Sommarföräldrar 2017

Jag är ingen expert men lever ändå i ett land med väldigt mycket får. Som gravid bör du inte hänga i fårhuset vid lammning och bör heller inte under resten av året pilla med "sjuka" får. Men om lammningen inte börjat (de har den ju absolut inte här i februari, men om jag inte minns fel så är lammningen mycket tidgare i Sverige). Men i övrigt tror jag (säger inte att jag kommer med fakta) att det är rätt lugnt, jag är halvvägs i min grav och jag hänger i fårhuset, och alla jag känner som har får (typ alla...) hänger i fårhuset trots graviditet, men låter bli lammningen.

Och ang. hästeriet, jag har ju ingen aning om vilka uppgifter du har på jobbet, men jag är i vecka 21 och jag jobbar som vanligt, rider 10hästar om dagen. Men har även haft tur hitills och inte fått problem med höfter, rygg eller annat - men de kan ju komma när som ;) Svårt och planera jobb o grejjer som gravid, man får helt enkelt hoppas man har en förstående och samarbetsvillig chef :)

Lycka till :)
Skönt o höra från nån som både håller på med får och rider så pass mycket! Jag ska ta upp med barnmorskan idag angående fårskötsel men lammningen ska inte ha kommit igång (förra året hade de missbedömt så det började ploppa ut lamm i februari...:p) så det handlar bara för mig om att ge mat och vatten. Att ligga i lammningsbåsen och hålla på och förlösa tackor är inte aktuellt, även om det har sin charm som ogravid.;)

Klarar du att rida 10 hästar om dagen så ska nog jag palla med att jobba. Det handlar om att sköta vardagsruljangsen med att hämta hästar, fixa stallet osv. Kanske dock undviker att stå med sto+föl i den trånga seminspiltan, det är helt klart en skaderisk som är onödig att ta. Jag har jättesnälla arbetsgivare så det lär inte vara nåt problem, är nog mer orolig att de inte kommer tillåta mig jobba alls knappt. :)

Andas! Ta en sak åt gången, nu vet jag inte vad dina arbetsuppgifter är inom avelssäsongen men du kanske kan få möjlighet till att arbeta deltid och slippa för de tyngsta uppgifterna. Den tiden den sorgen, det är långt till sommaren så ta dig tid att landa i allting först.
Jag har knappt börja tänka på barnvagn och liknande ännu och lär inte göra det innan det närmar sig heller.
Sambons syster har två barn sedan tidigare så vi lär få en hel del från dom med :)
Haha tack! Brukar vara den som säger åt folk detsamma men jag har helt tappat fotfästet i det här.;) Igår kände jag dock att det värsta la sig, och nu har jag insett att det inte är slutet på mitt liv, jag kommer kunna leva på som vanligt (hoppas jag) under graviditeten och sen när bebis är född så börjar ett nytt liv och då får jag ta det därifrån. Den största oron hänger nog mest ihop med att det kommer bli så sabla tufft iom sambons jobb. Då han är ute halva året så kommer jag i praktiken att bli ensamstående.

@Fritidsryttare: Eftersom du jobbar på en seminstation är det värt att vara försiktig med tanke på att ni hanterar hormoner. Kolla upp rekommendationerna på de preparat ni använder. Jag skulle ju bli seminör på kosidan en gång i tiden och jag vet att det fanns restriktioner på vad gravida seminörer fick hantera men kommer inte ihåg detaljerna.

Vaknade i natt av att jag svettades som en gris och var törstig. Då jag vintertid sover med 3 cm tjocka yllesockar, en elektrisk värmefilt och ett duntäcke à norrlands-tjocklek utan problem så vore det skönt om min kropp kunde ställa in sig på en lite mer normal temperaturreglering.
Hade lite ont i magen i går kväll, var som mensvärk men mer stickande och skarp smärta. Har gått över nu i morse iaf.
@Fritidsryttare: Eftersom du jobbar på en seminstation är det värt att vara försiktig med tanke på att ni hanterar hormoner. Kolla upp rekommendationerna på de preparat ni använder. Jag skulle ju bli seminör på kosidan en gång i tiden och jag vet att det fanns restriktioner på vad gravida seminörer fick hantera men kommer inte ihåg detaljerna.
Tack! Jag kommer inte i kontakt med några läkemedel i mitt jobb, hanterar inga sprutor eller mediciner eller så, men jag ska absolut ta upp det. Det jag främst tänker på är att det finns vissa situationer (typ som att ta in i sto + föl i seminspiltan) som jag nog bör undvika då jag lär vara otymplig, ibland blir det lite stökigt (fölungen tränger sig t.ex) och då kanske jag inte hinner undan. I övrigt är jobbet rätt enkelt och riskfritt tack vare väl inarbetade rutiner.

Yay, illamåendet har anlänt. :p Sånt där akut illamående som gör en svimfärdig på samma gång. Överhängande risk att frukosten kommer upp om en stund.
Ett stall kvar innan lunch.:D Vågar man hänga med ut på en fika på stan med vännerna sen är den delikata frågan. Mindre lockande att kräkas bland folk.
Tips mottages gladeligen på saker som kan hjälpa. Postafen och såna där armband, funkar det? Kan ju inte gå runt med ett kexpaket under armen hela dagarna.:angel:

Yay, illamåendet har anlänt. :p Sånt där akut illamående som gör en svimfärdig på samma gång. Överhängande risk att frukosten kommer upp om en stund.
Ett stall kvar innan lunch.:D Vågar man hänga med ut på en fika på stan med vännerna sen är den delikata frågan. Mindre lockande att kräkas bland folk.
Tips mottages gladeligen på saker som kan hjälpa. Postafen och såna där armband, funkar det? Kan ju inte gå runt med ett kexpaket under armen hela dagarna.:angel:
Postafen och varm frukost är det enda som fungerat för mej båda gånger. Och russin som reservföda i handväskan/bilen/jackan överallt har jag små paket med russin. För mej lättar det när blodsockret kickas upp snabbt:up:

Gurka och sockerärtor var det enda som jag kunde äta ett tag. Kex och sånt var helt uteslutet...men de flesta hjälps av kex och skorpor.
Har tuggat myyyycket tuggummi och har alltid en flaska vatten med mig.

Russin var riktigt smart, det ska jag köpa! Såna där små salta kex som man har till ostbrickan är jag lite sugen på! Behändig storlek också. Kan tyvärr inte tugga tuggummi för jag får magkatarr direkt då, annars hade det varit anonymt och bra. ;)
Postafen skall inhandlas och sen var kompisen snäll och lånade ut sina akupunkturband som hon haft mycket hjälp av. Så här ska illamåendet bekämpas på bred front, tack för era tips!

Russin var riktigt smart, det ska jag köpa! Såna där små salta kex som man har till ostbrickan är jag lite sugen på! Behändig storlek också. Kan tyvärr inte tugga tuggummi för jag får magkatarr direkt då, annars hade det varit anonymt och bra. ;)
Postafen skall inhandlas och sen var kompisen snäll och lånade ut sina akupunkturband som hon haft mycket hjälp av. Så här ska illamåendet bekämpas på bred front, tack för era tips!
Russin finns ju såna bra tablettaskar dessutom:up: Jag har varit storförbrukare båda graviditeter:D

Idag var jag på läkarbesök och tog även provet inför KUB. Eftersom vi är så nojiga inför ultraljudet nästa vecka (NUPP) så gjorde hon en snabb koll idag och tänka sig, en liten en hittade vi där inne som körde något slags gympapass. Hoppade upp och ner som en studsboll hela tiden så hon hade fullt sjå att försöka mäta ;). Såg så himla roligt ut. Hon gissade på runt 11+5 men sa att det är svårt när den lilla inte villa vara still och så har dom inte lika bra apparat där som på riktiga ultraljudsmottagningen så det verkar nästan som min första uträkning stämmer bättre än mätningen på förra ultraljudet.

Ja det var iaf SÅ skönt att se att den lilla levde och slippa vara hypernervös inför nästa vecka. Blev så lättad att jag nästan började gråta. Nu kan man nog börja njuta lite mer och tillåta sig att våga tro att det faktiskt blir en liten bebis nästa år :heart

angående ridning så rider jag också mina två pojkar, hinner dessvärre inte rida så mycket som jag vill (löptränar och går på gym också) men hoppas kunna rida så länge det bara går. Båda är inkörda så om/när det inte går att rida tänkte jag köra dom istället.

Efter bebis har kommit så kommer jag nog rida en hel del med, även om det blir mindre tid över så måste jag träna i vilket fall som helst, det är högsta prioritet för annars fungerar jag inte alls. Sen har vi planer på att bygga ridbana och då blir det ju lite lättare för då kan jag ha vagn ståendes bredvid men annars får vi helt enkelt pussla. Vad gäller löpningen så står en löparvagn högt på önskelistan nästa år ;)

Senast ändrad:
S
Skönt o höra från nån som både håller på med får och rider så pass mycket! Jag ska ta upp med barnmorskan idag angående fårskötsel men lammningen ska inte ha kommit igång (förra året hade de missbedömt så det började ploppa ut lamm i februari...:p) så det handlar bara för mig om att ge mat och vatten. Att ligga i lammningsbåsen och hålla på och förlösa tackor är inte aktuellt, även om det har sin charm som ogravid.;)

Klarar du att rida 10 hästar om dagen så ska nog jag palla med att jobba. Det handlar om att sköta vardagsruljangsen med att hämta hästar, fixa stallet osv. Kanske dock undviker att stå med sto+föl i den trånga seminspiltan, det är helt klart en skaderisk som är onödig att ta. Jag har jättesnälla arbetsgivare så det lär inte vara nåt problem, är nog mer orolig att de inte kommer tillåta mig jobba alls knappt. :)
Sen är ju alla olika, man kan ju liksom gärna vara en av de stackarna som får grymt ont av foglossning o de kan ju komma när som typ o då är man ju rätt körd... men jag väljer o se de positivt och hoppas jag klarar mitt tempo fram till mitten av februari (ska ha i slutet av april). Gissar att magen sen kommer börja störa lite mer än den gör nu och då jag har lite svårt o byta arbetsuppgifter (finns ingen som kan byta med mig) så kommer jag troligen bli sjukskriven när jag inte klarar de längre... men lär hitta på något annat o göra då annars kommer jag bli knäpp

Seabands fungerade inte för mig, jag körde på en burk med fruktbitar. Så fort jag blev hungrig kom illamåendet, som tur var höll det bara i sig i ett par veckor.

Seabands fungerade inte för mig, jag körde på en burk med fruktbitar. Så fort jag blev hungrig kom illamåendet, som tur var höll det bara i sig i ett par veckor.
Ajdå, trist med armbanden, ska testa mina imorgon tänkte jag! Men jag tror nog också mer på att hålla blodsockret uppe med hjälp av små snacks! :)

Varit iväg en sväng på stan med goda vänner. En kompis kompis mötte upp med två barn. Jag är ju inte riktigt van vid barn, om vi säger så, satt mest och tänkte "är det där jag om 2 år", medan ena ungen for som ett popcorn och mamman var helt oberörd. Halvvägs in i fikat skrattar min kompis gott åt mig för jag såg tydligen ut som en fågelholk där jag satt i mitt hörn, med uppspärrade ögon och lätt skräckslagen min... :laugh:

Funderar på att köpa ny vinterjacka. Den nuvarande är i storlek 34 och aningen, hrm, för liten. Lär inte bli större under vintern. Provade en kanonsnygg i storlek S, men den kostar 3500:-, vågar man chansa på att man kan ha den sen när knodden är ute, dvs nästa vinter? Byta jacka kommer jag behöva göra hur eller hur och det var tanken innan jag blev på tjocken också men det är mycket pengar.

Idag var jag på läkarbesök och tog även provet inför KUB. Eftersom vi är så nojiga inför ultraljudet nästa vecka (NUPP) så gjorde hon en snabb koll idag och tänka sig, en liten en hittade vi där inne som körde något slags gympapass. Hoppade upp och ner som en studsboll hela tiden så hon hade fullt sjå att försöka mäta ;). Såg så himla roligt ut. Hon gissade på runt 11+5 men sa att det är svårt när den lilla inte villa vara still och så har dom inte lika bra apparat där som på riktiga ultraljudsmottagningen så det verkar nästan som min första uträkning stämmer bättre än mätningen på förra ultraljudet.

Ja det var iaf SÅ skönt att se att den lilla levde och slippa vara hypernervös inför nästa vecka. Blev så lättad att jag nästan började gråta. Nu kan man nog börja njuta lite mer och tillåta sig att våga tro att det faktiskt blir en liten bebis nästa år :heart
Häftigt att se den lilla! Vet ju hur glad jag brukar bli av att se hästarnas på UL, lär kännas helt sjukt när det är vår tur...

Varit iväg en sväng på stan med goda vänner. En kompis kompis mötte upp med två barn. Jag är ju inte riktigt van vid barn, om vi säger så, satt mest och tänkte "är det där jag om 2 år", medan ena ungen for som ett popcorn och mamman var helt oberörd. Halvvägs in i fikat skrattar min kompis gott åt mig för jag såg tydligen ut som en fågelholk där jag satt i mitt hörn, med uppspärrade ögon och lätt skräckslagen min... :laugh:

Funderar på att köpa ny vinterjacka. Den nuvarande är i storlek 34 och aningen, hrm, för liten. Lär inte bli större under vintern. Provade en kanonsnygg i storlek S, men den kostar 3500:-, vågar man chansa på att man kan ha den sen när knodden är ute, dvs nästa vinter? Byta jacka kommer jag behöva göra hur eller hur och det var tanken innan jag blev på tjocken också men det är mycket pengar.

Det borde väl inte vara omöjligt att ha samma storlek nästa vinter? För min del är det bara 1jacka som inte passat efter förra graviditeten, men den va snudd på tight före också.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 020
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka