Sommarföräldrar 2017

Nej jag tar inte illa upp. Men får ofta slängt i ansiktet i lite "förtäckta ordalag" att det är lite synd om ensambarn och dessutom synd om det är mer än 4 år mellan syskon...
Lite med attityden att man som förälder inte tänkte på barnen utan bara sin egen bekvämlighet...

När jag fått mitt första barn tjatades det om nr två i flera år- tills det gått 5 år (och jag var redo...) för då var det liksom lite passé .

Fortfarande kan jag få smyg gliringar av folk som vill framhålla att det ÄR bättre för barnet med syskon i samma ålder.

Alltså, min mor (1 av 3 barn) har 8 år upp till nästa syskon och 17 till det äldsta. Där kan vi prata ålderskillnad. (Den äldsta är född i slutet av andra världskriget och jag kan väl anta att man hade annat att tänka på direkt efter kriget).

Själv har jag 6 år ner till närmsta syskon och har alltid velat ha ett syskon närmre mig (helst en äldre bror :p) men mina föräldrar skilde sig och då blev det naturligt ett långt hopp mellan.
Andra har problem med att få barn eller känner sig inte redo för ett syskon innan det gått en tid. Vi kan alla önska oss en viss ålder mellan våra barn men det är inte mer än önskningar. Livet kommer mellan och det blir som det blir. Det löser sig det med. :up:

Och bara för att man har nära mellan barnen så betyder det inte att de umgås mer. Mitt äldsta syskon är det jag umgås absolut minst med. Däremot den bror jag har 10 år ner till :heart De två har 4 år mellan varandra och umgås inte de heller, de är för olika helt enkelt.

Jag har verkligen inte varit speciellt bra på att undvika socker. Tycker egentligen att jag äter ganska sunt, äter inte godis, kakor och dylikt dagligen men unnar mig absolut när det bjuds och ibland mitt i veckan också. Sen så kommer det veckor som förra veckan när där typ är kaka och bröd varje dag på jobbet, och nej då har jag ingen karaktär alls... :o
men att jämställa socker med alkohol känns lite väl magstarkt!!

Och på tal om socker så sitter jag och väntar på blodprovet till glukosbelastningen nu, en timmes väntetid kvar typ och jag är hungri och törstig!! :devil:
Lösningen var dock inte så farlig att dricka som befarat, de smaksatt den med citron så påminde lite om söt Sprite och var gott med något kallt att dricka..

För övrigt sover jag eländigt nuförtiden. Vaknat vid 1.30 för att kissa, 2.30 var jag tvungen att gå upp för att få bort kramp i vaden, tog lite tid innan jag somnade och sen vaknade jag igen av sambons alarm 5.30.. :crazy:

Jag har verkligen inte varit speciellt bra på att undvika socker. Tycker egentligen att jag äter ganska sunt, äter inte godis, kakor och dylikt dagligen men unnar mig absolut när det bjuds och ibland mitt i veckan också. Sen så kommer det veckor som förra veckan när där typ är kaka och bröd varje dag på jobbet, och nej då har jag ingen karaktär alls... :o
men att jämställa socker med alkohol känns lite väl magstarkt!!

Och på tal om socker så sitter jag och väntar på blodprovet till glukosbelastningen nu, en timmes väntetid kvar typ och jag är hungri och törstig!! :devil:
Lösningen var dock inte så farlig att dricka som befarat, de smaksatt den med citron så påminde lite om söt Sprite och var gott med något kallt att dricka..

För övrigt sover jag eländigt nuförtiden. Vaknat vid 1.30 för att kissa, 2.30 var jag tvungen att gå upp för att få bort kramp i vaden, tog lite tid innan jag somnade och sen vaknade jag igen av sambons alarm 5.30.. :crazy:
Det var faktiskt apropå glukosbelastningen som vi kom in på detta. Jag haaaatar den sörjan... Fick knappt i mig det sist. Har förstått att det inte är alla landsting som har det obligatoriskt så jag frågade om det verkligen var så viktigt...
Och då menade hon att om gravida höll kostråden och var försiktiga med socker så skulle det inte behövas eftersom det är ännu viktigare med dieten om man nu är i farozonen for diabetes...

Det var faktiskt apropå glukosbelastningen som vi kom in på detta. Jag haaaatar den sörjan... Fick knappt i mig det sist. Har förstått att det inte är alla landsting som har det obligatoriskt så jag frågade om det verkligen var så viktigt...
Och då menade hon att om gravida höll kostråden och var försiktiga med socker så skulle det inte behövas eftersom det är ännu viktigare med dieten om man nu är i farozonen for diabetes...

Jag har ju läst allas historier här inne och förberett mig på det värsta men tyckte inte det var inte så farligt.. :p

Här i DK tror jag bara man blir kallad som rutin om man har diabetes i släkten, bmi över 35 eller tidigare fött barn över 4500 gram. Jag har inget av det men hade socker i urinen och då blir man också kallad. Om det är tidigt så blir man kallad två gånger. Men hoppas verkligen att värdet är normalt.

Bebis har annars varit ovanligt lugn de senaste dagarna, känner att hon rör sig men är färre sparkar än tidigare men platsen börjar ju nog också att bli begränsad där inne. Kändes iaf son hin ville bygga ut igår-stenhård uppblåst mage nästan hela dagen!

• Gilla
Reactions: Ray
Alltså- det kommer jag göra ...
Men ja. Denna läkare menar ändå att det är ett av det viktigaste råden till gravida idag att undvika socker eftersom det kan påverka barnet. Olika idivider hanterar det olika bra- men hon menar ändå att det är det största kostproblemet hon ser.
Sen var det ju inte pekat på mig att jag skulle vara osund på något vis. Hon tycker jag ser "sund" ut- men trycker ändå på att om det är något jag ska tänka på så är det socker...

Det är ju bara det att sim gravid är det så mycket man ska undvika och nån guldkant måste man ju få ha? Inte ost, inte vin, ingen drink, inte läsk, inte glass, inte godis , inte saktlakrits...

Jag blir mest bara nervös av sådana råd. Förstår ju att de ger råd kring kosten, men ändå.. Håller med dig om att det redan finns så mycket man ska undvika och personligen vill jag åtminstone kunna ta ett glas saft istället för bara vatten ibland när sambon t ex dricker vin. Tycker liksom inte att det känns så orimligt ;)

När jag fick resultatet från sockerbelastning så började BM med att säga att "Du har då verkligen inte graviditetsdiabetes", då mina värden tydligen var jättelåga. Man kanske får vara lugn i det..

Det blir ingen glass idag, men imorgon blir det minsann igen när sambon är bortrest och jag ska mysa själv i soffan! :D

• Gilla
Reactions: Ray
Jag blir mest bara nervös av sådana råd. Förstår ju att de ger råd kring kosten, men ändå.. Håller med dig om att det redan finns så mycket man ska undvika och personligen vill jag åtminstone kunna ta ett glas saft istället för bara vatten ibland när sambon t ex dricker vin. Tycker liksom inte att det känns så orimligt ;)

När jag fick resultatet från sockerbelastning så började BM med att säga att "Du har då verkligen inte graviditetsdiabetes", då mina värden tydligen var jättelåga. Man kanske får vara lugn i det..

Det blir ingen glass idag, men imorgon blir det minsann igen när sambon är bortrest och jag ska mysa själv i soffan! :D
Typ så...
Men ja. Tänker att jag väljer vatten lite oftare när det är vardag. Och minskar på socker för att det rent allmänt är vettigt.

Men njuter av guldkanten...!

Men menade läkaren på allvar att foster dör eller får skador motsvarande alkoholskador om mamman äter socker? Finns det forskning på det?

Jag vet att gravida rekommenderas hålla igen på socker men trodde att det var främst för moderns skull, för att hålla viktnedgången nere och minska risken för diabetes.

Googlade lite och det verkar finnas någon form av samband mellan högt sockerintag hos mamman och ADHD hos barnet. Samt att man sett att barnen oftare blir överviktiga om mamman äter mycket socker, men frågan är om den skadan sker i magen eller om barnen blir överviktiga för att de matas med fel mat senare. Men att få det till att en gravid inte ens ska få äta frukt känns absurt!

Jag har ju läst allas historier här inne och förberett mig på det värsta men tyckte inte det var inte så farligt.. :p

Här i DK tror jag bara man blir kallad som rutin om man har diabetes i släkten, bmi över 35 eller tidigare fött barn över 4500 gram. Jag har inget av det men hade socker i urinen och då blir man också kallad. Om det är tidigt så blir man kallad två gånger. Men hoppas verkligen att värdet är normalt.

Bebis har annars varit ovanligt lugn de senaste dagarna, känner att hon rör sig men är färre sparkar än tidigare men platsen börjar ju nog också att bli begränsad där inne. Kändes iaf son hin ville bygga ut igår-stenhård uppblåst mage nästan hela dagen!

Så var jag hemma igen... :(
Blodsocker på över 9 räknas som diabetes- mitt var 20,6.... Sköterskan trodde aldrig hon själv hade mätt något så högt tidigare. Blodtryck och puls var dock normala och de tyckte ju inte att jag gått upp nämnvärt (ca 8 kg) och bortsett från att jag är väldigt törstig så har jag ju inte riktigt märkt av något. Men det blev samtal till läkare, dietist och endokrinolog. Fått med mig insulin hem och blodsockermätare och instruktioner på hur många gram kolhydrater jag får äta/måltid. Ska tillbaka imorgon för att träffa förlossningsläkare, endokrinolog, nytt ultraljud och nya prover.
Tur det bara är ca 2 månader kvar och att långt de flesta blir "normala" igen efter förlossningen. Mindre upplyftande att där är stor risk för stort foster och att flera föder med kejsersnitt eller blir igångsatta. :down:

Googlade lite och det verkar finnas någon form av samband mellan högt sockerintag hos mamman och ADHD hos barnet. Samt att man sett att barnen oftare blir överviktiga om mamman äter mycket socker, men frågan är om den skadan sker i magen eller om barnen blir överviktiga för att de matas med fel mat senare. Men att få det till att en gravid inte ens ska få äta frukt känns absurt!
Och även @MalanMjöl
Det hela började ju med att jag ifrågasatte glukosbelastningen. Och hon menade att om man håller igen på allt socker så har man redan gjort vad man kan på den fronten.
Sen hade hon ju extra krydda på uttalandet och det var nog menat att tas med en nypa salt

Men- lite alkohol har man ju inte visat att det skadar fostret.... Och lite socker är ju oxå ok.
Och gränsen är ju olika från fall till fall. Vilket väl var likheten hon var ute efter...

Och även @MalanMjöl
Det hela började ju med att jag ifrågasatte glukosbelastningen. Och hon menade att om man håller igen på allt socker så har man redan gjort vad man kan på den fronten.
Sen hade hon ju extra krydda på uttalandet och det var nog menat att tas med en nypa salt

Men- lite alkohol har man ju inte visat att det skadar fostret.... Och lite socker är ju oxå ok.
Och gränsen är ju olika från fall till fall. Vilket väl var likheten hon var ute efter...
Okej, jag tror jag förstår hur hon menar. Men det finns faktiskt ett namngivet syndrom på alkoholskadade barn (de har till och med ett särpräglat utseende) och så vitt jag vet så vet inte forskarna hur mycket alkohol som krävs för att ge de skadorna. Därför tyckte jag det kändes magstarkt att jämföra alkohol och socker.

Så var jag hemma igen... :(
Blodsocker på över 9 räknas som diabetes- mitt var 20,6.... Sköterskan trodde aldrig hon själv hade mätt något så högt tidigare. Blodtryck och puls var dock normala och de tyckte ju inte att jag gått upp nämnvärt (ca 8 kg) och bortsett från att jag är väldigt törstig så har jag ju inte riktigt märkt av något. Men det blev samtal till läkare, dietist och endokrinolog. Fått med mig insulin hem och blodsockermätare och instruktioner på hur många gram kolhydrater jag får äta/måltid. Ska tillbaka imorgon för att träffa förlossningsläkare, endokrinolog, nytt ultraljud och nya prover.
Tur det bara är ca 2 månader kvar och att långt de flesta blir "normala" igen efter förlossningen. Mindre upplyftande att där är stor risk för stort foster och att flera föder med kejsersnitt eller blir igångsatta. :down:
Åh nej! Hoppas du får bra hjälp imorgon! Förstår att det känns jättejobbigt!

Hua, vad bekymrad jag blir när jag läser om era sockerdiskussioner. Jag har egentligen inte ändrat om min kosthållning alls som gravid. Äter som jag alltid gjort på gott och ont, men min BM-kompis bannade mig när jag sa att min enda craving hittills är karamellglassen. :o När det kommer till saft så har jag i princip inget val, jag dricker så extremt dåligt med vätska (har ingen normal törstreflex) så för att få i mig nån vätska förutom kaffe så får jag spetsa till det med saft, dricker även vitaminbrus varje morgon. Det handlar ändå inte om litervis med saft om dagen utan nåt glas kanske. Frukt äter jag en del av, satte nyss i mig en apelsin och äter banan till frukosten varje morgon.

Jag blir lite orolig av att läsa sockerdiskussionen. Jag äter i vanliga fall inget godis men i eftermiddag blev jag sugen och unnade mig en påse. Annars kan det bli några cjokladbitar och ett par söta kex om dagen. Söt yogurt äter jag också sen början av graviditeten när jag inte fick i mig någon annan sort. Juice har jag också börjat dricka oftare.

Det blir mer socker än vanligt nu under graviditeten. Jag har täänkt på det men inte trott det är någon direkt fara så lämge jag mår bra. Hade i te gått upp mer än fura kg i vecka 25.

Nu mår jag jättefåligt över att jag låtit mig äta så muycket socker. Jag är livrädd för fosterskador :cry:

Jag blir lite orolig av att läsa sockerdiskussionen. Jag äter i vanliga fall inget godis men i eftermiddag blev jag sugen och unnade mig en påse. Annars kan det bli några cjokladbitar och ett par söta kex om dagen. Söt yogurt äter jag också sen början av graviditeten när jag inte fick i mig någon annan sort. Juice har jag också börjat dricka oftare.

Det blir mer socker än vanligt nu under graviditeten. Jag har täänkt på det men inte trott det är någon direkt fara så lämge jag mår bra. Hade i te gått upp mer än fura kg i vecka 25.

Nu mår jag jättefåligt över att jag låtit mig äta så muycket socker. Jag är livrädd för fosterskador :cry:
Nej men nu får jag ju dåligt samvete för att jag ger andra dåligt samvete!
Jag vet inte vad denna läkaren har för korståg mot socker... Men det handlade ju mest om diabetes och att hon tyckte man borde följa kostnaden för diabetes oavsett. Inte om fosterskador.

Och man äter ju snabbt mer sötade saker när man.är gravid. Av de anledningar du räknar upp.
Hon sa oxå att vi är bara människor och det är svårt att hålla...

Brottningsmatch med 12 dagars bebis. :crazy: Jag gör mitt bästa för att hålla styr på benen och en arm på mycket sprattlig unge samtidigt som sköterskan byter andningsmask. Plötsligt ska jag assistera vid maskbytet och önskar innerligt att jag haft några armar till. Mitt i alltihopa åker även matningssonden ut. :banghead: Man skulle ju kunna tro att de är lite lätthanterliga när de är så små men icke. :grin: Till slut satt i alla fall allt där det skulle och hon såg mycket nöjd ut när hon var omstoppad. :)

Angående sockerdiskussionen så drog inte jag ner på min sockerkonsumtion över huvud taget och då är jag bra på att äta sötsaker och skyr sötningsmedel som pesten. Lilltjejen verkar inte ha tagit skada av det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 143
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka