Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Ja- jag tror faktiskt det... Om han inte gör det jag bett honom om alltså...Naturligtvis innebär det mer än att bara dammsuga såklart. Vika tvätt, diska, o så är helt ok. Då blir jag glad istället :)
Han hade defenitivt INTE fått åka o handla alla barnsaker utan mig... Det skulle vara katastrof för mig... Jag vill verkligen planera allt- i minsta detalj- men det gör jag ju med allt så varför skulle det vara annorlunda nu?
Sen att jag ligger i som en blodigel nu är ju för att så fort snön är borta kommer min sambo att bygga klart på mitt stall... Det är snart sommar o då ska våra lån försöka komma in i bottenlån så det är MYCKET att göra så fort det bara går...
Och JA- jag har bestämt allt på bygget o i vårt renoverade hus också. MAn väljer väl sambo med omsorg... Sjukt men han har inte så mkt egen vilja- HAn vill mig bara väl :)

Hahaha! Din sambo hade kunnat vara min!! Idag var vi t.ex. På bauhaus för att handla all badrumsinredning. Jag bestämde typ allt och jag tvingade honom tillslut att välja knoppar till handdukarna :D

alla är vi väl olika och just med bebissaker och allt till bebis vill jag att vi gör och fixar tillsammans, för honom är inte det lika viktigt, men han skulle aldrig handla utan mig, tack och lov!
Det handlar ju inte om att man på något sätt vill köra över
sin sambo (inte jag iallafall), utan man är väl bara olika som människor..

Hihihi- precis... Han gillar nog att jag tar komandot lite för då slipper han tänka själv.... Men han är väldigt engagerad i detta med barnet. Absolut- men på sitt sätt. Det var han som ville att vi skulle välja en lite dyrare säng eftersom den kändes stabilare o så...

Hahaha! Din sambo hade kunnat vara min!! Idag var vi t.ex. På bauhaus för att handla all badrumsinredning. Jag bestämde typ allt och jag tvingade honom tillslut att välja knoppar till handdukarna :D

alla är vi väl olika och just med bebissaker och allt till bebis vill jag att vi gör och fixar tillsammans, för honom är inte det lika viktigt, men han skulle aldrig handla utan mig, tack och lov!
Det handlar ju inte om att man på något sätt vill köra över
sin sambo (inte jag iallafall), utan man är väl bara olika som människor..

Ja, människor är verkligen olika. Min man hade blivit tokig på mig om jag gjort så - och vice versa. :D

Just bebissaker är ju inte så viktigt (för mig i alla fall), man ska ju bara ha dem en kort period, så det skulle han nog kunna välja själv utan att jag tyckte det var särskilt hemskt. Självklart är det roligare om vi kan välja tillsammans, men ingen katastrof om jag inte skulle kunna följa med.

Jag trodde inte heller att jag skulle vara som jag är- nästan chockad över mig själv.... Jag skulle ju inte ens ha barn... Men nu är det större än allt annat jag har gjort...
Min stackars sambo kan jag nog inte be om så mkt när det närmar sig... Han kommer intevåga lämna mig ensam ;)

Jag e ny här inne. Har aldrig tittat in på Föräldrar tidigare och blev jätteglad när jag hittade denna tråd. :laugh:
Jag är beräknad till 27 juli med mitt första barn. Har mått halvrisig hela tiden men nu börjar det bli bättre. Illamående och trött, ja de vanliga.... Fick problem med ryggen runt nyår, och hade svårt att gå. Hade egentligen inte med graviditeten att göra men jag kunde inte få kortison spruta eller annan starkare med, så det var lite jobbigt. Kunde självklart inte rida och bestämde mig för att lämna bort min unghäst som är 3 i år för inridning. Skulle ju ändå inte vilja rida unghäst i vår med stor mage. Följer hennes utveckling från marken nu ca 3 dagar i veckan. Men nu har jag börjat rida lite igen på hästen jag haft haft på foder. Har varit kul och fungerat bra.
Var hos barnmorksan i dag och fick reda på att jag och bebis hade olika blodtyper. :confused: Jag visste att man kollar detta men har aldrig hört någon i min närhet som drabbats. Jag är alltså RhD negativ och barnet RhD positivt, vilket innebär att jag kan bilda antikroppar mot barnets röda blodkroppar. Så nu ska jag vaccinera mig i vecka 29-30 plus efter förlossning. Min sambo tyckte spontant att jag inte borde fortsätta rida med tanke på om man skulle få en blödning. :grin: Förstår hans tankegång, men risken att få en blödning just pga ridningen anser jag inte vara så stor. Någon annan som drabbats av detta ?

Lägger till mig själv. Hoppas jag hittade sista uppdateringen....

Maj:

Juni:
2 Emelie R
5 Zazzarazz
15 Moonbabies
20 Western_Ivy
22 Kaktusblomma
25 Modett

Juli:
27 Charlotte1975

Augusti:
14 Litenloppa
17 Milschen
21 Bollen

Vilket tråkigt besked, men det är ju tack och lov inte helt ovanligt så vården vet nog hur de ska ta hand om er :) Har inte varit med om det själv, men ett par i släkten stötte på det problemet nu i början av vintern när de väntade barn. Bäbisen plockades ut i förväg med planerat snitt, men mår fint idag och ska döpas på lördag!

Men grattis, vad roligt att du kommer hit också :)

Ang blodgrupper så var det som jag förstod det ganska vanligt att barnet var positivt och är man då negativ själv så måste vaccineras. Jag fick i förrförra veckan veta att både jag och bebisen är negativa och då behövdes inte vaccineringen göras, men de tog ett extra blodprov. Jag förstod det som att det var mer ovanligt att båda är negativa än att mamman är negativ men barnet positiv, min barnmorska var lite osäker först på om man av försiktighetsåtgärder vaccinerades iaf, men det görs inte.

Själva vaccineringen är ju vad jag förstått till för nästa eventuella graviditet så att man inte stöter bort fostret då, det nuvarande ska det inte vara någon fara för. Och vaccineras man ska det inte vara någon fara för nästa eventuella foster heller.

Än en gång välkommen hit :)

Grattis! Vad roligt att ha dig i tråden! Rider du inte Spirit (visst hette han så) längre nu då?

Själv rider jag mer eller mindre som vanligt. Enda anledningen att jag trappat ned är för att jag är så ofantligt tröööött hela tiden! Var lite rädd att mina fogar började spöka för någon vecka sen, så jag tog ett uppehåll på en vecka och provade att rida som vanligt i söndags. Det gick över förväntan. Väldigt bra :) Red dessutom i hoppkläder, så jag blev supersugen på att hoppa!! Men men, det får jag vänta med tills efter Juni. :)

Wii, tvåsiffrigt. "Bara" 98 dagar kvar till bf. :D

Tack. :) Visst är känner du Jessica med Burtan? Tror jag sett dig någon gång på Farmen när vi haft tävling.....
Jo, jag "rider" Spirit ca 2 dagar i veckan just nu. Eftersom att jag har min egen häst i ett annat stall för tillfället och inte orkar åka till 2 olika stall med 30 minuter resväg mellan så blir det mera sällan nu. Jag har ju inte oändligt med energi för tillfället. Köpte ett par riktigt sexiga stora ridbyxor förra helgen i hopp om att jag ska kunna rida ett tag till. Men jag kände mig ganska stor och klumpig i går när jag red. Har nog gått upp 6-7 kg och är nu i vecka 21. Så vi får se lite hur länge till jag orkar rida, men vill inte få för långt uppehåll. Dessutom behöver den hästen ridas och jobbas ordentligt för att inte bli ett piggt monster, så vi får se vad som händer.

Men grattis, vad roligt att du kommer hit också :)

Själva vaccineringen är ju vad jag förstått till för nästa eventuella graviditet så att man inte stöter bort fostret då, det nuvarande ska det inte vara någon fara för. Och vaccineras man ska det inte vara någon fara för nästa eventuella foster heller.

Tackar.:)

Bra länk: http://www.karolinska.se/upload/Kvinnokliniken/Obst H/Tiblad RhD info lång.pdf
Jag har förstått det som att det är ovanligt att det händer något under graviditeten, men att risken är störst vid förslossing. Infon från barnmorskan i går var ganska knapp och man visste inte riktigt vad man skulle fråga. Jag ska läsa på lite mera och sen kan man vända sig till Karolinska med frågor.

Dessutom är risken större vid andra förlossningen som jag minns fel. Jag kan minnas fel för jag har inte läst på det tillräckligt eftersom jag inte har den risken (är positiv) Vid andra barnet kan du ha hunnit bilda antikroppar :) Någon kanske känner igen det?

Jo, det är jag som känner Jessica & Burt :) Kul att din bebishäst har blivit så stor att den ska ridas in nu :)

Jag rider fortfarande med mina vanliga ridbrallor, men knäpper inte i midjan och har långa tröjor. Inte jättebekvämt, men bättre än att inte rida alls :)

Kl

Idag har jag varit och pratat med min arbetsgivare och bestämt när jag ska komma tillbaka och börja jobba: om 2 1/2 år :D
Vi kom överens om att det inte var någon idé att jag gick tillbaka och jobbade 1 1/2 månad nu när min föräldrarledighet ska ta slut utan fortsätter vara tjänstledig tills jag går på havandeskapspenning.

Nästa vecka är det UL, jag hoppas verkligen att allt är som det ska i magen. Känner lite knuffar då och då.

Trevligt med så bra arbetsgivare.
Kul med UL, hoppas allt ser bra ut...

Här buffar det för fullt, även lite mindre sparkar på mina revben vilket är mindre behagligt... menmen ingen risk att man sitter ner för länge iaf :)

hoppas allt är bra med alla er andra och era magar med...

Gissar att tårtan under din avatar betyder att du fyller år idag :idea: Så grattis!

Magen är det väl bra med, han buffar och sparkar stora delar av dagarna (nu t.ex.) och buffarna når allt närmre revbenen. Tror han sparkar neråt och slår uppåt, för rätt ofta kan det komma en buff nere och kort därefter upptill, så om han inte gör hysteriska volter så..

Japp, stämmer... Tack

Jag känner igen det där med sparkar/buffar på olika ställen typ samtidigt... känns lite småskumt men mysigt.
Kan ju undra vad det blir för en vilde som tittar ut :D

Vilken bra länk!
Jag förstår att du är orolig, men det verkar ju finnas ett bra program för det numer och risken var 1-1,5% och iom att du får vaccinering så ska ni ju klara er. Stod ju även där att det bara var ca 15% av Sveriges befolkning som var RhD negativa, så det är väl inte så vanligt.

Ang hästar och ridning så är jag sjuuuuukt ridsugen nu! Ska prova rida lite på en väns häst snart och se om det funkar eller inte, blir spännande att se :) Var typ 2 månader sen jag red sist så jag lär få en redig träningsvärk om inte annat...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka