Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Jag är ju föräldraledig men annars går man 6 veckor innan bf här i Tyskland. Med första barnet hade jag kunnat jobba till förlossningen (han föddes i 38+3), med andra hade jag sannolikt blivit sjukskriven runt v. 32 pga sammandragningar (men hade då semester innan Mutterschutz). Så det kan ju vara väldigt olika.

Tror att jag kanske känt första sparken idag! :) Halvtid i morgon!

Då kanske 2 veckor innan är rätt lagom. :)
Om det inte händer nåt oförutsett då såklart.

Jag tror att jag har känt rörelser ett par veckor nu. Inga regelrätta sparkar, men definitivt något som rör sig. :)

Jag har ett tungt och stressigt jobb och jag har redan problem med foglossning, men jag måste jobba ändå. Har ingen sgi och vill inte slösa på dagarna, så det är bara att stå ut :(

Jag har känt rörelser från vecka 18, nu är det mest hela tiden tycker jag. Läskig känsla! På ultraljudet sa dom att jag har moderkakan bakåt, visst påverkar det när man känner rörelser? :)

Beror nog lite på att det är första gången för mig, men det är trångt för mina organ tror jag. Har alltid ont uppåt revbenen nu om jag inte går eller står rakt. Men det är riktigt smidigt att den är såpass liten än tycker jag ur ett vardagsperspektiv med alla aktiviteter och kläder.

Är lite avundsjuk på er som rider. Själv har jag ingen häst nu och sambon är väl inte så pigg på att släppa upp mig på hästryggen heller, men har typ lyckats övertala honom till att vi kan prova små, raggiga islandshästar:D Blir första gången som han testar att rida islandshäst isåfall:)

Ja det är inte bara positivt med liten mage, förra grav hade jag som du en liten mage graviditeten igenom. Hade sjuka problem med att behöva kissa ungefär varje timme dygnet om och halsbränna de luxe.
Men jag kunde rida :)

Den här gången finns inte mina två trotjänare kvar i livet. Och hästen jag har istället är ett riktigt projekt om man säger så.. Så på honom är det än så länge ingen ridning alls på. Hoppas dock få bukt med Hans problem under våren innan jag blir för klumpig så jag kan rida i trygghet i sommar. Vi får se hur det går.
Den värsta ridabstinensen stillas på ridskolan :)

Jag började känna fladder i vecka 16 och nu den här veckan fick jag en tydlig känga upp mot revbenen, är i vecka 17.

Har längtat efter att få känna rörelse!

Jag har inte kunnat känna något förrän i vecka 20-22 i mina andra graviditeter. Får se hur det blir med den här.

Nu outar jag mig, trea14, orkar inte logga ut och in :-)

Har känt lite som skulle kunna vara bebisrörelser men inte så jag är helt säker. Jobbade på mässa ons 09.00-sö 00.00 och är så slut så det finns inte. Det är jobbigt i vanliga fall, men det är ju fem gånger värre nu, om inte mer. Har sovit mest hela dan och skulle vila i morgon men hade visst bokat in ett kvällsjobb ett gäng mil bort.

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Flyttad på RUL från 8/6 Pojke
4 lillepia (första barnet)
6 keilir (andra barnet)
22 hjärter_dam (första barnet) Flyttad på RUL från 24/6

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6
19 majola (tredje barnet) en pojke
19 sandra87_ (första barnet)
20 Moonwalk (andra barnet)

Augusti
9 DarkInNight (andra barnet)
24 Madick (tredje barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)

Har uppdaterat listan lite... Hoppas det är ok fär dig. Madick?

Vi var på ultraljud idag och fick veta att vi ska få en liten kille. Vi har en son f. 11 och en dotter f. 13 innan. Allt såg friskt och fint ut, enligt ul är fostret i v. 20+5 och enligt beräkningar i 20+4 så därvar det ju inte mycket att diskutera heller. Alla mina barn har varit väldigt punktliga på det viset. :D

Har varit i Sverige på semester och shoppat lite. En bilbarnstol (den behöver vi ju inte på ett tag, men den var så mycket nedsatt att jag liksom var tvungen att köpa den. En Britax TwoWay. Vi har en sedan tidigare och är mycket nöjda.

Dessutom har jag köpt barnvagn! En beg. Teutonia. Mina föräldrar tar med den ner när de kommer med bil nästa gång, vilekt sannolikt blir 1-2 månader innan bebisen kommer.
20140303_093948.jpg

Nu startar namnjakten på allvar!

Namn är det enda vi har klart. Nästa vecka ska vi på fostervattenprov och jag är lite nojjig och vågar inte direkt köpa något eller beställa något än. Jag såg så himla många snygga vagnar på Göteborg Horse Show, bl.a. en vit Emmaljunga, hur opraktiskt som helst men så himla snygg :-) Med de andra barnen hade vi en begagnade Brio för 500 kr och det dög ju bra så varför jag tittar på nya vagnar nu förstår jag faktiskt inte. Särskilt som jag gärna fortsätter bära den här i sjal som jag gjorde med tvåan.

Vi var på ultraljud idag och fick veta att vi ska få en liten kille. Vi har en son f. 11 och en dotter f. 13 innan. Allt såg friskt och fint ut, enligt ul är fostret i v. 20+5 och enligt beräkningar i 20+4 så därvar det ju inte mycket att diskutera heller. Alla mina barn har varit väldigt punktliga på det viset. :D

Åh vad skönt :)

Vi ska på UL på onsdag och jag hoppas också på positiva besked.

Nu känner jag liten mer och mer, även utanpå har jag fått känna något runt som ligger och trycker utåt och som "försvinner" in om jag känner lite hårdare än en smekning, huvud eller rumpa kanske.
Så här mycket kände jag inte förra gången så här tidigt och det är verkligen mysigt.

Röstar också på den första!

Kl

Nu är jag hemma igen efter ännu ett ultraljud. Bebis låg fortfarande med rumpan låååångt ner men idag kunde de se urinblåsan och det såg normalt ut. Kunde inte se njurarna men läkaren sa att eftersom fostervattenmängden är bra samt att urinblåsa+urinvägar ser bra ut så "ska" det inte vara några problem.

Jag har också varit på RUL och det var en väldigt aktiv krabat där inne. Jag har visst moderkakan i framvägg och det är därför jag inte känner så mycket, men de senaste dagarna har det börjat buffa lite, jättemysigt.

Allt såg bra ut, förutom att de lade en reservation på fotställningen på ena foten. Min pappa är född med klumpfot, de (läkaren kollade också) såg ingen klockren klumpfot, men det såg inte helt bra ut heller. Sådant är ju svårt att se nu, så det är väl egentligen bara att vänta tills förlossningen.

Annars mår jag jättebra nu, illamåendet är borta och orken börjar komma tillbaka.

Har uppdaterat listan lite, blev bakåtflyttad två dagar.

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Flyttad på RUL från 8/6 Pojke
4 lillepia (första barnet)
6 keilir (andra barnet)
22 hjärter_dam (första barnet) Flyttad på RUL från 24/6

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6
18 Moonwalk (andra barnet)
19 majola (tredje barnet) en pojke
19 sandra87_ (första barnet)

Augusti
9 DarkInNight (andra barnet)
24 Madick (tredje barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)

*KL

Skönt att det verkar gå bra på allas ultraljud!

Själv har jag börjat fundera på grejer.. Vad behöver man egentligen?
Har fått en hel del grejer av en vän. Bl a en barnvagn, spjälsäng, skötbord, o lite småsaker som hon inte ville ha kvar. Har även en till vagn som ska vara uppe hos mina föräldrar på deras gård där jag har hästarna. En lite rejälare med breda hjul.
Hur mkt kläder och sånt behövs? Andra grejer?
Lyckades ju tajma in graviditeten perfekt när vi har en liten ekonomisk svacka. :meh: vi klarar oss ju men har inte ju inte massor att spendera direkt så vill ju inte köpa onödiga saker som ändå mest blir liggande..

Ja.. vad behövs egentligen...
Bebis ska sova någonstans men det har ni. Skötbord är ju bra det har ni ju med :) , gärna i närheten av rinnande vatten.
Vagn är inget måste och vissa barn hatar vagn. En bärsjal kan isf vara bra men det behöver ni ju inte köpa innan.
Dottern var en kräkis så det gick åt massor av små handdukar (Ikea 10 st 29 kr) och vanliga handdukar.
Barnkläder i de minsta storlekarna behövs också, men det går ju att få tag på nästan hur billigt som helst om man köper begagnat. 5-10 kr/plagg eller gratis för fina kläder är inget ovanligt.
Alvedon för småbarn och så en nässug samt näsdroppar (vattensaltlösning) för så små har varit bra att ha hemma.
Och filtar! Vi körde stenhårt med att reglera dotterns temp med filtar istället för mycket kläder när vi åkte bil etc.
Om ni har bil är ett babyskydd en sån där viktig pryl som ändå är värt att investera i. Rekommenderar starkt sån modell som går att både ha i bil och i vagn, att det bara är att klicka i och ur utan att behöva krångla eller väcka bebis mellan bil/vagn/inne
Babyvakt har också varit guld så man vågar gå iväg några meter från sovande bebis. Används fortfarande :)

Samt mammavård efter förlossningen. Alvedon, så mjukt toapapper som möjligt, bindor, purelan till stackars tuttar är det jag kommer ihåg bäst :)

Ja just ja... gärna ett stort gäng med färdiga frysta matlådor och fryst fikabröd .. . :p

Kl

Kunde ju ha haft en bättre dag igår. Först blev jag sparkad av fölungen när hon gjorde nåt ryck påväg ut i hagen på morgonen ( i magen såklart). Kände mig inte orolig då det inte var hårt och inte heller på den sidan bebis var på. Jag jobbar ju ändå på lasarettet så jag gick bort till spec. Mv och frågade om de var oroliga men det var hon inte om det inte gjorde väldigt ont eller att jag började blöda. Men hon tyckte ändå vi kunde lyssna på bebisen och det lät ju bra.
Efter jobbet red jag, och då ramlade jag av :( hästen gjorde en helomvändning och jag var så nära att sitta kvar men klarade inte. Ramlade på höften typ och det blev ju ingen hård smäll. Tyvärr tappade jag hästen så hon sprang hem precis samma väg som vi kommit. Var mest arg!! Sen fick jag ju såklart dunderont i fogarna bak och ljumskarna som jag får när jag går mycket och nu blev det ju 20-25 min promenad hem.

Men jag mår bra, bebis är galen som vanligt och hästen mår bra så det var väl bästa möjliga utfall av det hela. Men jag konstaterade väl att jag kanske inte behöver rida ut själv i fortsättningen...

Hua, hästar kan vara läskiga när man inte "får" råka ut för något.

Jag har ont i höfterna på utsidan, kan man få foglossningskänningar där? Mensvärk i ryggen så bebis växer väl så det knakar. Fick just låna en värmedyna av svärmor, den ska bli skön att ha bakom ryggen i soffan.

Mår knasigt i magen, kan inte äta mer än miniportioner, vill inte ha kött och mår illa efter nästan varje gång jag ätit. Vägde mig och har gått ner 2 kg sedan v.8-10 nånting när det nu var jag ställde mig på vågen. Nåja, jag har ju att ta av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka