Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Jag har också gravidanpasst själva ridningen, men hästar är ju hästar och i bland gör de som det vill....

Hoppas på att veterinären kan komma ut och kolla henne i dag, så att man slipper gå runt och fundera. Hästen är anmäld till 3 års testet och är "riden" de sista 2 månaderna. Men vi har börjat tycka att hon är lite väl rund om magen och börjat slimma henne lite. Men nu syns det lite tuttar på pålle, vilket det i pch för sig kan göra när det brunstar. Men tanken på att vi bantar henne och rider samtidigt som hon är dräktig måste kontrolleras omgående. Hoppas, hoppas, hoppas att hon inte är dräktig.

Jag rider ju fortfarande och är i v.30. Men börjar fundera på att tagga ner nu. Mest pga att det är svårt att ta sig av hästen efter passet. Han är ju över 180 cm, så det är en bit ner till marken... Och magen kommer i kläm... Själva ridningen funkar dock och jag får inte ont eller så av den... Men nu börjar jag känna att jag blir anfådd också, har inte blivit det förut... Det tråkiga med å sluta rida är att hästen är väldigt fin just nu och har varit det i några månader... Han har faktiskt aldrig varit så lyhörd och uppmärksam som han är nu när jag är gravid. Har mina funderingar på varför det är så...

Han är ju också världens snällaste, det ska mycket till för att han ska bli osäker på hemmaplan och göra något bus :)

Men man får ju känna beroende på vad det är för häst man rider :)

Hoppas det går bra med dit ungsto och att det inte är en oönskad fölis som växer hos henne.

Har du någon plats för en fölis, om det nu är så att storken ska komma? Ååh, jag skulle gärna ha haft föl på gång :love: och funderar ofta kring att jag nog varit mer uppspelt och förväntansfull då än kring min egna graviditet. Men förstår dig också, och håller tummarna för din skull att det inte är någon dräktighet!

Veterinären kommer ut och kollar på henne i morgon. Ja, plats för ett föl går att ordna. Jag har haft funeringar på att betäcka henne i år efter 3 årstestet, men att få ett föl nu med okänd pappa, känns inte lika kul.

Nej med okänd pappa är ju mindre trevligt. Vad är det för hingstar som har stått på förra stället då? Godkända, samma ras osv? Eller kan det bli en version av fjordshettishistorian?

Det är halvblodshingstar. Den ena e.Careful och den andra var troligen e.Marwin. Så det är rätt ras, men inte godkända och fel inriktning.

Usch ja... Jag åkte in för en extra koll i måndags och kom hem på permission över natten. De letar o letar o hittar INGET.
Jag känner mig om möjligt ännu mera inbillningssjuk... Har inte heller lika ont längre. Kommer då o då- men hur mycket gör man när man ligger på sjukhus...
Jag vet helt ärligt inte vad jag orkar eller ej.

De har ul lever, njure och galla utan att hitta något. Visar mycket tydliga gallproblemssymtom så det borde ju vara det. Kände iofs inte att medicinerna jag tagit har hjälpt heller.
Sedan tror de lite på havandeskapsförgiftning- men jag har mycket bra urinprov så det är nog inte aktuellt det heller...

Detta är JOBBIGT!!! Och Mabuse- jag känner mig som en bäbiscontainer- det var precis helt rätt ord...

Låter rätt likt min upplevelse, låg på sjukhus i fem dagar med magsmärtor utan att de kom på vad det kunde vara. De kollade allt som gick att kolla - blindtarmen, infektionsvärden, levervärden, gallan, njurarna - utan att komma på vad det var. Varvade starka smärtstillande med fasta plus antibiotika, och till slut gick det över. Inte kul alls, framförallt var det jobbigt när jag fick ont varje gång jag försökte äta, och de inte kunde komma på vad det var. Sen fick jag biverkningar av smärtstillande (fruktansvärda gallkramper av morfin, 12 timmars kräkningar så fort jag svalde något av en annan, och en veckas ont i rumpa och ben av den tredje de provade), som gjorde det svårt att veta vad som var biverkningar och vad som var sjukdomen. Skitjobbigt när man bara vill vara hemma och slippa ha ont.

Efter det så får jag ont i magen om jag rör mig, så jag är sjukskriven på halvtid nu, och jobbar hemma så mycket som möjligt (får ont av att ta mig till jobbet, blir trött av smärtan, och då blir det svårt att jobba ordentligt). Roligare kan man ha det.

Det enda positiva var att efter de där fem dagarna på mestadels dropp så är de extra kilona jag la på mig första trimestern i princip borta.

*KL*

Nu har det hänt massor sedan jag senast skrev något.

Var på RUL igår och fick BF satt till den 20/8, en dag senare än vad BM på MVC räknat ut. Är idag i vecka 18+5.

Fick för första gången ordentligt ont i ljumskarna idag vid ridning av unghästen. Dessutom håll i högersidan direkt i traven. Har jag aldrig fått tidigare. Har träning på bortaplan imorgon och tävlingspremiär på söndag, ska försöka genomföra dessa, sedan ska jag lyssna lite på kroppen ;) Hade ju tänkt att jag minsann skulle kunna rida jättelänge in i graviditeten, men nu får jag se hur jag gör. Reservryttare till 4-åringen finns det i alla fall, så uppladdningen inför kvalitets i höst behöver jag inte bekymra mig över.

Och så tror jag att jag börjar känna av bebben i magen litegrann. Det började faktiskt igår efter RUL:et. Har ju inte varit gravid någon gång tidigare, så vet inte hur det "ska" kännas, men nu har jag liksom kurr och bubbel mitt emellan navel och blygdben som jag inte upplevt förut.

Senast ändrad av en moderator:

Så de vet fortfarande inte vad det är då?
Jag tror att de behåller mig instängd mest för att se att jag inte får havandeskapsförgiftning då det flimrat framför ögonen i helgen- då även haft huvudvärk... Men det är ju när jag har gjort något- nu bara ligger man ju och är superfrisk.... eller inte men enligt proverna....
Jag känner mig så gnällig- o jag vill veta hur jag ska orka med att vara den duktiga i tio veckor till.... Hur vet man att man ska ge upp?

Nej, de har ingen aning. Men inget farligt uppenbarligen, och nu kan jag sova och äta utan smärtstillande, så det känns ändå OK. I vilket fall var de rätt säkra på att det kommer försvinna senast när jag inte är gravid längre, och det är ju inte så länge kvar.

Det där med att vara duktig har jag gett upp för länge sen, det funkar helt enkelt inte. Nu gör jag det jag kan, hur lite det än är, och så nöjer jag mig med det. Snart är det ju över, i vilket fall, och smärtorna är iaf bättre än den vidriga tröttheten jag hade i början.

Känner igen det där med att man känner sig frisk så länge man ligger i sjukhussängen - men hej vad man bedrar sig när man kommer hem igen och försöker leva som vanligt....

10 veckor kvar... Som jag.. och jag förstår att du tycker att det är långt, eftersom du är dålig... Jag tycker det är superlångt, och jag mår ju relativt bra... Alla mina graviditetssymptom verkar ha satt sig i psyket... Både bra och dåligt. Skönt att slippa ha ont nånstans, jobbigt att aldrig känna sig glad, tillfreds eller "bara" som vanligt...

Sitter i väntrummet hos BM nu. Ska bli spännande och se om allt är lika normalt som förra gången jag var här.

Vad jobbigt EmelieR, att de inte lyckats hitta "felet". Förstår att 10 veckor känns som en eon av tid, men tänk på att det samtidigt bara är 10 veckor. Och försök släppa duktighetstänket!

Allt var tydligen lika normalt som förra gången. Så det var ju skönt! Jag glömmer dock bort alla siffror som noteras på alla ställen. Men hade ok blodtryck och bra socker och helt ok järnvärde (tack vare alla niferex...)

SF-måttet var 29 och hamnade liiite över normalkurvan.

Vi bestämde också att vi skulle få ett till UL, med tanke på min oro i början av graviditeten. Skulle kännas skönt att verkligen få veta att allt även ser bra ut där inne :)

Värst var som vanligt att väga sig :( Men BM lugnade med att hon tyckte det såg ut som att jag har börjat samla vatten nu... Åh, vad jag längtar efter att bli "normal"!!!

Jag minns också sällan siffrorna, bara att det var bra. Kanske därför som jag faktiskt kommer ihåg sista blodvärdessiffran, för att den inte var så bra. Har 2,5 vecka kvar till nästa träff, hade gärna gått dit tidigare för att se om mitt Niferexknaprande också ger resultat :cool: 2 om dagen är inte så kul.

Jag var rädd att mitt skulle ha ändrats... Första provet visade nämligen värdet 90. Så vi gjorde om det och då var det 125. Förra gången var det 140, så det har ändå sjunkit, trots att jag äter 1 tablett om dan... Det är ganska "intressant". Man tycker ju att det borde bli bättre...

Skönt att allt var normalt! Alltid lika skönt att få det "bekräftat".

EmelieR
Lider verkligen med dig! Förstår att det känns som 10 långa veckor...

Jag som sagt att jag mår så bra och inte har några problem och vad det nu var... Jag har fått ont. Ont i fogarna, jag var så "duktig" och gick hela Norr Mälarstrand och en sväng på stan igår och njöt av solen och letade lite shopping. Det var ingen bra idé tydligen. Fick ont typ överallt runt höfterna och ner på hela yttre högersidan när jag lugnade ner mig, så gick det ju såklart ingen buss till tåget som jag tog hem så jag fick gå hem också. Det är ingen jättesträcka, men det är hyfsat brant uppförsbacke hela vägen... Så, jag låg med vetevärmaren och hade ont hela kvällen, haft ont hela natten och har fortfarande ont. Ja, jag har väl lärt mig att det inte var en så bra idé att promenera så mycket.

Usch då, gruvar mig för att det ska smälla till i mina fogar när jag minst anar det.

Jag fick också promenera igår :mad: Red ut med araben, och när jag var lääängst bort i byn så bajsade han. Givetvis.

Och eftersom vi hästägare i byn försöker hålla undan bajset för allas trevnad så hoppade jag av och skulle fösa undan det. Först fick jag svära eftersom jag, obetänkt, försökte kicka bort det med mitt ischasben. Aj. Sen svära igen, eftersom jag inte längre tar mig upp ens på lilleplutt på sina 153 cm utan stol! Försökte stå på snödrivan vid vägen men den var förstås så mjuk så det gick icket. Bara att knata hemåt alltså, ååh vad roligt det är att vara stormagad och otymplig..

Nu är det inte många timmar kvar till min pålle ska göra UL, och vi får reda på om det blir en eller två bebisar i min familj i år. Tyvärr såg det mkt misstänkt ut som att pålle var dräktig i går kväll. Kommer få ett psykbryt om det nu bevisas. :cry: Jag som hade planerat allt så bra för mig och hästen för kommande halvår, och så kommer något sånt här. Det säger att man inte ska stressa när man är gravid, men nu är det omöjligt att låta bli.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg