Tack! Så skönt att läsa att jag inte är ensam om att ha upplevt samma sak, bara det är en tröst.@Fritidsryttare Grattis till graviditeten! Oj va jag känner igen mig i allt du skriver, det kunde vara mina ord. Blev helt oplanerat gravid för två år sedan när min sambo (fast då bodde vi inte ihop än) precis åkt till Mali för 4 månaders tjänstgöring. Allt gick ju väl ändå och vi har idag världens finaste 1,5-åring men psyket mitt har fått ett par rejäla törnar under tiden, vilket nog delvis beror på hur jag mådde under den där första tiden. Hästar har jag tyvärr tappat suget på och jag sålde nyligen mitt avelssto, kändes bara som något tidskrävande som gav dåligt samvete. Det finns många saker som påverkat mitt mående, kanske framför allt att jag kämpade med en sjuk fölungen barnets första månader i livet, och det behöver såklart inte bli lika för dig, men du är klok som reflekterar över det tycker jag.
Lycka till!
Var du ensam även efter barnets födelse, och hur har du fått ihop vardagen?
Har du återhämtat dig psykiskt efter den jobbiga tiden?
Även om sambon inte kan göra så mycket åt mitt mående hur eller hur så hade det varit mentalt stöttande att ha honom hemma, det går inte att få samma kommunikation över internet och telefon. Jag brukar tycka att perioderna när jag är själv är sköna då jag kan ägna mig åt sånt jag vill, men i det här läget hade det helt klart varit skönt att ha honom hemma som en "vanlig" karl.
För mig är det essentiellt att få ihop vardagen på ett bra sätt tills lille knodden kommer ut. Jag står med 4 hästar på olika stall, ett ytterligare föl på väg och sen en hund på det. Inga problem i vanliga fall, kanske inte optimalt, men ändå hanterbart. Nu kommer det mesta lösa sig framöver då jag flyttar hem ett sto och årsfölet åker till lösdrift, men jag har fortfarande en häst för mycket efter det.
En rätt stor tröst är att knodden kommer att födas vid rätt tidpunkt på året, hästarna kommer gå ute på bete länge efteråt och fölet har blivit lite större. Jag har ju också stått med sjuk fölunge en stor del av hösten och det slitet och den oron önskar jag inte min värsta fiende, att du dessutom hade en nyfödd samtidigt måste ha varit en mardröm så jag förstår att du lessnade för jag är på upphällningen själv just nu.