Sommarföräldrar 2017

Jag kan lägga till lite frågor :)

Hur långa är ni? När man går med vagnen så ska armarna vara böjda annars är den för låg. Likadant kan liggdelen hamna för långt ner (buggaboo är tex extremt låga).

Var ni långa som barn? Liggdelar är olika stora på olika märken. Likadant sittdelarna. Brio go next (tror jag det är) är tex väldigt kort i ryggen på sittdelen så där får många byta vagn tidigt.

Kommer ni handla med vagnen? Ta en titt på utrymmet under isf.

Tänk på att suffletten ska skugga även på sommaren (många är fört korta)

Vill du kunna sätta babyskyddet på barnvagnen (perfekt om man bara ska handla lite snabbt)? Alla barnvagnar har inte den möjligheten (tex kronan)

Barnvagnsblogg.se kan rekommenderas :up:
Tack snälla, det är precis den typen av frågor jag behöver för att komma nån vart! Det är som att börja diskutera kärnfysik med någon som knappt gått ut dagis annars. ;)

Sambon är 1.87 och jag 1.64, rätt stor längdskillnad med andra ord. Dock lär jag gå mest med vagnen (han jobbar ute halva året) så jag utgår från mig själv där.
Jag tror vi bägge var rätt normallånga som barn, inget som jag minns särskilt iaf. I sambons släkt är de lite längre och i min lite kortare så svårt att säga.

Vi kommer att handla en hel del med vagnen så klart plus om det går att lasta en del i den. Sambon kommer propsa på såna grejor. :D
Det låter väl rätt smart o kunna koppla babyskyddet på vagnen, men kanske blir svårt om vi hyr det? Får kika på det!
Ska definitivt surfa mig in på den sidan du l
rekommenderade, och tack för tipsen!

Vill du kunna sätta babyskyddet på barnvagnen (perfekt om man bara ska handla lite snabbt)? Alla barnvagnar har inte den möjligheten (tex kronan)

:up:

Jag som äger en Kronanvagn och babyskyddsadaptrar till den vill protestera lite mot det påståendet ;)

Men alla adaptrar hos alla märken passar inte alla babyskydd. Så man får kolla att skydd och vagn passar ihop :)

Välkommen in i skaran @Fritidsryttare! Jag har skapat detta anonyma nick och övergett mitt gamla (kommer försöka att inte röja min IRL-identitet men råkar man så är det väl så! ;) ) då det känns viktigt att få ventilera med andra i samma sits.

Vi har inte berättat för någon än. I början tänkte vi att vi bara ska ta oss förbi vecka 12 och det har vi gjort nu. Men jag tror att vi släpper bomben vid jul när vi firar hos svärföräldrarna. Min familj får antingen veta vid jul via FaceTime eller så väntar jag tills efter RUL i januari och dyker upp med magen då. Lite lockande tanke ändå... :angel: (De bor långt bort.)

Igår hämtade jag ut 3 av 5 gratis babyboxar. Mest krimskrams men lite mysigt ändå. De pyttesmå blöjorna, hur söta?! :love: Vi kommer inte att köpa något förrän det närmar sig och ska absolut köpa begagnat i största möjliga mån. :up:

Jag som äger en Kronanvagn och babyskyddsadaptrar till den vill protestera lite mot det påståendet ;)

Men alla adaptrar hos alla märken passar inte alla babyskydd. Så man får kolla att skydd och vagn passar ihop :)
Vad konstigt läste för senast en månad sedan att det inte fanns adaptrar till den

Vi har berättat för våra närmsta familjer, gjorde det redan i vecka 6 tror jag. Skulle det inte gå vägen skulle jag ändå berätta för de närmaste, så vi såg ingen anledning att vänta. Har även berättat tidigt för min chef, vilket kanske kan ses som konstigt. Men han visste att vi försökt få barn en längre tid (blev lättast att berätta när jag behövde iväg på läkarbesök) och så skulle vi ha en planeringsdag och dela ut ansvarsområden för nästa år. Jag kommer inte vara på min vanliga arbetsplats första halvan av året, och kommer nu inte hinna komma tillbaka, och då kändes det dumt att ta på sig saker som jag sannolikt inte kommer kunna slutföra. Så då berättade jag.

Vi ska på KUB-ultraljudet 22/12 och har då även passerat v12, ser allt bra ut då tänkte jag berätta för släkten vid julfirandet, och sen övrig vartefter det passar.

Hur berättar man en sån här sak på bästa sätt? Tar ni upp det i normal samtalston under ett vanligt samtal eller gör ni nåt gulligt tjafs av det med UL-bilder t.ex? Mamma stackarn fick det uppslängt i ansiktet så fort jag hade plussat igår då jag ringde och bölade av panik i telefonen, ingen finkänslighet här inte.:D Tänker att man kanske skulle vara lite mer taktiskt med svärisarna eftersom det kommer bli en positiv överraskning för dem.

Hur berättar man en sån här sak på bästa sätt? Tar ni upp det i normal samtalston under ett vanligt samtal eller gör ni nåt gulligt tjafs av det med UL-bilder t.ex? Mamma stackarn fick det uppslängt i ansiktet så fort jag hade plussat igår då jag ringde och bölade av panik i telefonen, ingen finkänslighet här inte.:D Tänker att man kanske skulle vara lite mer taktiskt med svärisarna eftersom det kommer bli en positiv överraskning för dem.

Med sonen berättade vi genom en ultraljudsbild och en text undertecknat av Pyret. Allt i ett påskägg :p

Denna gången blev det mer att sonen fick berätta. Dock kommer de som inte är allra nörmastfå veta genom julkort i år.

Med sonen berättade vi genom en ultraljudsbild och en text undertecknat av Pyret. Allt i ett påskägg :p

Denna gången blev det mer att sonen fick berätta. Dock kommer de som inte är allra nörmastfå veta genom julkort i år.
Åh, men det var väl jättegulligt ! Fel högtid för ett påskägg bara. :D Men funderar på att kanske berätta efter tolvslaget på nyår, det känns som ett bra sätt att fira in det nya året genom att berätta att de ska bli farföräldrar och faster (sambons syster är också med). :)

Åh, men det var väl jättegulligt ! Fel högtid för ett påskägg bara. :D Men funderar på att kanske berätta efter tolvslaget på nyår, det känns som ett bra sätt att fira in det nya året genom att berätta att de ska bli farföräldrar och faster (sambons syster är också med). :)
Julklapp med en mugg eller liknande som det står världens bästa mormor (eller vad som passar) kanske kan vara något?

Ännu en fråga. Ni får ursäkta mig som bombar er, men detta får bli min ventil just nu när allt är så nytt eftersom det är så få som vet och sambon ligger ute.
Har lite praktiska bekymmer. Jag har lovat att vara fårvakt i februari, typ 50-60 högdräktiga tackor. Inga problem förutom att jag minns att stallägaren sa nån gång att gravida inte bör vistas i fårhus, detta då min kompis var höggravid.
Oklart på om h*n syftade på höggravida då. Nån som har en susning om vad som avses? Nån speciell smitta som är farlig eller bara att de är allmänt väldigt äckliga djur. Hittar nada när jag googlar och det är _inte_ aktuellt att fråga vederbörande ännu på ett tag.

Edit: Hittade nu att det är toxoplasma som avses och LMV avråder gravida från att utsätta sig för smitta. Nu ska de små liven inte ha börjat lamma ännu, men får nog ta mig ett snack om lämpligheten i detta...

Nu röjde jag mig, men eftersom vi bestämt oss för att behålla så känner jag att jag orkar inte med att vara anonym, det kommer väl synas ändå så småningom..

Med tanke på hur extremt duktig (not) jag är på att hålla masken om nåt sånt här så fasar jag redan för de kommande veckorna... Ska upp till svärföräldrarna över nyår och stanna en vecka. Är det för tidigt att berätta? De lär ju undra varför jag är så konstig. Har redan börjat må lite illa om morgnarna t.ex...

Gratulerar :)

Jag misstänkte det var du, jag kände igen beskrivningen av din hästflock från Avel... :angel: :D

Gratulerar :)

Jag misstänkte det var du, jag kände igen beskrivningen av din hästflock från Avel... :angel: :D
Hahaha! Alltså ja, jag fattade ju att jag skulle röja mig rätt fort även med mitt "anonyma" nick med tanke på alla mina djur. Sen var kanske inte tanken att jag skulle tabba mig redan efter sisådär 12 timmar, men jag är inte så förvånad med tanke på min förmåga att hålla saker hemligt. ;)

Hahaha! Alltså ja, jag fattade ju att jag skulle röja mig rätt fort även med mitt "anonyma" nick med tanke på alla mina djur. Sen var kanske inte tanken att jag skulle tabba mig redan efter sisådär 12 timmar, men jag är inte så förvånad med tanke på min förmåga att hålla saker hemligt. ;)

Äsch då, jag är bra på att uppfatta smådetaljer och koppla ihop saker. Jag listade ut att min kusin var gravid enbart på ett telefonsamtal :rofl: Jag är inte finkänslig när det gäller släkten så jag frågade henne rakt ut och det stämde ju :D

Äsch då, jag är bra på att uppfatta smådetaljer och koppla ihop saker. Jag listade ut att min kusin var gravid enbart på ett telefonsamtal :rofl: Jag är inte finkänslig när det gäller släkten så jag frågade henne rakt ut och det stämde ju :D
Skickligt! Jag brukar nog vara hyfsat kvick med att snappa upp sånt där när det kommer till kompisar, men kanske inte enbart genom ett telefonsamtal. ;) Tack, förresten.:)

Ännu en fråga. Ni får ursäkta mig som bombar er, men detta får bli min ventil just nu när allt är så nytt eftersom det är så få som vet och sambon ligger ute.
Har lite praktiska bekymmer. Jag har lovat att vara fårvakt i februari, typ 50-60 högdräktiga tackor. Inga problem förutom att jag minns att stallägaren sa nån gång att gravida inte bör vistas i fårhus, detta då min kompis var höggravid.
Oklart på om h*n syftade på höggravida då. Nån som har en susning om vad som avses? Nån speciell smitta som är farlig eller bara att de är allmänt väldigt äckliga djur. Hittar nada när jag googlar och det är _inte_ aktuellt att fråga vederbörande ännu på ett tag.

Edit: Hittade nu att det är toxoplasma som avses och LMV avråder gravida från att utsätta sig för smitta. Nu ska de små liven inte ha börjat lamma ännu, men får nog ta mig ett snack om lämpligheten i detta...

Klokt att ta upp det ganska snart, ja.

Klokt att ta upp det ganska snart, ja.
Hatar att "ställa till det" för folk...Men jag kommer ställa till det ännu mer om jag väntar, då sitter de verkligen i skiten sen. Antar att de räknar med mig under avelssäsongen också. (häst, inte får).. lär ju inte kunna jobba fullt hela sommaren fram till augusti.
Skit också, jag som har världens roligaste jobb sommartid. :cry:

Hatar att "ställa till det" för folk...Men jag kommer ställa till det ännu mer om jag väntar, då sitter de verkligen i skiten sen. Antar att de räknar med mig under avelssäsongen också. (häst, inte får).. lär ju inte kunna jobba fullt hela sommaren fram till augusti.

Vissa saker kan man göra även som gravid...och det handlar bara om en sommar. Inte för alltid.

Andas! Ta en sak åt gången, nu vet jag inte vad dina arbetsuppgifter är inom avelssäsongen men du kanske kan få möjlighet till att arbeta deltid och slippa för de tyngsta uppgifterna. Den tiden den sorgen, det är långt till sommaren så ta dig tid att landa i allting först.
Jag har knappt börja tänka på barnvagn och liknande ännu och lär inte göra det innan det närmar sig heller.
Sambons syster har två barn sedan tidigare så vi lär få en hel del från dom med :)

Jag är ingen expert men lever ändå i ett land med väldigt mycket får. Som gravid bör du inte hänga i fårhuset vid lammning och bör heller inte under resten av året pilla med "sjuka" får. Men om lammningen inte börjat (de har den ju absolut inte här i februari, men om jag inte minns fel så är lammningen mycket tidgare i Sverige). Men i övrigt tror jag (säger inte att jag kommer med fakta) att det är rätt lugnt, jag är halvvägs i min grav och jag hänger i fårhuset, och alla jag känner som har får (typ alla...) hänger i fårhuset trots graviditet, men låter bli lammningen.

Och ang. hästeriet, jag har ju ingen aning om vilka uppgifter du har på jobbet, men jag är i vecka 21 och jag jobbar som vanligt, rider 10hästar om dagen. Men har även haft tur hitills och inte fått problem med höfter, rygg eller annat - men de kan ju komma när som ;) Svårt och planera jobb o grejjer som gravid, man får helt enkelt hoppas man har en förstående och samarbetsvillig chef :)

Lycka till :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar