Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Det är jag också, men om du läser igenom inlägget där du skriver att jag "hugger" en gång till, så ser du att det har allt annat än trevlig och vänlig ton.

Är fortfarande jättenyfiken på hur den stora kostnaden med att ligga på neonatal uppstår?

Ah, låter ju jättebra. Du håller också till i Sthlm, eller hur? Var går du hos BM? Kan ju PMa om du inte vill säga det i tråden? :)

Det är på barnmorskorna i Gamla Stan, vet inte om pappakursen är öppen för de som är inskrivna nån annanstans också, men ring och fråga!

Jag tror du tar min ton fel i inlägget... och jag har redan svarat att det var ett dåligt exempel med prematurfödsel....
Nu vill jag inte tjata mer om det. Jag har tecknat försäkring- och du gör som du vill :) Jag har tillräckligt att bry mig om min egen räka ;)

Förövrigt har jag idag trängts med massor av höggravida människor på Ullared... Det var kul och jag kom hem med en del småmög till mig o räkelina :)

Schysst med Ullared. Har varit med en vän idag som var där för nån vecka sen. Det är nästan så det börjar klia i fingrarna å åka dit, verkar finnas många fina saker där... Men det känns lite onödigt långt att kuska dit hela vägen från Sthlm... Får hitta alla fina saker här istället :)

Ja- om man säger så här... Jag hittade inte mycket kläder där... men visst täcken, kuddar o sånt var billigt. Sängkläder också... Men massor säljer ju samma saker på tradera :)

KL
Det är konstigt vad mycket känslor man har! Jag har läst en bok från pärm till pärm idag utan upphåll och det har varit sååå jobbigt, jag kan identifiera mig med alla känslor. Allt hopp och all förtvivlan, skitjobbigt. Självklart valde jag ju en bok med självbiografiska inslag, då vet man ju att det är någon som verkligen har upplevt alltihopa och det blir genast värre. Varför kunde jag inte bara läst Kalle Anka?

Eller hur! Jag sneglade på en bok igår, men vågar inte börja läsa den förren jag har fått tebax min normala hormonnivå ;)

Vad läste du?

Nån mer än jag som börjar känna er mycket mer gravid nuförtiden? Bara den senaste veckan har jag blivit riktigt gravidrund. Och det är inte nån söt liten kula nu, det är en mage som spänner mest hela tiden... Undrar hur det här ska sluta... Jag som var så glad att det inte syntes så mkt, tjiii fick jag!

En till sak: Ni som rider fortfarande, hur känns det för er? Idag red jag för första gången på en vecka eftersom pålle varit lite ofräsch. I fri skritt får jag som håll på båda sidorna (asså, när man skrittar fram). Men så fort jag tar tyglarna och börjar aktivera mig själv och hästis så försvinner det. Vad kan det bero på tror ni?

Det gjorde du nog rätt i ;) Jag läste Lotta Thells Kärleksbarn och har läst hennes tidigare böcker. Rekommenderar den inte om man är lite känslig...

Jo jag känner mig också mer gravid för varje dag som går, sparkarna syns nu också! Jag tror dessutom att jag har känt hicka för första gången idag, hon har varit riktigt aktiv idag!

Jag tycker att man kan känna av lite "växtvärk" nu igen- hur ska det bli när den ska växa jättemycket varje dag?!?!?

Jag orkar hålla igång ganska mycket varje dag- vilket är jätteskönt, men när jag har varit igång och seb sätter mig så kommer lite nerver i kläm och ibland blir jag trött i ryggen- precis i svanken.
Tror ni att det kan hjälpa med en sån gördel som håller upp magen eller man behöver vara sämre för att ha hjälp av det?

Jag mår absolut inte dåligt av något nu- vill förebygga för att orka jobba så länge det går :)

Ja, sparkarna syns på min mage nu också... Och hicka har hon gjort två gånger tror jag. Det känns lite småmysko tycker jag :)

I morse när jag vaknade låg hon och sparkade lite, hon tyckte väl att jag skulle sluta snooza klockan och pallra mig upp, haha!

Annars är hon ganska lugn än så länge. Hoppas det håller i sig även när hon kommer ut ;)

Jag mår absolut inte dåligt av något nu- vill förebygga för att orka jobba så länge det går :)

Appropå detta, hur länge har du och alla ni andra i tråden planerat att jobba innan förlossningen? Jag har precis bestämt hela min föräldraledighet med min arbetsgivare, det känns bra att ha det "överstökat". Jag kommer gå hem 17 maj och har ju BF 5 juni. Vad jag har hört av vänner som jobbar med liknande saker som jag så är man inte speciellt produktiv de sista veckorna innan förlossningen. Så lika bra att planera att gå hem, så man inte planerar att jobba för länge och sen funkar inte det...

Jag har nog tänkt gå hem 2 veckor innan BF ungefär, har tänkt ta ut lite semester då. Kanske tom slår på stort och går hem 3 veckor innan, men jag vill inte börja klättra på väggarna... Jag har bokat in mig och sambon på ett infomöte på FK om FP och hoppas kunna planera ledigheten fullt ut då, jag tycker att det är jätteknepigt! Man vill ju få ut så mycket föräldraledighet som möjligt men samtidigt gå runt...

Jag känner att jag inte går runt om jag inte tar ut full föräldrapenning. Så vi har bestämt att vi gör så. Ingen av oss vill vara ledig längre än absolut högst 9 månader. Så det betyder att vi är hemma totalt 15 månader, sen tar dagarna slut. Så för oss har det inte varit så svårt :)

Jag kommer gå hemma senast från 2 månader innan förlossningen, på havandeskapspenning. Fast vi får se hur vi löser det hela eftersom jag fortfarande är FL med första barnet och kommer att vara det till April.
Så jag kommer max att jobba april, maj och halva Juni...

Sen kommer jag ta ut 3 dagar i veckan tills barnet blir 1 år och därefter 5 agar i veckan, vilket innebär att jag blir hemma 2 år.

Förresten, jag kommer inte ihåg när det började synas på magen förra gången. Men man kan fortfarande inte se tillstymmelse till kula ens när jag ligger platt på rygg på golvet.... Nu är jag i v 13.
Fast jag fick ju aldrig särskilt stor mage förra gången...

*kl*

Varit hos BM idag. Skulle lyssna på hjärtljud, vilket inte var helt enkelt då moderkakan ligger i framvägg - men framförallt eftersom han sparkade hela tiden och rörde på sig (precis som på UL). "Det var en livlig en", tyckte BM. Kanske tur att moderkakan ligger där den gör, för nu känner jag ju bara de hårdaste buffarna. Med tanke på hur vild han varit på kollerna hittills så skulle jag väl inte känna annat än sprattel och sparkar hela tiden annars..

Eller hur! Jag sneglade på en bok igår, men vågar inte börja läsa den förren jag har fått tebax min normala hormonnivå ;)

Vad läste du?

Nån mer än jag som börjar känna er mycket mer gravid nuförtiden? Bara den senaste veckan har jag blivit riktigt gravidrund. Och det är inte nån söt liten kula nu, det är en mage som spänner mest hela tiden... Undrar hur det här ska sluta... Jag som var så glad att det inte syntes så mkt, tjiii fick jag!

En till sak: Ni som rider fortfarande, hur känns det för er? Idag red jag för första gången på en vecka eftersom pålle varit lite ofräsch. I fri skritt får jag som håll på båda sidorna (asså, när man skrittar fram). Men så fort jag tar tyglarna och börjar aktivera mig själv och hästis så försvinner det. Vad kan det bero på tror ni?

Jag får också som håll, rätt smärtsamt, och fattade inte heller varför först, för det var bara i början, senare i ridpasset gick det bra. Efter lite experimenterande har jag dock kommit fram till att för min del så får jag håll när hästen inte jobbar med ryggen, eftersom hästen blir lite stötigare för ryttaren då. Så fort ryggen kommer upp går det bra att rida.

Annars går ridningen bra, det var faktiskt värre för nån månad sen när magen hade en tillväxtperiod. Otroligt skönt att komma upp på hästryggen och slippa känna sig som en orörlig klumpeduns (har rätt mycket foglossningar, så jag är inte så rörlig för egen maskin längre).

Kända första ordentliga kickarna igårkväll :D Var igår i v. 16+1.
Tre stycken. Först fick jag två och så knuffade jag tillbaka lite lätt, varpå h*n kickade tillbaka lite hårdare, ungefär som h*n sa: hurrududu, låt bli att knuffas! :p
Gissa om jag somnade med ett stort leende på läpparna???
Har också äntligen fått min rul-tid.
Inte förrän den 1:a mars ska jag in...är då i v. 19+2.....
Hoppas verkligen vi får se könet.....

måste bara slänga in en kommentar ang att ligga på sjukhu och dess kostnad....

om blir inlagd kostar det inget, tex vis operation eller prematur födsel.
och du som förälder går på VAB, så mamma/pappapengen blir inte lidande.
oftast blir både mamman och pappan vabbade.

var bara det jag ville säga. :D

Funderade också på om det var för att man lixom rör sig mer med hästen, eller vad man ska säga... Att man inte har lika mycket fokus heller, utan mest sitter å väntar på att hästis ska bli varm... Första travstegen är inte heller jättebekvämma måste jag säga. Men det blir bättre efter en stund. Så länge jag inte har ont efteråt känns det iaf inte som någon fara :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka