Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

*kl*
Jag har ONT!!!. Har ett tag haft ont i livmoderfästet- tror jag... Brukar vara som värst näe jag har ätit och har därför trott att det blir för trångt...
Nu gör det så ont att tårarna nästan kommer- det släpper inte om jag trycker, masserar, sträcker på mig eller trycker ihop mig- inget gör att det släpper. Känner någon igen sig?

Det är inte bäbis som trycker på. den ligger längre ner. det är inte sparkar o så utan KONSTANT ont. Typ brutna revben- men andningen är inte påverkad som då....
Min BM sa i veckan att man kunde ultraljuda för att se att allt är rätt- men jag tycker att jag verkar gnällig då ju...

Jag har haft något liknande. Jag tycker det låter som gallkramper, särskilt om det känns lite som brutna revben, sitter högre upp än bebisen, kommer när du har ätit, och är konstant smärta. Gallkramper är en inte alltför ovanlig graviditetskomplikation.

Visst kan man ultraljuda, men för att se om det finns gallstenar och ställa en ordentlig diagnos behöver man helst röntga, och det vill man inte göra när man är gravid.

Tänk på bara att även om bebisen mår bra, så betyder det ju inte att du är frisk. Så även om allt är ok med bebisen så betyder inte det att du ska gå runt med smärta och sjukdom, ni är ju faktiskt två personer som bägge ska må bra, inte en bebis och en bebiscontainer utan eget värde.

I vilket fall, uppsök läkare, det där låter inte som normala graviditetssmärtor. Tänk lite på dig själv också, inte bara på bebisen.

Usch aldrig kul att ha ont.
Jag fick väldigt ont i går i ljumskarna, efter att ha gått en längre stäcka. Men sen gjorde de även ont bra jag stod stil och även när jag låg ner. Suck, har man fått foglossningar ? Ridturen som var planerad i går, var bara att ställa in…

Låter absolut som foglossningar, tycker jag! Du får ransonera rörelse lite, min sjukgymnast beskrev det som att man har ett visst antal steg man kan ta varje dag. Gör du slut på dina steg redan på förmiddagen (t ex med en långpromenad), så finns det inga steg kvar till eftermiddagen (då du hade tänkt att rida). Så om du ska rida en dag, se till att hålla dig i stillhet fram tills dess, och spar på krutet, så att säga. Och skaffa foglossningsbälte, det hjälper en del och gör att man får lite fler steg att använda per dag, så att säga.

I dag har jag mest suttit stilla på en stol på jobbet, och har inte lika ont som i går, även om det känns. Men i går var det en konstant ganska kraftig värk. Får väl hålla mig still de dagar jag planerar att rida, men det känns trist nu när det börjar bli vår och härligt och man äntligen kan komma ut....utan att frysa ihjäl eller halka.
Kan tillägga att jag i dag har en "alien" i magen som verkligen gör sig hörd....

Jag har varit på min första ultraljudsundersökning idag! Allt såg bra ut och vi fick veta att det är en liten flicka! De räknade även ut förlossningdatumet: 6 augusti. :laugh:

EmelieR: så sant som blivit skrivet, gallan kan det absolut vara. Har du märkt om vissa livsmedel ger mer symptom? Finns ju "gallmat" som man ska undvika, dvs fett/grön paprika/gröna äpplen osv. Fast å andra sidan, när sambon hade problem med sin galla så följde den inga direkta mönster.

Så roligt!
Även jag var på rutin ultraljudet idag och fick fastställt att jag var i vecka 18+6, vilket jag skulle vara enligt mina två senaste UL. Det konstiga var att BF blev flyttat från 17 till 16 augusti... Ibland förstår jag mig inte riktigt på datorer.

Jag läser mycket om alla här i tråden, men jag är dålig på att skriva själv.

Jag har som många andra börjat få problem med bäcken och värk i ljumskar, höfter och lår, vilket är fruktansvärt jobbigt. De senaste dagarna har dock varit lite bättre och jag är precis hemkommen från min raskaste hundpromenad på många månader utan att ha ont någonstans!

Magen växer och jag har senaste veckan börjat känna fosterrörelser, vilken konstig känsla det är. Känns otroligt att det kan växa ett liv inom mig.

/ Milschen

Jag är i vecka 20 och jag har kunnat känna tydliga fosterrörelser i cirka 3 veckor nu. Jag kräktes 2-3 dagar om dagen fram tills för cirka 3 veckor sedan. Det känns riktigt skönt att illamåendet äntligen har försvunnit och att jag inte längre behöver kräkas. Jag kan få extrema kramper i vaderna om nätterna. Det gör så satans ont! Krampen brukar dock släppa om jag går en stund. I övrigt så har jag inga krämpor!

*kl*
Känner att det är nu dags för mig att kliva in i tråden. Väntar nu mitt o sambons första barn :bump:
Var på RUL idag, en liten pojk är det som växer där inne. Är nu i v 19+2, BF är nu fastställt till 13/8, blev framflyttad 3 dagar mot vad som tidigare varit beräknat så det stämmer ju med vad vi beräknat tidigare.

Peppar peppar så känns allt bra för tillfället hade det riktigt jobbigt i början med massa värk o elände, b la. foglossningar i v.12

Visst kan man ultraljuda, men för att se om det finns gallstenar och ställa en ordentlig diagnos behöver man helst röntga, och det vill man inte göra när man är gravid.

På mig har de aldrig röntgat för att ställa diagnos om gallsten, det har tydligt setts via UL. Det har aldrig varit tal om röntgen.

Det är kanske olika då, till mig sa de att det är svårt att se ordentligt med bara UL. Hur som helst låter symptomen väldigt likt gallproblem.

Sedär, en till förstagångsförälder som väntar en pojke och bor i skogen utanför Umeå! ;) Åt vilket håll ligger din skog?

KL
Jag pratade iaf med min BM om mina misstankar om att det var glömt ett besök, och det var det. Så vi bokade en tid i nästa vecka då jag är precis i slutet på v 28. Känns bra att ha det gjort iaf. Bebis har för övrigt börjat röra sig på ett annat sätt i magen, tidigare var det mer enstaka rörelser som iof kunde komma tätt. Nu är det mer seriesparkar/buffar och när jag sitter ner så börjar de komma mot revbenen också.

Jaha, det var på det viset! Bra att du ringde då :laugh:

Sedan vecka 20 har sparkandet och bökandet bara eskalerat, fruktansvärt vilken aktiv unge jag väntar. Serier, och gärna på rakt motsatta sidor.

Min bäbis:
michael-jackson.gif

Ja, det känns bra att jag gjorde det iaf tillslut. Jag kom ju på i fredags kväll att sambons mamma faktiskt jobbar på en BMM så vi ringde henne och frågade. Hon är visserligen inte BM men har hyfsad koll på sakerna ändå såklart, ibland tänker man ju inte längre än näsan räcker...

Så det är du som väntar nästa MJ, se till att hen får en bra uppväxt så ni får del av förmögenheten sen ;)

En sådan där lite vilding har jag också i magen! :rofl:

Mot Tavelsjö, här är det så underbart att i bygden så är det 12 st i vår närhet som ska ha barn nu mellan april och september. Snacka om babyboom!
Varåt hittar man din skog ;-)

Oj! Snacka om babyboom! Men vad kul, lekkamrater lär knappast saknas.

Vi bor innanför Sävar, i Gunnismark :laugh:

Red i går, vilket kändes helt OK, tills gangster hästen gör en tvärsnitt och gör en helomvändning. Red i ridhuset med 2 andra hästar och min hästs hagkompis kommer innanför spåret mot oss. Då får min häst för sig att oj va läskigt bäst att dra åt andra hållet. Jag är inte helt smidig längre och var riktigt nära på att åka av. Just då blev jag bara sur och fortsatte att rida, men sen när jag kom hem började jag fundera lite. Kanske det är läge att läge ner ridningen nu? :confused: Är i vecka 23 nu och tänk om man skulle åka av och någonting händer. Skulle man kunna förlåta sig själv då ? Jag vill gärna rida ett tag till, men med en häst som inte är 100 % kanske det är läge att ta paus nu ?

Sen till mitt andra mindre roliga problem. :crazy: Har ett tre årigt sto som jag tog hem i september förra året, efter att hon varit på lösdrift. I februari i år skickade jag iväg henne på inridning eftersom att jag inte tyckte det var någon ide för mig att börja pga graviditeten. Allt har gått superbra, men pålle har börjat gå upp i vikt….. Nu går tankarna mot att hon kan vara dräktig. Inte helt otroligt med tanke på att det fanns hingstar där hon bodde förra våren och sommaren. Men jag vill verkligen inte ha ännu en häst i sommar, och absolut inte en med okänd pappa. Suck. Ska ringa veterinär nu på morgonen som får komma ut och titta och även ringa till personen som hon stått hos förra året.

Om du ska rida mer eller inte måste du nog helt enkelt känna efter själv :) Jag rider, men har "gravidanpassat" ridningen och tar det alltså lugnare och undviker problemsituationer i den mån det går. 100% säker kan man ju förstås aldrig vara med hästar, inte ens på den snällaste. Speciellt eftersom balansen förändras så mycket i och med att magen växer! Känner att jag inte alls är lika smidig eller följsam längre.

En kompis, som var gravid och även hade betäckt sina 2 ston, köpte till sin dotter ett shettissto som var tjock och bara blev tjockare. Förra ägaren var dock bombsäker på att hon inte kunde vara dräktig, ingen chans alls fastän det faktiskt fanns en nordishingst och en fjordhingst på gården. Kompisen kunde inte riktigt släppa känslan fast valde att lyssna på ägaren. Men, en morgon låg det mycket riktigt ett litet föl i boxen och det var väldans uppenbart att det var fjordningen som var fadern. Det blev alltså tre föl istället för två (och en bäbis) den sommaren. Fast på sätt och vis var det bra, lilla fjordshettisen fick snabbt svårt att dia sin lilla mamma men fick dia ett av de andra stona hur mycket han ville. Så mitt råd är att du ska kolla upp det, för att sammanfatta det hela :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix