Skönt o höra från nån som både håller på med får och rider så pass mycket! Jag ska ta upp med barnmorskan idag angående fårskötsel men lammningen ska inte ha kommit igång (förra året hade de missbedömt så det började ploppa ut lamm i februari...) så det handlar bara för mig om att ge mat och vatten. Att ligga i lammningsbåsen och hålla på och förlösa tackor är inte aktuellt, även om det har sin charm som ogravid.Jag är ingen expert men lever ändå i ett land med väldigt mycket får. Som gravid bör du inte hänga i fårhuset vid lammning och bör heller inte under resten av året pilla med "sjuka" får. Men om lammningen inte börjat (de har den ju absolut inte här i februari, men om jag inte minns fel så är lammningen mycket tidgare i Sverige). Men i övrigt tror jag (säger inte att jag kommer med fakta) att det är rätt lugnt, jag är halvvägs i min grav och jag hänger i fårhuset, och alla jag känner som har får (typ alla...) hänger i fårhuset trots graviditet, men låter bli lammningen.
Och ang. hästeriet, jag har ju ingen aning om vilka uppgifter du har på jobbet, men jag är i vecka 21 och jag jobbar som vanligt, rider 10hästar om dagen. Men har även haft tur hitills och inte fått problem med höfter, rygg eller annat - men de kan ju komma när som Svårt och planera jobb o grejjer som gravid, man får helt enkelt hoppas man har en förstående och samarbetsvillig chef
Lycka till
Klarar du att rida 10 hästar om dagen så ska nog jag palla med att jobba. Det handlar om att sköta vardagsruljangsen med att hämta hästar, fixa stallet osv. Kanske dock undviker att stå med sto+föl i den trånga seminspiltan, det är helt klart en skaderisk som är onödig att ta. Jag har jättesnälla arbetsgivare så det lär inte vara nåt problem, är nog mer orolig att de inte kommer tillåta mig jobba alls knappt.