Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Oj blöjbyten har jag inte ens funderat på än. Har precis lyckats ta min första magbild, den är så liiten!

Men något jag har hunnit fundera på är all reklam för gravid och bebis försäkring man får, är det något man behöver? Har ni det? :confused:

Jag har löst en gravidförsäkring- den utökade i "mitt" försäkringsbolag. Den var inte gratis men är nog rättså bra att ha om i fall att. Ju mer man skyddar sig desto mer slänger man förhoppningsvis pengarna i sjön ;)

Du kan ju åtminstonde ta den som är gratis- det har man ju ingenting att förlora på.

Okej :) men vad är det den skyddar mot egentligen? I fall att vadå?

Har du redan löst försäkring? De jag hittade började inte gälla förren v.26, så jag tänkte vänta. Men du har kanske hittat någon annan, eller har jag missuppfattat?

Okej :) men vad är det den skyddar mot egentligen? I fall att vadå?

I första hand att man får pengar om barnet är sjukt eller dör, som jag förstår det.

Jag kommer inte att teckna någon, all vård etc täcks ju redan av den allmänna sjukförsäkringen, och om barnet dör så är det ju inte främst ekonomin som kommer vara problemet.

*delvis kl*

Har inte löst någon försäkring, inte än i varje fall eftersom jag bara är i vecka 20. Vet inte om jag ska göra det heller, för jag har också förstått det som Mabuse skriver, och ser inte helt nyttan med det då.

Från v 23 fungerar den på fostret- i folksam. från v 10 på föräldrarna.

Moonbabies
Det finns jättemycket information om vad som ingår om du klickar in på länkarna :)

Fördelarna är ju massor- OM det händer något... Jag vet inte hur ni inte vill ha en gratis försäkring? Ska ni strunta i att försäkra era barn med sen? De är ju ändå försäkrade via skola, dagis... ???

Det kan nog vara till väldigt stor hjälp att få ner kostnader på sjukhusvistelser- När jag föddes låg jag kvar typ 8v. Det är inte gratis.... för mamman alltså.
Att man får pengar om barnet dör ser jag som det minsta behovet i försäkringen...

Tror jag läste om någon som fick 1000:- för ett akut snitt. Är det något som kan tänkas ingå?

Jag har inte tecknat någon försäkring ännu :o Jag ska ta mig i kragen ikväll, om det nu inte är försent. Som sagt om det ändå inte kostar något...

Från v 23 fungerar den på fostret- i folksam. från v 10 på föräldrarna.

Moonbabies
Det finns jättemycket information om vad som ingår om du klickar in på länkarna :)

Fördelarna är ju massor- OM det händer något... Jag vet inte hur ni inte vill ha en gratis försäkring? Ska ni strunta i att försäkra era barn med sen? De är ju ändå försäkrade via skola, dagis... ???

Det kan nog vara till väldigt stor hjälp att få ner kostnader på sjukhusvistelser- När jag föddes låg jag kvar typ 8v. Det är inte gratis.... för mamman alltså.
Att man får pengar om barnet dör ser jag som det minsta behovet i försäkringen...

Hur menar du? Om bebisen ligger på neonatal i 8 v så brukar väl inte mamman bo där också hela den perioden? Så har det inte varit för de jag känner som haft barn på neonatal, de har åkt hem på nätterna och varit där gratis på dagarna. Eller tänkte du på kostnaden för barnet, där är det väl högkostnadsskydd som gäller liksom för alla andra? Och om inte, kostnaden för 8 v på sjukhus är bara knappa 4500 kronor, det är ju inga astronomiska summor precis.

Vilka är fördelarna? Kom faktiskt inte på en enda, fast både jag och mannen klurade allt vad vi orkade igår. Visst, man får en klumpsumma om barnet dör, men det är ju som sagt inte ekonomin som är det stora problemet i det läget.

Nu har jag faktiskt tecknat min också. Jag skulle personligen aldrig leva mitt egna liv utan sjuk-och olycksfallförsäkring. Det har jag lärt mig den hårda vägen. Då jag är skadad och kommer få invalidetsgrad på den skadan. Tyvärr hade jag ingen olycksförsäkring då och får därför en bråkdel i ersättning från försäkringsbolaget, jämfört med den olycksfallförsäkringen jag har nu. Det skiljer tio tusentals kronor...

Så om det händer något, ffa om barnet får bestående men eller dylikt, så underlättar det ev att få en ersättning. Om det krävs att man måste vara hemma mer än planerat etc. Skönt att ha försäkring som back-up helt enkelt! När denna försäkring tar slut (när bebis är sex månader) kommer hon få en bra sjuk-och olycksfallsförsäkring också.

:)

*kl*

Vi har ju inte så många att diskutera med i höst tråden och fick ju "tillstånd" att skriva lite här, så jag gör det, sen är ju ni lite erfarna nu oxå;)

Jag mår bajs i min mage, pruttar och rapar hela tiden, mår illa och vill äta med en superhunger för att sen må illa av att bara se mat på reklam eller liknande, ibland sitter luften så fel i magen att jag måste gå böjd ett tag. Är det normalt för en graviditet eller är jag sjuk? Jag är trött som jag vet inte vad och har ont i huvudet emellanåt. Jag går in i vecka 7 imorrn och brukar inte vara sjuk i vanliga fall, men visst händer det ibland....

saxat från mitt försäkrinsbolag

Ingår i Gravidförsäkring - grundskydd
Medicinsk invaliditet
Ersättning upp till 400 000 kronor om barnet eller mamman invalidiseras på grund av olycksfallsskada.

Om du tecknar utökat skydd gäller barnets försäkring även vid invaliditet orsakad av sjukdom och ersättningen höjs upp till 600 000 kronor.

Klart vanprydande ärr
Ersättning enligt fastställd tabell om barnet eller mamman får klart vanprydande ärr på grund av olycksfallsskada.

Om du tecknar utökat skydd gäller barnets försäkring även för ärr orsakade av sjukdom.

Dödsfall
Ersättningen är 10 000 kronor. Försäkringen gäller för barnet oavsett dödsorsak och för mamman vid dödsfall genom olycksfall.

Om du tecknar utökat skydd gäller försäkringen för mamma och pappa/partner även vid dödsfall orsakat av sjukdom.

Läke- och resekostnader
Försäkringen ersätter nödvändiga kostnader för barnets eller mammans olycksfallsskada, inom tre år från skadetillfället.

Tandskador
Försäkringen ersätter nödvändiga kostnader för tandskada genom olycksfall, inom fem år från skadetillfället. Gäller både
för barnet och mamman.

Krisbehandling
Högst tio behandlingar per familjemedlem

JAG tycker att det är MYCKET som ingår utan att kosta?!?!? Sen har jag ju eg inte koll på vad som ingår i den svenska sjukvården utan att vara försäkrad iofs.... Varför vara utan???
Jag har allt hemma försäkrat- varför skulle man då inte ta en gratis försäkring som man förhoppningsvis slipper använda...

Du anar inte hur rätt du har.... Du är supergravid ;) Du är PRECIS som jag var då- nu mår jag jättebra 23+6, blev lite piggare efter ca v 14. Jag hade nojja o kunde inte äta något som stått i min egen kyl. Lite jobbigt att äta ute/borta hela tiden och ändå inte behöva berätta varför... hihihi

Det låter ju bra, eller vad man ska säga. Det känns lite dumt bara att inte kunna äta bra och nyttigt nu när man mår så här, känns ju inte som någon idé att trycka i sej nått som får en att nästan spy. Det jag lyckats känna mej sugen på idag har varit youghurt, rostad macka med smör och chips typ. Dock så har jag ätit några frukter, raggmunkar och druckit mjölk och vatten.

Sen är det en till grej jag reflekterat över och det är att jag lätt får upp maten i halsen(som spya typ) om jag böjer mej tex för att kratsa hovarna eller liknande, samt att jag känner mej som om att jag ska spricka när jag sitter på huk och borstar ben.

Idag sov jag bort min rast på jobbet och mådde jätte illa när jag kom dit men tänkte att jag kan ju inte komma hela vägen dit för att ringa in till DC och säga att jag åker hem igen. Hoppas jag mår bättre imorrn på jobbet, då slipper jag iaf resvägen dit.

Tänkte höra med er som börjat få riktiga bebismagar nu.

När kunde ni inte länge dra in den? Jag är själv i 16+0 imorgon och är jag som vanligt så syns det väldigt bra både utan och med kläder att det är en bebismage men jag kan fortfarande dra in den mkt. Har visserligen mycket magmuskler så det kanske hjälper till? Men när försvann detta för er?
Vill ju att det blir en riktigt riktigt bebis mage nu! :)

Min är ganska stor om kvällarna om jag har ätit sent- men jag har ingen kula, heeeela magen är stor då ;)
På morgonen när jag är tom i magen och ligger ner är ädr en bula till navlen- liite högre sådär.
Jag ser bara tjock ut när jag står upp.... alltså som i halvfet

Efter vecka 20 någonting. Senare med första barnet. En del undrade varför jag slutade på jobbet i 8:e månaden för de trodde att jag hade läääänge kvar.

Kring vecka 18 blev det svårt att dra in magen helt (är i vecka 20 nu). Syns även genom kläderna nu. Men någon gigantiskt mage hade jag inte.

Det är samma här, eller jag är i v 21 nu och nu syns det nog även för utomstående att det är en bebismage tror jag, men ingen har kommenterat än så det är väl inte klockrent.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka