Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Några tusenlappar blir för mig sju stycken om jag tar ut 5 dagar/vecka (räknat på pengarna efter skatt) och nog blir det en märkbar skillnad. Fast långt ifrån någon omöjlig ekvation, och vi visste med oss att det blir ett snålare leverne när vi bestämde oss för att försöka bli med barn :)

Men å andra sidan så tror jag också på att många utgifter kan sparas in under ledigheten, förvisso så har jag och maken samåkt till jobbet så på resor gör det inte så stor skillnad men han får köra MC:n så länge det är säsong och den går betydligt billigare :D samt att vi lär spara in pengar om jag lånar ut ena hästen på foder, kan baka/laga mer osv.

Oh ja :angel: Vi har skogen runt hörnet och där kan han få promenera hur mycket han vill. Kanske kombinera promenadintresset med en svamp- och bärplockningspassion?! :idea:

Jag tycker att skillnaden blir ganska stor. Dessutom så tror jag att hästen kommer att kosta mig mera för jag tror att jag kommer vilja ha full skötsel i början, för att inte alltid behöva åka till stallet. Med en allergisk sambo så kan han inte hjälpa mig så mkt. Plus att jag kommer skicka iväg henne för vidare utbildning en kortare period i vinter. Om jag ska behålla fölis så blir det ännu dyrare.:crazy:
Tror att det kommer rinna i väg med pengar till bebis prylar i början, men vi har i alla fall redan köpt alla de dyrare sakerna.
Måste sätta mig ner och läsa på hos FK för att ha lite bättre koll på vad det är som gäller snart.

Några tusenlappar blir för mig sju stycken om jag tar ut 5 dagar/vecka (räknat på pengarna efter skatt) och nog blir det en märkbar skillnad. Fast långt ifrån någon omöjlig ekvation, och vi visste med oss att det blir ett snålare leverne när vi bestämde oss för att försöka bli med barn :)

Fast då väljer ni ju att vara hemma ovanligt länge med barnet också, tar man ut sju dagar i veckan så kan man ju ändå vara hemma ett drygt år, det är ju jättelänge! :)

För mig skiljer det ett par-tre tusen, lägg på barnbidraget och jämställdhetsbonusen så blir det inte så stor skillnad i slutändan.

Jämställdhetsbonusen är det lätt att glömma bort, men räknar ni med den i er kalkyl så blir det lite bättre i alla fall! :laugh:

Känner igen det där... Har också en sambo som inte hjälper till speciellt mycket, så det är en förutsättning att hästen bor på fullskötsel. Plus att jag är beroende av min betalande medryttare, annars är det omöjligt att få ihop det.

I mitt fall handlar det inte heller om några få tusenlappar, utan ganska många, på full föräldrapenning som tar slut innan förskolestarten och inräknat med jämställdehetsbonus, som iofs inte betalas ut förren 2012 om jag har uppfattat det hela rätt, så den är ju svår att räkna med idag, det får bli just en bonus när den kommer...

Men å andra sidan - om det är ganska många tusenlappar skillnad för dig, så innebär det att du nu har så hög lön att du hamnar en bra bit ovanför taket. Och med en så bra lön så måste du ju rimligen ha kunnat lägga undan en hel del, som du kan ta från nu? Det jämnar ju ut sig, menar jag:

Tjänar man bra så kan man lägga undan, och kompensera för att föräldrapenningen innebär ett inkomsttapp.
Tjänar man mindre bra så kan man kanske inte lägga undan så mycket, men å andra sidan blir inte inkomstskillnaden så stor med föräldrapenning.

Jag köper vad du säger och i teorin är det super. MEN, har man en otursförföljd häst att ta hand om så är det svårt att stoppa undan alla dom där pengarna man ska leva på under föräldraledigheten. Men men, jag ska inte gnälla, måste "bara" anpassa mitt liv efter de nya förutsättningarna...

Senast ändrad:

Fast då väljer ni ju att vara hemma ovanligt länge med barnet också,

Vad grundar du det på för siffror?

På mit jobb är det väldigt ovanligt att man skolar in någon som är ett år. Under 15 månader är också ovanligt. De flesta är kring 18 månader.

I min sons grupp som består av 30 barn var det en flicka som var ett år.

Så jag vet inte... Vart är alla barn mellan 1-1½ år om ingen är hemma med dem och de inte är på förskolorna :confused:

Du får se det som så att du har valt förmånen att leva lite lyxigare (egen häst, hus...) innan du fick barn, men då såklart med konsekvenserna att det inte funnits pengar att lägga undan, och att det blir lite magert under föräldraledigheten. Det är ju bara en fördelningsfråga, man kan ju inte både göra av med pengarna då och nu.

Jämna plågor alltså, lägger på minnet ;) Och små barn, små bekymmer kan nog också beskriva läget :D

Hoppas också på att ha hunnit betala av mycket på huslånet osv tills dess vi har tonåring i huset! Och med en fd hockeyspelare till pappa och en hästgalen mamma så har han två dyra sporter utstakade för sig, får hoppas att han hittar ett alldeles eget intresse i stil med.. långa promenader?

Mmm våra intressen kostar inte heller gratis... Vi får se vad vår son kommer att vilja göra. Titta på blommor är ett av mina intressen, så vi hoppas väl på det :D

Vi har amorterat rätt mycket sista åren så vår bostadskostnad har blivit låg. Jag har valt att gå ned ca 12.000 i månaden nu när jag är hemma. det fungerar ju tack vare att vi 1. Har amorterat flitigt 2. Inte har köpt någon ny bil.

Fast vi skulle vilja köpa både större bil och en ny bostad. Men nu ska vi köra på så här medans vi är FL. Det är ju trots allt inte så lång tid sen rullar det ju på igen.

Vad grundar du det på för siffror?

På mit jobb är det väldigt ovanligt att man skolar in någon som är ett år. Under 15 månader är också ovanligt. De flesta är kring 18 månader.

I min sons grupp som består av 30 barn var det en flicka som var ett år.

Så jag vet inte... Vart är alla barn mellan 1-1½ år om ingen är hemma med dem och de inte är på förskolorna :confused:

Det beror kanske på var man bor, de flesta barn börjar på dagis när de är runt året här. Så svaret på din fråga om var barnen är mellan 1 och 1 1/2 års ålder, är att de är på dagis såklart! :)

Men jag menade i internationell och historisk jämförelse. Min mamma tappade hakan när hon fick höra att man har hela tretton månaders föräldraledighet nu för tiden, när jag var liten hade man sex månader, och det är inte så länge sen. Och internationellt sett vet jag inget annat land där man kan vara hemma så länge med så hög ersättning.

Eftersom man dessutom har minst fyra veckors semester per år, ofta längre, så blir det ju i praktiken ännu längre man kan vara hemma med barnet, dessutom.

Så historiskt och internationellt sett så är det väldigt länge att kunna vara hemma med så hög ersättning i hela tretton månader när man får barn.

Vi har också amorterat lite mer nu, känns bra!

KL
Jag blir så glad när något bara fungerar, tom bättre än vad man hade kunnat fantisera om! Min remiss till anestesin har hamnat på villovägar men min BM ringde upp de och faxade över remissen istället. Nu ringde de därifrån och frågade om jag kunde komma dit på måndag, som en bonus passade tiden mig bättre än bäst :) Tänk vad "lite" som kan göra en så glad! Hon som ringde sa att jag skulle fått en tid den 7e men hon hade själv tyckt att det var i senaste laget så då ringde hon istället.

När jag var liten på 70-talet var nog alla barn i hela villakvarteret hemma längre än så. Våra mammor var hemmafruar hela bunten. Vi var med varandra på dagarna och så började vi lekis när vi var 6 år.

Min sambo och f.d. sambo är från utkanten av Sthlm. Ingår numer i 08-området, men gjorde inte det förr. De har heller inte haft barnomsorg innan de började skolan.

Senast ändrad:

Och när jag var liten på 70-talet var nog inget barn i hela villa/radhusområdet hemma längre än så. Jag minns att när jag sen började skolan så var det en pojke i klassen vars mamma var hemmafru, och det tyckte vi alla var jättekonstigt, att hon inte jobbade och hade ett yrke som alla andra mammor. Det verkade så märkligt att hon liksom inte gjorde nånting utan bara var hemma.

Det normala var att man gick på dagis/dagmamma och sen på lekis, och sen började skolan. Att man skulle kunna varit hemma med mamma tills man började skolan slog mig inte ens som en möjlighet som liten, även om jag nu som vuxen tänker att den där pojken vars mamma var hemmafru nog aldrig gick på dagis.

Bara som jämförelse, din uppväxt är uppenbarligen inte generellt giltig för hur det var att växa upp på 70-talet.

Jag har hästarna på gården, så det kommer för min del inte göra mycket till eller från i ekonomin, men lånar jag ut 6-åringen som kräver sitt i mat och motion så räknar jag med några hundralappar billigare/mån åtminstone. :) Förstår att det blir en extra utgift att skicka iväg på utbildning, men du gör säkert klokt i det! Ska du sälja lilla fölis när han är avvand? Då kanske du kan ta den slanten till utbildningskostnaderna :laugh:

Nä ett par tusen är inte mycket att orda om :laugh: Så liten skillnad tror jag inte att vi kommer få hur vi än gör, men å andra sidan har vi inte ännu räknat på alla alternativ.

Om vi är hemma ovanligt länge eller inte låter jag vara osagt, eftersom lilleman med största säkerhet blir ett junibarn och vi planerar inskolning på dagis i augusti -11 så blir det ett drygt år där. Sen skulle det inte sitta fel att ha några dagar sparade inför framtiden heller.

Men vi får se, tänkte börja med att ta ut 25 dagar/mån och det känns inte som att vår ekonomi kommer gå under av det - däremot så blir det betydligt mindre "unna sig" och antagligen lite mindre sparande under föräldraledigheten. Men det är en kort tid i det stora perspektivet, och det var inte länge sedan vi båda var studenter och levde på betydligt mindre pengar varje månad :laugh:

Ny (läs bättre begagnad) bil står på önskelistan här också. På ett sätt skulle det verkligen vara bra nu när vi får en liten - en säkrare bil med mer lastutrymme för barnvagn skulle komma väl till pass, fast jag är skeptisk till att lägga på en sådan utgift nu. Det innebär ju ännu mer vändapåslantarna.

Man kan väl säga att det inte är slutdiskuterat, maken kan onekligen vara övertygande i sina argument! Bilen han vill ha är ju billigare att köra, och bilarna vi har (födda -84 och -92) kostar siochså mycket i rent underhåll och då blir det bara xxx kr mer/mån. Osv ;)

*hugger egen knapp*

Okej, nu funkar inloggningen på FK. Men, ska man gå på den skattesats som de ställt upp? Vet med mig att jag läst någonstans att skatten skiljer sig mellan olika kommuner, och kollar jag på Umeå kommuns sida så är siffran ca 5% högre :eek: håller alltså tummarna för att jag ska gå på FKs siffror men vill ju inte få restskatt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka