F

Fjunet

Nu när solen tittar fram så ser man hur saker verkligen ser ut, vilket man kanske inte gjorde när det blev mörkt tidigt. Ivarjefall; vad ska ni fixa i sommar? Hur hade ni tänkt göra det?

Själv så ska jag fixa:
Vagnen
Måla om, sätta på reflexer och eventuellt stoppa om sätet
Selen
Ska smörjas
Selhängare
Ska sätta upp selhängare på något fiffigt ställe

Ej körrelaterat:
Hagen
Sätta en tråd högre upp, sätta upp skyltar som varnar för elektriskt stängsel, byta ut trådarna, sätta upp reflexer på pinnarna eftersom hagen ligger utmed en väg

Tur att man för första gången på flera år har hela fyra veckor ledigt i sommar! :banana:

Sv: Sommarfix

I sommar ska vi få fixat resten av vår loksele (har renoverat lokor, däckel och baksele redan) och med lite tur även fått byggt (eller iaf börjat) en rockard...

(Sedan är det ju alltid femtioelva andra saker som ska göras när man har egen gård: staket ska byggas runt tomten, loftet läktas, ladugården målas, två boxdörrar förstärkas, golv gjutas om i en box, grusas en gång mellan lösdrift och foderstation, höfläktar monteras, hö tas in... Undrar som vanligt hur man ska hinna, med två hästar och ett litet barn, dessutom!)

Ja just det ja, transporten ska målas om också. Och sedan ska skärmtaket brädfodras. Veden sågas och klyvas...:crazy:

Jag skall

Vagnen
- svägel skall fästas
- målas om
- en till ögla till bakselet skall på
- byta däck
- slippa "bänken"

Sele
- ny brösta
- nytt baksele
- smörja in allt rejält
- hitta ett bra träns

Inte körning
- vinterhagen skall "renoveras"
- boxen skall målas
- hjälpa till flytta hingstarna till nya hingst stallet + deras grejer
- transportens golv måste lagas
- rensa sommarhagen varje dag från giftiga växter
- slå hö till vintern

Vad jag kommer på så är nog det allt ;)

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

Just det, jag ska också ordna bakseleöglor. Hmm...

jag ska!

Renovera släden
*måla om
*rostinpregnera medarna
*bygga ett förvaringsfack under sätet
*försöka byta stänkplåten
*stabilisera skaklarna
*sy en dyna så att det blir mjukt o varmt att sitta på

Rockarden
*tvättas och poleras

stora sommarhagen
*ändra stängslet eftersom ägaren vill ha en bit att bygga stuga på
*spänna tråden

Vinterhagen
*mockas
*kolla till stängslet
*mocka ur lösdriften

Stallet
*städas ordentligt
*måla på boxarna där det behövs
*smörja lokselen
*sätta upp selhängare för bröstselen som blir klar till sommaren

Har ett evigt återkommande sommarobjekt, en gammal trilla. Förra sommaren slipade jag bara det bakre sätet, hoppas på att hinna med att göra lite mer än så denna sommar!

Fabian ska få sin brösta omsydd, så det ska bli snabbkoppling där, sen ska han även få en ny matchande däckel med snabbkoppling där oxå. Vagnen har jag redan piffat till med ny färg och inoljade trädelar.

Ja det kommer bli en del pyssel,men det är ju trivselfaktor till tusen när man får pyssla med sånt här :)

Iaf. detta ska jag göra:
Rusta transporten,blev inte av förra året tyvärr,skotta klart hästskit i hagen,tvätta alla täcken,spola stallet och måla om,städa sadelkammaren,byta ut stängslet runt hagen + ev. vissa stolp.Ja kommer nog inte på mer just nu.Det tråkigaste av allt är skitskottningen. Tänk om man kunde få ihop en grupp människor som kunde göra det åt mig så kunde man bjuda på mat och dricka! förstå va bra :banana:

Jag är klar med och lägger till

Vagnen
- Svägel skall fästas (gör svetsaren brevid stallet :D)
- Målas om (har köpt färg... skall bara slippa vagnen från gammal färg sedan måla den :rofl: )
- Två öglor till bakselet skall på (görs av svetsaren brevid stallet :))
- Eller låta svetsaren göra nya skacklar :D
- Byta däck (till lite tunnare moped däck:) som jag har köpt :D)
- Slippa "sittbänken"
- Sätta fast stänkskydd till hjulen
- Försöka hitta eller bygga en släde (good luck xD)
- Få vagnen hem till nya stallet :( har inte fått hem den än :( Gaaahh! kan inte göra något..

Sele
- Köpa nytt sele eller få den gamla om syd
- Smörja in allt rejält (har gjort en gång men skall göras minst 5 gånger till :))
- Hitta ett bra träns + tömmar

Inte körning
- Vinterhagen skall "renoveras"
- "Människogrind" till sommar och vinterhagen
- Boxen skall målas
- Hjälpa till flytta hingstarna till nya hingst stallet + deras grejer
- Transportens golv måste lagas
- Rensa sommarhagen varje dag från giftiga växter
- Slå hö till vintern
- Storstädning i stallet
- Stor städdning i vad som skall slängas/lagas/bytas
- Byta hjul på skottkäran

Så fort jag får hem vagnen så skall det börjas på den ;)

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

Bah, jag har inte börjat ännu :crazy: Köpte färg till vagnen idag, men måste köpa en annan färg och penslar. Lär väl komma igång lagom tills att semestern är slut.

ett enda STORT projekt:
RENOVERA STALLET.
Tvätta stallet
ny puts och färg på väggarna
en av boxarna ska svetsas och byggas om
två nya boxar till bockarna är planerade (har bara plats för två bockar men har tre så nya boxar måste till)
hönsens box ska byggas om så där även finns plats för tre mindre boxar till kaninerna och marsvinen
bättre plats till katterna ska byggas med bla. klätterträd och värmedyna
mjölkbänk så jag kan mjölka getterna utan att ligga på knä och för att lättare kunna sköta klövar osv
bättre förvaringar till alla prylar
OCH nya fönster behövs sättas i fönsterkarmarna
så småpyssel med att måla allt och göra boxskyltar m.m.
I stora stallet ska utselningen förbättras

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 023
Senast: Cornelia
·
S
Anläggning Nu i helgen ska jag börja fixa med ett vindskydd i en av hagarna. Tanken är att hästarna ska kunna vara där på nätterna nu på sommaren...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 556
Senast: Masse
·
Hästvård Hur ser en fettnacke ut egentligen? Hur vet man att den är på uppväg? Min häst blev sjuk i fång förra sommaren och min veterinär...
Svar
5
· Visningar
3 326
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka