Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Haha, jag förstår att ni blev oroliga, skönt att det var som det skulle iaf! Nu hoppas vi att ni börjar ploppa bebisar här i tråden, så spännande att ni är flera som ska ha nu samtidigt :)

Hihi! min Skrabbi vände ju sig i v 37... Jag fattade inte att det var det hon gjorde då men jag hade väldigt ont o kände mig sjösjuk på helgen innan... Hon vände dock tillbaka själv med- men fixerad var hon inte ens när hon kom ut så du har ju kommit en bra bit :)
Säkert därför det trycker i ryggen på dig med- om jag nu inte blandar ihop er ;)

*kl*
Själv ska jag till sjukhuset imorgon för sista omgången med mitt immunhöjande dropp- så nu får jag bara amma i max 4v till... Ju mer jag försöker sluta desto mer praktiskt är det... jag som var så gnällig om ammandet i början. O så fungerar det så bra nu när jag måste sluta.... :(
Men men- Skrabbi gillar flaskan nu så det kommer ju bli bra...

Visst är det typiskt att saker alltid verkar funka som bäst när man är tvungen att ge upp dem?! Förstår att det känns motigt, själv så tyckte jag att det var jättejobbig att inte "få" amma de där 2 dagarna vi förde matdagbok och bara gav flaska. Fast jag tjuvammade en gång :angel: stackars snutten ville ju så gärna.

*delvis kl*
Och mer om den förb.. amningen, en kompis har en Medela-amningsnapp som hon aldrig fått användning för, som jag kunde ta. Så snart blir det testning :)

..och ännu mer amning. Har era små ammat - kräkts - ammat vidare? Alltså släppt taget och kräkts vid bröstet för att sedan fortsätta med samma frenesi? Vet inte om det är när han blir för upphetsad och kanske äter för snabbt. Eller att han misstolkar något annat för att vara hunger. Eller måhända tidiga tecken på bulimi.

Jag förstår din känsla lite grann. Jag trodde ju aldrig att amningen skulle funka för mig(fråga mig inte varför :grin: ) Å jag va inte heller säker på om jag ville. Men sen så funkade ju amningen klockrent, å då när han inte gick upp som han skulle då insåg jag ju att jag faktiskt ville amma, bara sådär! Det är ju jätte praktiskt och faktiskt mysigt :) Så jag vart väldigt glad när han började stiga i vikt sen igen, håller tummarna för att vikten ser bra ut på torsdag med! :)

Ang. spjälsängen så har Milton läckt kiss från blöjan någon gång. Nu har jag börjat med stl. 2 till honom då den storleken finns i bigpack, det gör ju inte stl. 1. Vilket jag tycker är irriterande för det går ju åt hur mkt blöjor som helst första veckorna! Men jag vet inte om han kanske är lite för spinkig för stl. 2 än iaf. Fast förhoppningsvis borde han ju komma upp i 4kg klassen ganska snart så dom kanske funkar tills dess iaf!

Känner inte så mycket i ryggen, snarare att det ilar i bäckenet och ner i benen. Inte så konstigt med andra ord.....

Vi klamrar oss kvar vid minsta storleken på blöjor än, men när lagret vi har är slut så blir det att gå upp. H har haft ganska taniga ben, så det är först nyligt de börjat sitta bra runt benen på honom :laugh: Han lär väl mycket trolig tangera 5-kilosstrecket nu, vi får se vid vägningen på torsdag..

Jag ska till bvc på måndag och vaccinera... Då tror jag vi har sprängt 5kg gränsen vi med :) med råge ;) Hon har verkligen skjutit i höjden de sista två veckorna tkr jag :)

Jag tänkte stanna kvar på stl: 1 ett bra tag till men min vänn sa att det inte skillde så mkt igt mellan storlekarna och då mitt lager med stl: 1 tagit slut många gånger så har jag tröttnat på dom små förpackningarna. Vi har ju en riktigt liten bajs-fis-bebis! Fast visst dom är lite höga kanske för hans lilla kropp och lite vida i benen men det funkar.

Apropå blöjor, hur gör ni på nätterna? Byter ni vid varje amning, eller har ni samma blöja hela natten?

Vi byter oftast vid varje amning då den ofta är full i kiss och nästan alltid är bajs i! Vi ammar var 3e till var 4e timme!

Amningsnappen ska tydligen göra så att barnet tömmer bröstet sämre, av någon anledning. Minns inte nu var jag läst och hört just det, men på Growing People http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2436 b.la. så anges det som (omotiverad) anledning till stockning. Growing People är den sida som mitt BVC rekommenderar om man ska leta fakta på nätet.

Vet du, det är så jävla mkt skitsnack på en del av de där sidorna:eek::mad:. Allt från ett enormt skuldbeläggande av mammor som tilläggsmatar eller av olika skäl inte ammar till att även avråda från hjälpmedel (typ amningnapp) som kan ge en bättre chans till lyckad amning!

Det primära måste väl ändå alltid vara att få en mätt och nöjd bebis?!

Jag kan personligen varmt rekommendera att använda amningnapp, den har varit en räddare i nöden vid båda mina amningsperioder (med tjejerna kunde jag skippa den efter 3 mån, nu med lillkillen kan jag skippa den på ena bröstet redan nu efter 3 veckor men den behövs fortfarande på det andra bröstet).

För mig (som har bröst som blir som "väggar" för bebisen att greppa) så är amningsnappen det verktyg som gör att amningen lyckas i början, annars hade det blivit ersättning för hela slanten istället för helamning.

Och du som har problem med mjölkstockning tycker jag inte ska vara rädd att prova om det är så att bebisen tömmer bröstet bättre med hjälp av amningsnapp.

Jag tar för givet att du har en elektrisk pump som kan hjälpa dig när du känner början till stockning och bebisen inte är "sug-sugen"?!

Nästan, jag fick tips på BB att barnet tömmer bäst med hakan. Så där barnet har hakan töms bröstet bäst - det är därför mjölkstockning nästan alltid är vid armhålan, för oftast ammar man med barnet liggandes i famnen. Vill man undvika mjölkstockning kan man utnyttja att barnet suger lite ojämnt, och helt enkelt hålla barnet så att hakan är mot den delen av bröstet som man vill tömma. Vill man tömma mot armhålan så håller man barnet som en amerikansk fotboll, under armen med hakan mot sidan av kroppen/armhålan.

Jag brukar själv massera bröstet om jag känner att det töms ojämnt (och om jag befarar att han inte kommer att suga "klart" det). Trycka uppifrån och ner. Fungerar utmärkt att göra så även med elektrisk pump.

Annars är det som sagt smart att variera amningsställning, liggamning, sittamning med "rugbyhållning" (barnet suger på hö bröst och har sin kropp längs mammans högra sida mot ryggen), standardamning etc.

Jag brukar faktiskt inte byta blöja på naten - är jag en dålig mamma då???
Byter vid kl 00-1 på natten sen har hon samma till kl 7-8.
Skulle hon bajsa skulle jag naturligtvis behöva byta men det har bara hänt en gång.
Blöjan väger en hel del på morgonen!!!
Har aldrig läckt kiss...

Det här med active och nattblöjor... Jag förstår skillnaden på större bäbisar men mitt lilla knyte... Hon har nattblöja dygnet runt. Så aktiv är hon inte ännu ;)

Här bajsas det sällan mitt i natten, så vanligtvis byter vi vid midnattsmålet och sen på morgonen :) Det hinner såklart bli en del kiss, men upplever att han uppskattar mest att bara vakna till - amma lite halvvägs i sömn - sova vidare under målet däremellan. Ska vi börja bära ner honom till skötbordet så hinner han alltid vakna.

Ja det är lite deprimerande läsning tycker jag.. :crazy: Jag är ju en hemsk mor som ger mitt barn artfrämmande föda som komplement (från artikeln http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5705431.ab)

– Modersmjölkersättning är helt artfrämmande. Hade min man föreslagit det så hade han fått en brödkavel eller en stekpanna i skallen, säger en av dem som svarar på Amningshjälpens telefonlinje.

Ska låna en Medelanapp och prova :) Tycker att han ätit lite bättre ur brösten de senaste dagarna så vi får se vad vågen visar på bvc imorrn. Tänker testa amningsnapp oavsett, för om än det är bättre så är det ju inte alltid klockrent.

Och jo, jag har en Mini Electric som fått jobba rätt hårt! Håller tummarna för att jag haft min tredje och sista stockning.

Vi byter innan hon somnar vid 22-23 typ sedan när hon vaknar och äter vid 4-5 och sedan när vi kliver upp, det brukar vara en hel del kiss,
hon bajsar aldrig på natten eller tidig morgon. brukar komma några rejäla laddningar under eftermiddag och kväll :)

*kl*
Idag har jag ju varit på sjukhuset. jag är jättetrött- E ville inte att jag skulle sitta alls de 3 timmarna det tar- jag hade ingen med mig och droppnålen satte vi i armvecket så jag kunde inte bära själv. Selen låg naturligtvis i bilen..... :(
Till slut hjälpte undersköterskorna mig med att bära rundor på henne så att hon var tyst :( Visst det var jättesnällt av dom men man känner sig som en dålig mamma :( Jag vet fortfarande inte hur jag ska stå ut när jag inte får trösta henne med bröstet... Och nu har jag bara en vecka på mig att komma på det.... :S

*kl*

Dags för en uppdatering från oss!

Idag fyllde Mitra 5 dygn :)

Vi har varit hemma två dygn nu. Kärleken är total här hemma. :love:
Amningen fungerar bra, det fick vi kvitto på idag på återbesöket. Hon ligger ännu under födelsevikt, men har gått upp stadigt senaste dygnen.
Har investerat i en pump för att också pappan ska kunna mata, men fick idag av bm rådet att vänta 2 veckor innan flaskan introduceras för att inte störa amningen.

Bilder på norpan:

Svårt att fokusera blicken :D

Ja det är lite deprimerande läsning tycker jag.. :crazy: Jag är ju en hemsk mor som ger mitt barn artfrämmande föda som komplement
/.../
Och jo, jag har en Mini Electric som fått jobba rätt hårt! Håller tummarna för att jag haft min tredje och sista stockning.
Jag hänge inte riktigt med (har inte suttit på nätet så mycket senaste dagarna :) ) men har du för liten mängd mjölk eller vill inte H ta bröstet? Äter han från flaska?

Jag tror visserligen att amning är det bästa ur fler perspektiv, men ersättning fungerar ju också. Inget barn som far illa av det. "Artfrämmande föda"... Nej vilken skrämselpropaganda. Viktigare att bebisen få näring och närhet.
Har köpt hem en förp ersättning utifall, men ska vänta med flaskintroduktionen.

Till alla: Använder ni napp? Varför och när började ni? Jag köpte napp för länge sedan, utan att egentligen vad den har för syfte. Har "alla" barn napp?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 846
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V