Sommarföräldrar 2024

Med mindre än en månad till bebis ankomst tänker jag att jag kanske ska packa BB-väska snart, förbereda bilen med babyskydd, fixa vagnen osv 🥰 ska bli mysigt. Känns så overkligt att det är så nära nu!
Åh, blir stressad här 🙈 mindre än 10 dagar kvar till bf och vi har fortfarande inte fixat de där sakerna du nämner plus en del annat typ skötbord och leta rätt på babykläderna och köpa blöjor. Men i veckan så!

Värmen är jobbig men huset är svalt och vi har mycket fönster så det blir bra drag iaf. Mannen tar storebror massor så jag får vila. Har de senaste veckorna gått på ett intensivt akupunkturprogram mot foglossningen. Hjälper några procent iaf så jag fortsätter nog fram till förlossningen.

Bebisen har huvudet nedåt iaf och är i stort sett fixerad, stor lättnad för mig som hann börja oroa mig för vändningsförsök och kejsarsnitt 😓
 
Vi gjorde färdigt skötbordet i måndags efter att syrran glömt skicka med alla delarna när vi var hemma sist😅
Annars känns så känns vi färdiga i stort sett(var nog väldigt tidigt färdiga för att vara första barnet).

Idag låg jag nog med förvärkar en stund på em, gjorde ont😬🫣 Hoppas att det är tecken på att det snart kommer igång på riktigt❤️
 
Hur går det för alla i värmen? Vi hade ett par dagar med riktigt varmt väder, hann med ett bad innan jag blev sjuk och fick feber, huvudvärk osv 😮‍💨 fy fasen vad allt blir 1000 gånger jobbigare när man är sjuk och det är så varmt plus gravid på det. Idag är det lite svalare tack och lov 🙏 febern har gett sig men hosta och snuva hänger i.

Med mindre än en månad till bebis ankomst tänker jag att jag kanske ska packa BB-väska snart, förbereda bilen med babyskydd, fixa vagnen osv 🥰 ska bli mysigt. Känns så overkligt att det är så nära nu!

Ja, nu blir det gnäll här, men… Värmen är rena döden just nu. Igår var det riktigt varmt då det även var så där extremt klibbigt ute så det var jobbigt att andas nästan. Jag tillbringade hela fina dagen med att ligga under takfläkten på soffan, och kände mig lat, tråkig, och skitobekväm. Nästan sån där panikkänsla igår igen att bara ”Nej, nu får det vara bra, nu räcker det, nu är det stopp här och någon får faktist ta ut den här ungen, NU!” Han ligger fortfarande hela vägen upp så det ÄR svårt att andas, svårt att äta, svårt att dricka, för allt jag sväljer ner känns som om det ligger och skvalpar i strupen. Jag är aldrig hungrig längre för det är proppfullt i magen, och idag åt jag EN potatisbulle, sen tar det liksom stopp. Jag sover knappt, för så fort jag lägger mig får jag sura uppstötningar i munnen, trots att jag har så många kuddar så jag nästan sover sittandes.

Så nä, har haft ett par riktiga skitdagar nu igen. När vi äntligen får en någorlunda fin dag liksom spenderar jag den inomhus. 😓 Jag är så imatad från jag var liten och van vid att är det fint väder så är man utomhus!

Idag är det svalare, men regn. Då kommer jag inte ut iallafall för regnkappan går inte att knäppa längre och jag vägrar köpa ny nu när jag snart är klar med detta. Åkte iväg mellan skurarna till stallet och satte på hästen ett regntäcke då regnet skulle ta i ordentligt nu på eftermiddagen, men inte ens hästen är glad att se mig längre! 🥺 Förr kom hon alltid fram i full fart med spetsade öron, och 99 av 100 ggr så gnäggade hon högt så fort hon fick syn på mig, nu tittade hon upp, sen ner med huvudet och fortsätta beta. Jättelöjligt, men ni vet hur det är med dessa gravidhormoner, så jag blev ju såklart skitledsen. 🙈🥺

Hon har gett upp på sin matte, och vet att hon inte får komma ut på något roligt alls längre med mig. När medryttaren kommer 2-3 dagar i veckan är det däremot jättekul! ❤️ Är så tacksam att jag hittat en medryttare som hästen trivs med, men AJ vad ont i hjärtat det gjorde i dag. 😓

Sambon jobbar allt han kan nu för att kunna vara ledig längre sen när bebis väl kommer, vilket är toppen, men just nu så känner jag mig så otymplig och ensam, och sen är han på jobbet mellan 07-21 nästan dagligen.

Så ja, inget glädjande alls här. Vill bara att det ska dra igång när som helst. Är i v 36 nu så han är ju inprincip färdigbakad.

Jag har fortfarande förhoppningar om att han ska sjunka ner snart och göra mitt liv extremt mycket lättare. Jag har liksom inga andra krämpor, inte ont i ryggen, enbart lätt foglossning som känns i något steg här och var så det kan jag leva med utan problem. Jag hade fått sova ok på nätterna om det inte vore för halsbrännan då jag somnar vid 23, sen måste jag upp och kissa runt halv fem, fem, sen kan jag somna om till 8-9. Så hade det inte varit halsbränna och uppstötningar varannan timme så hade jag fått sova bra! Jag hade kunnat röra mig bra om han låg längre ner så jag kunde andas och slapp ha han fastkilad under revbenen. Men med mitt flyt så ligger han väll kvar där tills det är dags för förlossningen. 🙄
 
För övrigt så tror jag vi har allt klart. Vi ska köpa hem lite mer blöjor och mjölkersättning bara. Vi har inget skötbord, men det är heller inget vi ska ha, jag tror jag använde det kanske 10 ggr med sonen, annars så tog vi bara skötbordsmadrassen och bytte på golvet/i soffan osv. Vi har två våningar så orkade inte springa upp och ner hela tiden för att kunna byta vid skötbordet. 😅

Jag kommer ju inte amma alls, så ev att vi behöver komplettera med någon mer nappflaska också.
 
Tänk, igår var det en vecka sedan hon föddes 🥰 Hon är en ganska beskedlig bebis än så länge måste jag säga, vi har fått långa sovstunder och återhämtning.

Amningen tar sig också, vi har börjat hitta ställningar som passar oss. På BB föreslog de liggande position, men det funkar inte hemma i vår egen säng. Den är för mjuk, så hon rullar bara in i mig och blir typ mosad av mina stora bröst. Har G-kupa i vanliga fall, men nu känns brösten som enorma badbollar. Har så mycket mjölk att vi behövt köpa bröstpump, för att lätta på trycket vi behov. Dessutom kan sambon då under natten använda den och ta matningen vid behov. Sakta men säkert skapar vi våra egna rutiner.

Hade hembesök av BVC idag, det gick väl bra i sak men jag gillade inte alls människan. Hon kändes väldigt avstängd, intetsägande och min upplevelse var att hon nästan blev misstänksam när jag förkunnade att jag varken mår dåligt i kropp eller knopp efter förlossningen eller den första veckan. Som om baby blues skulle vara vara något alla drabbas av och jag var avart. Men jag vet inte, kan ju vara min tolkning bara. Oavsett började jag googla andra BVC:er, men den vi valt ligger bara 10 minuter hemifrån, ett byte kommer generera minst 25 minuters restid. Får väl ge vår närmaste nån mer chans, men jag vill känna att jag funkar med personen som vi ska träffa ganska ofta trots allt.

Hoppas ni andra snart också får möta era busungar ❤️❤️
 
Så här har ”ongen” bestämt sig för att ligga då. 🤣
 

Bifogade filer

  • IMG_5124.jpeg
    IMG_5124.jpeg
    293,5 KB · Visningar: 99
Tänk, igår var det en vecka sedan hon föddes 🥰 Hon är en ganska beskedlig bebis än så länge måste jag säga, vi har fått långa sovstunder och återhämtning.

Amningen tar sig också, vi har börjat hitta ställningar som passar oss. På BB föreslog de liggande position, men det funkar inte hemma i vår egen säng. Den är för mjuk, så hon rullar bara in i mig och blir typ mosad av mina stora bröst. Har G-kupa i vanliga fall, men nu känns brösten som enorma badbollar. Har så mycket mjölk att vi behövt köpa bröstpump, för att lätta på trycket vi behov. Dessutom kan sambon då under natten använda den och ta matningen vid behov. Sakta men säkert skapar vi våra egna rutiner.

Hade hembesök av BVC idag, det gick väl bra i sak men jag gillade inte alls människan. Hon kändes väldigt avstängd, intetsägande och min upplevelse var att hon nästan blev misstänksam när jag förkunnade att jag varken mår dåligt i kropp eller knopp efter förlossningen eller den första veckan. Som om baby blues skulle vara vara något alla drabbas av och jag var avart. Men jag vet inte, kan ju vara min tolkning bara. Oavsett började jag googla andra BVC:er, men den vi valt ligger bara 10 minuter hemifrån, ett byte kommer generera minst 25 minuters restid. Får väl ge vår närmaste nån mer chans, men jag vill känna att jag funkar med personen som vi ska träffa ganska ofta trots allt.

Hoppas ni andra snart också får möta era busungar ❤️❤️
Jag hade ingen baby blues med första barnet, medan det var hur mycket som helst efter att tvillingarna föddes 😂
 
Hahaha, snyggt! Typ så låg Estrid med. Vilket resulterade i att hon tryckte upp rumpan upp mot mig så halsbrännan blev sju resor värre och hela magen gick i vågor 😅

Japp, I hear you! 🙋🏻‍♀️😂🤣

När jag var gravid med sonen så kunde jag ha lite halsbränna på nätterna, vaknade kanske av det en-tre ggr i veckan, som jag tyckte var extremt då, men nu alltså! 🤯 Som sagt så kommer innehållet i magen upp i halsen så jag vaknar och hostar och tror jag ska drunkna typ varje natt. Har jag ”tur” så är det bara halsbränna som bränner jag vaknar av, men det är nattligen. Och dagligen också dessutom. Har tabletter överallt nu, i bilen, i stallet, i väskan, på nedervåningen, på övervåningen, hemma hos mamma, i picknickväskan, i jackan osv. 😂
 
Tänk, igår var det en vecka sedan hon föddes 🥰 Hon är en ganska beskedlig bebis än så länge måste jag säga, vi har fått långa sovstunder och återhämtning.

Amningen tar sig också, vi har börjat hitta ställningar som passar oss. På BB föreslog de liggande position, men det funkar inte hemma i vår egen säng. Den är för mjuk, så hon rullar bara in i mig och blir typ mosad av mina stora bröst. Har G-kupa i vanliga fall, men nu känns brösten som enorma badbollar. Har så mycket mjölk att vi behövt köpa bröstpump, för att lätta på trycket vi behov. Dessutom kan sambon då under natten använda den och ta matningen vid behov. Sakta men säkert skapar vi våra egna rutiner.

Hade hembesök av BVC idag, det gick väl bra i sak men jag gillade inte alls människan. Hon kändes väldigt avstängd, intetsägande och min upplevelse var att hon nästan blev misstänksam när jag förkunnade att jag varken mår dåligt i kropp eller knopp efter förlossningen eller den första veckan. Som om baby blues skulle vara vara något alla drabbas av och jag var avart. Men jag vet inte, kan ju vara min tolkning bara. Oavsett började jag googla andra BVC:er, men den vi valt ligger bara 10 minuter hemifrån, ett byte kommer generera minst 25 minuters restid. Får väl ge vår närmaste nån mer chans, men jag vill känna att jag funkar med personen som vi ska träffa ganska ofta trots allt.

Hoppas ni andra snart också får möta era busungar ❤️❤️

Vad tråkigt att känna att det inte funkar. Det kanske finns fler att välja på på samma plats?
Jag tycker absolut du ska be om det i sånt fall! Om inte så är det värt att åka, det är så viktigt att ha en person man känner att det känns bra med.

Min BM har ju gått på semester nu så jag kommer ha en annan sista tiden, och hon sa så till mig att jag får ju såklart välja den nya sen om jag vill, om jag skulle känna att hon var bättre eller att vi klickade, att hon absolut inte skulle ta det personligt, utan jag ringer bara in inför efterkontrollen och säger vem jag vill gå till eftersom jag kommer ha två olika då. Jag tycker det är superviktigt att ha någon man trivs med, så skulle jag trivas MER med min nya så kommer jag välja henne såklart. Men har trivts väldigt väldigt bra med henne jag haft hittills så ser det som ganska klart att jag kommer vilja fortsätta gå till henne sen också.
 
Tänk, igår var det en vecka sedan hon föddes 🥰 Hon är en ganska beskedlig bebis än så länge måste jag säga, vi har fått långa sovstunder och återhämtning.

Amningen tar sig också, vi har börjat hitta ställningar som passar oss. På BB föreslog de liggande position, men det funkar inte hemma i vår egen säng. Den är för mjuk, så hon rullar bara in i mig och blir typ mosad av mina stora bröst. Har G-kupa i vanliga fall, men nu känns brösten som enorma badbollar. Har så mycket mjölk att vi behövt köpa bröstpump, för att lätta på trycket vi behov. Dessutom kan sambon då under natten använda den och ta matningen vid behov. Sakta men säkert skapar vi våra egna rutiner.

Hade hembesök av BVC idag, det gick väl bra i sak men jag gillade inte alls människan. Hon kändes väldigt avstängd, intetsägande och min upplevelse var att hon nästan blev misstänksam när jag förkunnade att jag varken mår dåligt i kropp eller knopp efter förlossningen eller den första veckan. Som om baby blues skulle vara vara något alla drabbas av och jag var avart. Men jag vet inte, kan ju vara min tolkning bara. Oavsett började jag googla andra BVC:er, men den vi valt ligger bara 10 minuter hemifrån, ett byte kommer generera minst 25 minuters restid. Får väl ge vår närmaste nån mer chans, men jag vill känna att jag funkar med personen som vi ska träffa ganska ofta trots allt.

Hoppas ni andra snart också får möta era busungar ❤️❤️
Man brukar ju kunna välja en annan sköterska på BVC? Om det inte är så att det bara finns en på eran då ju, då blir det svårt.
 
Gick in i journalen och tittade på sköterskans anteckningar från mötet igår.

Fick som alla andra frågan "hur upplevde du graviditeten?". På frågan svarade jag att jo, jag ska väl såhär i efterhand absolut inte klaga. Hade aldrig några foglossningar och krämpor förutom på slutet då jag fick lite ont i ena handleden och givetvis så blev det varmt och tungt på slutet. Men jag fick generellt må väldigt bra".

Det som står i min journal är "graviditeten beskrivs som tung. Varit mycket vätskefylld".

Jävla människa, det var fan inte så jag sa!
 
Åh, blir stressad här 🙈 mindre än 10 dagar kvar till bf och vi har fortfarande inte fixat de där sakerna du nämner plus en del annat typ skötbord och leta rätt på babykläderna och köpa blöjor. Men i veckan så!

Värmen är jobbig men huset är svalt och vi har mycket fönster så det blir bra drag iaf. Mannen tar storebror massor så jag får vila. Har de senaste veckorna gått på ett intensivt akupunkturprogram mot foglossningen. Hjälper några procent iaf så jag fortsätter nog fram till förlossningen.

Bebisen har huvudet nedåt iaf och är i stort sett fixerad, stor lättnad för mig som hann börja oroa mig för vändningsförsök och kejsarsnitt 😓
Asch de löser sig!
Första barnet var vi klara jätte långt i förväg, trean stannade vi påväg hem från bb och köpte blöjor till 🤓
 
Vi körde tom tit igår. Vi har verkligen fått en enkel unge, eller om de är för de är fjärde barnet?

Kom hem sent igår, sambon nattade honom strax efter midnatt och han sov till 5, ätit två gånger sen dess och sover nu igen! Han är oftast nöjd men vill gärna ha närhet på em/ kvällar.
IMG_2628.jpeg
 
Tack för alla grattis! Här kommer en förlossningsredogörelse:

Slemproppen gick dagen innan. När jag berättade för min man trodde han att jag menade en envis propp i ett handfat i avloppet i huset som vi krånglat med 😂 Och på natten vid 01 gick vattnet, när jag väckte honom och sa det trodde han att vi hade en vattenläcka i huset vid nämnda handfat (så långt bort var tankarna på just förlossning😁).

Vid 03 när värkarna kom var femte minut fick vi åka in till förlossningen. 3 cm öppen och värkarna glesade ut lite men vi fick stanna. Sedan började en långsam smärtsam öppningsprocess. Kräktes i värktopparna men jag var inte sugen alls på lustgas, blev yr och dimmig av den sist. Kämpade på utan smärtlindring till 7 cm öppen, då vid 09:30 tillkallades narkosen för EDA. Tyvärr dröjde det en bra stund, det var fullt på förlossningen och någon i kö före mig, men vid 11 var den satt och igång. 20 min smärtlindrad vila fick jag innan rejäla krystvärkar startade. 20 min krystning ståendes/hängande på ett ståbord precis som förra förlossningen, bm tog emot barnet 11:38 och jag fick lyfta upp på bröstet och lägga mig på sängen. Vi visste inte kön, och navelsträngen var mellan benen så ingen såg direkt vad det var. Min man hade hört bm på RUL råka nämna ”han” så vi var inställda på en pojke, men det var en flicka! Massa tjockt svart lockigt hår.

Mentalt var det en jobbig förlossning för jag var så inställd på att öppningsfasen skulle gå väldigt fort som förra gången. Men fysiskt gick det toppen och kroppen känns inte alls mörbultad eller svullen. Tacksam att jag blev frälst från foglossningen så mycket tidigare 😍 Vi stannade på f-rummet i sex timmar till barnronden, sedan åkte vi hem och har BB hemma och njuter av lilltjejen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
23
· Visningar
2 264
Senast: Jahopp
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 141
Senast: Takire
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 842
Senast: ako
·
Äldre Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 836
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp