Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Idag fick jag svaret på toxoplasmatestet från förra veckan. Jag är immun - så skönt att kunna tillbringa sommaren i trädgårdsland och sandlådor utan att hålla på och mecka med handskar osv!

Åh det här undrar jag över! Är det något man gör på VC eller säger man till BM om det? Vi har pratat om att skaffa en till katt - blir med kattlåda igen. Vad jag förstått så ska man inte rensa kattlådan om man är gravid, men det borde man ju kunna om man är immun?

*kl*

Jag var till apoteket igår och inhandlade stödstrumpor och Gaviscon. Har bara de senaste dagarna märkt att jag blivit väldigt trött i fötterna framåt eftermiddag/kväll och en del sura uppstötningar har smygit sig på. Med mina nya vänner är livet mycket enklare ;)

Jag har köpt mammakläder främst på HM. Byxorna är lite långa i benen men annars så har jag hittat en del plagg som sitter bra.

Idag har vi sett lilla knodden! Ultraljud inför fostervattenprov. Klart skillnad i storlek mot RUL i v.17 eller när det är, huvudet var 29mm och datum stämde hyfsat med sista mens, jag har räknat mig på 13+3 och UL nu sa 13+0.

Åh det här undrar jag över! Är det något man gör på VC eller säger man till BM om det? Vi har pratat om att skaffa en till katt - blir med kattlåda igen. Vad jag förstått så ska man inte rensa kattlådan om man är gravid, men det borde man ju kunna om man är immun?

Jag bor ju inte i Sverige, så jag vet inte hur det är hos er. Men din bm eller vc borde ju kunna svara på det? Här kostade det ca 20 € för övrigt (lab-kostnader).

Kl

Det är fullt normalt att man blir oftare sjuk och mer sjuk när man är gravid. Detta för att bebisen trycker ner immunförsvaret. Egentligen är barnet främmande DNA och skulle i andra fall stötas bort av kroppen illa kvickt. Men nu är ju naturen så finurlig att den helt enkelt trycker tillbaka kroppens immunförsvar både lokalt (dvs vid/i livmodern) och generellt i hela kroppen.

Det finns en stark misstanke om att i återkommande tidiga missfall kan immunförsvaret spela en avgörande roll (immunförsvaret blir inte tillräckligt tillbakatryckt).

Jag var hos min husläkare igen idag (fast den här gången pga en brännskada... O_o) och han frågade hur det var med hostan nu. Ja, det är ju i princip oförändrat, men snart är det ju mars och sen april så jag är vid gott mod. Han sa att hans fru (familjen är bekanta till oss) också haft dessa problem sedan oktober, det är ett jättesegt virus som går här nu. Han tänkte jaga henne med en influensavaccination nästa år (hon hatar sprutor). Jag sa att jag inte tänkte vara gravid nästa år varpå han lite torrt svarade: "ja, de skulle jag nog också rekommendera...)" :D

Åh det har gått bra! :)

Vi fick veta att vi med största sannolikhet väntar en flicka. :)

Jag var supernervös att något skulle ha gått fel. Typ MA eller något.
Inget har ju tytt på det men är lite larvig efter mina missfall. O_o

Åh det har gått bra! :)

Vi fick veta att vi med största sannolikhet väntar en flicka. :)

Jag var supernervös att något skulle ha gått fel. Typ MA eller något.
Inget har ju tytt på det men är lite larvig efter mina missfall. O_o

Man är mycket efter missfall men aldrig larvig!

Skönt att det gick bra. En milstolpe till i graviditeten som är avklarad. Så nu är det bara ca 20 veckor av graviditeten kvar. Ja och så ungefär 60 år eller så av föräldraskap :D

Vilken lättnad för er! :)
Gud så skönt!

Jag oroar mig också fastän jag inte haft några missfall, kan tänka mig att missfall gör att man oroar sig ÄNNU mer.

Vi fick kallelsen till ultraljud igår. Förra grav var jag så himla orolig att det inte fanns något i magen eftersom magen inte vuxit något alls.

Men jag är nog något mindre orolig den här gången, dels för att vi fick se lilla knytet i magen för några veckor sedan vid VUL :love: samt att utan kläder kan man faktiskt se en liiten mage .

Nu börjar jag faktiskt må bra! Äter jag regelbundet med en massa mellanmål hålls illamåendet i schack och kräks sällan, typ ibland kväll eller morgon.

DiN - samma här, illaendet håller sig lugnt så länge jag äter små portioner och regelbundet. Humöret håller sig bra också.

Fortfarande trött, men inte lika illa, det räcker att vila en stund på em. Dock så går jag i slow motion, det bara går inte att röra sig snabbt längre.

Det ska bli intressant resten av veckan, jobba ons-sö långa dagar och mycket ståendes.

Ja det är UNDERBART! :banana:

Förut har ju inget hjälpt, inte heller konstant ätande så det är verkligen en enorm lättnad att illamåendet lättat så mycket att det räcker med att äta mat för att det ska vara i schack! Godis går dock absolut inte, blir illamående direkt..

Förra grav höll det i till vecka 17, och nu är jag i 16+3 så än så länge är mina graviditeter ganska lika varandra.

Jag är också trött.. men det blir bättre nu när jag får i mig energi. Har även börjat äta d-vitamin. Hoppas du blir piggare snart :)

Hur gör ni som rider? Rider ni fortfarande? :)

Jag är i v 27 och rider fortfarande, om än inte lika långa uteritter. Har islandshäst och det enda som inte funkar är att sitta ner i traven. Det kan också bli en del sammandagningar om jag jobba för mycket md samling i tölten.

Ja det var riktigt skönt! Nu känns det som man kan våga slappna av och börja tänka på att köpa lite grejer o så. :)

Skönt att få illamåendet under kontroll. Jag spyr ibland fortfarande men mår inte illa alls på samma sätt.
Är för övrigt i v.20 nu (19+3) och jag rider också. Fick dock hoppa av o pinka när jag red ut i helgen för det skumpa så när pålle var pigg. :o
Tur att han är snäll när matte håller på o krånglar. ;) han blir 6 år i sommar och det finns en hel del energi men han håller aldrig på och dummar sig mer än att han taktar lite så än så länge känns det ok att rida. :)
Min mamma ska dock börja rida en eller ett par ggr i veckan nu för att vänja in sig på honom så hon kan ta över helt och hålla igång sen i sommar. :)

Tänkte göra premiär med lite bilder, om det är intressant? :)

Vecka 21, inser att jag är helt groteskt stor redan! Meeen det fanns ju några överflödiga kilon redan från början, om man säger så.. :o :angel:

Ultraljudsbild från v 16, ska på nytt UL imorgon!

Framifrån! Jag och sambon har så roligt åt den här bilden. Bebis ser så elak ut! :D

Jag har nyss börjat rida igen :) Min häst har vart skadad och gått med föl så hon har stått i nästan 2 år. Jag har haft lite andra hästar under tiden men sedan i somras har jag knappt ridit alls.
Håller ju på att sätta igång så det blir ju till största delen skritt. Sen får vi väl börja jobba lite tölt iaf, det tror jag kommer funka. Vi får väl se hur det känns :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka