Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Jodå, jag finns kvar, men läser mest som sagt...
Jag känner mest att det kan få bli sommar nu så att bebisen hamnar på utsidan för jag trivs inte med att vara gravid, har problem med foglossningar och så... Var dessutom överviktig innan graviditeten och fick många långa snack om vikten och att jag inte borde gå upp mer än 6-8kg, det är ju lätt med ett sötsug from hell och att samtidigt ha svårt att röra sig! Jag menar jag vet att det inte är bra att väga för mycket och jag försöker så gott jag kan men har ändå gått upp typ 7kg redan och fasar för vad de kommer att säga på nästa besök, har inte varit och träffat BM sedan inskrivningen i v.12 går in i v.25 idag förutom RUL då.

I övrigt vad gäller inköp och så, där är jag sån att jag vill ha allt klart helst igår ;)
Så vi har handlat en del, begagnad vagn och spjälsäng är klart, sen lite annat smått.
Det mesta blir begagnat då vi dels känner att det är lite onödigt att lägga så mycket pengar på saker som inte kommer användas så jättelänge och för att vår ekonomi kunde varit bättre.

Det är kul att läsa om hur ni upplever allt och att jämföra med sig själv :)

Hihi, jag tänkte inte alls mycket över min graviditet för bara några veckor sedan..
Jag och några kompisar pratade till och med om att pröva distansritt till sensommaren..
När jag glad i hågen berättade detta för min sambo tittade han lite konstigt på mig och sa "glömmer du inte en liten detalj nu".... :grin:
Ojdå.. :o :D

Nu har jag kommit hem från Medicin. De har kollat mitt hjärta efter att min BM upptäckt ett ev blåsljud på hjärtat.
Jag blev skitnojjig eftersom jag har dåliga hjärtan i familjen.
Men som tur var så var det inget, hjärtat var friskt och starkt *puh*.
Man kan tydligen ha lite "blåsljud" när man är gravid pga att man har mer blod i kroppen om jag uppfattade det hela rätt.

På väg hem från sjukhuset fick jag värsta kicken av parveln inne i magen. Inget att jämföra med sen kan ja tänka, men den var helt klart kraftigaste hittills. Sååå kul! :love:

Jag tycker det lätt går prestige i att man ska gå upp så lite som möjligt, och dessutom verkar det variera väldigt när i graviditeten man går upp.

Jag gick upp ett par kilo väldigt snabbt, och växte genast ur ridbyxor etc. Inte så kul att läsa här om alla som minsann kunde ha alla sina vanliga kläder, och där det inte syntes ett smack att de var gravida, lika slanka och rörliga som alltid upp till v 20, osv.

Nu i vecka 27 har jag gått upp sammanlagt 6 kg, och helt plötsligt är jag en av dem som inte gått upp så mycket. För egen del måste jag säga att jag då inte kunnat styra så enormt över vikten, den lever sitt eget liv.

Jag är lite nojjig över att gå upp för mycket i vikt. Kanske det minsta man ska bekymra sig över, men kan tyvärr inte låta bli.. :o
Fast å andra sidan så skulle jag aldrig få för mig att banta under en graviditet. Försöker äta rätt men äter när jag är hungrig, annars blir jag ett monster.. :p Får jäkligt ont i magen också om det går för många timmar mellan måltiderna.

Nej, det förstår jag, har också varit jättenojig! Men det har funkat bra att helt enkelt äta som vanligt, och jag brukar ju inte skena i vikt annars heller, så jag börjar inse att risken att man gör det när man är gravid om man äter som vanligt inte är så stor. Jag äter också när jag är hungrig, och det har gått lite i perioder. Ibland är jag jättehungrig, andra perioder har jag ingen aptit alls.

Sen får man ju tänka på att ju mindre man vägde innan man blev gravid, ju mer är det normalt att gå upp. Många av dem som stoltserar med att de knappt gått upp i vikt alls hade nog en hel del övervikt redan från början.

Jag har lite noja för det där med vikten. Jag har gått NER nästan 2 kg den senaste månaden. Jag äter inte särskilt lite och måste få i mig något minst var tredje timme, annars blir jag trött och grinig. Däremot kan jag inte få i mig någon form av godis, glass eller andra onyttigheter som jag brukar vara så förtjust i... Nu har jag kämpat med 10-15 kg övervikt ett par år, så det är nog inte hela världen. Min läkare tyckte inte jag skulle oroa mig.
Det enda jag är sugen på att äta är just nu frukt, diverse grönsaker (avokado, rödbetor och squash står högst på listan), fisk, räkor och knäckebröd. Känner mig lite som ett hälsofreak.

Finns det någon annan med samma problem?

/ Milschen

Det är nog väldigt olika det där med viktuppgång från person till person.

Vid förra graviditeten vägde jag 100 kg på inskrivningen. Gick ner 4 kg i början för att sedan stadigt öka, dels de 4 kilona + 7 kg till fram till v 32. därefter small det till och jag samlade vatten. Totalt blev det 17 kg.
När vi kom hem från förlossningen var 15 kg borta.

Lite så var det förra gången för mig.

Jag hade ett jättesug efter päronglass, men klarade inte av att äta det. Paketet låg kvar i frysen när Alice föddes.

Det jag smällde i mig var apelsiner, äpplen, päron och bananer.

Nu är det tinade hallon som gäller..... :d

Hon tyckte man skulle beställa åkpåse nu för att få samma tygnyans som på vagnen... Den kommer inte att användas innan vintern men lär ju behövas då...
Köpte ett Tarios babyskydd - för att det ska gå att använda på chassit till vagnen =D

Hihihi! Där är vi TOTALT olika... Köpa grejer o leta saker till kommande bäbis är ju det enda nöjet man har kvar nu när man börjar bli klumpig....
Fast det äre klart- mina unghästar rids ju inte- den gamle är inte igång efter fölningarna- tänker inte sätta igåndg den innan våren kommer heller- o inte jag då...
Syrran tar hand om allt utom fodringar och utsläpp så jag jobbar och förbereder bäbis... Jag som inte skulle ha barn ens...
Jag hinner lätt med att kolla upp både vad som händer, vad som ska hända och allt annat onödigt man kan behöva veta...
Fast iofs har jag varit likadan till både fölningar och valpningar här hemma....

Min kompis hade tvärtom problem med vikten som gravid, hon gick inte upp..
Hon var smal från början också så det fanns ju inget att "ta" av om man säger så.
Efter att dessutom haft två tidigare missfall var hon jätte orolig varför hon inte gick upp i vikt. Hon sa att hon aldrig förr verkligen velat gå upp i vikt, men nu när hon ville så kunne hon det inte. :(
Allt som allt gick hon upp 2kg har jag för mig. Men födde en frisk liten pojk iallafall. :)

Jag älskar chocklad i normala fall, men är inte lika förtjust i det nu när jag är gravid. Jag kan äta chocklad men får inget särskilt chockladsug längre (det ska mycket till innan jag slutar äta chocklad.. ;)).
Ägg har jag varit helt såld på ett tag, börjar gå över nu. Jag åt ägg till frukost och middag och skulle jag välja så hade det blivit ägg till kvällsmat med..
Sen är jag väldigt sugen på "gul" frukt tex clementin, apelsin och allra helst ananas..
Har ni testat att äta en hel ananas någon gång? Ingen bra idé, man börjar blöda i munnen och på läpparna, antar att det är fruktsaften som är lite frätande..
Jag kan säga att jag äter ananasen trots att det börjar blöda och gör skitont.. :crazy: psyko....:o

Att vara rh negativ är ganska ovanligt.

Vi har lite "tur" på den fronten för här är det pappan som är rh negativ och då spelar det ingen roll. Vi har ju fått en son också så... Men något högst ovetenskapligt säger mig att jag är dubbelt positiv och inte borde kunna få negativa barn. Det återstår att se eftersom det till 98% kommer en dotter nu. (Jag lämnar de två procenten åt felmarginalen och tar inte ut något innan hen kommit ut!) Men tyvärr är pappan 0- och det kan vara lite knöligt att få tag på blod om han behöver opereras :(

Min kompis med en del övervikt gick ned när hon väntade barn. Hon åt inget godis utan bara mat. Åt lite potatis, ris och pasta till måltiderna istället för att äta mycket osv. Lite så där GI-light versionen. Hon uteslöt inget, men åt mindre av det. Det gick utmärkt :) Jag går heller inte upp särkislt mycket och det går lika bra för mig som för dem som går upp 20 kg!

*kl*

Är det någon som vet vilken adress man ska skicka sitt graviditetsintyg till? Alltså- jag vet att det är försäkringskassan....

KL
Perfekt att adressen kom upp, jag ska också skicka in mitt moderskapsintyg idag :)

Var en snabb sväng hos BM idag och tog immunitetsblodprovet, just in case sa hon. Det ska ju inte behövas iom att man nu kan se om barnet är RH neg/pos. Dock togs det iaf och skulle något vara knasigt skulle hon höra av sig. Annars fick jag veta att jag har en läkartid nästa onsdag då det ska diskuteras om jag ska på fler kontroller iom att jag har haft en dosa inopererad vid hjärtat för att mäta hjärtrytmsstörningar pga svimningar tidigare. Jag har den dock inte kvar längre, men jag antar att de är lite extra försiktiga.

Dessutom fick jag datum för föräldrautbildningen så vi ska gå i april, 3 tillfällen. Känns att det faktiskt börjar närma sig något, 109 dagar kvar till BF för min del.

*kl*

Lägger till mig också.
Var ett tag sedan jag var inne och är väll inte så aktiv. Känner mig trött mest hela tiden känns det som o känner mig lat som inte orkar rida hästen eller ta ngn llångpromenad med hundarna.. Tycker att det räcker att fixa värme till huset, eldar, samt laga mat.. Kanske blir bättre om ett tag. 18 fulla vecor imorgon. Ska på RUL på onsdag med så att jag äntligen kan få ett kort på min lilla räka ;) Har sett den redan 2 ggr via vUL. :love:

Maj:

Juni:
2 Emelie R
5 Zazzarazz
15 Moonbabies
20 Western_Ivy
22 Kaktusblomma
25 Modett

Juli:

Augusti:
14 Litenloppa
17 Milschen
21 Bollen

Hoppla vilka stavfel! Inte likt mig, vääldigt trött som sagt..

Ngn förresten som känner till ngt som är bra mot trög mage? Äter fiberrikt men det hjälper inte. När det gått kanske hela helgen så kan jag få så sjukt ont i magen, men det är väll för att allt inte får plats helt enkelt.:confused:

Katrinplommon, som saft eller vanligt, har jag hört är bra...

KL
Får jag vara lite ledsen? Suck! Min häst alltså!!! Suck igen!

Efter att ha varit en riktig olyckskorp tillsammans med andra hästar i hagen så har jag nu, sedan ca 1 år tillbaka, tagit beslutet att han får gå själv i hagar som inte är tillräckligt stora för lek och stoj (vilket det är ont om där jag haft honom uppstallad...) Därför går han nu ensam. Det går bra, han verkar tycka att det inte spelar någon större roll om hästarna han går med är på andra sidan staketet eller på samma sida, så det är bra. DOCK har det blivit lite meckigt nu när det är mycket snö... Snön har byggt upp marken, så hästarna når varandra över staketet + att kylan och snön gör så att elen i tråden inte är lika stark. Så, igår när jag kom till stallet hade han blivit sparkad genom staketet på frambenet... Pälsen var borta/avskavd och han var rejält svullen... Men inget djupt eller blodigt... Tog en timmes promenix och då var svullnaden nästintill borta... Fick sova med Back on track och imorse när jag kom dit var han übersupersvullen... Inte så konstigt eftersom han stått.. Men ändå...

Åh, jag orkar inte... Det är bara två veckor sedan vi började rida honom ordentligt sedan förra mystiska skadan... Detta plus att jag har problem med lösningen för honom när jag inte kan rida längre... Vilket börjar dra ihop sig verkar det som... Eftersom jag blivit HUGE den senaste veckan... Kan inte knäppa min stalljacka längre, vilket jag kunde göra förra veckan... Ska prova rida på söndag om han är ohalt... Sen får vi se...

Oj, vad långt det blev... Ville bara skriva av mig lite... Och tycka att jag och cos har alldeles för mycket otur... :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix