Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Nope, inte ett ord har någon sagt om vare sig faderskapserkännande eller giftemål. Vi gifte oss ju nu i maj, och nämnde det sedan själva till BM eftersom jag ev kommer måsta klämma in en ny blodtypning iom att jag bytt efternamn (men skatteverket har varit allt annat än snabba så lär knappast hinna få mitt nya leg :cool:). Har läst någonstans själv om detta med gift = automatisk pappa och gemensam vårdnad vs. ogift = faderskapserk. och ansöka om gemensam vårdnad, men utgick då ifrån att detta görs efter barnet fötts.

Att det kan vara så olika vilken info man får :crazy: Märker mer och mer hur mycket det skiljer sig mellan landsting, vårdcentraler och till och med BM på samma mottagningar!

Fnys, slängde ett öga på pappret han fått och inte stod det något organisationsnr. där inte!! Så tänkte vara snäll och prova ringa FK eftersom jag ändå är hemma, fick plats 457 i kön :eek: Det är banne mig VANSINNIGT!! När jag ringt tidigare nån gång så kunde man välja att bli uppringd, men tyckte inte att jag fick något sådant alternativ nu :confused: Så sa att han får ringa själv, min godhet har defintivt sina gränser.

Åh, tänk om det är dax! Tänk om det är dax! :bump: Själv blir jag smått galen på trycket neråt som varit extremt idag, gillar inte att behöva gå långsamt. :mad: Lite små förvärkar har jag känt också, men har haft värre.

Haha, lugn i backen, det är nog inget på gång länge, men jag fick iaf känna på att kroppen inte helt har missat att något såsmåningom ska hända... Idag är dessutom mitt första BF om man utgår från mensen, kanske kroppen bara ville göra mig lite glad ;)

Modett, haha, vad illa! Så typiskt att det saknades där också... Det är ju typ org.nr, person.nr och lön som är det väsentliga där och hur länge man har vart anställd. Man tycker att de borde ha en liten mall för hur de ska se ut där de bara ändrar person och anställningstid.

Jag kan för övrigt tillägga att det är lika tvärtdött som vanligt nu igen så att ni inte tror att nåt är på G ;)

Eller hur, med över 10 000 anställda kan man ju tänka sig att de får göra sånadär intyg relativt ofta :mad: Undrar om det duger att man skriver dit det själv för hand innan det skickas in.. Vi får prova det.

Ang. faderskapserk. så ska man ju helst göra det innan bebis tittar ut för ifall det händer något med mamman att hon dör tex. vid förlossningen då är det redan klart vem som har rätt till barnet än att det ska gå några dagar innan dom reder ut det hela. För det är ju nog att pappan förlorar mamman han ska ju inte behöva bråka om att det är hans barn också mitt i allt!

Nee men vi kan ju hejja på mini-kaktusblomman lite så kanske det händer något! :)

Jag har ju bara ett bf att gå efter då jag fick exakt samma datum med ul som sista mens! Väldigt skönt! Så vorde häftigt om lillen ville titta ut det datumet också!

Alltså..det här med SD och förvärkar. Jag vet inte ens om jag har några SD? :confused:

Men ibland nu på fm när jag går på hundens första morgonpinkeri så kan jag få ont eller som kramp nere under magen antingen vänster eller höger sida det varierar. Är detta SD eller någon typ av förvärk? För Sd ska väll inte göra ont? Det gör såpass ont att jag måste gå sakta, men struntar jag i det och går på som vanligt så blir det bara värre å värre tills jag Måste krypa fram ungefär. Fick det även när jag red å travat lite föör länge och fullföljt övningarna!

Jo, ni kan få hejja lite då ;) Jag hoppas också att knoppen vill komma snart, men är fortfarande skeptisk...

Jag har inte heller koll på SD och förvärkar, jag antar att jag hade en kombination idag eftersom det gjorde så ont, men jag är inte säker. Jag har knappt kännt av något innan (förutom när jag travade de sista gångerna jag red, då krampade hela magen!). Jag har förstått det som att SD bara ska göra att magen blir hård, men inte göra ont och förvärkar ska kännas mer, men jag vet inte.

Jag kände inte heller av sammandragningar och förvärkar alls i slutet... Lite molande "mensvärk" och ilningar som gjorde det lite svårt att gå i slutet var det enda som märktes- förutom kissenödighet ;)

Skönt att höra :)
Jag har nästan vart lite orolig ikväll då knoppen inte har rört sig knappt alls idag. Provocerade fram litet bök bara för att se att hon var kvar där inne. Är det vanligt att de helt plötsligt är hellugna?

Jo ilningar har jag för fullt och plötslig kissnödighet finns också på listan.

Att dom ska vara så lömska dom där jäkla sd och förvärkarna. Än har jag inte fått någon molvärk fast det är ju 6v kvar till bf så! Finns mkt tid kvar till det också!

Har fått höra att man ska ringa till förlossningen å säga till iaf om man tycker att det blivit mkt lugnare hux flux. Bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite. Mindra rörelse brukar dom ta på stort allvar har jag för mig!

Är säkert inget att vara orolig över, bebis kanske sover extra nu för att orka förlossningen!?
Men ring för säkerhetsskull!

Ang. faderskapserk. så ska man ju helst göra det innan bebis tittar ut för ifall det händer något med mamman att hon dör tex. vid förlossningen då är det redan klart vem som har rätt till barnet än att det ska gå några dagar innan dom reder ut det hela. För det är ju nog att pappan förlorar mamman han ska ju inte behöva bråka om att det är hans barn också mitt i allt!

Låter väldigt logiskt, bara konstigt att inte BM alls nämnt något :confused: Papi har ju dessutom följt med på alla kontroller han kunnat, så han borde ju ha suttit där som en enda stor påminnelse kan man tycka. Men hursomhelst, nu kvittar det ju eftersom vi gift oss :)

Alltså..det här med SD och förvärkar. Jag vet inte ens om jag har några SD? :confused:

Men ibland nu på fm när jag går på hundens första morgonpinkeri så kan jag få ont eller som kramp nere under magen antingen vänster eller höger sida det varierar. Är detta SD eller någon typ av förvärk? För Sd ska väll inte göra ont? Det gör såpass ont att jag måste gå sakta, men struntar jag i det och går på som vanligt så blir det bara värre å värre tills jag Måste krypa fram ungefär. Fick det även när jag red å travat lite föör länge och fullföljt övningarna!

Tycker också att det är (eller åtminstone var) lite svårt att avgöra om jag hade sammandragningar tidigare, eller om det bara var bäbisen som knuffade på som han är så bra på. Jag har också förstått det som att sammandragningar inte ska göra ont, men även att man ska behöva stanna upp för att de ska släppa.

Nu däremot mot slutet, så visar det sig tydligare och förvärkarna framförallt känns igen genom molvärk i fram/nederkant av magen eller ryggslutet som håller i sig en liten stund och gärna upprepas några gånger.

*kl*
Lite OT men väl värt att tänka på!
Ang. giftemål o liknande.
Fick mig en riktig tankeställare kring detta förra helgen då det bara var ogjort att min sambo gick åt i en olycka.
Han cyklade hem från en mindre sammankomst hos min syster o hennes sambo som bor några få hundra meter bort, karlarna drack några öl under kvällen (inga mängder dock) o på nå vis lyckas han cykla omkull på vägen hem (en i det närmaste bilfri grusväg) o slår sig så illa i huvudet att han tuppar av o blir liggandes i diket. Jag hittar honom tidigt på morgonen när jag vaknat o insett att jag är ensam hemma, kan lova att det var den värsta känslan jag känt i hela mitt liv jag hann vara ensamstående en stund medans jag sprang från bilen till honom där han låg, tack o lov vid medvetande men inte mer heller. Det visade sig att han legat i diket i nästa 6 timmar när jag fann honom och det var kallt den natten omkr 0 gradigt.
Nu har han haft tur i oturen o det hela slutade med 1 vecka på lassa för en riktigt kraftig hjärnskakning, brutet nyckelben, fraktur på revben, skulderblad, översta nackkotan och skallbasen, sen även en minneslucka på 1-2 dygn. Han minns att vi grillade på lördagen sen vaknade han på tisdagen i ett rum på lassa, så själva olyckan är ett enda stort mörker. Doktorernas prognos är god och han kommer att bli helt återställd men det kommer att ta tid, ung. 3-6 månader. Så nu är det stödkrage, mitella och lugn o ro som gäller någon vecka framöver.

Kan lova att detta var precis vad VI behövde nu när jag är höggravid (8 veckor kvar :bump:) och sjukskriven pga foglossningar. Nu har ju detta gjort min sambo lite deprimerad då han insett att han inte kan hjälpa mig så som han hade tänkt att han skulle göra nu inför förlossningen, han får ju inte ens köra bil de närmaste 3 månaderna pga skallskadan vilket är jättejobbigt för honom som är lastbilschaufför och även familjens given chaufför. Istället kommer det att bli lite ombytta roller då jag kommer att få lov att hjälpa honom, se till att vi tar oss från a-ö med bilen (nu har ju jag inget emot att köra bil tvärt om) osv. Men det känns lite tungt för mig eftersom jag behöver de närmaste veckorna till att ta hand om mig själv oxå inför det som komma skall. Nu har vi ju ändå tur att min familj bor så nära och dom har självklart lovat att ställa upp på alla sätt dom kan för att hjälpa oss med de tyngre vardagsbekymren typ gräsklippning etc. Sen bor även hans familj inte längre bort än att dom kan komma o assistera oss också.
Kan även tillägga att min sambo nu ska införskaffa sig en cykelhjälm att använda i framtiden!

Det jag vill säga med det här är att tänk efter nu när ni skaffar barn med er sambo - skriv ett samboavtal eller liknande. Det är så otroligt lätt att den du älskar rycks bort från dig när du minst anar det och då står man där ensam o helt utelämnad utan något juridiskt skydd att luta sig emot.
Kommer att ta diskussionen med min sambo nu i veckan att vi ordna med samboavtal. Även min syster o hennes sambo går i samma tankar. Giftemålstankarna är inte heller långt borta, var nästa på väg att dra min sambo till sjukhuskyrkan nu när han legat inne. :angel:

Ja detta blev en roman, men otroligt skönt för mig att få dela med mig av, även om det kanske inte är så rolig läsning ffa i en tråd där vi ska dela med oss av glädje..

Senast ändrad:

Tyvärr hade dessa ilningar inte fixat min livmodertapp :( Men jag blev ju igångsatt så jag kan inte säga hur det ska kännas hemma.... Tyvärr...

Men när mina riktiga värkar började så sög det i magen och du var TVUNGEN att andas ordentligt. Sen kom ryggvärken. FAst mitt värkarbete var INTENSIVT. Förhoppningsvis hinner ni med att öppna er hemma i lugn o ro :)

Som jag har förstått det görs inget automatiskt före du fått barn om det ska göras ett faderskapserkännande. Om man själv inte kontaktar familjerätten och begär att få göra det innan så kommer en kallelse efter att barnet är fött. Vi blev dessutom informerade när vi var och skrev på det att det är inget som registreras förän barnet är fött och har fått ett personnr, men det ligger färdigt hos dem och väntar. Skönt att ni slipper det hela iaf :)

Bubbaz, fy vad ni har fått gå igenom! Vilken tur att det gick bra tillslut och vilken tankeställare! Ska absolut diskutera någon form av samboavtal med sambon, vad brukar man ha med i det? Finns det någon typ mall? Jag hoppas ju att min sambo ska få tummen ur och fria, men det verkar inte hända än på ett tag...

Men vilken tur att det inte gick ännu värre :eek:

*kl*
Förbenade Försäkringskassa :mad: Maken fick äntligen tag på dem idag för att kolla upp om vilka papper han ska skicka in. De har "upprättat ett ärende" och kommer skicka hem papper som han ska fylla i + att han ska skicka intyget han fått från arbetsgivaren. Men, däremot hade kvinnan i luren viftat bort att sms:a in "10dagar" och hastigt och lustigt avslutat samtalet med "du kan ringa upp igen när du läst på lite mer". :devil: Vad tusan?! Han ringer dem ju för att infon på deras hemsida är för futtig, ska man inte kunna få svar på sina frågor i lugn och ro om man ringer dit?! Var gode sugen på att ringa dit själv och ge dem en dos 10-dagar-kvar-till-BF-hormoner..

Men, vilket pucko han fick prata med! Vadå skulle man helt plötsligt inte sms:a eller ringa in det?

Själv har jag vart en sväng till förlossningen då bebis varit så extremt slö i magen i två dagar och de tyckte att jag skulle komma in på en koll. Allt var som tur var som det skulle och jag hade en jättebra bm när jag var där, känns lovande inför förlossningen sen. Jag kopplades till ctg och fick även göra ett ul där visserligen överläkaren fick komma in och kika på då hon inte ville röra sig trots ganska stora provokationer från läkaren som gjorde ul från början. Men under tiden läkaren mätte och hade sig så rörde hon äntligen på sig. Fick en viktuppskattning på ca 3500 gr i dagsläget så jag hoppas att hon vill komma ut snart och att det här bara är lugnet före stormen...

Va skönt att du fick komma in och kolla och att allt var OK. Så slipper du oroa dig i onödan...
Jag har fått en tid hos handkirurgen på SÖS i morgon FM. Sambon ringde in till SÖS i morse och förklarade situationen och då la det min remiss överst. Sen ringde de tillbaks snabbt med en tid.:) Så nu är det bara att hoppas att det tycker händerna är OK, och att jag inte kommer få skador utan operation. I hopp om detta så håller jag nu på att lägga fram packning i fall vi kan åka i väg på semester i morgon EM. Är ju en del som ska med när man ska vara borta 4 veckor och när de dessutom finns risk för att det kan komma en bebis för tidigt.

Hade tur i stallet i dag när pålle trampat av sig en sko (vilket aldrig hänt tidigare) och hovis var i stallet och skodde ett par andra hästar. Så han skodde henne på direkten så nu är det fixat utan problem. En del saker löser sig snabbt i alla fall....

Måste visa er en bild på min trötta mamma häst som la sig ner och sova i hagen i går EM när jag var där, typ en meter från mig. Hon tyckte det var ett utmärkt tillfälle att få sova lite när jag var där och vaktade fölis. Tydligen jobbigt att bli mamma....:angel:

Härlig bild på en trött mamma :) Hon tyckte nog du kunde sköta fölis ett tag så hon fick vila upp sig.

Själv släppte jag min på sommarbete idag. Det är sommar! :bump:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 837
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar