Sommarföräldrar 2017

Jag tror precis som du! Åldern mellan syskon har nog ingen betydelse för hur bra deras relation blir. Visst, de kanske inte leker med varandra som mer jämnåriga syskon gör. Men de bråkar säkert heller inte lika mycket då antagligen. Och tänk vad mycket nytta man har av ett äldre syskon sen när de blir tonåringar, att ha någon att prata tonårsbekymmer med som gått igenom den fasen för inte allt för längesen! Och inte en morsa som inte fattar nånting och bara är SÅ gammal:laugh:
Och att det skulle vara för sin egen bekvämlighet? Nej, då känns min tanke mer självisk och bekväm. Gillar inte att vara gravid och tänker att det är skönt att få småbarnsåren "överstökade" så snart som möjligt :D;)

Vi kommer ha knappa 2 år mellan våra och känner oss verkligen redo. Men hade sonen inte vart så okomplicerad och enkel så hade vi med all säkerhet känt annorlunda och väntat längre!
På tal om förälderns bekvämlighet så kan jag anse att det är en alldeles ypperlig anledning till att vänta med att skaffa ett till barn (eller som för dig, skaffa tätt för att du anser det mest bekvämt ;) ). Förstår inte varför det skulle vara en sämre anledning än någon annan. Bättre att föräldrarna själva känner att de gör ett val som passar dem, och inte enbart skaffar syskon för syskonets skull.

På tal om förälderns bekvämlighet så kan jag anse att det är en alldeles ypperlig anledning till att vänta med att skaffa ett till barn (eller som för dig, skaffa tätt för att du anser det mest bekvämt ;) ). Förstår inte varför det skulle vara en sämre anledning än någon annan. Bättre att föräldrarna själva känner att de gör ett val som passar dem, och inte enbart skaffar syskon för syskonets skull.
Håller med
Men folk runt omkring mig har lite annan åsikt och det är jobbigt ibland tycker jag...

Exakt så!
Varje familj gör ju det som passar dem bäst, det är ju det viktigaste och det kan ingen annan lägga sig i eller ha åsikter om. Fast de gör dem ju ändå..
För jäklar vad pekpinnar, "tips", synpunkter och åsikter man får höra när man ska ha eller har fått barn. Det är såklart jättebra om man BER om det. Men det känns lite som att vissa tror att de kan häva ur sig vad som helst bara för man är gravid eller nyss fått barn. För att vara fördomsfull så tycker jag särskilt den äldre generationen är experter på detta. Att de minsann har fött si och så många barn och att det var bättre förr och att dagens mammor är för "bekväma" av sig. Det otroligt känsliga ämnet AMNING ska vi inte ens börja tala om..:eek:

Jag tror precis som du! Åldern mellan syskon har nog ingen betydelse för hur bra deras relation blir. Visst, de kanske inte leker med varandra som mer jämnåriga syskon gör. Men de bråkar säkert heller inte lika mycket då antagligen. Och tänk vad mycket nytta man har av ett äldre syskon sen när de blir tonåringar, att ha någon att prata tonårsbekymmer med som gått igenom den fasen för inte allt för längesen! Och inte en morsa som inte fattar nånting och bara är SÅ gammal:laugh:
Och att det skulle vara för sin egen bekvämlighet? Nej, då känns min tanke mer självisk och bekväm. Gillar inte att vara gravid och tänker att det är skönt att få småbarnsåren "överstökade" så snart som möjligt :D;)

Vi kommer ha knappa 2 år mellan våra och känner oss verkligen redo. Men hade sonen inte vart så okomplicerad och enkel så hade vi med all säkerhet känt annorlunda och väntat längre!

Det ÄR verkligen guld med äldre syskon.
Jag är sladdis. Min bror är 7 år äldre och min syster 10 år äldre. Syrran är min bästa vän och vi är så himla nära, trots den stora åldersskillnaden.

Klart brorsan tyckte jag var en pain in the ass när jag var typ 6-7 år och han i yngre tonåren, men vi har alltid haft en bra relation och särskilt nu när vi är vuxna! :)

Håller med
Men folk runt omkring mig har lite annan åsikt och det är jobbigt ibland tycker jag...
Det förstår jag verkligen att du tycker. Ibland har folk svårt att förstå att det inte finns ett rätt och att alla gör olika. Framförallt verkar folk inte medvetna om att ens "val" inte alltid varit frivilliga utan att det finns andra orsaker till varför det blir som det blir.

Jag förstår verkligen inte att folk kan ha synpunkter på hur många (eller hur få) år man har mellan barnen.. Varför liksom? :confused: Det allra bästa måste ju vara att föräldrarna gör det som passar dem/familjen bäst, då blir det nog bäst i slutändan. Tänker också att det bör vara mindre risk för att man t ex går isär då (typ att man skaffade syskon lite tidigare än man egentligen ville bara för att det "ska" vara så och så blir det jättejobbigt då man egentligen inte var redo). Som jag ser det finns det fördelar med både långt emellan och tätt emellan och de som bäst avgör vad som är bäst är ju föräldrarna. Dessutom är ju barn inget man beställer.. Min sambo är ensambarn, det har inte gått någon nöd på honom för det och det har säkerligen funnits många fördelar även med det. Han har någon enstaka gång sagt att det ibland känts lite tråkigt att inte ha syskon men inget han direkt saknat ändå. Han har jättefin kontakt med sina föräldrar och har spenderat mycket tid tillsammans med dem som barn.
Vi är lyckliga över att få ett barn nu, framtiden får utvisa om det blir syskon eller ej.

Jag förstår verkligen inte att folk kan ha synpunkter på hur många (eller hur få) år man har mellan barnen.. Varför liksom? :confused: Det allra bästa måste ju vara att föräldrarna gör det som passar dem/familjen bäst, då blir det nog bäst i slutändan. Tänker också att det bör vara mindre risk för att man t ex går isär då (typ att man skaffade syskon lite tidigare än man egentligen ville bara för att det "ska" vara så och så blir det jättejobbigt då man egentligen inte var redo). Som jag ser det finns det fördelar med både långt emellan och tätt emellan och de som bäst avgör vad som är bäst är ju föräldrarna. Dessutom är ju barn inget man beställer.. Min sambo är ensambarn, det har inte gått någon nöd på honom för det och det har säkerligen funnits många fördelar även med det. Han har någon enstaka gång sagt att det ibland känts lite tråkigt att inte ha syskon men inget han direkt saknat ändå. Han har jättefin kontakt med sina föräldrar och har spenderat mycket tid tillsammans med dem som barn.
Vi är lyckliga över att få ett barn nu, framtiden får utvisa om det blir syskon eller ej.
Många äldre har åsikter om detta. Svärföräldrar och mostrar och fastrar typ... å ena sidan bryr man sig inte och å andra sidan är det jobbigt att behöva försvara sig...

Jag är enda barnet och under min uppväxt var det inget jag ens reflekterat över. Men många uttryckte att det var synd om mig som var ensam...
Jag hade ju massa kompisar och tyckte dessutom det var helt ok att vara ensam:confused:

Nu tycker folk synd om min mamma istället... För att hon bara har ett barn som dessutom bor långt borta.

Nu i vuxen ålder kan jag ibland undrar hur det varit med ett syskon just när föräldrar blir gamla och dör. Både med ev konflikter och lite extra hjälp... Men det är verkligen inget problem.

Jag är också ensambarn och har hela livet varit fullständigt nöjd med det, därför har det i min värld varit rätt naturligt att bara skaffa ett barn också, men sambon (som har syskon) håller absolut inte med och det verkar ju som att det är en vanlig uppfattning att barn "ska" ha syskon. Folk propsar hela tiden på hur bra och roligt det är med syskon, och att de har nytta och glädje av varandra hela livet.

Jag har personligen upplevt några (och hört om ännu fler) familjefejder där delar av familjen inte ens pratar med varandra, och syskon som hatar varandra innerligt, så jag undrar om det där med syskon enbart är fördelaktigt, men har som sagt ingen egen erfarenhet alls.

Jag är också ensambarn och har hela livet varit fullständigt nöjd med det, därför har det i min värld varit rätt naturligt att bara skaffa ett barn också, men sambon (som har syskon) håller absolut inte med och det verkar ju som att det är en vanlig uppfattning att barn "ska" ha syskon. Folk propsar hela tiden på hur bra och roligt det är med syskon, och att de har nytta och glädje av varandra hela livet.

Jag har personligen upplevt några (och hört om ännu fler) familjefejder där delar av familjen inte ens pratar med varandra, och syskon som hatar varandra innerligt, så jag undrar om det där med syskon enbart är fördelaktigt, men har som sagt ingen egen erfarenhet alls.
Det är såklart både och.
Jag har alltid tänkt bara ett barn. Men nu ser jag fram emot två. Och det är väl mest en självisk grej egentligen. Jag är nyfiken på hur det blir...

Min mamma håller på reda upp med sina syskon om gamla föräldrar och helt okomplicerat är det ju inte. När min pappa dog var det bara jag och allt var jäkligt enkelt i jämförelse.

Det är såklart både och.
Jag har alltid tänkt bara ett barn. Men nu ser jag fram emot två. Och det är väl mest en självisk grej egentligen. Jag är nyfiken på hur det blir...

Min mamma håller på reda upp med sina syskon om gamla föräldrar och helt okomplicerat är det ju inte. När min pappa dog var det bara jag och allt var jäkligt enkelt i jämförelse.
Jag har också bara erfarenhet av (i mitt fall) bouppdelningar där jag varit ensam om att styra upp, och behöver således inte ta hänsyn till någon. Min erfarenhet är, tråkigt nog, att ju mer pengar och egendom det är inblandat i såna affärer, desto lättare är det för att slitningar och konflikter uppstår. Även i de familjer som jag tänker på där det varit mycket familjedrama har det varit pengar inblandat i stor utsträckning.

• Gilla
Reactions: Ray
Läkarbesök i dag med någonslags planering framåt.
Fick en fin predikan.om att gravida minsann inte ska äta socker för det är typ lika skadligt som alkohol. Fruktsocker är inte heller bra.

Nu undrar jag om jag ska trycka ostkex och vin istället för lösviktsgodis till fredagsmyset... Eller bara ge upp och köra rödvin och gorgonzola....
Va fan ska man äta? Knäckebröd och bacon?

Fick en fin predikan.om att gravida minsann inte ska äta socker för det är typ lika skadligt som alkohol. Fruktsocker är inte heller bra.

Nu undrar jag om jag ska trycka ostkex och vin istället för lösviktsgodis till fredagsmyset... Eller bara ge upp och köra rödvin och gorgonzola....
Oj, vem sa det och med vilken anledning tog personen upp det?

:rofl::rofl: Jovisst och jag heter Dumbo och flyger runt i mitt sovrum om kvällarna :rofl:
Nog för att jag kan se att man kan tipsa om att dra ner om man är storkonsument men annars :confused:

Alltså, jag vet inte ens vad jag ska säga... Som att man inte har nog med saker att ta hänsyn till i sitt liv. Att dessutom likställa socker som lika farligt som alkohol känns så otroligt skuldbeläggande.
Fruktsocker dessutom.
Så nu tycker sambon att jag äter gör mycket frukt...
Vad ska jag äta ?
Har faktiskt tvingat sambon att sluta köpa fruktyoghurt. Och juice. Dricker inte läsk.

Men ibland behöver man bannemig ngt gott...

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka