Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Känner att jag måste ta upp en grej som får mig att känna mig lite.. konstig? Fel?

En kompis ska ha barn väldigt nära och beskriver sin graviditet som något helt fantastiskt fint och underbart. Och det är det ju såklart! Men när hon säger "jag älskade bebisen från första stund". Eller som man läser på facebook/familjeliv/instagram, man älskar fostret från första stund.

Är det fel på mig som inte har några sådana känslor what so ever? Jag har inga känslor för bebisen. Jag ser fram emot att den ska komma och jag längtar, men sen känner jag inget mer. Innebär det här att jag kommer bli en dålig mamma? Kommer anknytningen till bebisen gå fel?

Nej det behöver du inte vara. Det där är så individuellt. Vissa känner ett enormt band redan från plusset medan för vissa tar det månader efter förlossningen innan de där riktigt stora känslorna kommer in.

Sen är det väl lite vanligare att man knyter an till andra barnet lite fortare för då vet man mer vad som finns där inne (självklart inte alltid).

Vad som brukar vara vanligt är att man snarare känner en beskyddarinstinkt än ren kärlek.

Däremot om det går ett tag (några dagar) efter förlossningen och man känner inget alls då skall man vara uppmärksam för det är en vanlig signal för förlossningsdepression. Men oftast är dom som drabbas av depressioner redan i riskzonen innan förlossningen.

Sen är det väldigt vanligt att man blir lite nedstämd 2-3 dagar efter förlossningen och/eller när mjölken rinner till. Detta beror på alla hormoner som försvinner ur kroppen och nya som dyker upp.

Det du känner är fullt normalt men är du det minsta orolig så skall du ta upp det med din BM.

Jag upplevde att det tog tid även efter förlossningen. I början kände jag mest ansvar och pliktkänsla, det tog ett tag innan resten trillade på plats.

Nej det är absolut inga fel på dig.

Själv hade jag problem med anknytningen men det berodde på så hiskeligt många elaka faktorer runt omkring som slutade i förlossningsdepression.

Alla går inte på rosa moln som gravida :)

Känner inte heller särskilt mycket för plutten i magen, minns inte att jag gjorde det förra gången heller och då var det inga problem att knyta an. Det blev bara helt naturligt när hon väl kommit ut!
Har lite svårt att tycka allt är så fantastiskt och underbart när man har ont mer eller mindre hela tiden och att jag känner mig så klumpig redan. Men det blir väl säkert bättre sen när jag får gå hem på gravidpenning. Nu känns det ju inte som att jag hinner med riktigt, veckorna bara svischar förbi.

I andra graviditeten kände jag ingenting alls för barnet. Men den slutade med MA upptäckt i v. 11, så å ena sidan var det ju väldigt tidigt och å andra sidan fannsd et de facto inget barn att ha några känslor för.

Med de andra två har jag väl inte haft någon himlastormande förälskning innan de kommit till världen, men jag har pratat med dem och gosat och lekt med magen typ. Så är det nu också.

Jag minns att jag kände det som en lättnad när jag i tredje graviditeten hade känslor för barnet tidigt, inbillade mig att det var ett gott tecken att graviditeten framskred bra. Ren vidskepelse förstås, men den vidskepelsen far omkring på golvet här nu. :love:

Jag tycker också att känslorna ökade när namnet var bestämt och man började med mer praktiska förberedelser hemma och det blev ännu mer påtagligt att bebisen snart skulle komma.

Här har blodtrycket i alla fall kravlat sig upp till 100-110/70 så nu känner jag mig lite piggare igen.

Jag känner lite samma sak!
Längtar o väntar men har inte den där extrema lyckokänslan som flera i min närhet har pratat om.
Tycker dock att det känns lite bättre nu när vi vet vad vi väntar. Lite verkligare då på nåt sätt.

Dock börjar jag bli såå trött på de här nu. Hade lovat mej själv att inte klaga nu när jag äntligen blev gravid och det än så länge går vägen, men är så jäkla trött på att ha så himla ont hela tiden. :(
Min trasiga höft har börjat slå bakut riktigt ordentligt senaste veckan. Går bra när jag sitter still, står eller ligger i soffan, men gå, resa sig upp eller bara byta ställning i soffan eller sängen är vidrigt. Har jag gått mkt eller bara t ex städat hemma eller så värker det i flera timmar efteråt. :(
Nu får dom sista månaderna gärna springa snabbt förbi!

Sorry för gnälligt inlägg. :o

Skönt att höra att jag inte är ensam, det känns som att alla är ju fantastiskt lyckliga hela tiden och då får jag dåligt samvete för att jag inte är det.

Och klaga av dig, hur mycket du bara vill! Det är så skönt att höra att alla graviditeter inte alls är en dans på rosor. Det får en att inte känna sig lika mycket som ett ufo :D
Vi hade också en lång väg till att bli gravida. Utan skydd i tre år och aktiva försök i ett år. Det ÄR fantastiskt att vara gravid, men det är lika mycket ett helvete ibland.

Klaga på du, jag tycker det är skönt att höra att det finns fler än mig som inte flyger på små rosa moln under graviditeter ;)

delvis kl

Någon som har cravings efter något speciellt?

Jag är helt tokig i sådana här äckelgröna skinande äpplen, de som ser ut som plastäpplen.
Och även fake-ost, typ hamburgar/varmmacka-ost med bara en hel massa skit och e-nummer i innehållsförteckningen

:d
:o

Åh ja, sura äpplen. Surt överlag. Massor av ost, t.ex. chili cheese på nåt hamburgerplace, milkshake. Fast häromdan ville jag väldigt gärna ha vattenmelon... det är ju nyttigt iaf.

Inga cravings alls. Hur jävla tråkigt som helst, hade sett fram emot att tvinga iväg sambon mitt i natten för att köpa konstiga saker. Hela nöjet med att vara gravid ju, men icke! :D

Kl

Har fått ännu en tid för ultraljud, den 25e. Undra om jag är den första gravida som är urless på ultraljud..

Inga cravings alls. Hur jävla tråkigt som helst, hade sett fram emot att tvinga iväg sambon mitt i natten för att köpa konstiga saker. Hela nöjet med att vara gravid ju, men icke! :D

Kl

Har fått ännu en tid för ultraljud, den 25e. Undra om jag är den första gravida som är urless på ultraljud..

Haha ja men precis, jaga runt sambon överallt i jakt efter mat. Så var det under illamåendet, sambon fick väldigt specifika order på åka och handla hämtmat, gärna specialmat och krångla lite extra. Så tar jag två tuggor och slänger resten :p

Vad var det ni skulle kolla upp nu den 25 'e?

Vägde mig imorse, har tagit tillbaka nästan två kilo av fyra förlorade
Passar just nu på med att unna mig lite extra grädde etc, te med grädde istället för mjölk är såå himla gott!

...men ärligt talat är kroppen fortfarande helt slutkörd efter illamåendet. :(
Vet inte hur lång tid det tar innan man återhämtar sig.

Läkaren sa ingenting på senaste ultraljudet mer än att han skulle ringa om jag skulle dit igen. Men det gjorde han inte, fick bara en kallelse.
Gick in på mina vårdkontakter och då stod det att man skulle kolla någonting med hur blodflödet var till moderkakan eller något? Jag vet inte! Vad jag förstod så skulle de ultraljuda mina ljumskar (?!) för där går det några stora blodkärlsgrejer. Jag vet faktiskt inte..

Blir lite sådär halvt upprörd över att man får så dåligt med information.

En vecka, och det har det gjort idag, men så ska de väl posta så förhoppningsvis i morgon då!

Vi väntar på svar från fostervattenprovet, inget i brevlådan idag heller.

Jag har ju då inte gjort något fostervattensprov utan bara kvadrupeltest (blodprov där man beräknar hur stor risken för DS är). Fick svar idag på posten. "Sannolikheten för att det väntade barnet har DS är låg. Ytterligare undersökningar avseende denna fråga är inte motiverade".

Känns skönt att höra. Hade det varit hög risk så hade vi kanske gått vidare.

Dock tycker jag att formuleringen "...denna fråga är inte motiverade" inte den bästa :meh:

Kunde man inte skrivit "Behövs inte" eller något mer mänskligt?

Ja, ja det kanske bara är jag som är överkänslig.

Om risken varit hög så skulle dom ha ringt till mig. Gör dom det till dig också? Eller får du det via posten oavsett utfall?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka