Sommarföräldrar 2024

Vad tiden pinnar på, samtidigt som det känns som att hon alltid varit här. Helskum känsla 🤔 Tösen är strax över fem veckor nu och har kommit på att man kan le! Och det är så roligt tycker hon, så de senaste två dagarna ska vi vara vakna 7-9 och ägna oss åt le mot varandra. Jag ler, hon ler tillbaka och så fortsätter det så med lite pauser emellan 😅 helt underbart att få möta det leendet, på ett sätt vill jag bara stanna tiden och få ha henne såhär liten för alltid 🥰
 

Bifogade filer

  • 20240821_073044.jpg
    20240821_073044.jpg
    172,3 KB · Visningar: 61
Tack för grattis❤️ Nu har vi varit hemma en stund, ska tillbaka imorgon för ytterligare en koll på gulsot. Hoppas värdet gått ner då så vi kan åka hem igen.
Han har redan "rutiner" och favorit sidor osv.
Allt talar för att amningen ska kunna gå men han verkar inte super hungrig. Vi får ge oss till tåls bara. ❤️
 
Igår klockan 11,06 föddes våran lilla pojke ❤️ en pigg liten kille som började tutta direkt inne i operationssalen. Mina tidigare två har ju vägt över stadiga 4 kilo och varit 52 cm långa så blev lite förvånad över detta ”lilla” pyret som bara vägde 3650 och var 50 cm lång. Han höll oss vakna större delen av natten, trodde nog han skulle sova mer och tutta mindre första dagen men han var ihärdig. Nu sover han så gott ❤️ imorn ska vi få åka hem till syskonen.
 
Igår klockan 11,06 föddes våran lilla pojke ❤️ en pigg liten kille som började tutta direkt inne i operationssalen. Mina tidigare två har ju vägt över stadiga 4 kilo och varit 52 cm långa så blev lite förvånad över detta ”lilla” pyret som bara vägde 3650 och var 50 cm lång. Han höll oss vakna större delen av natten, trodde nog han skulle sova mer och tutta mindre första dagen men han var ihärdig. Nu sover han så gott ❤️ imorn ska vi få åka hem till syskonen.
Grattis❤️ Vår var direkt och sökte bröstet, skuffa sig från bröstet upp till halsen i jakt efter skatten❤😅
 
Igår klockan 11,06 föddes våran lilla pojke ❤️ en pigg liten kille som började tutta direkt inne i operationssalen. Mina tidigare två har ju vägt över stadiga 4 kilo och varit 52 cm långa så blev lite förvånad över detta ”lilla” pyret som bara vägde 3650 och var 50 cm lång. Han höll oss vakna större delen av natten, trodde nog han skulle sova mer och tutta mindre första dagen men han var ihärdig. Nu sover han så gott ❤️ imorn ska vi få åka hem till syskonen.
Grattis!❤️
 
Stort grattis till er allihop 💕

Här rullar det på. Storasyskonen har börjat skolan/ förskolan. Vi har fått en så himla snäll bebis 😍. Sover 23-04, äter och vill sen upp någon gång efter 7. Han är en sån där snäll bebis som man ”bara kan ta med” idag på granngården storhandlade jag häst, hund och hönsmat medans han hängde med personalen 😁

BVC idag 6,5 vecka. 57 cm och 4570 gram kärlek ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_3843.png
    IMG_3843.png
    233,4 KB · Visningar: 38
Har vi någon kvar som väntar?❤️

Idag har killen fått sitt första bad, förstår att folk badar innan nattningen för han har varit utslagen i flera timmar med korta pauser för lite mat😅
Nästa gång ska vi försöka få till bad på kvällen istället för fm/lunch.
 
Här har vi missnöjd bebis. 😢 Tror det är magen som spökar, han vaknade vid 01.30, då fick han mat och ny blöja, la ner han igen sen kom det en kaskadkräka, och efter det så har han inte kommit till ro. Han gjorde en sån i förrgår också. Pruttar och bajsar flera ggr om dagarna så är då inte stopp.

Det kommer ofta upp lite mat igen, trots att vi matar han lite mer upprätt, vi tar pauser och rapar emellan, och vi väntar tills vi lägger han ner igen efter maten. Jag ska prata med BM som kommer hem till oss i morgon om vi kan göra något för att hjälpa honom, men jag tror ju det är något litet tjall med magmunnen.

Så jobbigt för honom när han blir så där panikledsen när det kommer upp och är otröstlig en stund. Och som sagt så vaknade han 01.30 i natt och har ännu inte kommit till ro för att somna ordentligt. Är några 10 min här och 10 minuter där. ☹️
 
Tösen här är sex veckor idag ❤️ hon har börjat intressera sig för sitt babygym på allvar, kan ligga där ett par timmar och bara jollra, exalterat sparka med benen och göra seriösa försök att nå och nudda alla roliga grejer som hänger där.

Älskar verkligen att få se hennes utveckling dag för dag ❤️
 
Vad sa BVC @Fibusen ?
Lillasyster kräks också mycket, efter varje måltid i stort sett. Ibland blir hon ledsen av det men det håller inte i sig så länge i alla fall. Storebror var likadan, det slutade i stort sett innan han fyllt ett. Båda helammade jag så kan inte säga något om färgen tyvärr.
 
Vad sa BVC @Fibusen ?
Lillasyster kräks också mycket, efter varje måltid i stort sett. Ibland blir hon ledsen av det men det håller inte i sig så länge i alla fall. Storebror var likadan, det slutade i stort sett innan han fyllt ett. Båda helammade jag så kan inte säga något om färgen tyvärr.


Att det var helt normalt, att han antagligen äter lite för mycket sen kommer överflödet upp. Oftast så är det ju inte mycket, men kommer någon sån där riktig ”kastspya” ibland. Att det var gult sa hon att det kunde bero på att det legat en stund i magen, och det stämmer, för när det varit gult så har det kommit en bra stund efter måltid. Så det känns lugnare.

Han hade även gått upp bra i vikt så vi skulle inte vara oroliga. Födelsevikt var 3616g som sedan sjönk ner till 3561g på 48 h kollen, och nu vägde han 3735g.
 
Hur går det för er?😍 Har alla fått?

Här går det över förväntan, vi fick en väldigt snäll pojk❤️ Sambon har börjat jobba igen så nu är vi själva på dagarna.

Det som är jobbigt är värmen, Loke fullkomligt hatar värmen🥵 Hur gör ni? Hur svalkar man bebisar bäst? Han blir så ledsen när han blir varm och vill gärna ligga på oss och blir ännu varmare.
Försöker svalka med fläktar och AC utan att han hamnar i drag, blöta handdukar korta stunder. Inga kläder.
Helst vill man lägga i isbad😅
 
Hur går det för er?😍 Har alla fått?

Här går det över förväntan, vi fick en väldigt snäll pojk❤️ Sambon har börjat jobba igen så nu är vi själva på dagarna.

Det som är jobbigt är värmen, Loke fullkomligt hatar värmen🥵 Hur gör ni? Hur svalkar man bebisar bäst? Han blir så ledsen när han blir varm och vill gärna ligga på oss och blir ännu varmare.
Försöker svalka med fläktar och AC utan att han hamnar i drag, blöta handdukar korta stunder. Inga kläder.
Helst vill man lägga i isbad😅

Här är det fullt upp. Lilla magen tjorvar till och från, så ibland kör vi skrikfest några timmar och han har väldigt svårt att komma till ro. Vaknar och vill äta 00-02-04-06,07 på nätterna, så blir inte så mycket sammanhängande sömn då heller, men har vi tur så somnar han om direkt efter maten, men har vi otur så kör han på en timme, sen är det dags för mat igen om en timme. 🙈😅

Han blir väldigt missnöjd när vi kommer in i perioder med magen och sover kanske Max 10 min åt gången (så länge han inte ligger i famnen) så jag tycker så synd om honom. 🙁 Han skriker sig hes, och här om dagen så sov han allt som allt 45 minuter mellan 06-22. 😢 Han var så trött så han var alldeles såsig i blicken, och det var den absolut värsta magdagen hittills, och jag hoppas att det aldrig blir så illa igen. Så hemskt det är när man inte kan göra något för att lätta. 😭


Tack och lov så är vi hemma både jag och sambon tills 20 september då han hade sparat nästan all semester så än så länge så överlever vi iallafall då vi delar på nätterna och ser till att kunna vila lite på dagarna.

Vi får hoppas lilla magen ordnar till sig snart så det blir lite lättare för bebis också. ❤️
 
Hur går det för er?😍 Har alla fått?

Här går det över förväntan, vi fick en väldigt snäll pojk❤️ Sambon har börjat jobba igen så nu är vi själva på dagarna.

Det som är jobbigt är värmen, Loke fullkomligt hatar värmen🥵 Hur gör ni? Hur svalkar man bebisar bäst? Han blir så ledsen när han blir varm och vill gärna ligga på oss och blir ännu varmare.
Försöker svalka med fläktar och AC utan att han hamnar i drag, blöta handdukar korta stunder. Inga kläder.
Helst vill man lägga i isbad😅

Skönt att det går bra med er pojk! ❤️
Håller med, värmen är inte rolig. Estrid verkar vara väldigt känslig för värme och blir så ledsen när det är för varmt. Vi har turen att kunna ha AC i sovrummet utan att det blir drag på henne, så där inne är hon nöjd och sover bra.

Hon blir hela två månader på tisdag, inte klokt vad tiden gått. Var ju nyss hon kom ut 😅 det känns som att varje dag erbjuder något nytt. Nu jobbar hon stenhårt på att kunna rulla från sida till sida och har lyckats flera gånger. Hon börjar bli allt mer stadig i nacken också, tycker jag är skönt.

Däremot har jag insett att jag inte tycker amning är så hippt egentligen. Hon är rätt så vild och hon har svårt att ligga stilla vid amning och jag tycker det blir svårare att hitta bra positioner ju större hon blir (borde ju varit tvärt om?). Plus att hon aldrig känns nöjd efter amning, hon är nöjd kanske 30-60 minuter sen vill hon amma igen. Hon blir mer nöjd på ersättning och sover bättre på det. Så jag ammar typ 50% och ger ersättning 50%. Trots att det fungerar bra och ger mig ett skönt lugn så kommer ändå en liten känsla av "skam" ibland för att jag inte helammar och jag vet inte riktigt varför..😔 Kanske är pga omedveten "press" på att man ska amma eller något, vet ej.. Men jag ska försöka släppa dessa tankar och fortsätta på inslaget spår eftersom det funkar så bra.
 
Värmen är lite tuff, märker att lillasyster behöver extra vätska och ammar lite extra när det är varmt.

Annars går det toppen, vi verkar ha haft den extrema turen att ha ännu ett barn som sover bra på nätterna tidigt. Går upp i vikt som hon ska, magläge funkar fint och hon är riktigt stark i nacken, samspelar och ler extra fint mot storebror 🥰 Hon är lätt att ta med på utflykter i både bil och vagn, och alla som träffar henne beundrar den stora mörka kalufsen 😁

Jag upplever det mycket enklare att ”njuta av bebistiden” nu med en tvåa än med ettan också.
 
Hur går det för er?😍 Har alla fått?

Här går det över förväntan, vi fick en väldigt snäll pojk❤️ Sambon har börjat jobba igen så nu är vi själva på dagarna.

Det som är jobbigt är värmen, Loke fullkomligt hatar värmen🥵 Hur gör ni? Hur svalkar man bebisar bäst? Han blir så ledsen när han blir varm och vill gärna ligga på oss och blir ännu varmare.
Försöker svalka med fläktar och AC utan att han hamnar i drag, blöta handdukar korta stunder. Inga kläder.
Helst vill man lägga i isbad😅
Ja värmen är ju helt fruktansvärd! Har inte uppskattat den alls. Hade gärna tagit mig ett sista dopp men får ju inte bada ännu..

Vi verkar också fått oss en snäll pojk ❤️ lilla Ture är så fin. Vi helammar och det känns som ”den värsta” perioden är över. De första veckorna med amningen är ju alltid värst. Ömma bröstvårtor osv. Han vaknar 24,03,05-06 ungefär nu på natten och då brukar han ha ätit ca 22,30-23 innan han lägger sig. Men inatt vet jag inte vad han grejade med för han tyckte det var en bra idé att va vaken mellan 01-03 ca, jätteknorrig var han. Han hade bara gått upp 100 gram på en vecka när vi va på BVC sist så dom föreslog att väcka en gång till på natten för matning, känns typ inte som det går. Blir ju typ ingen sömn 🙈 hoppas vikten hämtat sig när vi ska till BVC på tisdag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
23
· Visningar
2 314
Senast: Jahopp
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 146
Senast: Takire
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 849
Senast: ako
·
Äldre Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 840
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp