör så är det alltid någon som inte är helt nöjd... :meh:

Glömde det självklara på sommaren: grilla! Valfritt kött, grönsak, fisk eller vad man känner för och en enkel potatissallad till. Jag brukar tärna färskpotatis och slänga i lite ruccola, fetaost, rödlök och ringla över lite olivolja. Avslutar med lite flingsalt :)

Som sås till grillat funkar många dippsorter jättebra, vi brukar köpa hot and sweet chili dippen till grillat. Blanda med gräddfil så är såsen klar på 1 minut :up:

Fransk potatissallad. Funkar bra med olika tillbehör, grillat, stekt, rökt...
Pastasallad med skinka, ost, kyckling...
Inkokt lax, denna bortglömda delikatess. Gudomlig med färskpotatis och skarpsås eller en enkel klick med creme fraiche med rom och citronpeppar.

• Gilla
Reactions: Sar
Tack alla för era svar! Har fått många inspirerande tips!
Känner att ett problem för mig är att även om jag älskar sallader håller jag mig inte mätt mera än en stund. Samma med annan lätt mat så då måste jag ju äta ännu oftare.
Jag är också sådan att jag tycker om att planera middagar till gäster och om det ska vara måt speciellt men vardagsmaten är jag så trött på. Har också några kinkiga familjemedlemmar som gjort att jag tappat lusten helt.
Men absolut har ni gett mig inspiration och det känns skönt att läsa att jag inte är ensam om detta matdilemma.:)

Jag brukar äta mycket fil och långfil .Även kanelskorpor nersmulad i mjölk och så surströmming med potatis brukar det bli ett antal gånger .Så blir det mycket fisk då jag fiskar all ledig tid då jag inte kör hö

Känner att ett problem för mig är att även om jag älskar sallader håller jag mig inte mätt mera än en stund. Samma med annan lätt mat så då måste jag ju äta ännu oftare.
Jag är också sådan att jag tycker om att planera middagar till gäster och om det ska vara måt speciellt men vardagsmaten är jag så trött på. Har också några kinkiga familjemedlemmar som gjort att jag tappat lusten helt.
Men absolut har ni gett mig inspiration och det känns skönt att läsa att jag inte är ensam om detta matdilemma.:)

Jag blir inte heller speciellt mätt på sallad, men mycket pasta i så funkar det bättre. Och gärna fullkornspasta för extra mättnad. Men jag brukar alltid köpa bröd till, typ baguetter :) då klarar iallafall jag mig några timmar :)

Jag är nog mer lik min far, laga helgmåltider och till gäster är kul, men vardagsmaten har jag ledsnat på. Kanske mest för att de övriga i familjen är så fruktansvärt kinkiga och oavsett vad jag gör så är det alltid någon som inte är helt nöjd... :meh:

Så har jag det också . Med 4 hemmavarande barn är det alltid någon som inte är nöjd. Inte är det några kulinariska höjder varje dag heller, men det finns hyfsat mycket riktigt god mat som är enkel att laga snabbt.

Jag har på nåt sätt vant mig vid att alla inte kan bli nöjda. Mina barn har dessutom ganska ortogonala önskemål. Skulle alla kunna bli nöjda tror jag vi har 3 rätter att välja på.

Tillbehören brukar kunna lösa mättnad hos alla.

Fisk, fisk och ännu mer fisk!

En enkel och god rätt som går hem hos barnen är:

En bit lax med skinn läggs i en ugnsform på ett tunt lager av grovt salt. Salta och peppra laxen. Lägg citronskicor uppe på om du vill. In i ugnen på 150 grader i ca 30 min (mer om biten är stor).

Servera med det du gillar: färskpotatis, couscous, pasta eller annat och så en god kall sås till. Är man riktigt lat tar man en burk smaksatt creme fraiche :-)

En annan god rätt:

https://www.ica.se/recept/grekisk-torsk-allt-i-ett-721495/

Jag gjorde en egen variant på fetaoströra: crème fraiche, hackad fetaost, urkärnad gurka i små tärningar och dill.

Min lunch varje dag året om är en smoothie på frukt och grönsaker. Blandar i det som som finns hemma. Har ofta i sockerfri juice/lemonad eller havremjölk eller soyghurt. Lite beroende på vad som finns till bra pris i affären. Gör på morgonen, dricker på lunchen :up: Jag blir mätt och klarar mig utan problem till middagen. Och så får jag i mig dagsbehovet av grönsaker! :up:

Knäckebröd, jag lever på knäckebröd:D

När det gäller sallader så rekommenderar jag att basera den på färsk vitkål, väldigt gott!

Känner att ett problem för mig är att även om jag älskar sallader håller jag mig inte mätt mera än en stund.

Då får du lägga i matigare grejer i salladen. Bulgur kan man ju koka en rejäl omgång och ha i kylen, så är det bara att ösa i. Fetaost, halloumi, vegetariska biffar och bollar mättar också. Kall potatis och pasta kan vara gott i salladen, koka extra dagen innan.

Annars på sommaren äter jag gärna yoghurt med bär, sill och potatis, rökt makrill, lätta pastarätter som puttanesca, goda korvar med makaroner.

Ja fisk borde vi överhuvudtaget äta oftare. Blir mest lax då och då men absolut inte tre ggr/vecka som väl är rekommendationen. Och man borde väl också variera mellan olika fisksorter.
Men fisk är väldigt dyrt här i Finland tycker jag. Hur är det i Sverige? Räknas fisk som liye dyrare mat eller är det relativt billigt?

Inte helt nöjd? Var finns tacksamheten? För maten öht, för allt jobb du lägger ner?

Dags att dela på bördorna och cirkulera matansvaret.

Inte helt nöjd? Var finns tacksamheten? För maten öht, för allt jobb du lägger ner?

Dags att dela på bördorna och cirkulera matansvaret.
Normalt sett så ja, men i dagsläget så är det inte ett fungerande koncept... Nästa år ser det antagligen väldigt annorlunda ut. :D

Stor skål i kylen med sallad på vattenmelon, jordgubbar och fetaost. :d Som det är till mellanmål, och så grillar man en köttbit till till middagen. Sallad på tomat, gurka, färsk lök, riven fetaost och en skvätt ättiksprit är också riktigt fint att ha färdigt i kylen.

Men jo jag är uppvuxen med att det grillas typ varje dag. :p En person sköter grillen, en annan gör färsk potatissallad på grönsaker från trädgården och en tredje dukar.

Ugnspannkaka är annars en grym vardagsrätt som går på fem minuter att kasta ihop och sen sköter sig själv i ugnen. Likaså skinkstek eller hel kyckling. Cevapcici i pitabröd är en riktig sommarmiddag också för mig. Fuska med köpt cevapcici (från Lidl, innehåller bara kött och kryddor :up: ) och köpta pitabröd. Stek cevapin och släng ihop det i bröden med t.ex. tzatziki (finns också färdig om man vill :D) eller gräddfilsbaserad sås och ajvar. Lite salladsblad är fint också samt färsk tomat. Färdigt! Annars finns det färdiga cevapcicikrydda att köpa om man vill rulla sina egna. Rekommenderas verkligen. :)

Vardagarna på sommaren äter jag smörgås till frukost, massor av bär och frukt med yoghurt och nötter och torkad frukt till lunch, och sedan har jag gärna en smärre orgie i matlagning på kvällen. Idag ska jag laga risi e bisi och dricka gin och tonic under tiden, rött vin till maten och någon sorts dessert på jordgubbar och persikor. Semestermatlagning på sommaren när jag har tid är väldigt trevligt!

Fransk potatissallad. Funkar bra med olika tillbehör, grillat, stekt, rökt...
Pastasallad med skinka, ost, kyckling...
Inkokt lax, denna bortglömda delikatess. Gudomlig med färskpotatis och skarpsås eller en enkel klick med creme fraiche med rom och citronpeppar.

Tänkte just också tipsa om inkokt lax! Jag gjorde det för första gången för några dagar sedan. Gick supersnabbt att göra och himmelskt gott, laxbitarna bara smälte i munnen.
Jag vill inte äta lagad mat 2 ggr på semestern utan en ordentlig frukost också något lättare innan en sen middag. En matig baguette, bryta (ljusugnsbröd nedbrutet i mjölk med lite sirap eller hallonsylt på), rostbiff och potatissallad, avokado, mozzarella och tomat, rökt sik med majonnäsröra etc.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 485
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 492
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix