Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är också en magsovare i vanliga fall, jag tänker ligga som en säl på mage när ungen väl är ute..

Sover sådär, har svårt att hitta nån skön ställning, ligger jag på sidan gör höfterna ont efter ett tag och ryggen är likadant. :meh:

Dessa är rätt talande just nu...



Jag kunde inte sova på magen med boobsen fulla med mjölk heller... ;)
 
@Mauen vad skönt att du kan komma iväg på saker utan att behöva oroa dig mer än nödvändigt och att du slipper samma motstånd. Det verkar vara mer glädje i dina inlägg nu.

Själv ska vi iväg och bo på slott i morgon. Mamma kommer och passar tösen och jag har bokat en överraskning till sambon i ett angränsande spa. En halvtimmes relaxmassage ska han få och jag hoppas att han finner ro att ta vara på det. Han har varit lite stressad ett tag här. Spännande att åka iväg utan dottern. Jag har inte gjort det innan så det blir första natten utan henne sedan hon föddes. Nervöst men ändå inte. Jag tror att det går bra. Mamma och dottern är väldigt tighta och mamma har nattat henne innan när vi varit iväg någon kväll så det är jag inte orolig för. Ska åka iväg och köpa en brandstege idag tänkte jag, gästrummet är på övervåningen och det är väl okej om vi är hemma och kan finnas till hands men när vi åker iväg ska det bannemig finnas en brandstege att skicka ut genom fönstret ;) viktiga saker! Släckare, brandvarnare, filt och såklart första hjälpen-låda har vi ju redan så det är bara stegen som saknas.
 
Jag sover bäst på vänster sida med en kudde mellan knäna och vaderna och en andra kudde halvt inknölad under magen som stöd.
Ligger jag på rygg så vaknar jag efter ett tag av att organen blir krossade av bebisen och det gör ont invärtes. Ligger jag på höger sida så hamnar jag för nära sambon och i nerförsbacke eftersom han är tyngre.

Jag behöver oftast kissa en gång under natten och då måste jag gå genom hela huset och ned för trappan till toan. Visserligen får kroppen lea till sig så den inte gör lika ont när jag lägger mig igen, men det är rätt drygt att gå så långt.

Bebisen är som väl är lugn om nätterna. Däremot så drömmer jag en del skumma saker. Inatt var det att bebisen tryckte ansiktet så hårt mot magen från insidan att man såg alla ansiktsdragen, precis som vid ett 3D ultraljud, på min mage. Söt bebis var det :love:
 
Jag sover bäst på vänster sida med en kudde mellan knäna och vaderna och en andra kudde halvt inknölad under magen som stöd.
Ligger jag på rygg så vaknar jag efter ett tag av att organen blir krossade av bebisen och det gör ont invärtes. Ligger jag på höger sida så hamnar jag för nära sambon och i nerförsbacke eftersom han är tyngre.

Jag behöver oftast kissa en gång under natten och då måste jag gå genom hela huset och ned för trappan till toan. Visserligen får kroppen lea till sig så den inte gör lika ont när jag lägger mig igen, men det är rätt drygt att gå så långt.

Bebisen är som väl är lugn om nätterna. Däremot så drömmer jag en del skumma saker. Inatt var det att bebisen tryckte ansiktet så hårt mot magen från insidan att man såg alla ansiktsdragen, precis som vid ett 3D ultraljud, på min mage. Söt bebis var det :love:
Hua, glad att vi har toa precis utanför sovrummet. Är tokigt stel när jag vaknar så det är verkligen hemskt att behöva kliva ur sängen för en sån fånig sak som toabesök.

Drömmarna känner jag igen. Drömmer så sjuka saker att jag fastnar i dem på mornarna och oroar mig för hallisar (vet mycket väl skillnad på dröm och verklighet men de spelas upp på mornarna på ett så stört sätt. Talade om för sambon att om jag pratar högt om det kanske någon låser in mig :p förra gången drömde jag mest om sex, nu drömmer jag att jag är i påhittade spel och filmer men tyvärr får jag inte minnas tillräckligt för att få något sammanhängande. Kanske hade kunnat ge idéer till sambon annars, han är ju spelprogrammerare :rofl:
 
@Honungshumlan Måste också gå genom huset, nerför trappen för att gå på toa. Den dag vi bygger ut vårt hus ska jag ha en toalett på varje våningsplan :p

Det trista är att det har funnits en toa uppe för längesen som togs bort när huset byggdes ut på -60 talet nånting och det blev ett badrum nere. rören är tyvärr kassa och delvis borttagna. Men jag har sett ut ett annat hörn som skulle med ganska enkla medel kunna bli en liten toa. Ska bara finansiera bygget...
 
Det trista är att det har funnits en toa uppe för längesen som togs bort när huset byggdes ut på -60 talet nånting och det blev ett badrum nere. rören är tyvärr kassa och delvis borttagna. Men jag har sett ut ett annat hörn som skulle med ganska enkla medel kunna bli en liten toa. Ska bara finansiera bygget...
Det låter halvknepigt att dra nya ledningar på det viset. Är det skitdyrt? Tänkte, en vanlig toa utan dusch är ju egentligen inte något avancerat bygge om man har rören dragna redan.
 
Här är en till som bara har toa på nedervåningen. Går som sagt inte upp så ofta men lider med er som behöver det.

Idag har vi flyttat hästarna så att dom går precis brevid trädgården. Sitter i soffan och vakar över dräktiga stoet, sämre kan man ha det. Borde dock ta tag i disk, städning och de sista flyttkartongerna...
 
@Amha Det gör otroligt mkt för humöret att få komma hem emellanåt! Nu ligger jag i min egen soffa. Innan dess tog jag ut en stol, satte mig i solen och tittade på de två hästarna som är kvar hemma, härligt! :banana:
Sen börjar det kännas som det finns ett slut på vistelsen på sjukhus.

Sova? Det har jag slutat med känns det som.... Kan bara inte komma till ro på sjukhuset. Sover 2-3 h i snitt, skulle jag tro. Börjat öva för vad som komma ska? Dygnen blir väldigt långa när man bara vänder och vrider på sig. Går på toa runt 4 ggr... Ett av barnen bearbetar urinblåsan och det andra revbenen på höger sida.
 
Det låter halvknepigt att dra nya ledningar på det viset. Är det skitdyrt? Tänkte, en vanlig toa utan dusch är ju egentligen inte något avancerat bygge om man har rören dragna redan.

Tanken hos oss är i så fall att dra utanpåliggande rör från källaren upp genom källartrappen och genom till andra våningen där det idag är garderob och den tilltänkta platsen för toan. Då blir ingreppen minimala i huset och det borde inte vara särskilt avancerat. Sen skulle det visserligen behövas ett takfönster och det är väl nästan ett större projekt.
 
@Mauen 2-3 timmar i snitt låter tufft. Det hade tagit knäcken på mig. Visst sover man kanske lite mindre men riktigt så lite låter inte riktigt hälsosamt men det är ju under begränsad tid så det borde du överleva :p Jag har börjat vakna ganska tidigt på mornarna, på gott och ont. Är dock trött vid 22 även om jag inte går i säng då :p

@Honungshumlan Många av husen i vårt område har fått toalett på övervåningen. Tror dessa beställdes med oinredd övervåning. De har dragit från badrummet och det verkade smart här men iom att vi bor på bottenplan har jag inte funnit anledning riktigt. Det är lite tokigt, de flesta har inte toalett i badrummet och ingången till badrummet är genom köket. Tack och lov ser det inte ut så här. De byggde om badrummet och snyltade lite av köket, på gott och ont, för att smacka in en jacuzzi, duschkabin och toalett och ingången är från ett annat håll. Mycket i planlösningen i våra hus här är lite knäpp men det är lite sådär att jag lever med det och när vi renoverar de "drabbade" rummen kommer jag nog be sambon om att få justera, haha.

Takfönster är knepigt. Det blir ju väldigt känsligt med regn och sånt. De som sålde vårt hus bytte till 2-glas isolerfönster och när de klev ut i kattvinden under fönstret såg de att hela råsponten var körd så det blev lite mer jobb än väntat iom att det är så sårbart. Huset byggdes -63/65 och taket hade bytts en gång innan de bytte fönster (oklart när men plåt är inte orginal på detta). Fönstren byttes för några år sedan. Sen är det mycket trevligt med takfönster, jag gillar att ljusinsläppet kommer uppifrån men styvfar som är snickare, även farfar som är pensionerad från branschen, slår ett slag för takkupa men då blir det ju ett betydligt större ingrepp. Fiffigt om man söker känslan av yta iofs. Fördelar och nackdelar...
 
Hur delaktiga känner sig era partners i graviditeterna? Vi nämnde detta idag, just att vara gravid är ju en sak som är svår att få båda två lika delaktiga i. Sambon berättade att han ibland känner sig lite "utanför". Han gjorde det högst troligt mer förra gången då det var väldigt rörigt med mina hormoner och han var väldigt orolig inför vad som komma skall men han pratade inte om det och vi pratade inte om graviditeten och kommande barnet på samma sätt som vi gör idag. Nu är han inte alls orolig på samma sätt och jag har bjudit in honom mycket mer då jag är mer på planeten den här gången men graviditeter är ju väldigt.. Fokuserat på mamman på många sätt även om vi (kanske speciellt jag då det är jag som vet vad jag har att dela med mig av i positivt och negativt runt graviditet och bebis) försöker dela det på det viset vi " kan". Svårt det där. Bebis bor i min kropp. Jag kan ju berätta att den mosar mig inifrån, när den sparkar, krämpor, vi kan känna på den tillsammans och prata om när vi blir 4 i familjen men det är fortfarande, som sagt, min kropp den är i just nu. Det är jag som lider av olika krämpor, det är mig hormonerna påverkar på olika sätt, det är jag som kommer att få en massa smärtor vid förlossningen och det är min kropp som förändras. På många sätt står han ju rätt maktlös även om han hjälper mig på de vis han kan för att underlätta mina dagar och försöker ta hand om mig på de sätt han kan.
 
@Mauen 2-3 timmar i snitt låter tufft. Det hade tagit knäcken på mig. Visst sover man kanske lite mindre men riktigt så lite låter inte riktigt hälsosamt men det är ju under begränsad tid så det borde du överleva :p Jag har börjat vakna ganska tidigt på mornarna, på gott och ont. Är dock trött vid 22 även om jag inte går i säng då :p

@Honungshumlan Många av husen i vårt område har fått toalett på övervåningen. Tror dessa beställdes med oinredd övervåning. De har dragit från badrummet och det verkade smart här men iom att vi bor på bottenplan har jag inte funnit anledning riktigt. Det är lite tokigt, de flesta har inte toalett i badrummet och ingången till badrummet är genom köket. Tack och lov ser det inte ut så här. De byggde om badrummet och snyltade lite av köket, på gott och ont, för att smacka in en jacuzzi, duschkabin och toalett och ingången är från ett annat håll. Mycket i planlösningen i våra hus här är lite knäpp men det är lite sådär att jag lever med det och när vi renoverar de "drabbade" rummen kommer jag nog be sambon om att få justera, haha.

Takfönster är knepigt. Det blir ju väldigt känsligt med regn och sånt. De som sålde vårt hus bytte till 2-glas isolerfönster och när de klev ut i kattvinden under fönstret såg de att hela råsponten var körd så det blev lite mer jobb än väntat iom att det är så sårbart. Huset byggdes -63/65 och taket hade bytts en gång innan de bytte fönster (oklart när men plåt är inte orginal på detta). Fönstren byttes för några år sedan. Sen är det mycket trevligt med takfönster, jag gillar att ljusinsläppet kommer uppifrån men styvfar som är snickare, även farfar som är pensionerad från branschen, slår ett slag för takkupa men då blir det ju ett betydligt större ingrepp. Fiffigt om man söker känslan av yta iofs. Fördelar och nackdelar...

En takkupa vore trevligare kan jag hålla med om. Problemet är att huset har inga ritningar så då skulle vi behöva öppna upp mycket av taket bara för att få reda på hur hållfastheten ser ut och förmodligen få växla av balkar och förstärka en massa. Sambon som är byggnadsingenjör är inte så sugen på det projektet, inte vår plånbok heller, det finns viktigare saker att lägga pengar på i det här huset :)
Dagens takfönster är betydligt bättre än vad de var förr, sen får man väl vara beredd på att byta dem oftare än ett vanligt fönster. Men det kan det vara värt jämfört med att inte ha något fönster alls på toan.

Vår planlösning är också lite halvknepig, gammalt och utbyggt hus med lite lustiga höjdskillnader och inte alltid de smartaste av lösningar. Men det har en viss charmfaktor :D
 
En takkupa vore trevligare kan jag hålla med om. Problemet är att huset har inga ritningar så då skulle vi behöva öppna upp mycket av taket bara för att få reda på hur hållfastheten ser ut och förmodligen få växla av balkar och förstärka en massa. Sambon som är byggnadsingenjör är inte så sugen på det projektet, inte vår plånbok heller, det finns viktigare saker att lägga pengar på i det här huset :)
Dagens takfönster är betydligt bättre än vad de var förr, sen får man väl vara beredd på att byta dem oftare än ett vanligt fönster. Men det kan det vara värt jämfört med att inte ha något fönster alls på toan.

Vår planlösning är också lite halvknepig, gammalt och utbyggt hus med lite lustiga höjdskillnader och inte alltid de smartaste av lösningar. Men det har en viss charmfaktor :D
Vårt takfönster är faktiskt i plast så det räknar jag med att inte byta men man lär väl se över hur bra gjort det är runt det och sådär så det inte finns något pisshål någonstans :p men takomläggning kommer inom ganska snar framtid (tänkte vara med själv så jag siktar på nästa år då jag inte gärna klättrar på tak med magen och ont i kroppen :p helt dassigt ventilerat i hela huset så det ska in nya ventilationssystem som även tar vindarna. Fukt och lättare mögel på alla hus i området så tanken är att lägga om taket och i samband med det dra in mekanisk ventilation (självdrag+isolerfönster utan ersättningsventilation... Kastrull med locket på typ). Tror det är bra investering även för framtida försäljning. Vi har nämligen haft extremt låga kostnader på uppvärmning här så jag tror det är det bästa för att minska elförbrukning. Mild vinter förvisso men vi låg ändå långt under grannarna, typ hälften.
 
Ligger för tillfället och bölar i soffan för att jag har bihåleinflammation igen, förra vändan för ett år sedan tog det nästan tre månader att bli av med. Så nu gråter jag för att det gör ont, att jag inte orkar något, fick ställa in dagens utflykt med lammsläpp, hälsa på unghästen och åka till en inredningsbutik. Maken tycker att han har för mycket jobb som släpar så han kan inte följa med som "stöd" heller och dottern är så klart lite besviken hon också :( Hormonerna gör säkert sitt, är inte så gråtig normalt. Och bihålorna trycker inte mindre när jag är ledsen. På toppen av allt så får jag inte medicinera med det enda som hjälpte förra gången pga graviditeten...
 
Usch stackare @Equilina Jag vet precis hur det är tyvärr, drabbas ofta av bihåleinflammation och det tar tid innan det försvinner. Så fort jag får ett virus sätter det sig på bihålor.
Nasonex finns recept fritt på Apoteket numera, det får man ta som gravid. 1 gång om dagen i två veckor brukar hjälpa. Inte alltid.
Hoppas det går över snart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
106 125
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp