Ruffe

Trådstartare
Vad äter ni på sommaren?
Kanske konstig fråga, men känns som att nu när vi alla (2vuxna, 2 barn) är lediga och hemma består dagarna till onödigt stor del av matlagning. Helst ville man ju vara ute och greja och vara lite friare och laga sånt som går snabbt men ändå är bra och nyttig mat som mättar.
Äter ni lagad mat en eller två gånger om dagen? Vad äter ni?
Själv blir jag dessutomså svag, illamående och på väldigt dåligt humör om det går för länge mellan måltiderna (3 h ). Vad sjutton ska man äta? Känns som att jag borde äta "hela tiden". Ideerna börjar vara slut....

Jag äter massvis med matiga sallader och massvis med frukt. Ananas, nektariner, vattenmelon tex.
Gillar också lättgjord mat sommartid.

Vi gör alltid "storkok" några få gånger per vecka och det gäller även på sommaren. Lagar mat 2-3 ggr/vecka och har då lagad mat både lunch och middag varje dag.
All mat går ju att göra extra mkt av så man slipper den eviga matlagningen..

Sommartid blir det mycket soppor. Jag har ju trädgård så en runda ut i landen och rafsa ihop blast, blad och annat ätbart. Ner i kastrull ihop med nån potatis. Koka med buljong och vips har man soppa.
Med fisk blir det fisksoppa, med korv eller något kött blir det köttigt.
Klart på en kvart i total tid.

Över huvud taget är fisk snabbt tillagat. Inte bara i soppa.
Sedan är jag förtjust i mat som sköter sig själv. Dvs in i ugnen och sedan ta ut några timmar senare.

När jag var liten och sommaren var full av jobb i jordbruket brukade det alltid finnas en kastrull med soppa/kräm. Rabarber, jordgubb, äpple, blåbär. Till det en kastrull med risgrynsgröt. En klatt gröt och en slev soppa och man var mött i flera timmar. Gick att snabbt äta på stående fot :)

En till.
När det finns billiga flintastekar brukar jag skära rotfrukter, potatis, lök och kål i bitar i en gjutjärnsgryta. Lägg flintasteken överst och ställ in i ugnen under lock.

Marineringen på köttet brukar räcka för att smaksätta alla grönsaker också. Förvånansvärt gott! :d

Här går crock potten varm. Fantastiskt när den klarar sig själv och så har man nyttig god mat när man kommer hem/in.

Värmer gårdagens middag till lunch och gör ny middag. Så äter lagad mat två ggr per dag och gör ny mat en gång per dag. Är också en sådan som måste äta ofta och ordentlig mat.

Vad äter ni på sommaren?
Kanske konstig fråga, men känns som att nu när vi alla (2vuxna, 2 barn) är lediga och hemma består dagarna till onödigt stor del av matlagning. Helst ville man ju vara ute och greja och vara lite friare och laga sånt som går snabbt men ändå är bra och nyttig mat som mättar.
Äter ni lagad mat en eller två gånger om dagen? Vad äter ni?
Själv blir jag dessutomså svag, illamående och på väldigt dåligt humör om det går för länge mellan måltiderna (3 h ). Vad sjutton ska man äta? Känns som att jag borde äta "hela tiden". Ideerna börjar vara slut....

Vad som helst med färsk tortellini typ. :rofl:

Och mängder av caprese. Herregud, vad gott det är.

Vad äter ni på sommaren?
Kanske konstig fråga, men känns som att nu när vi alla (2vuxna, 2 barn) är lediga och hemma består dagarna till onödigt stor del av matlagning.

För mig blir det en konstig fråga. Längtar till semestern när man kan ägna många av dagarna i ända åt att planera, förbereda, laga och festa på god mat, eller äta långmiddag på restaurang några gånger.

Kanske kan du satsa lite mer på mellanmål så behöver det inte bli ett jätteprojekt med varje måltid? Då kanske det inte blir lika stressigt med matlagandet bara för att någon i familjen är dödshungrig? Pizzabullar är exempelvis superenkelt att baka och gör man många räcker det lääänge! Bara att ta en och värma lite när man är småhungrig :)

Här äter vi en lagad rätt/dag! Det blir mycket sallad och soppa. Vi odlar en del själva och har i år mycket zucchini så zucchini-halloumibiffar är snabbt och mycket gott :d På sommaren äter vi lite men ofta så det blir inte särskilt mycket matlagning alls. Man tar en frukt eller en macka när man känner för det och i kylen står det ofta rester från någon storsats sallad/soppa. Det är himla smidigt att göra en jätteladdning sallad eller soppa som sen kan stå ett tag i kylen utan att bli skruttig. :)

Tappar nästan all lust att laga mat och äta lagad mat på sommaren. Går och småäter som en dåre istället. Det som funkat bäst i år är sallad på romansallat, babyspenat, riven zucchini, mozzarella, kyckling, lime, kryddor och olja. Ibland i tortillas med någon sås till men oftast bara i en tallrik som det är. Rör ihop gröna delen som då håller sig helt okej i kylen ett tag, ungsteker en större mängd kyckling och langar in i kyl och frys osv. Behöver därmed inte spendera så mycket tid på matlagning.
Till frukost är det väl typ ägg på olika sätt som gäller, ibland med lite yoghurt eller nåt vid sidan av.

Äter två gånger om dagen när jag lyckas hålla mig till detta och inte småäta ost eller nåt. :angel:

Sallad är sommarens snabbmat för mig! Noll tillagning och man slänger allt i en skål eller direkt på tallriken liksom. Perfekt att blanda i rester också :)

Äter ett lagat mål per dag. Sen gör jag mycket jordgubbskräm på sommaren och har i kylen, äter det med lite mjölk till lunch ihop med en grov smörgås. Går väldigt snabbt att göra. Gör på några liter jordgubbar åt gången och har färdigt i skål i kylen. Sallader, mycket frukt och bär, vattenmelon är en favorit varma sommardagar. Sen kan jag också lyxa till det och ta ost och kex till lunch ibland om jag har semester för att det är gott och enkelt. Sen mycket sallader och en favoriträtt jag gör är att koka färskpotatis, steka frysta eller färska laxfileer och göra en kall gräddfilssås på örter och lite färsk citron. Sen kan jag t.ex. ta en tomat till om jag vill slippa göra någon separat sallad. Överhuvudtaget allt med färskpotatis är en favorit, finns så mycket man kan ha till, t.ex. kassler, kycklingfileer eller en köttbit. Har man möjlighet att grilla så är det enkelt att dra igång grillen och grilla vad helst man tycker om, fisk, kött, kyckling, grönsaker o.s.v. Till färskpotatis som ju nästan sköter sig självt. Kanske några kalla såser om man vill förenkla kan man ju köpa färdiga.

Wraps är en höjdare! Bara fantasin som sätter gränser. En skål med sallad i kylen, ta ett bröd (helst libanesiska tunnbröd :D ), släng på en slev sallad, i med ett ägg eller rökt skinka, köttfärs, vegokebab eller egentligen ja nästan vad som helst, lite sås om man vill ha det och rulla ihop. Fräscht och gott.

Turkisk yoghurt med olika tillbehör är gott också.
Kokta ägg kalla hackade i någon röra i baguetter, pizzabitar bakade i långpanna styckfrysta, kallskuret med potatissallad, koka en stor sats färskpotatis och ät kall i sallader/stek/släng in i ugnen tillsammans med korv eller kött, plättar/våfflor/pannkaka går snabbt och är inte sådär supertungt, bulgursallad, stor sats kall pastasallad.. Så många alternativ :D

För mig blir det en konstig fråga. Längtar till semestern när man kan ägna många av dagarna i ända åt att planera, förbereda, laga och festa på god mat, eller äta långmiddag på restaurang några gånger.
Lagar du all mat i familjen eller turas ni om? För jag kan verkligen känna igen mig i frågeställningen, just nu är jag så less på att laga mat att jag snart vägrar laga något mer...
Å andra sidan så har vi en väldigt speciellt situation i familjen just nu som gör att just maten får väldigt stort fokus, normalt sett tycker jag om att laga mat. Även om vardagsrätterna kan bli väldigt tråkiga. Men när jag ska hitta på rätter som alla vill och kan äta, handla, planera dagen och tillaga så börjar det tillslut känns som ett tvång. Just nu fungerar det inte heller att åka ut och äta, vilket gör att den enda mat jag inte lagar själv är sånt jag får hämta själv... ;)

Lagar du all mat i familjen eller turas ni om? För jag kan verkligen känna igen mig i frågeställningen, just nu är jag så less på att laga mat att jag snart vägrar laga något mer...
Å andra sidan så har vi en väldigt speciellt situation i familjen just nu som gör att just maten får väldigt stort fokus, normalt sett tycker jag om att laga mat. Även om vardagsrätterna kan bli väldigt tråkiga. Men när jag ska hitta på rätter som alla vill och kan äta, handla, planera dagen och tillaga så börjar det tillslut känns som ett tvång. Just nu fungerar det inte heller att åka ut och äta, vilket gör att den enda mat jag inte lagar själv är sånt jag får hämta själv... ;)

Ja, jag lagar sådär 80% av maten och handlar och planerar nära 100% av den. Men mat är för mig en stor och viktig del av livet.

Jag brukar slänga ihop pastasallad, koka pasta går ju snabbt och under tiden slänger jag ner det som finns hemma. Vill man göra det lite roligare så kan man ju ha olika röror som passar till sallad ståendes i kylskåpet. Ha kokade ägg till så mättar ju även det.

Snabb varm vardagsmat jag brukar göra är att steka några laxfilér, hacka sönder i stekpannan och när dom är färdigstekt så häller jag i 2-3 burkar milda cuisin med smak av vitlök och örter. När såsen är varm, så är maten klar :up: krydda lite med citronpeppar om ni tycker om det och servera med pasta, bandspagetti eller vad ni känner för. Gott, enkelt och tar ca 10 minuter! Går även att byta ut mot kycklingfilé skuren i typ grytbitar, men jag skippar citronpepparen och tar typ en tesked sambal olek istället :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 485
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 492
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix