Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Det är bra att äta fiberrik mat, men glöm inte att få i dig massvis med vätska också, annars hjälper inte fibrerna magen, snarare tvärtom. Det är väl även bra att äta typ linfrön osv. Om det inte funkar så finns det medel på apoteket som hjälper en hålla igång magen. Jag kommer dock inte ihåg vad de heter då jag inte haft behov av det, men fråga där :)

Zazzarazz, usch vad träligt med hästen! Jag förstår att du har det skitjobbigt. Det är det enda som är skönt med att jag inte längre är hästägare, men hästabstinensen är så stor nu! Är sååå ridsugen och vill ha tillbaka hela hästlivet, men det är liksom inte läge nu. Jag orkar inte helt enkelt, ska dock prova rida lite igen såfort förkylningen släpper och funkar det kan jag ju få lite häst iaf :)

Nu är det ju vissa här som ska ha straxt efter mig eftersom jag är sen i vårtråden, men jag vill ändå tipsa er om att inte skjuta på saker ni kan göra redan nu. Jag har fått värsta foglossningen och kan inte göra något alls, knappt klä på mig själv. Ni kan ju tänka er hur mkt jag skulle vilja fixa innan bebis kommer, och inget kan jag göra. Jag har oerhört svårt att gå och ta mig i och ur bil, så att åka och handla är inte att tänka på. Inte heller att fixa i ordning hemma.

Jag har varit så här sen ungefär vecka 26, är i vecka 31 nu.

Nu är det ju ovanligt att drabbas så här illa så här tidigt, men jag vill ändå tipsa er om att göra så mkt som möjligt så länge ni är rörliga och mår bra!

Jag önskar just nu att jag hade en personlig assistent som kunde åka och handla åt mig och göra saker åt mig när jag vill. Sambo och föräldrar ställer upp till tusen, men det är jättetråkigt att komma på saker man vill handla och/eller förbereda och sen behöva be någon annan. Och alla saker vill man inte ens be om ju...

Å andra sidan, finns det en pappa så kan ju han fixa rätt mycket också. Om det nu skulle komma till att man inte kan ut och handla längre. Jag tycker det är rätt skönt att inte behöva fixa allt redan nu, utan veta att det finns tid till det sen. Och att om barnet skulle födas tidigt eller jag skulle bli sängliggandes så finns det andra som kan fixa i mitt ställe.

Självklart kan han fixa mycket, men det finns saker jag skulle vilja göra själv som jag helt enkelt inte kan göra nu. Dessutom så är jag ju hemma hela dagarna och är sysslolös, medans sambon kommer hem sent på kvällarna och då måste hjälpa mig med stall och allt annat jag inte klarar av.

Jag trodde också jag skulle ha gott om tid att fixa saker sen! Det är just det jag ångrar att jag sköt på till "sen" nu när jag inte kan göra det...

Jag är rätt ofta och "tjuvkikar" i vårmammetråden så jag har läst om hur illa du har det. Vi har faktiskt börjat fixa de viktigaste sakerna nu, lite efter att ha läst om hur jobbigt vissa får det, men också för att jag gillar att vara förberedd och vill vara med och köpa sakerna. Så jag tackar för ditt tips och hoppas att man själv ändå slipper få så illa med foglossningar som du har.

Självklart kan han fixa mycket, men det finns saker jag skulle vilja göra själv som jag helt enkelt inte kan göra nu. Dessutom så är jag ju hemma hela dagarna och är sysslolös, medans sambon kommer hem sent på kvällarna och då måste hjälpa mig med stall och allt annat jag inte klarar av.

Jag trodde också jag skulle ha gott om tid att fixa saker sen! Det är just det jag ångrar att jag sköt på till "sen" nu när jag inte kan göra det...

Men är det så mycket att fixa då? Ställa fram en skötbädd, köpa lite blöjor, köpa ett ombyte kläder...? Det tar ju inte så mycket tid, och pappan kan ju likaväl göra det istället. Och fixa i hemmet kan ju han också göra - det är ju väldigt få saker här hemma som bara jag kan göra.

Eftersom jag fick foglossningar redan v 17 ungefär så ser jag snarare fram emot allt jag kommer kunna göra efter bebisen är född, jag är mammaledig och jag kan gå igen, fram tills dess så är jg glad att det inte behövs göras så mycket.

Senast ändrad:

Jag ska bli mamma igen =)

Lilla Alva föddes 1 maj 2009. Hon är en envis glad tjej som tyvärr vet hur en kexchoklad ser ut. Äldre syskon är bra på många sätt och sämre på andra :angel:

Storasyster Ängla är född 28 oktober 2002.

Om man räknar från mensen borde jag vara i vecka 10 + 6 idag.
Igår när jag var hos BM frågade jag lite snällt om vi inte kunde lyssna på hjärtat och mot att lova att jag inte skulle bli rädd om inget hördes fick jag lyssna.

170 snabba slag per minut. Det känns så mycket verkligare.

Nej nu får gärna sommaren infinna sig med lite värme då jag lider av frossa då jag är gravid.

Fast det handlar ju inte om vad ens man kan göra, utan vad man gärna vill göra själv, just för att man uppskattar det och tycker det är mysigt.

Sen om det är mycket eller lite som ska fixas, det är ju lite upp till var och en vad man vill ordna med, inte sant?

Håller med dig... En del kanske vill fixa barnrum, bygga en vagga eller vad som helst... medans andra bara väntar ut tiden och klarar sig med ett ombyte kläder ;)
JAg tror inte att jag kommer att prioritera att ränna rundor o leta kläder de första veckorna- men jag mår ju bra nu medans en del knappt kan gå. Jag passar helt enkelt på att dela ut både utgifter och inköp under flera månader istället :)
Man får göra precis som man själv vill. Själv håller jag mig till lagom med lite överkant till att pyssla mycket... Visst- kommer den för tidigt hinner nog inte ens mina saker komma hem trots att jag beställt lite redan...
Fast jag vet inte om det är min otålighet, planering eller att man kanske inte kan röra sig på slutet som har valt åt mig ;)

Anledningen till att jag skrev inlägget är att det är så mycket saker jag vill göra som jag inte kan göra. Alla saker är inte måsten, utan just saker som jag velat göra nu, precis som Armani skriver. Helt säkert kan jag föda barn idag och allt löser sig. Jag har dock två månader kvar till bf och det finns som sagt var saker jag skulle vilja göra.

Om man bortser från de stora sakerna som att göra klart och inreda tvättstuga och barnkammare (måla tak, måla golv, tapetsera, måla fönsterbräde, golv och taklister, foder, sätta upp hyllor, bära upp möbler, inreda osv), så skulle jag vilja kunna åka till Ikea och andra affärer, gå runt och kolla, köpa lite småsaker osv. Jag orkar ju knappt åka och kolla på tapeter själv. Jag skulle vilja kunna åka och storhandla och laga mat, göra storkok, kanske baka osv. Laga mat är det enda jag kan göra hemma nu, men jag kan inte åka och handla själv, och att be andra handla åt oss vecka efter vecka är inget kul. Visst sambon handlar men jag är sämst på att skriva notor och ska jag laga mat vill jag handla själv.

Jag kände av foglossningen för första gången i oktober, men det är sen någon månad tillbaks jag år så gott som orörlig. Jag hade läst innan om såna om fått foglossning så de fått använda kryckor och/eller åkt rullstol sista veckorna. Inte trodde jag det skulle gälla mig - de sista tre månaderna... Jag behöver hjälp med att få på mig skor som det är nu.

Men - alla är vi olika - jag vet bara att mina kompisar som inte haft så här illa foglossning känt likadant - att "varför fixade vi inte mer innan vi blev stora tunga flodhästar de sista veckorna"...

Sen är jag tveksam till om jag kommer få så mycket tid över till att fixa när bebis väl kommit. Ser man till vänner och andra här som fått barn så verkar man inte få så mycket gjort då!

Fast det handlar ju inte om vad ens man kan göra, utan vad man gärna vill göra själv, just för att man uppskattar det och tycker det är mysigt.

Sen om det är mycket eller lite som ska fixas, det är ju lite upp till var och en vad man vill ordna med, inte sant?

Ja, det är klart. Men som generell rekommendation till alla att fixa så mycket som möjligt tidigt i graviditeten? Har man inte så mycket att fixa, så är det ju ingen stress, och ingen katastrof om man själv inte kan göra så mycket mot slutet.

Och dessutom - livet tar ju inte slut när bebisen föds, helt säkert kommer det att gå att ordna saker senare också om man vill. ;)

Anledningen till att jag skrev inlägget är att det är så mycket saker jag vill göra som jag inte kan göra. Alla saker är inte måsten, utan just saker som jag velat göra nu, precis som _Armani skriver. Troligtvis kan jag föda barn idag och allt löser sig. Jag har dock två månader kvar till bf och det finns som sagt var saker jag skulle vilja göra.

Om man bortser från de stora sakerna som att göra klart och inreda tvättstuga och barnkammare (måla tak, måla golv, tapetsera, måla fönsterbräde, golv och taklister, foder, sätta upp hyllor, bära upp möbler, inreda osv), så skulle jag vilja kunna åka till Ikea och andra affärer, gå runt och kolla, köpa lite småsaker osv. Jag orkar ju knappt åka och kolla på tapeter själv. Jag skulle vilja kunna åka och storhandla och laga mat, göra storkok, kanske baka osv. Laga mat är det enda jag kan göra hemma nu, men jag kan inte åka och handla själv, och att be andra handla åt oss vecka efter vecka är inget kul. Visst sambon handlar men jag är sämst på att skriva notor och ska jag laga mat vill jag handla själv.

Men hur menar du att du borde ha gjort då, handlat mat i oktober som räckte ända tills nu, så att du kunnat laga mat idag utan att behöva handla först?

Jag ser inte riktigt hur du kunnat förebygga det genom att göra mer i oktober, menar jag. Och om du tänker tillbaka - visst hade du fullt upp då också, med annat? Jag har svårt att tro att du satt och rullade tummarna hela hösten, för att nu när du äntligen skulle få ändan ur vagnen och göra nåt upptäcka att du inte kan längre? Och de saker som du gjorde i oktober behövde säkert göras de med. :) Hade du velat springa på ikea och tyckt det var kul då så hade du väl gjort det - då?

Det finns massor av saker jag skulle vilja göra också - jag vill kunna gå på en promenad utan att få ont, jag vill ta ett glas vin till middagen, jag vill slippa ryggvärken from hell så snart jag bär något tyngre än ett glas vatten. Men det hade jag ju inte saknat mindre om jag hade gjort det mer tidigare i graviditeten eller innan jag blev gravid. Utan det är helt enkelt jobbigt att ha en period då man har ständigt ont, oavsett vad man gjort och inte gjort innan.

En sak jag undrar över också är om er plan var att du skulle inreda och möblera barnkammaren helt själv? Var tanken att din partner inte ens skulle peta på rummet, och nu när du inte kan så kan ni inte fixa rummet alls?

Jo, självklart hade jag tänkt handla all mat till sommaren i oktober. Det fattar väl alla? Nej, jag är tydligen väldigt dålig på att förklara.

Jag ville bara få fram att har man saker man skjuter på "som man kan göra senare" så kanske man inte kan räkna med att göra dem. Jag ville väl få fram att kroppen under graviditeten kan göra saker som man inte räknat med. Det här kunde jag inte i min vildaste fantasi tro.

Det känns som om du driver allt till sin spets och inte vill förstå. Armani och EmelieR förstod lite vad jag menade, övriga kan hoppa över mina inlägg om de nu var så illa formulerade att man tror att sambon inte ska göra ett dyft. Självklart kommer rummet bli klart, men jag hade ju velat vara med och hjälpa till. Hade vi kommit igång tidigare kanske jag kunnat det.

I rest my case!

Senast ändrad:

Jag ville bara få fram att har man saker man skjuter på "som man kan göra senare" så kanske man inte kan räkna med att göra dem. Jag ville väl få fram att kroppen under graviditeten kan göra saker som man inte räknat med. Det här kunde jag inte i min vildaste fantasi tro.

Då förstår jag vad du menar - och varför jag inte riktigt förstod. Min kropp gjorde nämligen saker redan i v 4 som jag inte räknat med, och sjukskrivning till följd. Jag hade räknat med att kunna leva ungefär som vanligt under första halvan av graviditeten, eller åtminstone första trimestern, och var mer eller mindre däckad hela hösten. Har tappat enormt med tid på jobbet, för att jag var så mördande trött hela hösten, det hade jag inte alls trott. Så under hösten kunde jag defintivt känna som du gör nu. Jag har alltid kunna pressa mig själv lite längre, och plötsligt tog det tvärstopp på ett sätt jag aldrig varit med om förut.

Vid det här laget är jag helt på det klara med att kroppen bestämmer själv, och att jag inte kan räkna med nånting, utan får vara glad för det som går att göra, inte räkna med det. Det är mer liksom "jaha, depression, foglossningar och sömnstörningar, throw it in, liksom. Om tre månader är det över!".

Så för mig så har det varit så hela graviditeten, det är inget som kommit nu i andra halvan.

Graviditeten var inte planerad så jag hade inga tankar eller förväntningar alls, det kom lite som en chock. Däremot så hade jag väl hoppats på att kunna fortsätta någorlunda som vanligt med hästar och jobb, men icke:

September mådde jag hyfsat
Oktober var jag sjukskriven pga illamående (svimmade osv)
November jobbade jag
December sjukskriven pga trasig fot och kryckor (halkat, inget jag kan skylla på magen)
Januari jobbade jag
Sen sjukskriven fram till bf i maj pga foglossning

Jag tror inte det blir fler graviditeter för mig. Det här är inget jag önskar min värsta fiende. Nu säger ju alla att man glömmer fort, men jag hoppas någon påminner mig! ;)

Hade ju lika som dej förra graviditeten och det tog tio år innan jag kände att jag skulle orka det igen. Och den här gången känner jag inte av fogarna alls (skulle jag åka vasaloppet skulle det nog kännas men...) så lite hopp finns det allt. Nu har det ju inte varit kul alls den här gången heller, du vet ju varför, så jag säger samma sak som sist att nu blir det inga mer ungar här ;)

Det är verkligen en tröst att det snart ska vara över... Jag mår iofs ganska bra. Har lite ont i ryggen när den blir trött- men jag kan jobba heltid och handla själv iaf :)
Jag har inte heller mått speciellt roligt under min graviditet- förstår verkligen inte min syster som är inne på sin 5!!! Jag var på väg att ta bort min för att jag var så trött och deprimerad i början.. Jag ångrar mig absolut inte nu och förstår att jag kommer vara trött resten av livet sen... haha... Förhoppningsvis blir man iaf inte deprimerad...

JAG vill ordna o pyssla själv- jag skulle bli arg om någon gjorde mer än dammsugade hemma hos mig för att hjälpa till... Men det är såklart det som gör oss olika...

Av ren nyfikenhet - blir du arg även om din man, som bor där, gör mer än bara dammsuger? Tänker att jag nog skulle tycka det var lite jobbigt att vara i din mans skor, i så fall, och jag inte fick pyssla i mitt eget hem en gång, utan att min partner blev arg.

Graviditeten var inte planerad så jag hade inga tankar eller förväntningar alls, det kom lite som en chock. Däremot så hade jag väl hoppats på att kunna fortsätta någorlunda som vanligt med hästar och jobb, men icke:

September mådde jag hyfsat
Oktober var jag sjukskriven pga illamående (svimmade osv)
November jobbade jag
December sjukskriven pga trasig fot och kryckor (halkat, inget jag kan skylla på magen)
Januari jobbade jag
Sen sjukskriven fram till bf i maj pga foglossning

Jag tror inte det blir fler graviditeter för mig. Det här är inget jag önskar min värsta fiende. Nu säger ju alla att man glömmer fort, men jag hoppas någon påminner mig! ;)

Men hade det verkligen varit realistiskt att under sjukskrivning pga illamående och med trasig fot renovera järnet hemma, alternativt dra långa shoppingrepor på stan?

Alltså, vi är fler än du som har jobbiga graviditeter, så jag kan rätt väl leva mig in i din upplevelse. Men jag delar inte uppfattningen att man för den skull bör renovera järnet och shoppa loss första månaderna (som du själv märkte är det dessutom inte alls sagt att man mår så fantastiskt och har så mycket energi då heller ;)). Särskilt eftersom många med mig inte har så stort behov av att handla en massa saker eller egenhändigt renovera hus innan barnet föds.

Ja- jag tror faktiskt det... Om han inte gör det jag bett honom om alltså...Naturligtvis innebär det mer än att bara dammsuga såklart. Vika tvätt, diska, o så är helt ok. Då blir jag glad istället :)
Han hade defenitivt INTE fått åka o handla alla barnsaker utan mig... Det skulle vara katastrof för mig... Jag vill verkligen planera allt- i minsta detalj- men det gör jag ju med allt så varför skulle det vara annorlunda nu?
Sen att jag ligger i som en blodigel nu är ju för att så fort snön är borta kommer min sambo att bygga klart på mitt stall... Det är snart sommar o då ska våra lån försöka komma in i bottenlån så det är MYCKET att göra så fort det bara går...
Och JA- jag har bestämt allt på bygget o i vårt renoverade hus också. MAn väljer väl sambo med omsorg... Sjukt men han har inte så mkt egen vilja- HAn vill mig bara väl :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix