Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Nä ett par tusen är inte mycket att orda om :laugh: Så liten skillnad tror jag inte att vi kommer få hur vi än gör, men å andra sidan har vi inte ännu räknat på alla alternativ.

Om vi är hemma ovanligt länge eller inte låter jag vara osagt, eftersom lilleman med största säkerhet blir ett junibarn och vi planerar inskolning på dagis i augusti -11 så blir det ett drygt år där. Sen skulle det inte sitta fel att ha några dagar sparade inför framtiden heller.

Men vi får se, tänkte börja med att ta ut 25 dagar/mån och det känns inte som att vår ekonomi kommer gå under av det - däremot så blir det betydligt mindre "unna sig" och antagligen lite mindre sparande under föräldraledigheten. Men det är en kort tid i det stora perspektivet, och det var inte länge sedan vi båda var studenter och levde på betydligt mindre pengar varje månad :laugh:

Vårt barn föds också i juni och vi räknar med att skola in i augusti, så den månaden som saknas täcker vi upp med semester. Fast då sparar vi inga dagar, vi kommer jobba heltid bägge två sen, så det känns inte som så stor vits för oss att ha sparat.

Jag var också student tills för inte så länge sen, kanske är det som gör att det känns som att man ändå kommer få det rätt bra nu även om det blir lite mindre pengar. Kan fortfarande ibland tycka att det fruktansvärt lyxigt bara detta att ha möjlighet att bo i en egen lägenhet med egna möbler, och tillgång till bil dessutom! :)

Det är nog en klar fördel att ha studieåren i färskt minne! Tog min examen i juni -09, och FP blir ju större än vad studiemedlen var även om vi sparar lite dagar :laugh:

och när man istället tar ut 7 dagar i veckan så räcker dom inte så länge. Vill helst inte ta av pappans dagar.

Jodå, dom räcker i 13 månader om man tar ut 7 dagar i veckan! :laugh: Det var en glad överraskning tyckte jag, superlyx att kunna vara hemma så länge - både historiskt och jämfört med andra länder.

Men om du är hemma 13 månader har du tagit nästan allt av pappan. ?

Min underbara häst har ju sett till att hon blivit mammaledig samtidigt som jag, genom att se till att hon blivit betäckt utan vår vetskap. Så till helgen släpps hon och fölis på bete och jag hoppas kunna ha dem ute tills oktober när det ska skiljas åt. Så även fast de är lite jobbigt att ha blivit med föl, så slipper jag tänka på ridning och uppstallning av min 3 åring...

Är det unghästen som fölat? Vet du vilken hingst?
Tur i oturen ändå att kunna ha henne på bete länge då du själv inte kommer kunna rida på några månader.

Min 5 åring går också och drar benen efter sig. Ska ordna ridhjälp till hösten har jag tänkt, men annars får det bli som det blir med träningen innan jag är tillbaka i sadeln.

Idag damp beslutet om havandeskapspenning ner i brevlådan. Fick som jag ville, full HP under maximal tidsperiod. Jätteskönt, en sak mindre att oroa sig över. En arbetskamrat fick nämligen nyligen avslag på sin ansökan så jag varit extra nervös under väntetiden, även om i princip alla andra som varit gravida på jobbet fått sina HP-ansökningar beviljade utan problem.

På mitt jobb har två gravida tjejer med nästan samma bf och exakt samma arbetsuppgifter, fått olika svar från FK. En har fått Havandeskapspenning och den andra avslag. Olika handläggare... Galet!

Här kommer det garanterat inte att vara så... Tyvärr... Det blir alldeles för stora skillnader i plånboken. jag är ju dåligt betald o han ganska bra...
Men naturligtvis ska han vara hemma en hel del ändå. Semester har han mkt sparad och dessutom jobbar han bara 4 dagar i veckan.
Känns konstigt att ha haft han hemma 2 veckor nu :) Men lite mysigt är det allt nu när vi är lediga tillsammans.

Det blir gigantiska skillnader i plånboken för oss beroende på vem som är hemma, min man tjänar mer än dubbelt så mycket som jag. Men eftersom vi planerat för barnet en tid har vi kunnat lägga undan, så att vi kan finansiera hans pappaledighet med sparpengar. För oss är det superviktigt att min man kan vara hemma lika mycket som jag, så vi har anpassat vårt boende och andra fasta kostnader så att vi har råd att dela. Jag tror det är en prioriteringsfråga.

Hade det inte gått alls att dela är det tveksamt om vi skaffat barn.

Här hemma har vi knappt diskuterat det ens.... Vi hade ju inte ens planerat att bli föräldrar... Men det löser sig säkert på vägen. Rent sparmässigt hade vi väl klarat det- vi har ju en buffert om jag blir sjuk o vi behöver vara hemma båda såklart...
Dessutom så har jag ju ingen fast tjänst att komma tillbaka till så det spelar ju roll också. Skulle det komma ett erbjudande om jobb i maj nästa år så får ju sambo gå hemma såklart :)

*kl* på mig själv....
Eftersom jag skrämde upp er om bindköpen kan jag säga att så fort jag handlat ett lager så blev det lagom med ett bra trosskydd ;) Fast jag kommer nog vilja ha lite mer skydd på natten såklart.

Och för er som svullnat så kan jag berätta att efter en veckas ihärdigt kissande så ser jag nu benen i mina fötter igen :) Dubbelhakan försvann lite fortare :)

Intresseklubben får anteckna ;)

På mitt jobb har två gravida tjejer med nästan samma bf och exakt samma arbetsuppgifter, fått olika svar från FK. En har fått Havandeskapspenning och den andra avslag. Olika handläggare... Galet!
FK ligger på plussidan just nu. Jag var sjukskriven 50% under april pga av bl.a. kraftigt nedsatt immunförsvar, luftvägsinfektioner plus några "gravidproblem" och de godkände faktiskt den utan problem, fick ut pengarna här om veckan!

Åh, pust! Angående bindorna alltså! Hann se berg med bindor och blöjor framför mig, läste någonstans igår att det går 8-10 blöjor/dag :eek:

Angående uppdelningen av dagarna så har inte jag heller ett jobb att gå tillbaka till, lagom kul.. så hur arbetssituationen ser ut för mig kommer styra hur länge jag är hemma. Att jag ska gå på a-kassa och maken på fp funkar inte. klart vi har besparingar, men de behövs ju även för roliga oväntade utgifter mm. Det var ju inte riktigt tanken att jag skulle bli arbetslös, men det blir inte alltid som man tänkt sig heller så då får man göra det bästa av situationen!

Min dotter var en riktig bajs-bebis i början, 10 blöjor var det på förmiddagen här typ:D ;)

nu går det runt 6 om dagen ungeför , 7 månader gammal.

Det blir gigantiska skillnader i plånboken för oss beroende på vem som är hemma, min man tjänar mer än dubbelt så mycket som jag. Men eftersom vi planerat för barnet en tid har vi kunnat lägga undan, så att vi kan finansiera hans pappaledighet med sparpengar. För oss är det superviktigt att min man kan vara hemma lika mycket som jag, så vi har anpassat vårt boende och andra fasta kostnader så att vi har råd att dela. Jag tror det är en prioriteringsfråga.

Hade det inte gått alls att dela är det tveksamt om vi skaffat barn.

Det förekommer ju också att kvinnan tjänar mest. Man hör konstigt nog aldrig talas om familjer där man ansett att man inte har råd att låta mamman gå på föräldraledighet mer än max en månad eller två.

Nej, om kvinnan tjänar mest brukar det ju istället heta att för det första så är pengar inte allt i livet, och för det andra är hennes föräldrapenning så hög jämfört med hans att man inte har råd att låta honom vara hemma. Hur man än vänder sig har man ändan bak, eller mamman hemma i det här fallet.

Det förekommer ju också att kvinnan tjänar mest. Man hör konstigt nog aldrig talas om familjer där man ansett att man inte har råd att låta mamman gå på föräldraledighet mer än max en månad eller två.

Finns hur manga exempel som helst pa det har dar jag bor! Fast det ar ju saklart sallan som pappan ar hemma pa heltid da. Barnet skolas istallet in pa dagis vid sex veckors alder :crazy:

Illröd är född och blev en vårbebis! Jag är mycket tacksam över den färdigpackade väskan för det blev en väldigt snabb färd till förlossningen och hon kom nästan i bilen :) Vi var väl på förlossningen i 30 min eller nått sånt ;) Lustgas is the shit och krystvärkarna kändes ingenting. Nu fattar jag vad folk menar med att det är ashäftigt med krystvärkar, de måste haft det precis så här! :) Kort hälsning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter