Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Sådär, överlevde den gigantiska nålen, det var mest en konstig känsla än ont. Men nu är jag nojjig och vågar inte göra någonting, även om missfallsrisken ska vara mkt låg såhär långt in i graviditeten. Kära sambon fick ta mockning och vattenbärande i stallet medan jag fyllde foderhinkar och höpåsar :-)

Jag har för mig att jag läst att det i princip inte förekommit något missfall de senaste åren i alla fall. En teori var att UL-apparaterna har blivit så bra idag så det är lättare att sätta nålen på rätt ställe.

Jag tycker du är modig som fixade nålen. Jag mår illa bara jag tänker på det. Är en fruktansvärd mes när det kommer till nålar :o

Kl

Den 15/3 är det två år sedan min mamma dog väldigt oväntat på jobbet av en hjärtattack.

Då var jag gravid i 6:e månaden med min yngsta son. Allt känns så tungt och jobbigt. Jag är konstant ledsen och gråter ofta. Fattar inte att jag inte pratat med henne på två år. Förut pratade vi minst en gång varje dag. Jag kommer inte ihåg hur hennes röst låter.

Hon hade varit så glad för ett till barnbarn. Hon hade nog aldrig i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig att hon skulle få 6 st barnbarn (än så länge 5 pojkar :D). Hon älskade barn och var en så engagerad mormor och barnen älskade henne.

Jag vill inte bli mamma utan min mamma :(

Skönt att det inte bara är en sorgens dag. Men jag antar att det är så det är. Någon dör och någon föds. Bara det att det är bra mycket bättre när någon föds.

Hoppas in lite

Lider med dig. I slutet av mars är det 4,5 ar sen min mamma dog. Inte helt oväntat eftersom hon var svart sjuk i cancer men ända en chock, jag trodde att min mamma skulle bli frisk och det gick väldigt fort pa slutet. Min äldsta dotter var 7 manader da men hon har ju inga minnen av sin mormor. Det känns sa fruktansvärt sorgligt att mina barn aldrig fick lära känna sin mormor men jag försöker glädja mig at att mamma iaf hann att bli mormor och njuta av det i 7 manader. Straxt efter att mamma hade dött hörde jag att Kevin (han som vann Idol för ngr ar sen) berättade om när han mamma dog. Ngt som hade gjort honom förvanad var hur snabbt han glömt bort sin mammas röst. Jag tyckte det lät konstigt, en röst man hört i hela sitt liv glömmer man väl inte sa lätt. Men han hade rätt, jag kommer inte heller ihag mammas röst

Min äldsta son har vissa minnen kvar i alla fall. Får trösta mig med det. Men jag önskar så att mina andra barn fått lära känna henne. Hon var en så varm och go människa. En riktig bullmormor. Förra sommaren skulle hon ha gått i pension så inte ens den fick hon njuta av.

I natt så drömde jag att min mamma ropade på mig. Fast jag inte kan komma ihåg hur hennes röst lät så kände jag igen den med en gång. Kändes enormt bra! :)

Det var lite det som tippade mitt beslut. Att min mamma börjar bli skröpplig (på riktigt) och jag skulle känna mig som om jag lurat henne om jag väl skaffade barn efter hon dött. När hon velat så i alla år.

Nu försöker jag ju inte för att mamma vill ha barnbarn men det skyndade på beslutet.

Det är nog min allra största tröst, att mamma faktiskt fick uppleva några år med i alla fall med barnen. Båda pojkarna avgudade henne och ville aldrig gå hem när jag kom och hämtade dom :)

Mellanpojken kan inte varit så mycket mer än 18 månader men jag minns klart och tydligt hur upprörd han blev om mamma bara hämtade den äldsta killen. Så fort hon kom hem till oss så sprang mellankillen och satte sig i barnvagnen så att mormor inte skulle glömma honom :D

Det är fint att ha dessa minnen. På något sätt lever mamma kvar lite grann genom dessa minnen.

Jag tror nog att det ofta är en stor sorg för många att bli mamma utan sin mamma.

20140309_1011301.jpg

En bild på magen från i söndags, 28+0. Tycker den ser jättestor ut på bild, men känner mig inte lika stor (än iaf....)

Hade ju 15 kg ner till normalvikt när jag blev gravid och har sedan dess gått upp 1 enda kg.

En jättefin mage. I den storleken är nästan jag bara med den lilla skillnaden att jag är bara i vecka 16 :D :p

Kl

Vecka 23, har börjat känna sparkar på utsidan. Såfort sambon ska känna så slutar det, bara jag och katten som känner än så länge :p

Sådär var det hos oss också fram till förra veckan, då fick sambon äntligen känna för första gången. Jag har känt inuti och utanpå under ganska många veckor emn som du säger, helt stilla när sambons hand kommer.

Min mage har exploderat i storlek sista dagarna. I söndags tog jag fram min vårjacka och då gick den att knäppa med ganska god marginal, idag är det nästa omöjligt och skulle jag sätta mig ner med jackan knäppt skulle den spricka :p Tror jag får inhandla en rymlig parkas eller något, känns lite tidigt att börja gå med jackan uppknäppt. Är i v 25+4 nu och börjar känns mig tung, har inte gått upp så mycket innan men senaste veckan har jag lagt på mig drygt 1,5kg :crazy: Hoppas det var nån tillväxtspurt och att det stannar av och inte fortsätter i den takten...

Nu ikväll fick sambon äntligen känna en spark. Helt plötsligt blev allting så verkligt, vi ska ha barn! Äntligen är det vår tur!

Något mindre härligt är foglossningen från helvetet. Jag tar tillbaka mitt gnäll över foglossningen tidigare, det var ingenting! Efter en promenad i 1,5 timme i varierande terräng så gör det ONT. Kan typ inte lyfta benen, sambon var tvungen att lyfta upp mig i sängen :crazy:
Inte sådär jättekul när man dessutom har blivit drabbad av magsjuka.

Men gud, jag har inte så illa foglossning än och promenad på 1,5h är borträknat, det finns liksom inte i min sinnesvärld att det skulle fungera. Jag tog cykeln upp till ridbanan, det är väl 300m, klämde ihop magen men bättre än att ha ont i fogarna.

Nu börjar mjukisbyxorna bli för små, störande för vad ska jag ha då när jag struttar runt hemma. Har inte hittat några bra mammabyxor än.

Jag böjar bli hjärtligt trött på att vara gravid nu - och det är ju jättelångt kvar! :(

Är galet trött, blodtrycket dippar hela tiden, börjar få sammandragningar för minsta lilla känns det som, halsbrännan börjar smyga sig på och jag är retlig och grinig med barnen och får naturligtvis dåligt samvete för det...

Men det är ju bara att bita i det sura äpplet sisådär fyra månader till! :meh:

delvis kl

Lider med er som har det tufft nu :(

Min foglossning håller (peppar peppar...) fan på sig nu efter den där supersmällen för någon vecka sedan, jag tror jag börjat förstå hur den fungerar och vad jag ska undvika för att kunna må relativt bra. Vägrar lyfta saker över fem kilo, ibland även mindre saker. Gör mitt bästa att inte bära dottern så mycket, vi har många trappor i vårt lilla hus och det är smidigare att bära henne men nu går vi tillsammans istället.
Får INTE spänna mig i rygg, Inte stå upp för mkt, inga tunga dragningar (dottern på pulka är verkligen på gränsen :/ ). Knepiga vridningar går också bort.

Så är jag bara försiktig och håller mig till min plan är det endast värk i rygg när jag ska ställa mig upp från stolar och säng, och ett litet molande/värk upp mellan benen när jag gjort för mkt men det är ju ingenting mot hur det kan vara, är glad sålänge man fungerar hyffsat normalt liksom. Önskar graviditeten kan fortsätta kännas OK

Nu har magen börjat bli stor, jag ser tjock ut :D

Senast ändrad:

Promenaden var planerad till cirkus 30 minuter. Vi kan säga såhär, vi gick lite vilse :angel:

Jag har också börjat lära mig vad som gör att jag får ont. Halka omkring på snö och is är det som brukar vara värst, sen vette tusan om sprintträning är det mest optimala längre, men jogga fungerar finfint (förutom flåset då:o).

Idag har jag först varit på MVC och allt såg bra ut. Hon påpekade även att magen hade vuxit mycket sedan senast och så skrev jag upp oss på en föräldragrupp.

Sedan var vi iväg på TUL och jag har numera en 1,4 kg-klump i magen:) Tyckte själv att det var mycket svårare att se nu än förra gången eftersom det inte gick att se hela plutten på samma bild och dessutom ville han/hon inte vara still.

Var och tittade på vilket utbud det fanns av bebiskläder idag och hittade passande nog en second hand med enbart bebiskläder:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka