Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
@hemlig Du behöver inte oroa dig över att gå upp i vikt. Oftast är det inte ens faktisk kroppsvikt man går upp, utan vätska och bebisens vikt (plus tillbehör). Jag räknade ut att min unge + moderkaka + fostervatten landade på nära åtta kilo av de totalt 12 jag "gick upp".
Jag hade inte heller känt något den veckan, och min mage hade inte vuxit. Jag tror att du kan slappna av :)

Gick upp 10 kg förra gången. 4 kg till vecka 24. Så rätt lite. Är man rundare skall man ju helst inte gå upp så mycket

Gick upp 10 kg förra gången. 4 kg till vecka 24. Så rätt lite. Är man rundare skall man ju helst inte gå upp så mycket
Jag är inte helt platt, men normalt bmi.
Enligt BM går jag troligen upp 10-15 kg under graviditeten. Det är därför jag undrar varför jag inte gått upp än. Men det kommer väl tids nog, kanske ska njuta så länge jag inte går upp :D.

Jag har inte gått upp mer än 200 g än, men eftersom jag redan väger för mycket så siktar vi på att inte gå upp så mycket alls. Tycker dock att magen blivit liite större, är obekvämt att knäppa byxorna. De som var lite stora i midjan förut sitter nu ok. Men jag ser långt ifrån gravid ut. Vecka 11+0 idag. Är också nojjig mellan varven att det hela stannat av, blir orolig när jag inte känner något och orolig när det molar för då kanske något är fel. Förhoppningsvis är allt som det ska iaf. Över en vecka till ultraljud för KUB. Hur ska jag stå ut!? :p

Ny vecka idag, 15+0.
Det känns bara så långt till RUL. Jag vill se liten, veta att h*n mår bra. Jag känner inget fladder än och vikten står fortfarande stilla och magen växer inte. Bör jag ringa BM om det? Eller är det bara min noja som vanligt...:o. Bm här har inget ultraljud, möjligen en doppler men det har jag ju själv. Så vad de kan göra vet jag inte. BM sa vid inskrivningen att om jag inte går upp i vikt kan jag ju byta till vanlig mjölk istället för mellanmjölk. Bara det att min mage ju inte tål fett nåt vidare så det går inte.
Oroa dig inte för vikten eller fladdret. En del känner inte bebisen förrän i vecka 20, speciellt inte om det är första barnet :)
Vikten kommer nog sen ändå, brukar vara i mitten/slutet som man går upp, OM man går upp. Alla gör inte det, och det är ingen fara alls enl min bm :)

Jag är inte helt platt, men normalt bmi.
Enligt BM går jag troligen upp 10-15 kg under graviditeten. Det är därför jag undrar varför jag inte gått upp än. Men det kommer väl tids nog, kanske ska njuta så länge jag inte går upp :D.

Förra graviditeten gick jag inte upp alls innan typ vecka 20. Jag var supernöjd eftersom jag är kraftigt överviktig och inte borde gå upp speciellt mycket. Sen gick jag upp 20 kilo de sista 22 veckorna....:o:p

En annan fundering. När det är kallt ute får jag ont i tuttarna :o. Trots varm vinterjacka. Tips vad jag kan använda för att skydda dom?

En annan fundering. När det är kallt ute får jag ont i tuttarna :o. Trots varm vinterjacka. Tips vad jag kan använda för att skydda dom?

Promix bröstvärmare fungerade bra för mig när jag hade mjölkstockning och var jättekänslig för kyla. De är inte så sexiga precis men gör jobbet bra :)

Var på inskrivning i onsdags med de sedvanliga frågorna om alkohol, tobak, sjukdomar i släkten etc. Sedan tog jag cellprov när jag ändå var där och så fick jag tid till blodprovstagning och KUB-ultraljud: blodprov den 4 och ul den 8 januari. På ultraljudet måste troligtvis barnet följa med, hur nu det ska gå. :p Någon annan som haft storasyskonet med på ul utan den andra föräldern?

Jag har gått upp 2.5kg ungefär. Lite mer än med sonen i den här veckan. Då gick jag upp totalt 16kg. Tappade det mesta ganska fort igen men hade precis gått ner de sista två-tre kilona innan jag blev gravid igen :angel:

Den här helgen har jag varit nästan lika pigg som vanligt. Härligt att känna igen sig själv!
Vi har hunnit med att baka pepparkakor, julpynta och ta in granen. Himla mysigt :)

Apropå vikt vägde jag in hos BM på 62 kg, men den vågen visade antagligen mer än hemmavågen plus att jag hade kläder och skor på mig, för i morse vägde jag 60 kg på vågen hemma och jag brukar pendla mellan 58 och 60. Trots inte särskild stor viktuppgång (förra grav gick jag upp 3 kg bara iom plusset på stickan) tycker sambon att jag ser lite rund ut om magen och mina byxor känns lite trånga. Jag tycker att jag äter konstant i perioder, så jag förstår inte att jag inte gått upp mer men det är väl bara att tacka och ta emot. :p Förra grav gick jag upp totalt 15 kg från dagen då gravtestet visade positivt.

Jag hade samma problem. Sen började jag klä på mig ordentligt och bytte till vinterjacka. Jobbigt att halvt frysa ihjäl på vägen hem och jobbigt med ledsna tittar!

Var på inskrivning i onsdags med de sedvanliga frågorna om alkohol, tobak, sjukdomar i släkten etc. Sedan tog jag cellprov när jag ändå var där och så fick jag tid till blodprovstagning och KUB-ultraljud: blodprov den 4 och ul den 8 januari. På ultraljudet måste troligtvis barnet följa med, hur nu det ska gå. :p Någon annan som haft storasyskonet med på ul utan den andra föräldern?
På min kallelse står det specifikt att det inte är lämpligt (eller tom tillåtet) att barn följer med. Kanske olika regler, men kan du inte få barnvakt en liten stund?

De gånger jag har gjort ultraljud har det alltid stått specifikt i kallelsen att barn inte får följa med. Tror det är en vanlig regel på de flesta ställen, så det är kanske bäst att du kollar upp det med din specifika mottagning innan besöket.

Vi tänker ringa in mormor som barnvakt så min man kan följa med på RUL. På KUB-ultraljudet gick jag ensam och han tog ledigt från jobbet några timmar och tog hand om dottern.

Var på ultraljud för mitt hjärta idag. På slutet fick jag ligga på rygg och så kollade de aorta - vilket innebar ett tryck mot magsäcken. Har väl aldrig varit så nära att spy under graviditeten hittills som när jag satte mig upp sen :crazy:.
Som tur var hade jag berättat innan att jag är gravid, så de förstod att det inte smittar...
Fick en mugg vatten och en spypåse och var tvungen att sitta och vila 10 min innan jag kunde köra hem.

Ska man verkligen börja må mer illa vecka 15? Ska det inte bli bättre nu?
Borde anat oråd när jag fick kväljningar vid tandborstningen i morse. :p

Jag mådde illa till typ v 22 :angel:
(för övrigt är jag fortfarande så himla glad för din skull att bebis r på g :love:)

hur noga är ni med att undvika "allt"? H: hon som just smällde i sig pepparkakor med mögelost :angel:

matreglerna har väl dessutom blivit strängare med åren har jag förstått efter att pratat med äldre kollegor och mamma förra graviditeten

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 925
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka