Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
BVC idag. 54 cm och 4760g. Föddes 49 cm och 3070g. 1.7 kg upp på drygt fem veckor alltså. :D

Hedda har plötsligt börjat få väldigt ont i magen. Igår hade idag har hon varit rent otröstlig. Riktigt jobbigt. Ska köpa magdroppar.. Är det någon skillnad på minifom och sempers magdroppar? Vi gör magmassage och bär i sjal/sele.

Jag promenerar väldigt mycket. Spelar pokemon go. :laugh: Tar en kaffe på stan och ammar på ett fik istället för hemma. Typ så. Ska börja på spädbarnsmassage om någon vecka.
Sempers är enbart för bakteriefloran i tarmarna.
Minifom ska göra att gasbubblorna i magen blir mindre och således göra mindre ont.
Man kan kombinera dom och ge båda samtidigt.

Idag gjorde vi pku testet. Man känner sig alltid lika elak när dom små blir stuckna. Oavsett hur många barn man fått ;)

Hann inte med något mer pga att dom var så enormt försenade. Så nästa vikt tas på bvc på torsdag. Fick även se min journal idag. Kändes knepigt. Enligt den fick jag dropp 2.42 - jag hade för mig att det var en hel timme tidigare. Och bara två krystvärkar hade jag, kändes som om jag krystade i timmar XD.

Problemet som var under min förlossning var nog det att jag aldrig öppnade mig helt. Så dom lade mycket tid på att försöka öppna den sista kanten "för hand", vilket antagligen är en stor del i varför det gjorde ännu ondare än det kunde varit. Men nu så är jag helt färdig med barn, aldrig mer ^^. Jag orkar inte gå igenom ännu en graviditet och förlossning.

I övrigt så flänger jag på i vanligt tempo. Skönt att kunna gå utan foglossningar. Träffade svärfar idag och det syns verkligen vem Adam är lik. Han är en kopia av sin pappa, och i sin tur sin farfar. Lite kul bara att den sista slapp bli lik mig. ;)

Nu är det dags att pumpa lite innan jag exploderar. Lillen verkar inte vara så sugen :p
Läste precis att det är brist på bröstmjölk på neonatal, det kanske är möjligt för dig att donera om lillen inte orkar äta allt? :)

Funderade på det här med att tycka att det är tråkigt att vara mammaledig. Det måste hs mycket att göra med hur man är som person? Nu är jag ju inte ens gravid än ;) men jag kan ägna dagar åt absolut ingenting och älskar att slippa träffa folk. Trivs oftast bäst själv... Sedan bor jag ju på gård så det blir ändå småjobb och lite fix med hästarna och hundarna och trädgården även om jag råkar vara hemma sjuk t.ex. När jag heltidsjobbar tycker jag att jag har alldeles för lite tid över för att göra "inget", eller iaf mysiga saker som att bara dricka kaffe, eller gå en runda. Så jag får väl hålla tummarna för en lika bekväm onge :cool::laugh:

Läste precis att det är brist på bröstmjölk på neonatal, det kanske är möjligt för dig att donera om lillen inte orkar äta allt? :)

Funderade på det här med att tycka att det är tråkigt att vara mammaledig. Det måste hs mycket att göra med hur man är som person? Nu är jag ju inte ens gravid än ;) men jag kan ägna dagar åt absolut ingenting och älskar att slippa träffa folk. Trivs oftast bäst själv... Sedan bor jag ju på gård så det blir ändå småjobb och lite fix med hästarna och hundarna och trädgården även om jag råkar vara hemma sjuk t.ex. När jag heltidsjobbar tycker jag att jag har alldeles för lite tid över för att göra "inget", eller iaf mysiga saker som att bara dricka kaffe, eller gå en runda. Så jag får väl hålla tummarna för en lika bekväm onge :cool::laugh:

Jag älskar att vara hemma! :p
Tycker ändå dagarna går så jäkla fort, men jag har också en del att stå i, typ ett mindre zoo t ex. Vi tar hand om alla djur, tränar hund, promenerar, umgås och dricker ohemula mängder kaffe. :up:

En fråga till er alla: vad gör ni om dagarna med era små? När ni är hemma, vad hittar ni på?

Svarar från vårtråden - 16

Mest kör jag bil så vår lille D växer väl snart fast i babyskyddet :o.
Under sommaren var vi iväg väldigt mycket och from nu i måndags startar återigen vår vardag. På måndagar åker vi in till stan till öppna förskolan, tis-ons och fredag är mellanpojken på sin förskola i stan 8.30 till 13,30. Dessa dagar åker äldsta sonen med oss in till stan då han börjar 8.00, så drygt i 30 min strögar vi runt i stan tills vi kan lämna på förskolan. Övriga dagar så hämtas äldsta sonen ibland inne i stan, eller lämnas beroende på om han ska ha med sin cykel till stan.

Vi har ca 20 minuter till stan så väl hemma så sköter jag hemmet, pratar med vänner i telefon när de jobbar, träffar vänner, busar med minstingen, läser högskoleboken, repeterar matematik, grejar i trädgården, tränar, promenerar med barnvagnen, sköter minstingen på 5,5 mån. Så mitt dygn har alldeles för få timmar för att hinna med allt jag vill för tex nu idag har jag bara hunnit träna, tagit hand om lille D, ätit frukost, duschat och pratat i telefon under den tid som mellanpojken varit på förskolan. Nu ska vi strax in till stan för att hämta hem honom.

Jag håller med, jag gillar inte alls att vara hemma. Mycket beror det på att vår lille kille är så ledsen och fortfarande skriker väldigt mycket, så jag spenderar dagarna i soffan eller genom att gå runt och bära, bära. Men jag har heller inga föräldrarlediga vänner och det märks att semestrarna börjar ta slut och att de flesta återgått till jobbet. Enligt BVC sätter föräldrargrupper igång nu i september, det ser jag fram emot :up:

En fråga till er alla: vad gör ni om dagarna med era små? När ni är hemma, vad hittar ni på?
Vi promenerar mycket (har hundar), är ute i skogen en del (då får hon åka sele), träffar vänner, går på stan och är bara hemma och myser. Tror hon uppskattar hemmadagarna mest då gillar hon att bara sitta i famnen, gå runt och bli buren, vara i babysitter/babygym och så "prata" massa med mig. På promenader mm sover hon mest..
Till hösten startar lite aktiviteter vi tänkte prova, babysång, öppen förskola och babysim. Sen har jag anmält mig till en mamma träningsgrupp. Jag pluggar också på distans men det har gått sådär att komma igång med det blir så distraherad hela tiden..

Är det någon av er andra som haft ONT runt typ navelområdet?
Funderar på om det är "normal" smärta när allt ska flytta sig tillbaka eller om det är mitt bråck som bråkar med mig nu när det är annat innanför än bara livmodern..

Är det någon av er andra som haft ONT runt typ navelområdet?
Funderar på om det är "normal" smärta när allt ska flytta sig tillbaka eller om det är mitt bråck som bråkar med mig nu när det är annat innanför än bara livmodern..

Hoppar in från vintertråden, med sonen född 13 hade jag jätte ont runt naveln o perioder. Gick över när han va ute :)

Jag tycker det är jobbigt att vara föräldraledig.

Jag älskar Hedda och jag älskar att spendera hela dagarna med henne, men jag blir nästan galen av att sitta hemma. Försöker hitta på något varje dag, men har inte några vänner som är föräldralediga, och sånt jag brukade spendera all ledig tid med tidigare är lite svårt att ha med Hedda på. Tänker ju inte direkt ha med henne i bärsjal när jag börjar jobba med min unghäst liksom..

Hedda är fantastisk, utvecklas så himla mycket hela tiden. Hon har börjat svara på leenden och intressera sig mycket för omvärlden. :love: Men den här översociala rastlösa morsan tycker det är dumt att man inte kan ta med sig bebisen på jobbet..

Jag känner verkligen igen mig! Och alla som bara säger att man ska njuuuuuuta hela tiden... Jag njuter mycket mer av Miranda nu när jag är ifrån henne några timmar några gånger i veckan. Kombinationen jobb och föräldraledighet är guld tycker jag! Hade också blivit galen av att bara vara hemma. Finns det något hobbyprojekt du kan sätta igång med som går att kombinera med bebis? När har ni tänkt att din partner ska ta föräldraledigheten?

När vi är hemma så tar vi det ganska lugnt. Både jag och hennes pappa jobbar hemifrån en del så det blir lite sånt när fröken sover. Promenader ner på stan i vagn, skogspromenader i sele. Åker och badar, hälsar på familj och vänner, går och äter på restaurang. Vi gör inga specifika bebisaktiviteter, och jag är inte så sugen på det heller. Det blir väl öppna förskolan när hon blivit lite äldre och kan uppskatta att hänga med andra barn. För henne är det allra roligaste att ligga i våra knän, titta oss i ögonen, fäkta med armar och ben och snacka loss med alla olika ljud hon kommit på. :D

Två månader, jösses vilken härlig ålder! Skrattande, fäktande och snackande lilla bebis! Nu har hon börjat härma, så om vi gör hennes nöjd-ljud som är typ "glll", så blir hon helt upphetsad och säger "glll glll glll!" tillbaka. :love:
Så gör vår tjej med det är så himla gulligt!! Och så har hon fattat att man kan slå på leksaker som låter typ hennes skallra och när hon får den att låta blir hon så till sig att hon sprattlar massa med benen och armarna!
Sen får man världens leenden då och då!

Antingen har mitt barn krympt eller så kan sjukhuset inte mäta ;)

6 dagar gammal är han 53 cm och 4160 gram tung. Så han har gått upp 330 gram sen i lördags (3830 gram vägde han då).

Jag är under 70 kg strecket redan. Tappat 9 kg sen förlossningen. Finns nog ingen bättre bantningsmetod än amning ;)

Bf+8 idag. Lite äggvita i urinen, och lite förhöjt blodtryck. Blir det sämre är det raka vägen in till sjukhuset som gäller. Men förhoppningsvis hinner jag få bebis innan det blir aktuellt :love:

Bad om att testa hinnsvepning idag. Bm gick med på det. 2 cm kvar av helt uppmjukad tapp, och öppen 3-4 cm :D Så lyckad hinnsvepning. Liten blödning, ökad molvärk och lite slempropp har släppt. I kombination med sex, massage, akupressur, hallonbladste och vila varvat med promenader så hoppas jag på bebis innan veckan är slut :p

Fröken är ute sedan 2.5v tillbaka och det är nu det börjar göra ont :(

Men jösses, ursäkta mig! Jag har verkligen ingen hjärna idag, ser NU att detta är sommartråden. Tyvärr inga erfarenheter av ont runt naveln efter förlossning :o

Hoppas de går över annars sök, kanske är alla nerver och muskler som ska hitta tillbaka?

Bf+8 idag. Lite äggvita i urinen, och lite förhöjt blodtryck. Blir det sämre är det raka vägen in till sjukhuset som gäller. Men förhoppningsvis hinner jag få bebis innan det blir aktuellt :love:

Bad om att testa hinnsvepning idag. Bm gick med på det. 2 cm kvar av helt uppmjukad tapp, och öppen 3-4 cm :D Så lyckad hinnsvepning. Liten blödning, ökad molvärk och lite slempropp har släppt. I kombination med sex, massage, akupressur, hallonbladste och vila varvat med promenader så hoppas jag på bebis innan veckan är slut :p

Heja Heja! Snart har du också bebisen på utsidan :) !

Tänkte att jag äntligen skulle få tummen ur och skriva ner min förlossningsberättelse, så här kommer den!

Startade fredagen (29e juli) med färdknäpp på morgonen och skrattfest under dagen, så på eftermiddagen började jag känna av lite ryggsmärtor och en annan typ av smärta som jag inte känt innan. Sa inget till maken men kände själv att snart kanske det är på gång på riktigt. Smärtorna tilltog under kvällen och natten, jag sov ingenting utan satt mest på sängkanten och sprang på toaletten. Att ligga ner va inte att tänka på och sova var uteslutet. Vid 4 på lördagsmorgonen kände jag att nä, nu gör det jäklar i mig ont. Försökte klocka värkarna men de var så oregelbundna och eftersom de va det så tänkte jag att jag väntar lite med att väcka maken. Höll ut till kl 6, då väckte jag honom och sa att nu tänker jag iaf ringa in. Fick rådet av hon som svarade på BB att ta två Alvedon och försöka sova, eftersom värkarna fortfarande inte var regelbundna och jag var förstagångsföderska:cool:. Hon sa visserligen också att vi var välkomna in om vi ville för kontroll, men ändå. Hade inte mer än letat upp alvedonförpackningen och svalt två innan jag kände att jag nog inte klarar mer hemma. Ringde upp igen och sa att vi kommer in i alla fall. Värkarna gjorde nu riktigt ont och jag hade svårt att stå rakt när de kom och jag spydde av smärtan i bilen (hade påse med dock). Fick en värk när jag skulle gå ur hissen uppe på förlossningen, så sambon fick hålla dörrarna öppna tills värken var över och jag kunde gå ur hissen.
Väl där (halv 8 typ) fick vi sätta oss ner i en soffa några minuter innan en barnmorska kom och jag visades in på ett rum och fick några mätinstrument fastsatta på magen. Man kände att barnmorskan var skeptisk till att något verkligen var på gång och jag var rädd att jag hade så låg smärttröskel och nervös för att vi skulle behöva åka hem igen. När hon väl kollade sen var jag dock 6 cm öppen och då blev det en helt annan stämning i rummet! Kläderna skulle av, "särken" på och lustgasen åkte fram, här skulle födas barn!:up: Jag kände mig mest lättad över att jag visst inte hade så låg smärttröskel och att vi skulle slippa åka hem igen.
Minns att jag erbjöds något att dricka och blev överlycklig över att de hade blåbärssoppa. Den kom dock upp ganska snabbt igen...
Sen var det ett par timmars värkarbete ömsom sittandes på sängkanten och ömsom hängandes på gåstolen (eller vad man kallar det för). Lustgasmask i ena handen och spypåse i den andra. Tyckte inte lustgasen gav så mycket som jag hade trott att den skulle göra, men man fick iaf något att fokusera på när värkarna kom. Barnmorskan satte också några nålar i ryggslutet men det tyckte jag inte hjälpte direkt heller.
Efter några timmar kom första krystvärken och barnmorskan bad mig lägga mig på sidan i sängen med det övre benet uppe. Vattnet hade fortfarande inte gått utan barnmorskan fick hjälpa till med det. Tydligen hade lilla fröken bajsat i vattnet så hon fick en elektrod på huvudet, men hon verkade ändå må bra där inne. Efter ytterligare någon krystvärk fick jag lägga mig på rygg med båda benen uppe. Lustgasmasken lämnade jag ifrån mig, hade fullt upp med att krama sängkanten. Fick nålar i fötterna som skulle snabba på krystvärkarna för det tog tid mellan varje värk och det var inte roligt, hua:crazy:. Men 12.25 kom hon äntligen ut!:love: Minns att jag sa till maken efteråt att det blir nog en till hund snarare än syskon till fröken:p.
Var sen orolig när moderkakan skulle ut, hade läst om hur ont det kunde göra, men det kändes knappt. Fick ett par mindre bristningar som syddes, men hade ändå klarat mig ganska bra, räckte med ett par stygn här och där.
Vi stannade 48 h på BB. Jag var inte beredd på hur överkörd man skulle känna sig, var helt slut i kroppen. Så det var rätt skönt att få vara där ett tag ändå, även om jag innan trodde vi skulle åka hem tidigare.

Allt som allt gick det förhållandevis ganska fort och komplikationsfritt, en skolboksförlossning enligt barnmorskan. Smärtan var definitivt det värsta jag varit med om, men jag är glad att jag klarade det utan att bryta ihop. Sen hade jag kanske inte tänkt föda liggandes på rygg eftersom det ska vara den sämsta ställningen (hade jag läst innan), men jag diskuterade inte utan gjorde som jag blev tillsagd, litade helt på att barnmorskan visste vad hon gjorde och det gick ju bra i alla fall. Jag hade ju inte skrivit något förlossningsbrev eller planerat hur det skulle bli innan, utan gick in för det med rätt öppen inställning och det tror jag också bidrog till att jag ändå ser positivt på hela upplevelsen, trots smärtan.

Typ så gick det till, har inte journalen framför mig men tror inte jag missat nått. En i efterhand rolig sak dock var när maken och barnmorskan mitt under värkarbete börjar prata om melodikrysset som gick på radion och artister och låtar hit och dit. Jag sa inget då men i tanken skrek jag typ "Hallååå, jag föder barn här och jag ger blanka fan i vem som sjön den låten!!! Kan ni fokusera lite på mig?!?!:banghead:" Haha, då var maken billig:angel:

Jag älskar att vara hemma! :p
Tycker ändå dagarna går så jäkla fort, men jag har också en del att stå i, typ ett mindre zoo t ex. Vi tar hand om alla djur, tränar hund, promenerar, umgås och dricker ohemula mängder kaffe. :up:
Jag älskar den här tiden just nu, sambon och jag är hemma tillsammans i två v till och så här tredje v efter förlossning så måste jag medge att jag fasar för när han ska tillbaka till jobbet. Dels för att det kommer bli tufft att vara ensam, som det är nu så tar min sambo väldigt stort ansvar som jag inte förstår hur jag ska palla själv, dels för att jag fasar för ensamheten. Vi har det så himla mysigt tillsammans vi tre och hunden att det kommer bli jättetomt när han åker till jobbet. För oss alla, Pyret är verkligen pappas tjej så hon kommer också sakna honom.

Jag hoppas kunna spendera mkt tid i stallet, annars kommer jag nog bli knäpp om jag fastnar hemma framför TVn typ. Kommer försöka jobba lite också för att lindra abstinensen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka