Sommarföräldrar 2014

Pysventilen är våran räddning.
När bebis blir sådär alldeles förtvivlad av magont och bara trycker och trycker, men ingenting händer.

Man ska bara använda den max tre gånger per dygn så vi tar till den när ingenting annat hjälper. Sixten blir så himla lugn efteråt!

Vill dock varna för att det inte bara är fisar som kommer. Mitt linne fick en väldigt vacker nyans av gult igår... :D

Nu har inte min bebis så mycket problem med magknip och gaser men vid något tillfälle har jag stått med pysventilen framme men inte vågat använda den :o Är det bara att sticka in den och så kommer gasen ut? Vad tycker bebisen om behandlingen?

Nu har inte min bebis så mycket problem med magknip och gaser men vid något tillfälle har jag stått med pysventilen framme men inte vågat använda den :o Är det bara att sticka in den och så kommer gasen ut? Vad tycker bebisen om behandlingen?

Ha på lite salva och stick in den. Min bebis brydde sig inte.

vaggan.jpg

Dagens fynd! Ska ju jobba hemifrån en del och den här vaggan blir perfekt så hon ligger nära.

Jag tyckte också att det var läskigt första gången. Jag har på en massa babyolja både på ventilen och i rumpan på bebis. Sen är det bara att lyfta benen och försiktigt trycka in ventilen.
Ibland tar det en stund innan luften kommer. Man kan massera magen lite innan, och "pumpa" lite lätt med bebisens ben mot magen.

Sixten rör inte en min, han tycker bara att det är jätteskönt efteråt.

*kl*

Grattis till bebisarna ni som fått!

Jag är i vecka 38+1 idag. Mår fortfarande rätt ok. Men det känns som att magen är full av bebis nu. Mycket sammandragningar.
Har även fått världens magknip som kommer flera gånger om dagen. Gör nästan ondare än värkar.
Vet inte vad det beror på.
Slemproppen har börjat lossna. Kommer lite då och då. Men började för en vecka sen i samband med kraftig molvärk.
Hoppas jag ska slippa gå tiden ut. Och gå över tiden känns just nu otänkbart.
Men inte så mycket jag kan göra åt.

Pratad med bm om min oro för att inte hinna in. Hon sa att igångsättning är inget alternativ. Det är ambulans som gäller om jag misstänker att det kommer gå lika snabbt igen.
Alla värden såg bra ut. Förutom kanske hb som fortsätter sjunka trots järntabletter.
Bltr 117/75
Hb 111
Blskr 4,7
Vikt + 10 kg från inskrivning
Fosterljud 148
Sf 33

Huvudet långt ner men ruckbart.

Nu har jag läst ikapp tråden bit för bit och insett att det hittills bara har kommit en tjej, resten av alla bebisarna är pojkar.

Lilleman här har sträckt på sig och blivit riktigt lång, men ligger på genomsnittet vad gäller längden. Han är 4,5 cm längre än vad jag var vid samma ålder. Precis som någon annan har även jag tagit bort mjölken ur min kost pga magknip och jag upplever honom som lugnare. Bvc tyckte dock att jag vid 3 månader kunde testa att introducera ost och smör igen.

Annars utvecklas han och mår prima, tycker att det är så roligt att se hur han utvecklas trots att jag på flera andra plan är lite nedstämd just nu.

Snart kommer min lilla brutta och jämnar ut litegrann iaf :-)

Igår och idag har jag haft en väldigt obehaglig metallsmak i munnen. Det var länge sen, känner ni andra igen det från sista veckorna?

Nope, ingen erfarenhet av blodsmak i munnen.

Förhoppningsvis har vi kommit underfund med de där skriktimmarna, snuttbehov.
Igår och inatt gick jättebra när han fick snutta så mycket han ville och sova/vila bredvid mig.

Vi har fått en liten tröttis, får han välja sover han tjugo timmar per dygn.

...Och det är såå skönt!
Dottern var tvärtom, kunde vara vaken 7-19 med bara en kvarts sovpaus.
Nu får vi verkligen tid och ro landa i allt, och det viktigaste av allt är att när han är så lugn går det att se till så dottern får all uppmärksamhet hon behöver :)

Jag har ont :(
Gissar på halvt förstoppad...

Behöver gå på toa... men har så ont mellan benen att jag inte kan sitta längre än en snabbkissning på toaletten.

Vet inte riktigt hur jag sk göra

...överlevde tack vare hästägandet.
Hade en microlax ute i sadelkammaren.

Tips till alla blivande mammor som läser tråden.
Köp microlax, kan vara mycket bra att ha efter förlossningen.
Sparade mig precis ett besök på akuten tror jag...

Bra med hästmedicin i skåpen :-) Jag fick världens förstoppning efter ettan. Stod en hel natt och vaggade/gick och drack vatten innan det släppte, det var fanimej värre än värkarna.

Ja hästmedicin är bra grejor det :)
Men fy fan vad ont det gjorde, grät som ett litet barn.
Kunde inte stå upp, inte sitta ner, och fått ta det i omgångar.

Imorgon blir det att bunkra microlax och katrinplommon!

Lactulos är bra att ha hemma också till en början och ta förebyggande (tack för nu påminde jag mig själv!). Katrinplommon och liknande får jag ont av, även om det får fart på magen. Inser att det är dags att börja packa inför förlossningen och se till att det finns allt jag behöver hemma... Just nu är jag mest stressad över allt som måste göras inför lördagens fest. Hur korkat är det inte att ha stor fest ett par veckor innan BF egentligen. Stackars sambon känner av hormonerna som strömmar till nu, han tycker jag är konstig och irrationell. Mest vill jag ju vara ifred.

Hehe nu börjar jag få tillbaka min kropp lite sakta men säkert efter graviditeten... godissuget är tillbaka! :p

Sitter i soffan och toklängtar efter choklad :d

Oj, just den delen hoppas jag fortsätter hålla sig borta.

Idag har inte varit kul, inte de tidigare dagarna heller. Jag vet inte hur jag ska fixa det här upp till en månad till. Hjärnan är ok men kroppen har gått i strejk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka