Sommarexem .

Sv: Sommarexem .

Självklart, men detta är ju en sensation om det har kommit ett vaccin mot eksem. Det är ju precis det alla har frågat efter, och jag blev bara förvånad över att det isåfall skulle ha skett i lönndom för inte ett pip har jag hört om det, och då är väl en av de mest aktiva eskemforskaren just involverad med islänningar därför blev jag mist sagt förvånad.

Jag har slukat ALLT som finns om eksem, forskningsrapporter, tester, antagnaden osv. Men inte någonstans har jag sett vaccin, så förstå min förvåning och jag är mycket glad om du kan ta reda på vad man vaccinerar med och mot vad jag är mycket nyfiken.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att det ev. vaccinet på något vis funkar som när man ger små doser av bigift till någon som är vansinnigt allergisk mot bin för att successivt vänja kroppen vid giftet, så att den inte reagerar så vansinnigt häftigt om man skulle bli stucken. Kanske?

Hej
Jag kan oxå rekomendera Nylanders tjärsalva. Är lite smetigt men man vänjer sig (nästan) vid att stinka tjära om händerna hela sommaren lång. Ska helst masseras in ordentligt i mankammen. Tar ner ev. svullnader och "löser upp" förhårdnader förvånansvärt kvickt. Det funkar iallafall på mitt islandssto.
(Tillsammans med eksemtäcke och möjlighet att gå in i skydd).
Fy fasiken för att vara häst och ha en sån klåda! Klart att man måste göra allt man kan för att lindra...
E.N.
P.S. Jag köper min på Börjes i Tingsryd, stor flaska för ca 280 spänn, räcker en sommar.

benjamin skrev:
Forsknigen går väl framåt och inte bakåt. Bara för att det inte funnits något tidigare som har fungerat så betyder väl inte det att det alltid måste vara så? Eller?

Klart man blir lite skepptisk. I så fall är det en sensation, med tanke på att det (så vitt jag vet) inte finns något vaccin mot eksem för människor ens. Min mor har enorma besvär av eksem och har sökt massor av hjälp utan resultat. Själv har jag haft så kraftig eksem att jag blev inlagd på sjukhus i flera dagar.

Eksemtäcke + luva är prioritet 1. Jag var själv väldigt negativ till täcke när min häst fick eksem för 8 år sen. Hästen var inte heller så lätt att tränga på ett täcke och snäv huva. Men det tog inte så lång tid för honom att bli väldigt förtjust i täcket. När vi tagit av det en kort stund, för att kunna smörja mankammen eller vid tvättning av hela hästen, springer han nästan in i täcket när man håller upp det. Han hjälper alltid till genom att trycka in huvudet i både täcke och luva.

Nu finns det ju en lång skala på hur gravt eksem en häst har, men med en häst med kraftigt eksem har detta funkat för oss.

1. Täcke dygnet runt från slutet av april - oktober/november. Jag rider även med täcke (har 3 st att byta med). Satsa på ett eksemtäcke av god kvalitet och passform.
2. AVS14 i all hårbotten (man, svans och pannlugg)
3. "Superbra grön salva" på alla sår som skap, ansikte, under magen, på benen etc.
4. Smörja hästens sår och kliområden VARJE morgon OCH eftermiddag/kväll. Fr o m oktober har det räckt med en gång per dag.
5. Tvätta hästen regelbundet och byt till rent täcke ofta. Tvätta täcket med såpa, inte vanligt tvättmedel.
6. Se till att inte det finns några föremål att klia sig på.

Har hästen lindrigare eksem, så att den klarar av att stå i stall/vindskydd utan att klia sönder sig, bör man se till att den står inne de värsta perioderna på dygnet.

Vårt sätt att sköta hästen har gått tack vare att hästen bor hemma och att jag och min sambo hjälps åt. Skötsel är A och O för en eksemhäst. Ser tyvärr fullt med eksemhästar i min närhet som går hela sommaren utan vare sig skötsel eller täcke. :mad:

Sv: Sommarexem.

Någon som har varit i kontakt med veterinär Dr. Baddaky och testat hennes "vaccin" eg. Immunterapi. Hon påstår att vaccinet skall lindra symptomet men inte bota.
"Vaccinet" grundar sig på att man först gör en noggrann utredning mha blodprov för att ta reda på exakt vad hästen är allergisk mot.

/M

Det absolut bästa är HORSOL ! Droppas på. Lycka till !
/Ulla

Ja, ett vaccin mot eksem vore väl bra. Men det vaccin jag menar är mot allergiska reaktioner från knott o inskektsangrepp.

Nej det får vara kvar, hästen kommer visserligen att lukta lite skunk men det får man stå ut med. :D

Drottning skrev:
Hej
Jag kan oxå rekomendera Nylanders tjärsalva. Är lite smetigt men man vänjer sig (nästan) vid att stinka tjära om händerna hela sommaren lång. Ska helst masseras in ordentligt i mankammen. Tar ner ev. svullnader och "löser upp" förhårdnader förvånansvärt kvickt. Det funkar iallafall på mitt islandssto.
(Tillsammans med eksemtäcke och möjlighet att gå in i skydd).
Fy fasiken för att vara häst och ha en sån klåda! Klart att man måste göra allt man kan för att lindra...
E.N.
P.S. Jag köper min på Börjes i Tingsryd, stor flaska för ca 280 spänn, räcker en sommar.

varför går det inte lika bra med skillingaryd tjärsalva?

det finns ett stall i närheten av oss som vacinerade sina hästar förra året. vet inte om det fungerade.
men det var ett vacin för någonting helt annat.
har för mig att det var mot ringorm ??

Hej!

Brukar ibland ta hand om 2 exemhästar, när ägarna är på semester dvs mitt i sommaren. Dessa två hästar har sedan flera år tillbaka behandlats med Ökozon. De går ute dygnet runt utan täcke, men kan själva välja att gå in under tak. Och för att ha exem så ser de otroligt fina ut. Ibland kan man se en liten rådnad i mankammen eller svansroten men smörjer man då är det helt borta dagen efter.

Fler som har lika bra resultet av Ökozon?

ja har oxå en dam med exem.

Så här gör vi.

under vinter och sommaren får hon vitlök, så att hon inte blir så poppis hos de små äkliga djuren.

Aloe vera tillskott, mycket bra för imunförsvaret,

under sommaren så ska vi öka dosen aloe vera, samt ge henne mer vitlök och så ska hon få äppelcidervinäger, för att folk säger att det är bra.

På med exemtäcke tidigt, välldigt magert bete, utan några träd och sånt att klia sig på.

myggmedel . hemmagjort, rölekate och tee tre oil. flera gånger om dagen.

smaka illa medel på täcket anars så kliar de andra "hjälpsamma" hästarna henne blödande.

En el två duchningar i veckan, med aloe vera tvål, samt smörja/spraya in man och svans med aloe vera flera gånger om dagen.
Dessutom så har jag prövat aloe salvan på min pojkvänn som har haft exem flera år, och använt kortison, det har hjälp, men så fort han glömmt smörja in sig så komm det tillbaka på nån dag, nu använder han aloe propolis och det syns inte något.. så jag hoppas det är lika effektift på min dam

Aloen började vi med i höstas och det hjälpte mycket så det ska vi använda ordentligt i sommar.

Dessutom får hon massage kontinueligt och det är oxå imunförsvarshöjande.

egentligen så borde man göra ett pricktest på henne så man vet vad hon är allergisk mot och kan behandla effektivare.

Vi behandlade henne med kortison salva i sommras, men det hjälper bara kortsiktigt och har bivärkningar.

Senast ändrad:

Hej
Jag har faktiskt provat Skillingaryds oxå men den funkar inte lika bra (iallafall inte på mitt sto) Kanske är det för att det är mjölksyra och annat "jox" i Nylanders??? Har du testat det?
mvh
E.N.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 965
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka