Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Fast jag undrar inte vad de som skriver på alla gravidsidor tror, jag undrar vad du personligen tror. Och det tror jag inte jag kommer få reda på genom att maila diverse gravidsidor.

Tror du att man kan skilja en saga från en annan om man inte har en färdigutvecklad hjärnbark?

Redan i vecka 26 finns det enligt gravid.se forskning som visar att barnet kan gunga i takt med musik.

Ja jag tror absolut att man redan då kan urskilja rytmen i en saga.

I vecka 20, innan hjärnbarken är utvecklad?

Du vet vad hjärnbarken fyller för funktion i hjärnan, va?

I vecka 26 har hjärnbarken utvecklats, så vad fostret kan göra då säger inte så mycket om vad det är kapabelt till innan hjärnbarken har utvecklats.

*kl*
På tal om prylar- snacka om ilandsproblem....

När har bäbisen nytta av sängmobil? Hoppgunga?
Vilka grejer bör man ha hemma från början och vilka kan vänta till dopet- ca 4 månader?
Är ju snällt om släkten kan tänkas behöva köpa något ;)

Oj svårt! :)

Vi var iväg å kolla på vagn (ändrade oss IGEN) och säng och babyskydd igår. Då sa sambo: Åsså måste vi ju ha en såndär mobil till sängen och pekade på en... Jaba: Jasså måste vi och log typ, för såklart vi måste ;)

Min kompis fick barn i september 09. Hon hade köpt babygym och mobiler till både vagn och säng. Men hennes dotter var mkt mer intresserad av att titta på träden som rörde sig utanför fönstret när hon låg ned. Så, livsviktigt är det nog inte... Mer för oss köpsugna föräldrar skulle jag tro ;)

Jo- så är det ju klart.... Jag skulle kunna åka in och handla en av varje sak i närmsta babybutik... hihihi
Amningskudde är ju faktiskt bra att ha när de så småningom behöver sitta upp med stöd. osv....
Fast lära gå stol har jag hört att man ska strunta i. Dels för att jag har det ganska trångt, dessutom lär de sig gå senare av lathet- fast jag jag vet inte om det är sant....

Haha, så är jag med nuförtiden har jag märkt. Jag är glad att många i min närhet ska ha barn nu, så man kan diskutera vad som är nödvändigt och inte. Och olika lösningar för allt hemma och så. Vi ska tex ha skötplats på vår tvättbänk på toan, jag håller på å funderar på hur den ska bli så bra och "mysig" som möjligt. Tycker sånna skötbäddar som man blåser upp känns så himla 70-tal... Men det är kanske de som är allra bäst... Funderar funderar...

Nu har vi iaf bestämt att vi ska köpa en EL City Cross, istället för Nitron. Det blir nog bättre i längden tror/hoppas jag :) Nu ska vi tydligen "bara" bli ense om färgen ;)

Hihihi!
Jag får välja precis vad jag vill- men inte blir det enklare för det... Lutar åt Teutonia Cosmo. Är lagom stor o tung att lyfta... hihihi Men det ärnågra veckor kvar tills man måste ha bestämt sig ju...

Kom på att jag ska boka ul tid på 3d nu :)

Ja jisses, ska man lyssna på alla gravidtidningar mm (fick ett gäng från MVC sist, blir helt matt av att läsa dem) så behöver man det mesta och helst på en gång! Men - gräver i minnet - är det inte från ungefär 3:e månaden som de kan börja fästa blicken på detaljer/mindre föremål? Då borde väl en mobil vara intressant från ungefär den tidpunkten. När de just kommer ut så tror jag knappast att en mobil fyller någon funktion annat än att skapa mysighetsfaktor för en själv, bäbisen äter/sover/bajsar och inte mycket mer.

*kl*
Fler som storknar av alla gravidråd i tidningar som "Föräldrar och barn" och allt vad de heter? Skulle jag försöka leva efter alla "tavarapågraviditeten"- och "mysmedbäbisimagen"-råd så skulle jag gå under. Det ska smörjas magar, gärna tillsammans med sambon under gemensam sång för barnet. Det ska dansas, mediteras, boas, bakas, göras scrapbooks och gud vet allt.

Nä, de råden orkar inte jag med heller. Jag läser inte ens de tidningarna, blir bara irriterad. Man har ju hela livet på sig att fokusera på barnet när det väl är fött, sjunga sånger etc, känns inte som det är jätteviktigt att börja nu. Dessutom är den ju inte färdig än.

Boa har jag inte heller gjort, kikade lite snabbt på barnkläder för första gången i helgen, men jag tror vi kommer vänta med att köpa nåt tills vi vet hur stor den är. Så skötbädd, barnvagn och amnings-BH kommer handlas innan, resten kan vänta tills vi ser vad det är för ett litet pyre.

Hur vet du vilken stl du ska ha i amningsbh:n? En del säger att melonerna inte går att tämja i en bh de tre första dygnen... Stenhårda och STORA. Jag vet inte om det är sant...
Själv boar jag nog allt innan- men jag har inte mycket hemma nu.... Ska bara är ett vanligt beteendehos mig ;)
Jag vet inte hur mkt jag orkar när den väl är ute, dessutom har jag ju kollat könet tre ggr innan det är dags så förhoppningsvis ska det vara rätt- OCH att allt ska gå bra :)

Nej kan man leva utan hjärnbark? Berätta vad den fyller för funktion.

Ja, man kan leva, men som en grönsak. I hjärnbarken finns kognition, minne, språk, etc. Utan hjärnbark kan man visserligen tekniskt höra, men man kan inte tolka det man hör eller skapa någon mening i det. Inte heller kan man komma ihåg det man hört.

Därför tycker jag det är fascinerande att du tror att barn kan höra, förstå och komma ihåg ljud de hör innan de har utvecklat hjärnbarken. Det vore ett medicinskt mirakel, ungefär som att kunna se utan ögon.

Jag pallar inte heller med allt man "ska" göra enligt gravidtipsen... Vi pratar inte med magen och sjunger inte annat än i duschen och kanske bilen ;) men då sjunger jag ju för mig själv som vanligt :D Jag bakade iof i torsdags, men för att jag ville inte för att jag "borde".

Haha, jag läser råden och glömmer bort dom i samma stund som jag lämnar artikeln. Läser mer tidningarna för att jag får dom gratis och för att jag aldrig har varit minsta lilla intresserad förut... Nu finns ju ett litet intresse. Men för att vara ärlig är det mest för att titta på alla roliga prytlar som finns på prylsidorna, eller för att jämföra magar med folk som är i någorlunda samma veckor osv. Och sen självklart för att dömma alla dessa "stackars" mammor som verkar leva sina liv genom sina barn... ;)

+ ni andra

Undrar vilka det är som verkligen efterlever och hittar på alla råd och måsten? Måste ju finnas åtminstone någon som smörjer/sjunger/dansar osv. ad infinitum, eller är allt bara pladder för att fylla tidning på tidning?

Vi kommer inte köpa speciellt mycket, bara det nödvändigaste för att ha det vi behöver när det är dax. Far- och morföräldrar stampar ivrigt för att få bidra så vi kan lika gärna spara pengarna, dessutom har jag (väldigt) små syskon som vi kan ärva kläder mm av. Köpte två 3-pack med bodysar på rea när jag ändå beställde mammabyxor åt mig själv, lär inte köpa mer eftersom jag vet att vi kommer få mycket. Vagn behövs, den ville farmoran bidra med så det är löst. En spjälsäng, troligtvis får vi den med. Skötplats med tillbehör. Bilbarnstol. Det är väl pretty much it. Skönt med sommarbäbis, det behövs inte mycket i fråga om ytterkläder osv. :laugh:

Hur vet du vilken stl du ska ha i amningsbh:n? En del säger att melonerna inte går att tämja i en bh de tre första dygnen... Stenhårda och STORA. Jag vet inte om det är sant...
Själv boar jag nog allt innan- men jag har inte mycket hemma nu.... Ska bara är ett vanligt beteendehos mig ;)
Jag vet inte hur mkt jag orkar när den väl är ute, dessutom har jag ju kollat könet tre ggr innan det är dags så förhoppningsvis ska det vara rätt- OCH att allt ska gå bra :)

Tänkte köpa en strax innan, som har lite marginaler storleksmässigt. Verkar inte helt lätt att försöka prova BH med läckande bröst och liten nyfödd bebis med sig...

Handla lite spädbarnskläder kräver ju inte så mycket energi, det är ju bara att knalla in på närmsta klädbutik och köpa nåt, de ska ju ändå inte ha kläderna så länge. Det kan ju min man göra, ifall jag är för trött.

Men varför kallar man det "boa"? När vi skaffade fiskarna förberedde vi nog minst lika mycket, men vet inte om jag skulle kalla det boa för det? Betyder "boa" helt enkelt att köpa saker, oavsett om det är en kattlåda eller en barnvagn?

Jag glömde, jag smörjer magen med mjukgörande, men det är för att det är skönt och huden är lite torr och stramar.

Sängmobilen var ett av våra bästa köp. Då kunde sonen ligga och titta på den en studn på morgonen medans jag gick på toaletten och kunde ta god tid på mig att vakna till.

Hoppgunga använde han säkert 4 gånger. Men den del anväder ju det jättemycket.

Gåstolen var ju också en enorm befrielse. Man är rätt leds att underhålla någon hela tiden till slut. Då kunde han själv gå runt och pilla på saker och jag kunde sitta och slappa en stund.

Denna gång ska jag ha klart allt innan. Det är dötrist att flänga runt och köpa saker när man har en helt nyfödd tycker jag. Kånka runt med vagnen in och ut ur bilen *rysa* Men nu har vi ju det mesta redan så... Det som behövs till är ju om detta barn vill ha något annat än vad som intresserade sonen. Vilket jag förutsätter eftersom alla barn är olika.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka