Sommarföräldrar 2013

Sv: Sommarföräldrar 2013

Vad kul med babysim :) Jag hade också tänkt anmäla oss till det men det stället som jag tittade på var så dyrt. Men jag fick reda på sen att det var mycket billigare kommunalt så jag kanske ska kolla om det finns några platser kvar nästa år.

I kväll ska Niki få var själv med pappa i fyra timmar, får se hur det går. När hon var mindre så matade han henne med flaska ibland men eftersom att hon inte äter lika ofta längre så har det inte behövts. Och nu funkar det inte längre. Så det har varit hårdträning i några dagar nu. Igår fick jag henne äntligen att dricka 25 ml så jag tror att det går nog nu om hon är tillräckligt hungrig och att inte jag är där.

Jag känner nog att jag egentligen också skulle behöva barnvakt när jag rider. Min häst börjar komma i lite bättre form nu och då blir hon lite het, så häromdagen höll jag nästan på att få flyga när hon började köra luftsprång på ridbanan. Inte kul om det händer något när jag är själv.

Så söt hon är! Hoppas att det går bra med att vara ensam med pappa ikväll. Det har E varit idag. Jag har nämligen haft lite egentid med svampplockning och massage hos en vän och E har fått vara med sin far hela dan :) Det hade gått bra men han äter ju lite ersättning varje dag så det underlättar när jag behöver iväg att han tar flaskan.

Jag var ju på det kommunala babysimmet men till vårterminen kommer jag nog försöka att få plats på ett annat babysim för det är mindre barn och bättre uppstyrt på dom. Men visst är det lite dyrt.

Vad skönt med så lång egen tid! Igår är det längsta jag har varit ifrån, det var väldigt skönt att få vara ifrån allt ett tag och träffa jobbarkompisarna. Men Niki vägrade äta, annars gick det bra.
Men hon blir fyra månader på måndag så vi får se om hon blir intresserad av mat när hon får börja smaka :) Hoppas på det. Jag skulle vilja få i henne något mer mättande på kvällarna så kanske hon sover bättre.

Har börjat komma igång lite med ridningen - ja, eller det blir väl att jag hinner rida en gång i v = träningsvärk varje gång... Tur jag har mina fina medryttare.
Alve växer och växer, undra på som han käkar. Hittills har han endast sovit 7 h i sträck en enda gång, annars är hans långa sovpass mellan 22.30 och 03.00 ca. Och napp - nej minsann det duger inte. Med storebror kunde jag "fuska" dvs om jag var snabb nog med nappen kunde han somna om... Men Alve är en rätt glad och nöjd bebis annars och har lätt att skratta så det uppväger väl det hela. Tror han börjar komma ur en "klängperiod" nu också, man kan lägga ner honom eller ha honom mer i babysittern bara han ser en så man får lite gjort hemma :)

Åh vad jag saknar ett längre sovpass! Niki brukade sova i ca 5 timmar i sträck första delen av natten förut men sen senaste utvecklingsfasen så har hon vaknat varannan timme natten igenom i några veckor nu. Hon tar tyvärr inte heller napp utan jag måste amma henne till sömns varje gång.
Annars har hon blivit mycket bättre efter utvecklingsfasen, innan var hon jättemammig och det blev panikskrik när någon annan försökte hålla. Nu går det bra med andra igen och hon börjar bli en rätt glad bebis :)

kl
oj vad längesedan jag skrev i tråden nu! jag läser regelbundet men det är svårt att få ro att skriva. men lille helmer föddes 18/8, okomplicerad förlossning med 9 cm öppen vid inskrivningen. två timmar senare var han ute :)
livet som tvåbarnsmor är omtumlande, men nu tre månader in börjar vi få ordning på rutinerna. vi går bebissim på onsdagar, storebror är på förskolan 15 h i veckan och vi får mycket hjälp av barnens farmor som bor en mil bort.
en tråkig sak som hänt r att vi fick ta bort vår hund för en månad sen. detta tog mig mycket hårt och jag har fortfarande inte riktigt landat i min roll som enbart mamma- förut var ju hundklubben en stor del av livet, tomheten är som ett stort hål i bröstkorgen .

Tråkigt med hunden, förstår att det känns märkligt utan. Nu har jag iofs bara häst och han har varit utlånad men jag märker verkligen hur rastlös man blir. Som tur är ska jag snart hämta hem honom :)

Våra grabbar heter nästan samma. Vi har en Elmer här ;)

Påtal om sömn så vill E inte sova hela nätter än och det är ju lite jobbigt. Jag hade hoppats på att hans 8 timmars natt i förrgår inte varven engångsföreteelse men det verkar tyvärr så.

Kl

Var längesen jag kikade in här och har inte läst så mycket heller.

Hoppas det går bra för alla familjer och att ni kommit in i rutiner och landat i vardagen :) Det har vi, nu kan man på ett ungefär förutspå hur en dag kommer att se ut och man lever inte längre i bubblan. På ett sätt tråkigt men samtidigt så skönt. Molly har blivit tre månader i söndags och hon är den mest behagliga bebis jag kunnat tänka mig. Hon flaskmatas enbart och det funkar super, hon sover hela nätter så gott som alltid (ca. 22.30-05.30, 05.45-10.00). Utvecklas fint och misstänker att hon har tänder på gång redan. Hon har blivit väldigt "tuggig" och dreglig och har haft temperaturförhöjningar. Hennes farbror fick tänder redan vid tre månader så det kanske är något som går i arv?
Babysim har vi funderat på men jag är så supernojig så det får nog vänta ett tag till, annars älskar hon att bada. När man går på babysim, måste man vara under vattnet då eller kan man vara delaktig ändå? Hur går det till?

Någon som kommer döpa sitt barn, eller kanske redan gjort? :)

Kul med en till uppdatering!

På vårat babysim tar man inte bebisarna under vattnet i den första gruppen som är bebisar mellan 3-6 månader. Tyvärr säger jag för jag hade gärna testat. Dom första gångerna är ju bara för att vänja dom vid vattnet och tycka att det är kul. En kompis till mig som har en dotter på 8-9 månader lät simläraren ta hennes dotter när dom skulle dyka eftersom hon var osäker. Så dom tvingar en inte till någonting :)

Nä, vad skönt! Vi har bara ett badhus i vår stad så här finns det inga möjligheter att vända sig till något annat om man inte skulle gilla metoderna. Men det är ju klart man får kolla upp det innan. Jag har läst på nätet (goddag yxskaft :banghead: ) att det KAN finnas en ökad risk för att bebisar att sluta andas i sömnen just för att de lärt sig det för tidigt vid babysim. Inte menat att skrämma någon men för mig var det avgörande i valet och kvalet om vi skulle börja med babysim tidigt eller om vi skulle vänta. Men om det är som för er att man inte börjar vara under vattnet förrän vid halvåret så kanske man kan börja ändå :)

Det är ju bara att säga ifrån om man känner sig obekväm :)

Har ni börjat med smakportioner än? Vi. Har börjat lite smått och han gillar potatis och morotspurén jag har gjort. Dock verkade han inte uppskatta mangopurén som han fick testa nyss lika mycket. Men jag tycker det är svårt hur mycket man ska ge dom. Nu får han knappt en tesked ännu mindre av mangon idag.

Vi kommer att döpa Alve i slutet av januari. Då är han nästan 7 månader men det gick inte att få någon tidigare tid i kyrkan här på landet... Tydligen har prästerna flera kyrkor i samma församling vilket begränsar öppettiderna om jag fattat det rätt... Men det gör inget :)

Alve har börjat få lite potatismos, palsternackspuré och morotspuré samt lite gröt ibland. Han har ätit upp till 4 tsk hittills. Ibland verkar han vilja ha mer men vet inte hur snabbt man vågar öka. Han käkade ca 7 tsk palsternackspuré uppdelat på två ggr igår. Hela tiden lät han "mmmm" och sög på underläppen, kom inte nästa sked snabbt nog började armarna fäkta och han gråta... Men han var lite kinkig inatt så det blev kanske lite för mycket.. ;)

Emmy är nu 5 månader (imorgon). Hon käkar en halv liten burk med potatis/majs/morot från Semper. Hon äter en portion gröt om dagen och avslutar den portionen med 1/3 burk mango/päron/katrinplommon.

Annars är allt bra här hemma. Förutom att jag blir gråhårig av att ha två barn ;)

Vi tänkte döpa henne i maj. Orkar inte rodda med dop nu när det är så mörkt å kallt...

Kl.

Här går det verkligen upp och ner med ätandet. Har gett henne gröt till frukost nu i en månad. Vissa dagar får hon i sig en halv portion (enligt förpackningen) och ibland som nu de senaste två dagarna äter hon två skedar och sen verkar det jätteäckligt. Har gett banangröten. Såg att det finns risgröt från 5 månader. Kan den vara godare kanske eller vad kan man annars ge till frukost?
Jag har även provat med fruktpuré till gröten men det vart inge bättre tyckte Niki..

E får havregröt och inget till. Ibland får hon puré efter. Men jag ger henne vid 17-tiden. Ibland äter hon en hel portion och inland blir det mindre.

Min E får lite mild havregrynsgröt med blåbärspuré iblandat. Har fått prova oss fram och detta är vad som funkar bäst, han får iofs bara i sig 1-2 tsk. Potatismos var jätteäckligt tydligen så vi avvaktar med det. Brukar ge det vid lunch eller frukost.

Det går fortfarande inget vidare med gröten och nu har vi snart slut i paketet så nu ska vi prova ny sort. Hoppas det blir bättre.
Jag provade att göra egen morotspuré för några dagar sen men det vart tydligen inte alls bra för den fick Niki kväljningar av. Så vi får nog köra med burkmat ett tag till :p

Mat är svårt med dom små. Jag kämpade ju med ett potatismos men det fick han kväljningar av. Men när han fick smaka vanlig potatis från min tallrik var det tydligen jätte gott :) så det fortsätter vi med och nu har jag köpt lite olika på burk också att testa.

Mitt lilla busfrö blir 6 månader idag ❤️
C737BCC5-E50E-4481-9B32-E06E1A99DD24.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 895
Senast: ako
·
A
Gravid - 1år NU har jag (vi) satt oss ordentligt på pottkanten. Eller också är det bara jag som förstorar. Känner mig inte riktigt bekväm i...
Svar
13
· Visningar
2 665
Senast: havreflinga
·
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 370
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar