Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Ja det är kul och jag tycker även att det är udda när de känns så på utsidan också. Det är ju en så skum känsla! Mysigast är ju att sambon kan få känna lite av vad man själv går och känner betydligt oftare.

KL

Min man ringde idag från jobbet.
En av hans 7 arbetskamrater hade berättat att han och hans sambo skulle ha barn i Juni, varpå min man berättade att vi skulle ha ett i augusti. Då säger en tredje att han och hans sambo också ska ha barn i augusti...

Hur stor är sannolikheten att närapå hälften av alla på jobbet ska ha barn inom loppet av 2 månader..... :rofl:

Satckars chefen.... :D

KL

Sockersuuuug! Asså, jag blir galen, är såååååå sugen på socker. Har alltid varit en godisgris, men aldrig så sugen som jag är nu... Jag har nästan ångest för att gå å lägga mig utan att få nåt sött på tungan... Någon som känner igen sig??

Framförallt är det så mycket lättare att tillåta sig själv att äta sött :angel: "Bäbisen vill ha" är ett väldigt bra argument, bara man inte synar det för nog i sömmarna. Eller "du vet väl att bäbisen smaskar extra mycket på fostervattnet om jag äter något sött, så fram med lite gotta".

Klart suget ökar när jag äter mer sött, är väl så enkelt. Hooked on the sugar rush. Hade en period för några år sedan när jag helt slutade med godis/fika, och om än det var jobbigt först så var det intressant att sedan se hur sliskigt allt smakade. Tog jag nån gång lite fika om vi var bortbjudna så klarade jag av typ en halv muffin, sen blev det för sött. Kraftig detox kommer behövas när graviditeten är slut :cool:

Vill ha färska semlor!!!!!
Och räkor att doppa i majonnäs.....
:p

Läste semlor att doppa i majonnäs. Och tänkte det var en av de konstigaste cravings jag någonsin läst... :D

Och jag som tänker tvärt om, att Bebben inte ska behöva vara fast i sockerträsket redan när den tittar ut... Försöker hålla mig borta från godis så mycket det bara går, men det är inte alltid så lätt. :angel:

Jag hoppar in i tråden som ny då det äntligen verkar ha rett upp sig med mina tidigare problem och jag nu vågar tro på att det ska bli något av denna graviditet.
BF 17 augusti, är alltså bara i vecka 14 än så länge.

Mina cravings innefattar än så länge bara grönsaker och frukt, hoppas det håller sig så! Men det är nog för mycket att hoppas på...

/ Milschen

Semlor är nog min största svaghet... goda sådana då förstås, annars kan det helt vara.

Välkommen Milschen!
Jag hade inte heller något sötsug whatsoever i början då var det sallad som gällde, kunde äta en hel salladspåse på kvällen bara för att det var så gott! Nu har dock sötsuget börjat göra sig påminnt...

Jo, jag är räd för att det ska bli just så att sötsuget tar överhanden. Som tur är har vi 1,5 mil enkel resa till närmaste affär, så det är inte bara att gå ner till kiosken och handla något gott när suget sättter in. Det har räddat mig många kvällar tidigare när jag varit grymt godissugen under mina depressioner.
/ Milschen

Jag tänkte också att jag inte ville att liten skulle vara fast i sockersuget redan när hon föds.. Men det är nog kört. Jag är så extremt sötsugen hela tiden... Igår efter att jag skrev här så tyckte jag att jag höll på att komma över det och skämtade med sambo om att baka en kladdkaka, han ba: "ja, kan du inte snälla göra det, skulle vara gott"... Sen var det kört... Han som annars brukar extraknäcka som min karaktär ;)

Haha, visst är det hemskt?! Sambon brukar vara den som hejdar mig, men när jag senast funderade på om jag skulle ta mig en bit kladdkaka eller en banan och valet föll på bananen så sa sambon snabbt "Men älsk, ta lite kladdkaka med! Varför välja när du kan ta båda?" :rofl: Ska erkänna att jag tog en liten bit kladdkaka och även bananen., för varför välja? ;)

Ääh, vi kan lika gärna vara hooked båda två :D Bröstmjölk smakar sött, läste jag, så han klarar sig nog :angel:

*elak mamma som i detta nu smaskar på lite mörk choklad :d*

*kl*

Men alltså, bebisen får ju sin näring genom navelsträngen direkt in i blodet, man har väl inga smaksinnen i blodkärlen precis? Det är ju inte så att den livnär sig på att dricka fostervatten.

Så rimligen känner inte bebisen skillnad på om man äter citroner eller sockerbitar, lika lite som man själv tycker det smakar sött eller salt när man får dropp.

Går bara efter vad jag läst på diverse föräldra/gravidsidor (t.ex. Familjeliv) där det står att bäbis känner skillnad på smaken i fostervattnet beroende på vad mamman äter. Äter mamman sött så sväljer bäbis mer fostervatten, äter mamman beskt så grimaserar den. Dvs den får smakupplevelsen via smaklökarna på tungan och inte via navelsträngen.

Kan ju klippa och klistra :laugh:

Vecka 18

Kroppen: Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostret: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Går bara efter vad jag läst på diverse föräldra/gravidsidor (t.ex. Familjeliv) där det står att bäbis känner skillnad på smaken i fostervattnet beroende på vad mamman äter. Äter mamman sött så sväljer bäbis mer fostervatten, äter mamman beskt så grimaserar den. Dvs den får smakupplevelsen via smaklökarna på tungan och inte via navelsträngen.

Fast från det till att barnet skulle födas med sockerberoende om mamman äter godis... Det låter lite överdrivet. Lika lite som barnet kommer älska kaffe från födseln om mamman dricker kaffe.

Då känns det som att det skulle spela mer roll vad man äter när man ammar, för barnet lär väl dricka mer mjölk än fostervatten?

Jag tycker ibland att man glömmer att det är ett foster därinne, inte en färdig bebis, och överför lite för mycket av vad som gäller för färdiga bebisar till vad som gäller foster.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka