Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Det tror jag absolut inte! Att folk lägger sig på soffan av lathet alltså. Det kan man snarare beskylla mig för, som inte har ont nånstans men ändå inte tränar direkt aktivt. Jag försöker bara hålla igång, för att få en kortare startsträcka efter förlossningen :) Och jag undrade av nyfikenhet vilka muskler det handlade om...

Ryggen för mig. Det känns som att jag slutar använda ryggmusklerna för att jag kan luta mig mot magen istället :o Jag vet att det låter helt sjukt, och kanske fysiskt omöjligt. Men sist när jag fick barn hade jag inte ont alls i ryggen innan (det har jag inte nu heller) men när barnet var ute kändes det som att mitt "stöd" var borta. Som att ryggen skulle stötta upp sig själv och jag blev snabbt trött i musklerna. Den här gången har jag en lika liten och hård mage som säkert fungerar som en fin fin korsett ;)

Har du provat Losec? En tablett om dagen, så slipper man halsbrännan helt och hållet.:bump: Funkar mycket bättre än gaviscon och liknande, som bara har tillfällig effekt (om ens det).

Nä jag har inte provat det då jag bara har problem med halsbränna någon enstaka natt, aldrig dagtid och det är inte ens en natt i veckan. Men när det väl kommer, kommer det ordentligt... Har losec snabb effekt också eller är det mer att man ska ta varje dag för att få bra effekt?

Sista gången hos BM idag hoppas jag. Allt som vanligt. Bebis nere och fixerad. SF-måttet hade sjunkit 1 cm sen sist. Men det var en annan som mätte denna gång. Ibland spelar det in. Hon mätte om och mätte upp så att magen bara stått still, dvs samma mått som för två veckor sen. Hon försökte "lugna" mig. Men jag blev inte ett dugg orolig. För det första tänker jag ha de här avklarat innan nästa vecka är slut och för det andra ligger ju huvudet halvvägs ute känns det som. Jag har gott om plats i magen och det känns faktiskt riktigt bekvämt. Förra gången kände jag aldrig att det sjönk, men det gör jag verkligen nu :) Så tja... Jag kan väl sitta så här några veckor till om det behövs. Jag skulle vara vilja kunna sova på rygg och vända mig i sängen utan att hela blodtillförseln stryps.

Sonen har ju börjat klättra in själv i bilen och sätta sig i sin stol sen ett par veckor tillbaka, så det är inte så mycket lyfta något mer :)

Men jag mår också supermycket bättre nu efter förlossningen i kroppen än innan :)
Mina muskelfästen var ju ansträngda redan innan så det är nog inte normalt att det gör så ont efter... Vattnet är nästan borta nu- många turer till toa de första dagarna var det. Men nu kan jag ha mina vanliga skor- kanske inte finskor då...
Sen var jag inte mager o speciellt vältränad innan så det är jag ju inte nu heller....

Har precis rensat ogräs o det var skönt o kunna göra ngt vettigt igen :)

*kl*

Vad ni har skrivit idag då :eek:

Själv har jag inhandlat lite gördetsjälvattiraljer. Ska försöka mig på att dels sy ett par egna amningslinnen, då utbudet i butikerna var under all kritik, och ett babynest. Någon som testat sy något av det och som kan dela med sig av lite tips?

Nä jag har inte provat det då jag bara har problem med halsbränna någon enstaka natt, aldrig dagtid och det är inte ens en natt i veckan. Men när det väl kommer, kommer det ordentligt... Har losec snabb effekt också eller är det mer att man ska ta varje dag för att få bra effekt?

Nej, då är Losec inte rätt för dig, det har inte snabb effekt utan tar några timmar, och riktigt bra hjälper det först efter några dagar. Jag hade smärtsam halsbränna varje dag kanske fem timmar i snitt, plus nätterna, så för mig är Losec mycket bättre än att äta massor med tuggtabletter om dagen.

Men om du är ute efter snabb lindring så tycker jag Novaluzid är klart bäst, ta två på en gång, så lättar det efter några minuter. Novalucol hjälper inte lika bra, Gaviscon smakar apa, och Link blir lite äckligt kladdiga när man tuggar dem.

Haha, du har provat allt? Jag tackar för tipsen dock ;)
Jag har link hemma som jag tar och tycker att de är ok, gaviscon är no way att det går ner och likaså tycker jag att Novaluzid var betydligt värre att tugga än Link, antar att smaken är som baken, men jag ska försöka tugga i mig två på en gång nästa gång jag råkar ut för halsbränna.

Din stackare.... Kan man ha dig som sjukvårdsupplysning extra... det står liksom inte vilka som smakar apa på paketen ;)
Själv hoppas jag att dina bekymmer försvinner snart...

Ah, oki, men jag har som sagt problem så pass sällan så jag lär inte få något utskrivet. För det mesta ger det sig efter ett tag också, men inatt var det extremt!

Var förresten hos BM idag och allt såg fint ut, hon sov från början så hjärtljuden var nere på 120 i början men när hon vaknade var de som vanligt upp mot 150. Blodtrycket var lite högre, men normalt. Det var säkert högre då jag var lite upprörd på min vikarie på jobbet som jag har en dålig känsla över... Järnvärdet hade jag lyckats få upp så nu var det bra igen :) Dessutom pratade vi lite om förlossningen och vart vi ska vända oss när bebis väl är ute. Kändes så tidigt, men så "kom jag på" att jag faktiskt är i v 37 nu så det är inte så länge kvar. Hon är dock fortfarande rörlig och ligger högt upp, huvudet är ner iaf *puh*.

Kl

Idag dammade jag av hästen och tog mig en tur.
Vi var nog lika lyckliga båda två.
Fick lite sammandragningar när jag försökte mig på att sitta ner i traven, så det får jag nog skippa.
Insåg dessutom att jag har börjat fått mage eftersom jag fick knäppa upp knappen i ridbyxan :D

I natt vakande jag med den västa halsbrännan ever. Låg ett tag innan jag gick upp och tog tablett. Somnade lagom om för att vakna med 2 domnade händer och armar. Jag var sjukt trött men det gjorde så ont och jag försökte länge att skaka loss domningarna. Tog nog över en timme innan det släppte litegrann och då var jag tvungen att sitta upp. När klockan sen ringde kände jag mig helt förstörd och känner mig allt ifrån pigg nu. Får nog bli en kort dag i dag, gå hem och lägga mig och vila upp inför EM och morogndagens jobb som funktionär på hemma klubben.

*kl*

När man talar om förvärkar.. Igårkväll hade jag, kanske inte 100% regelbunda men åtminstone upprepade, sammandragningar av inte så trevlig natur. Omväxlande värk i magen och ländryggen. Långt ifrån olidligt, långt ifrån skönt.

Usch då, lät inte som att du hade någon rolig natt alls! Min var helt ok, men jag är ändå död som en klubbad säl idag, säkert sviter från natten innan...

Jag var ju hos BM igår och tyckte att det gjorde rätt ont när hon kände hur huvudet var och när jag sedan var hemma och hade legat i soffan en stund och skulle resa mig fick jag vad som helt klart var en riktigt ond och ganska lång förvärk. Liiite glad blev jag dock ändå över att något tyder på att bebis inte ska ligga där inne i all evighet.

Det enda jag är lite nervös över nu är eg att jag ska bli kallad för samtal hos en narkosläkare ang hur det går att sätta EDA på mig pga en ryggskada. Jag vill veta att det inte är några problem innan jag ligger där och när jag var hos BM igår frågade hon om jag vart där och jag har inte ens fått en kallelese, så jag ringde den mottagningen idag och de har inte fått någon remiss säger de. Så jag har lämnat meddelande till min BM och hoppas att hon kollar och ringer tillbaka snabbt. Förhoppningsvis är det inga problem, men jag vill inte komma in på förlossningen och ha asont och sen inte kunna få EDA...

Jag brukar ta ett varmt bad, då släpper de onda regelbundna förvärkarna. Annars kan jag ha dem i timmar.

Haha, du har provat allt? Jag tackar för tipsen dock ;)
Jag har link hemma som jag tar och tycker att de är ok, gaviscon är no way att det går ner och likaså tycker jag att Novaluzid var betydligt värre att tugga än Link, antar att smaken är som baken, men jag ska försöka tugga i mig två på en gång nästa gång jag råkar ut för halsbränna.

Haha, verkligen. Jag tycker Novaluzid är jättegoda, skulle lätt kunna äta ett helt paket som godis! Men det vore nog inte så bra för magen. :D

I natt vakande jag med den västa halsbrännan ever. Låg ett tag innan jag gick upp och tog tablett. Somnade lagom om för att vakna med 2 domnade händer och armar. Jag var sjukt trött men det gjorde så ont och jag försökte länge att skaka loss domningarna. Tog nog över en timme innan det släppte litegrann och då var jag tvungen att sitta upp. När klockan sen ringde kände jag mig helt förstörd och känner mig allt ifrån pigg nu. Får nog bli en kort dag i dag, gå hem och lägga mig och vila upp inför EM och morogndagens jobb som funktionär på hemma klubben.

Ett tips är att ha tabletterna och ett glas vatten stående vid sängen, så kan man snabbt peta i sig ett par utan att behöva gå upp etc. Lättare att somna om då! Har man väl vaknat av halsbränna är min erfarenhet att det inte alls går över av sig själv, utan det är lika bra att ta tabletter på en gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka