Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

*kl*

Ni som "been there, done that" eller bara har koll: fick brev från FK idag där det står vilken årsinkomst de fastställt. Jag, i min enfald, trodde att jag skulle få ett besked på silverfat i stil med "du kan ta ut exakt siochså mycket fp/mån", men man ska alltså använda årsinkomstsiffran och räkna ut själv på deras sida.. eller?

Kan du inte logga in på deras hemsida? Där kommer det upp en tabell.

Baserat på 200.000/ år:

Dagar per
vecka och månad Summa per månad
före skatt Summa per månad
efter skatt Dagarna räcker t.o.m.

7 = 30 12 750 9 435 2011-04-22

6 = 26 11 050 8 177 2011-06-15

5 = 22 9 350 6 919 2011-08-30

4 = 17 7 225 5 346 2011-12-24

3 = 13 5 525 4 088 2012-07-01

2 = 9 3 825 2 830 2013-07-20

1 = 4 1 700 1 258 2016-09-16

Baserat på 250.000/ år:
Dagar per

7 = 30 15 960 11 491 2011-04-22

6 = 26 13 832 9 959 2011-06-15

5 = 22 11 704 8 426 2011-08-30

4 = 17 9 044 6 511 2011-12-24

3 = 13 6 916 4 979 2012-07-01

2 = 9 4 788 3 447 2013-07-20

1 = 4 2 128 1 532 2016-09-16

300 000/ år

Dagar per

7 = 30 19 140 13 589 2011-04-22

6 = 26 16 588 11 777 2011-06-15

5 = 22 14 036 9 965 2011-08-30

4 = 17 10 846 7 700 2011-12-24

3 = 13 8 294 5 888 2012-07-01

2 = 9 5 742 4 076 2013-07-20

1 = 4 2 552 1 811 2016-09-16

Smart. Har inte tidigare vaknat med halsbränna utan haft det på dagen/kvällen och tagit tablett innan sängdax.....
Mina händer är fortfarande lite domnade. Någon som har tips på hur man får dem att vakna?

Haha, verkligen. Jag tycker Novaluzid är jättegoda, skulle lätt kunna äta ett helt paket som godis! Men det vore nog inte så bra för magen. :D
Haha, du har ju blivid skadad :D
Men som du skrev i inlägget under så är det bra att ha de vid sängen, så man snabbt kan peta i sig tuggtabletterna. När jag var inne en sväng på förlossningen sa de dock att man helst inte skulle dricka eller äta något annat i samband med att man tog de. För bästa effekt alltså.

Modett, om du loggar in på fk så kan du få till rätt bra beräkningar baserat på din årsinkomst.

+ övriga

Jo, men inloggningen funkar inte :mad: Dumt error-meddelande. Men hittade åtminstone igen den där preliminära uträkningsfunktionen som jag visste fanns någonstans, så det underlättade!

Charlotte och Kaktus: nej rik blir man då definitivt inte ;) Men jag hade faktiskt förväntat mig snäppet lägre, så i nuläget är jag ändå tacksam. (Ställer alltid in mig på det värsta så känns det bättre sen :D)

Nu är det till att fundera på hur många dagar/månad man måste ta ut för att få allt att gå runt. Vill inte vända på varenda krona men gärna spara nån dag till framtiden. Räknar ni andra med att det går mer eller mindre pengar till bäbis den första tiden? Kan tänka mig att det blir en del inköp, men samtidigt så ska det väl gå mindre av annat.

Haha, ja eller hur!
Jag har ju tyvärr inte kvar min häst längre och saknar henne jättemycket, men det innebär en massa mer pengar i plånboken. Så jag kommer nog bara att ta ut en 4-5 dagar i veckan första året tror jag.

Jag har bara beräknat min fp på min anställning på 75%, nu har jag för ett tag sen skickat in (efter att inte fått något svar på hur blanketten ska fyllas i från fk, det är ju sååå besvärligt med egna företagare, så det visste inte de hur man gjorde. De hade en speciell grupp för det, så speciell att man inte fick prata med dem...) papper för min lilla firma som ska ge lite mer.

Modett, mer eller mindre jämfört med vadå? Jag tror inte att bebis kostar sååå mycket i början, men jag har å andra sidan ingen koll på vad blöjor och sånt kostar heller :D

Om man är arbetslös och gravid, hur mycket får man då i ersättning av Försäkringskassan? I dagsläget får stöd av ALFA-kassan. Jag antar att man får minsta möjliga av Försäkringskassan? Hur mycket är det? Någon som vet?

Jämfört meeeed.. när den är typ ett år? "Mot slutet av FP" alltså :D Jag räknar kallt med att barnet definitivt är dyrare som tonåring :D

Jag tänker mig att en liten bäbis är billigare i drift, men har även hört folk säga att det är tvärt om. Tänker alltså om man kan räkna med att kunna spara lite på dagarna i början (dessutom sommar = låg elräkning etc. = mindre utgifter) eller om man ska tänka tvärt om. Eller helt enkelt ställa in sig på att ta ut lika många/få dagar hela perioden. Känns som att vi gjort klart alla större inköp, så funderar alltså på själva driftskostnaden; blöjor, kläder, mat.. maten borde ju bli dyrare längre fram åtminstone, eftersom den antagligen ammar till en början?

Åh, märker själv att jag trasslar in mig i mina tankar :angel:

Det beror på om du hunnit jobba dig till en SGI innan du blev arbetslös :) och därefter anmält dig som arbetssökande. I sådana fall baseras FP på din tidigare inkomst, i annat fall hamnar du på grund/lägstabelopp.

Men du, inte lite muppigt att de inte kan ge bättre hjälp till en egen företagare :crazy: så jädrans unikt är det ju inte!

Lite jämna plågor... I början är det småsaker som ska köpas, sen växer de ur alla kläder och när de inte växer så snabbt så blir kläderna dyrare. Ska de sen börja förskola så är det en hel del investerande i bra utekläder. Iaf jag är ju helt skadad och sätter inte på mitt barn vad som helst. Dåliga kläder och läckande skor har jag sett nog av och vill inte utsätta mitt barn för det.

Ja sen när de blir tonåringar vill man ju inte ens tänka på. Men då har vi förhoppningsvis betalt ned på bostadslånen och jobbar mer än vad vi gör idag :) Tänk de som har 8 barn varav flera tonåringar :S

Angående maten. Nu när sonen är två år räcker ju ingenting. Man måste ju köpa mat för en extra person! Innan så åt han ju bara lite av vår mat :D Ikväll blir det oxfilé, undra hur många skivor jag måste avsätta till honom :angel:

Ja man blir ju inte rik på FP direkt ;)

Fast jag tycker inte den är så låg, det skiljer ju bara några tusenlappar mot vad man skulle få om man jobbade? Om man inte har rätt hög lön och hamnar över taket, men då har man å andra sidan tjänat så mycket innan att man haft möjlighet att lägga undan.

Man spar ju en del på att vara hemma också, inga jobbresor, inga jobbluncher, mer tid till matlagning (-->mindre halvfabrikat), så i slutändan skiljer det inte mycket tycker jag.

Haha, ja jag fattade inte vilket tidsspann du hade ;)
Men i början så lär det ju vara lite mindre kostnader om man har köpt det man tror att man behöver innan. Men, det är ju min första så jag har egentligen ingen aning... Är det så att amningen inte funkar och man måste köpa ersättning så är det klart att det kostar mer.

Ja jag blev helt paff när jag ringde FK och inte kunde få något annat svar än "Det är ju så krångligt med egna företagare så det vet jag inte, vi har en speciell grupp för sådana frågor." Då frågade jag ju såklart om hon kunde koppla mig dit men "nej, de tar inga telsamtal". Jag som är lite direkt frågade då om det inte var bättre att blanketten kom in rätt från början och att jag inte har tid med ett halvårs handläggandetid för att det ska gå fram och tillbaka "Så lång tid ska det inte ta." var svaret jag fick då. När jag då sa att det tog 2 månader att registrera min nya arbetsgivare och inkomst så blev svaret "Så lång tid ska det inte ta.", så jag suckade, sa att det gjorde det och att uppgifterna ännu inte visades på nätet och avslutade samtalet med att jag får fylla i det efter vad jag tror då och hoppas på att det blir någorlunda rätt, eller gagna mig om jag gjort fel eftersom hjälp inte gick att få.

Så blanketten är inskickad, men jag skickade med en bilaga också där jag beskrev hur jag hade gjort beräkningen och på vilka grunder. Så vi får se om de återkommer eller hur det blir.

Nä jag är också väldigt tacksam över att man får såpass mycket som man ändå får i Sverige, men för mig som knappt har några jobbresor att prata om, inte äter ute på lunchen så är det klart att det kommer att märkas, men det har vi ju självklart räknat med.

För min del så räknar jag också med att jag kommer ha mindre tid att lägga på mina intressen, vilket också innebär mindre kostnader där. Efter att ha hört alla prata om hur svårt det är att klara sig på föräldrapenningen, att dagarna inte räcker, att pengarna inte räcker, så blev det en positiv överraskning att inse att dagarna räcker med råge, och pengarna är inte mindre än att det räcker att fundera en gång till innan man handlar saker för att det ska gå ihop sig.

Jämna plågor alltså, lägger på minnet ;) Och små barn, små bekymmer kan nog också beskriva läget :D

Hoppas också på att ha hunnit betala av mycket på huslånet osv tills dess vi har tonåring i huset! Och med en fd hockeyspelare till pappa och en hästgalen mamma så har han två dyra sporter utstakade för sig, får hoppas att han hittar ett alldeles eget intresse i stil med.. långa promenader?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka